2 routere på samme net ??
Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 01-12-02 16:32

Jeg har i øjeblikket et ISDN2 system med en Zyxel Prestige 100IH router
fungerende. Den er sat til DHCP server.
På tlf-linjen installeres ADSL (Tele2) og jeg ønsker at sætte en router
imellem her også.
ISDN routeren vil jeg beholde, da den fungerer som konverter fra ISDN til
analoge telefoner (og desuden har en hub indbygget).
Er der nogen, som har erfaringer med at køre to routere på samme net?
Jeg forestiller mig at sætte enten ISDN eller ADSL routeren til DHCP server,
den anden som client.
Og så sætte ISDN routerens Remote Node Profile = Inactive.
Så har man vel ISDN i baghånden hvis ADSL falder ud ?
Lars P. Magnussen

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 02-12-02 08:03

On Sun, 1 Dec 2002 16:31:40 +0100, "Lars P. Magnussen"
<larspm@magnatek.dk> wrote:

>Er der nogen, som har erfaringer med at køre to routere på samme net?

Det er der i sig selv ingen problemer med.

>Jeg forestiller mig at sætte enten ISDN eller ADSL routeren til DHCP server,
>den anden som client.

Hvis du sætter ADSL-routeren til at være DHCP-klient, så er du ikke
sikker på at den får samme IP-adresse hver gang og hvad vil du så give
dine maskiner som default gateway?

Giv hellere ADSL-routeren en fast ip-adresse.

/Jarlskov

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 02-12-02 09:32

Lasse Jarlskov <lasse@jarlskov.dk> wrote in message

> [...]
> dine maskiner som default gateway?
>
> Giv hellere ADSL-routeren en fast ip-adresse.

Ja, selvfølgelig. Jeg var lidt for hurtig. Den eksisterende ISDN router har
jo også fast adresse. Det er jeg vel nødt til at fortsætte med for at kunne
få fat i den for konfigurering. Jeg har lige kigget i dens opsætning. Den
kan selvfølgelig kun køre DHCP server eller ikke, dvs. fast adr.
Lars P. Magnussen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 07-12-02 21:50

Hej Lars,

"Lars P. Magnussen" <larspm@magnatek.dk> wrote in

> [...]
> Og så sætte ISDN routerens Remote Node Profile = Inactive.
> Så har man vel ISDN i baghånden hvis ADSL falder ud ?

Tjaeh - jeg har samme "problemstilling" at jeg bruger min gamle 100IH som
a/b konverter til min fax. Men da jeg sjældent (læs: aldrig) har brug for at
omkonfigurere den har jeg bare koblet den af mit LAN, således at det eneste
100IH'en har fat på er ISDN-NT'en samt fax'en. Den er hvad telefoni angår
bedøvende ligeglad med om den er på netværk.

Hvis du så har brug for at konfig'e den kan du jo bare koble din ADSL router
af og 100IH'en på og så lave en ipconfig /refresh på din PC, så får du en ny
IP adresse fra routeren og har adgang til den. Samme som backup hvis nu ADSL
forbindelsen skulle være nede.

Det er om ikke andet så en nem løsning det helt sikkert virker

** Lars

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 08-12-02 21:42

Hej navnebror Lars,

Vil lige nævne at jeg faktisk nu har begge routere kørende på samme net,
bl.a. for at anvende de 4 hub-udgange i 100IH, og også fordi det hele sidder
i et skab i kælderen. Så er det smart med lidt remote control!

Jeg gjorde flg.:

1)
Linksys ADSL router konfigureret som DHCP server på intern adr x.x.1.1
Den kommer så automatisk op som default gateway også på x.x.1.1

2)
Zyxel Prestige 100IH ISDN2 router bruger jeg nu kun som ISDN til analog tlf.
omformer (og måske backup) .
Jeg prøvede først div. konfigurationer, som ikke virkede, men endte med flg.
Fast adresse x.x.1.2
Menu 1 General Setup, sæt Route IP = NO
Menu 3.2 TCP/IP and DHCP, sæt DHCP = NONE
Menu 11 Remote Node Setup, sæt ISDN internetudbyder Active = NO

Jeg er ikke sikker på at alt er nødvendigt, måske kun menu 1 og/eller 3.2
DHCP
---
Med venlig hilsen
Lars P. Magnussen