skur med ståltag
Fra : jp

Dato : 02-12-02 09:25

Hejsa

Jeg er nettop ved at bygge et skur/garage. Der er lagt stål-tag på.
Jeg er nu nået til at skulle isolere skuret indvendig.

Jeg er i tvivl om hvordan det gøres rigtigt, med ståltag. Skal der
tages specielle forbehold for at undgå kondens-vand i isoleringen,
eller skal jeg blot isolere med rockwool og sætte dampspærre under
isoleringen? Hvor tæt skal der lukkes til op under stål-taget.
Skal beklædningen nå helt op under taget? Skal "bølgerne" i taget
tætnes med noget?

Håber på lidt hjælp, så jeg kan komme videre med mit skur...

mvh
Jan

Fra : Roberto Saldo

Dato : 02-12-02 12:03

jp wrote:

> Hejsa
>
> Jeg er nettop ved at bygge et skur/garage. Der er lagt stål-tag på.
> Jeg er nu nået til at skulle isolere skuret indvendig.

Det lyder sq da spændende.
Brugte du en færdig tegning eller har du selv tegnet kontruktionen?
Jeg skal nemlig ha udskiftet noget skrækkeligt noget der stod fra de
tidligere ejere i min baghave, sådan en rædsel med de billigste brædder
klampet sammen med spånpladeskruer og plastic trapeztag, der flækker
bare en solsort sætter sig.

--

Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, B.Sc.E.E., M.Sc.

Draco Dormiens Nunquam Titillandus

Fra : jp

Dato : 02-12-02 13:45

Roberto Saldo wrote:

> [...]
> tidligere ejere i min baghave, sådan en rædsel med de billigste brædder
> klampet sammen med spånpladeskruer og plastic trapeztag, der flækker

Det er et færdigt byggesæt, hvor vi har fravalgt det billige plastic-tag
samt beklædning
Dette (+ matr. til isolering) har vi så købt ved siden af.

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 02-12-02 13:11

"jp" <jp@q-networks.com> wrote in news:pan.2002.12.02.07.46.32.990949@q-
networks.com:

> [...]

> isoleringen? Hvor tæt skal der lukkes til op under stål-taget.
> Skal beklædningen nå helt op under taget? Skal "bølgerne" i taget

Du skriver ikke, om dit skur skal være opvarmet, og i givet fald, om det
kun skal være opvarmet lejlighedsvis. Hvis skuret er opvarmet hele tiden,
er der ingen vej uden om dampspærre på indersiden af isoleringen. Ikke kun
i loftet.

Er det derimod kun lejlighedsvist opvarmet skulle det ikke være nødvendigt
med dampspærre.

Kondens på undersiden af stålpladerne er der kun en kur mod: Ventilation.
Isoleringen skal ligge mindst 50 mm under stålpladerne, og luften skal
kunne trække gennem hele tagfladens udstrækning.

Hvorvidt der skal noget i overlægget (bølgerne?) mellem pladerne afhænger
af fabrikantens anvisninger, men er sansynligvis afhængig af tagets
hældning.

Venlig hilsen
Lars

Fra : jp

Dato : 02-12-02 13:57

Lars M. Pedersen wrote:
> [...]
> er der ingen vej uden om dampspærre på indersiden af isoleringen. Ikke kun

Det var ideen at der skulle holdes en 5-10 grader i rummet.

> Er det derimod kun lejlighedsvist opvarmet skulle det ikke være nødvendigt
> med dampspærre.

Jeg har investeret i både vind-pap og damp-spærre.

> Kondens på undersiden af stålpladerne er der kun en kur mod: Ventilation.
> Isoleringen skal ligge mindst 50 mm under stålpladerne, og luften skal
> kunne trække gennem hele tagfladens udstrækning.

Dvs. at afstanden mellem stål-taget og isoleringen samt beklædning skal
være min. 50 mm. Er det korrekt?
Taget ender op mod en husmur, med hældning væk fra huset, hvor skuret er
placeret "væk" fra huset, så der er en "gang" mellem huset og skuret,
hvor stål-taget er frit. Er det ventillation nok, eller skal jeg lave
noget "hul" i taget inde ved hus-muren så den varme? luft kan trække væk?

> Hvorvidt der skal noget i overlægget (bølgerne?) mellem pladerne afhænger
> af fabrikantens anvisninger, men er sansynligvis afhængig af tagets
> hældning.

Hvis jeg ikke dækker det til og taget skal "svæve" 50mm, vil det så ikke
blive besat af fugle og andre "hjemløse"?

mvh
Jan

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 02-12-02 15:19

jp <jp@q-networks.com> wrote in news:3DEB58A8.8040107@q-networks.com:

> Det var ideen at der skulle holdes en 5-10 grader i rummet.

