Saltvand
Fra : Jan Nielsen

Dato : 02-12-02 16:28

Hej
Jeg er rimelig nystartet med saltvand, og er egentlig ikke interesseret i
at have hqi lamper over ,da jeg ikke synes det pynter særlig meget. Derfor
søger jer oplysninger om bløddyr og koreller man kan have i sit akvarium
bare ved hjælp af særlige lysstofrør.
Mvh Jan

Fra : Thomas Schreiber - s~

Dato : 02-12-02 17:08

Måske du skulle præciserer "særlige lysstofrør". Har du gjort dig nogle
overvejelser inden du startede saltvand op, og læst nggoet om emnet? Især
lys?

--

Venligst / Regards
Thomas Schreiber - stall.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 02-12-02 17:35

Hej

Hvis du skal holde stenkoraller og eller muslinger komemr du ikke uden om
HQI lamper, du kan dog få nogle Lystofrør som nærmer sig (eller en dog er)
på 10000K som er værdien af farver i lyset ...over 10000 bevæger du dig over
i et spektrum menneske øjet har svært ved at se men korallerne elsker det
under 10000 bevæger du dig over i det mere røde felt og det er ikke særlig
hensigtsmæssig da ´korallerne ikke får den føde de skal have og dit akvarie
er mere modtagelig for alger !!!!
Du kan sagtens have et saltvands akvarie uden HQI men jeg vil nok ikke vove
mig ud i mere end fisk og anemoner, måske nogle mindre lyskrævende
softkoraller.. kenya træ feks. der findes også nogle softkoraller som ikke
producerer zooxantheller ved hjælp af lyset men de er noget mere vansikelige
da de skal fodres med plankton mm.
Håber du blev lidt klogere

Fra : Carsten Gall

Dato : 03-12-02 01:43

Jan Nielsen <bliktud@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3deb7be3$0$119$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> søger jer oplysninger om bløddyr og koreller man kan have i sit akvarium

Jeg synes du enten skal kigge ind på http://www.reefers.dk
eller http://www.saltwater.dk begge steder er der forums, hvor du kan
stille dine spørgsmål
og få dem besvaret af folk som har saltvand, og nogle har endda haft det
i mange år.
Altså en stor erfaring samlet et sted.

Carsten