"Rullebillede" i Flash/hvordan?
Fra : Lubin

Dato : 02-12-02 12:14

Jeg er stødt på denne side http://www.proza.dk og vil høre om nogen kan
hjælpe mig med at forklare hvordan billedet til højre er opbygget - Er
det et langt billede i flash der ruller over skærmen eller hvorledes?
Hvis du/I har en idé om hvor jeg evt kan finde en tutorial på nettet,
vil det være lækkert!
På forhånd tak!

http://www.kandu.dk/

Fra : Bo Dudek

Dato : 02-12-02 12:08

> Jeg er stødt på denne side http://www.proza.dk og vil høre om nogen kan
> hjælpe mig med at forklare hvordan billedet til højre er opbygget - Er
> det et langt billede i flash der ruller over skærmen eller hvorledes?

jeps.. altså, en kort forklaring på hvordan jeg tror det er opbygget:

1) samtlige billeder ligger i et movieclip

2) der er oprettet to movieclip til at styre hhv. rul op og rul ned

3) disse to movieclip består udelukkende af actions, som sikkert er:

frame 1: stop
frame 2: sig til billedemovieclip at det skal flytte sig x pixels op eller
ned
frame 3: hop til frame 2 og afspil den

4) når man klikker på et nummer, sættes en værdi, som billedemovieclippet
skal flyttes til ( en y-værdi)

5) dernæst sættes enten rul op eller rul ned i gang indtil den ønskede
koordinat er nået

6) den bløde effekt er opnået ved konstant at halvere afstanden fra det
eksisterende y-koordinat til det valgte..

- lød det forvirrende??

Mvh
boDUDEK
www.boDUDEK.dk