Så ville jeg ubetinget sætte dampspærre op

> [...]
> skuret, hvor stål-taget er frit. Er det ventillation nok, eller skal
> jeg lave noget "hul" i taget inde ved hus-muren så den varme? luft kan

Nu gætter jeg lidt: Du har sikkert din tagbeklædning til at ligge på nogen
lægter. Disse er sikkert fastgjort på nogen spær.

Du isolerer så mellem spærene, og sørger for, at isoleringen ikke kommer
tættere på tagbeklædningen end ca 50 mm.

Der skal være ventilation mellem isoleringen og tagbeklædningen fra den
laveste til den øverste del af taget, så hvis den øverste del af taget
støder ind mod en mur, så skal der etableres en eller anden form for
ventilation her.

> Hvis jeg ikke dækker det til og taget skal "svæve" 50mm, vil det så
> ikke blive besat af fugle og andre "hjemløse"?

Nu tror jeg, at jeg forstår dit spørgsmål: I bølgerne skal der
"fugleklodser" det hedder de, når det er eternit. De forhindrer både ubudne
gæster og fygesne.

Venlig hilsen
Lars

Fra : jp

Dato : 02-12-02 17:05

Mange tak for dit svar. Der er lige en enkelt ting jeg mangler at få på
plads:

> [...]
>
> Du isolerer så mellem spærene, og sørger for, at isoleringen ikke kommer
> tættere på tagbeklædningen end ca 50 mm.

Yep, så langet er jeg med...

> [...]
> laveste til den øverste del af taget, så hvis den øverste del af taget
> støder ind mod en mur, så skal der etableres en eller anden form for

Ja, den øverste del af taget støder ind mod en mur, men det gør skuret
ikke da der er en "gang" mellem huset og skuret. Dermed er taget frit de
ca. 1,5m mellem huset og skuret. Er det ventilation nok, eller skal der
stadig etableres ventilation ved hus-muren?

Hvis der skal etableres ventilation, skal arealet af denne så svare til
de min. 50mm mellem isolering og tag, eller kan mindre gøre det?

mvh
Jan

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 02-12-02 18:08

jp <jp@q-networks.com> wrote in news:3DEB8492.8000700@q-networks.com:

> [...]
> ca. 1,5m mellem huset og skuret. Er det ventilation nok, eller skal der
> stadig etableres ventilation ved hus-muren?

Jeg ville lave ventilation ved husmuren henset til, at det er den højeste
del af taget. Jeg går ud fra, at der også skal være isolation under denne
del af taget. Det er muligt, at fabrikanten af dine tagplader også har en
ventil til dette formål, som kan sættes i tagpladen, så slipper du for at
udtænke en løsning som både kan ventilere og samtidig er fygetæt

> Hvis der skal etableres ventilation, skal arealet af denne så svare til
> de min. 50mm mellem isolering og tag, eller kan mindre gøre det?

Mindre kan sikkert gøre det, men jeg er ikke i stand til at være mere
specifik.

Venligst
Lars

Fra : jp

Dato : 02-12-02 18:23

> Jeg ville lave ventilation ved husmuren henset til, at det er den højeste
> del af taget. Jeg går ud fra, at der også skal være isolation under denne
> del af taget.

Nej, det er nettop det at der ikke er. Gangen mellem hus og skur er
"udendørs", åben i begge ender. Dermed er taget her ikke isoleret.

mvh Jan

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 02-12-02 20:13

"jp" skrev:

> Jeg er nettop ved at bygge et skur/garage. Der er lagt stål-tag på.
> Jeg er nu nået til at skulle isolere skuret indvendig.
> Skal der tages specielle forbehold for at undgå kondens-vand i isoleringen.

Jeg har forstået at du har lagt taget, men jeg vil alligevel nævne(for
andre)at man bør vælge de plader med anti kondens behandling. Som
fungere på den måde at den kondens der vil opstå (optil 750g/m2 på en
kold nat), bliver opsuget af den specielle behandling, for så at blive
bortventileret i løbet af dagen. Et andet alternativ er undertag.

> eller skal jeg blot isolere med rockwool og sætte dampspærre under
> isoleringen?

Du skriver det er et skur, men ikke om det er opvarmet konstant i
vinter perioden?. Bygninger der ikke er opvarmet konstant bør ikke
have dampspærre, sommerhuse foreksempel. Istedenfor anvendes der også
vindpap indvendigt.

> Hvor tæt skal der lukkes til op under stål-taget.

Ventilations åbningernes samlede areal skal tilsvarer 1/500 af det
bebygget areal.

> Skal beklædningen nå helt op under taget?

Nej. Det skal passe med ventilations åbningerne.

> Skal "bølgerne" i taget tætnes med noget?

Der skal sidde fuglegitter i ventilations åbningen, men når du gør
det, redusere du ventilations åbningernes areal med ca. 50%, som
derfor skal forøges tilsvarende.

Med træ hilsen
Philip Oest Møller