Hvad hvis feltet er tomt?
Fra : Thomas Pedersen

Dato : 02-12-02 12:40

Hej jeg har en access database hvor jeg skriver reparationer ind
i.
Jeg har et felt til datoen hvor jeg skriver hvornår reparationen
er afsendt. Hvis der ikke er skrevet i "afsendt" feltet, vil det
sige at jeg stadig har reparationen i huset. Jeg har lavet
følgende forespørgsel for at fortælle hvor der ikke er skrevet i
"afsendt"feltet, men hvad gør jeg forkert?

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "">
<HTML>
<HEAD>
<!-- Minus AutoDato -->
   <TITLE>vis udestående</TITLE>
<META NAME="Generator" CONTENT="Stone's WebWriter 3.5">
</HEAD>
<BODY>
<%

strSQL = "select CP_rep_nr From tabel1 where Afsendt = null

' Skaber DSNLess forbindelse til DBen
strDSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver
(*.mdb)};DBQ="&Server.MapPath("CP_rep_Data.mdb")
Set myConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
myConn.Open strDSN

' Skaber et recordset udfra SQL strengen
Set rs = myConn.Execute(strSQL)
If Not (rs.BOF Or rs.EOF) Then
   ' Hvis der er fundet poster på søgningen
   Response.Write "<p>Søgeresultat</p>"
   Response.Write "<table border=1>"
   Do While Not rs.EOF

rs.MoveNext
Loop
Response.Write "</table>"
Else
   ' Hvis der ikke er fundet poster på søgningen
   Response.Write "<p>Der er ikke fundet noget på denne
søgning</p>"
End If

%>
<%
' Luk forbindelsen
myConn.Close
Set myConn = Nothing
%>
</BODY>
</HTML>

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-12-02 14:36

Thomas Pedersen skrev:

> [...]
> "afsendt"feltet, men hvad gør jeg forkert?

> strSQL = "select CP_rep_nr From tabel1 where Afsendt = null

Null er ikke en værdi, men en egenskab. Skal du undersøge om et
felt indeholder null skal du skrive:

   strSQL = "select CP_rep_nr From tabel1 where Afsendt IS Null"

Husk også at Null _ikke_ er det samme som "" (den tomme streng).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-12-02 16:23

Carsten Suurland skrev:

> Det er den rigtige måde du laver din SQL på, men der er
> forkert at sige at NULL er en egenskab!

Måske - men null er stadig ikke en værdi. Det giver ikke mening (i
hvert fald ikke i mine øjne) at tale om værdien "ikke defineret"
(som er betydningen af Null).

> NULL er en værdi som blot skal håndteres anderledes end andre
> værdier.

Nej. Værdier kan sammenlignes, lægges sammen etc. Med null kan man
blot undersøge om en værdi er null eller ej.

Jeg fandt lige følgende artikel om null:
<http://www.sqlmag.com/Articles/Index.cfm?ArticleID=6116>

Jeg sætter opfølgning til <news:dk.edb.database>, hvor denne - lidt
teoretiske - diskussion hører hjemme.

XFUT: dk.edb.database (svar på dette indlæg henvises automatisk til
databasegruppen)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Carsten Suurland

Dato : 02-12-02 16:13

Hej Jens

Det er den rigtige måde du laver din SQL på, men der er forkert at sige at
NULL er en egenskab!
NULL er en værdi som blot skal håndteres anderledes end andre værdier.

/Carsten Suurland

Fra : Thygesen

Dato : 02-12-02 22:08

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

Man kan bruge denne til at undersøge om feltet er tomt:

strSQL = "select CP_rep_nr From tabel1 where IsNull(Afsendt)"

Mvh. Christoffer Thygesen

http://CHT.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-12-02 22:59

Thygesen skrev:

> "Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

....intet af det du citerede.
Der er ingen grund til at svare på mit indlæg når du kun
kommenterer Thomas'.

> Man kan bruge denne til at undersøge om feltet er tomt:
>
> strSQL = "select CP_rep_nr From tabel1 where IsNull(Afsendt)"

IsNull er en databasespecifik funktion. Derimod er
WHERE <feltnavn> IS [NOT] Null standard sql - det vil virke i alle
almindelige sqlbaserede databaser.
--
Jens Gyldenkærne Clausen