Placering af isolerede vandrør i tærrendæk
Fra : Philip Oest Møller

Dato : 01-12-02 13:07

Jeg er i gang med at skifte alle vores gulve i huset, med kappilar
brydende isolering(150mm), overstøbt med beton(110mm), med
armeringsnet(5mm), med gulvvarme. I samme arbejdsgang skal der føres
nye brugsvands installationer ud. Og jeg vil føre vandet i/under
gulvet.
Systemet bliver ført i "rør i rør" system, med en streng til hvert
brugssted. Fyrrummet ligger i enden af huset og det længste strek er
på 17 meter(køkken). Der bliver to cikulations sløjfer, en til
køkkenet(to strenge), og en til håndvasken på badet(to strenge).
Resten af strengene bliver ført uden retur, med en til brusekabinen,
og to strenge til bryggerset.
Som i måske kan forstå bliver der en del rør der skal isoleres(kun de
varme). Alle rørene bliver ført koldt og varmt side om side(100mm midt
til midt) på en sådan måde, at ingen rør drejer ind over/under nogle
af de andre. Jeg er tilsluttet privat vandværk, så godkending er ikke
det store problem.

Mine spørgsmål beror på følgende overvejelser:

Hvis jeg lægger rørne i jorden under isoleringen (i en grav), må jeg
det? og skal isoleringen være speciel(udover kappilarbrydende)? og
hvordan udføres/laves sådan en grav?
Hvis jeg lægger rørene i midten af isoleringen, som kan blive bygget
op af flere lag. Hvordan fylder jeg så dette hulrum omkring rørene så
der ikke bliver sætninger i gulvet? og kan jeg her bruge alm. ikke
kappilarbrydende isolering?

Jeg har set "Den lille VVS guide" fra Rockwool, men den er ganske
mangelfuld i forhold til mine problemer.

Svar og erfaringer modtages gerne på enkeltpunkter.

Med træ hilsen(og håbet om en lang tråd)
Philip Oest Møller

Fra : Martin Christiansen

Dato : 01-12-02 13:45

"Philip Oest Møller" <philip2022@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg er i gang med at skifte alle vores gulve i huset, med kappilar
> brydende isolering(150mm), overstøbt med beton(110mm), med
> armeringsnet(5mm), med gulvvarme.

Når du har gulvvarme skal din gulvkonstruktion have en u-værdi på 0,15 W/m2K
for at opfylde gældende krav. Dette svarer normalt til ca. 225 mm isolering.
Husk at udføre radonsikring.

Vedr. rørisolering se f.eks. her http://www.projekteringsnettet.dk/
under konstruktionsguide --> Gulv --> Terrændæk.

Mvh - Martin

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 01-12-02 14:00

Philip Oest Møller wrote:

> [...]
> Systemet bliver ført i "rør i rør" system, med en streng til hvert
> brugssted. Fyrrummet ligger i enden af huset og det længste strek er

Klip

Har du autoristation til at lave VVS arbejde.?

Ellers bedes du oplyse os dit forsikringsselskab.
Hvis det er det samme som mit, vil jeg overveje at skifte..

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 01-12-02 20:57

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote in message

> Klip
>
> Har du autoristation til at lave VVS arbejde.?
>
> Ellers bedes du oplyse os dit forsikringsselskab.
> Hvis det er det samme som mit, vil jeg overveje at skifte..

Vor herre bevarres....

Philip,
Jeg er spændt på at høre hvilken teknisk løsning du ender med. Jeg
overvejer nemlig samme tur med vores gulve.
Det skal også gøres ordentligt, og så er der ingen vej udenom at gøre det
selv...!

--
Erik Rudbeck
Cleanup my address before replying by mail

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 01-12-02 22:00

> Har du autoristation til at lave VVS arbejde.?

Nej.

> Ellers bedes du oplyse os dit forsikringsselskab.
> Hvis det er det samme som mit, vil jeg overveje at skifte..

Nu er det jo fuldt ud lovligt selv at projektere, og prøve at forstå
hvordan dette stykke arbejde skal gøres. Og jeg har ingen steder
nævnt, at jeg ikke havde tænkt mig at benytte en autoriseret
installatør.

Så lad være at antage, men spørg først, så bliver tonen sjældent
dårlig.

Nu kender jeg byggebranchen ganske godt, så jeg ved også at jeg kan få
ti forskellige svar afhængig af hvem jeg spørger. Og nu syntes jeg, at
der ofte kommer nogle ganske gode svar fra denne NG, til og med nogle
jeg ikke har hørt fra de arkitekter og ingeniører jeg kender. Derfor
stiller jeg disse spørgsmål.

Så hvis du ikke har noget konstruktivt at skrive, så lad være.
Nå, nok om det.

Martin skrev:

> Når du har gulvvarme skal din gulvkonstruktion have en u-værdi på 0,15 W/m2K
> for at opfylde gældende krav. Dette svarer normalt til ca. 225 mm isolering.

Jeg har fået dispensation pga. flere forhold: lav rumtemperatur, gamle
fundamenter der ikke stikke dybt nok, og lav loft højde. Det drejer
sig "kun" om to rum, på tilsammen 18kvm, det ene er uden gulv varme.

I resten af huset bliver der 250mm isolering, jeg nævnte de 150 mm
fordi det er her, der bliver mest trængt.

>Husk at udføre radonsikring.

Hvordan udføre jeg bedst radon sikring, når der skal lægges fliser på
betondækket? (jeg tænker på langs kanten af betonpladen)
Er klæbningen af 1/2 flise op af væg nok?

I resten af huset har jeg ikke det problem, da fugtspærren under
trægulvene(lamelparket) bliver klemt bag fodpanelet.

Med træ hilsen
Philip Oest Møller

Fra : Martin Christiansen

Dato : 02-12-02 10:47

> [...]

> I resten af huset har jeg ikke det problem, da fugtspærren under
> trægulvene(lamelparket) bliver klemt bag fodpanelet.

Jeg ville nok foretrække at lægge en radonspærre ud på isoleringen langs
kanterne og klæbe den 10 cm op ad væggen, inden jeg udstøbte betonen. Også
hvor du har trægulv.

Herudover som du selv skriver så skal der svindarmering i betonen, og der
skal sørges for at der ikke opstår svindrevner pga. for hurtig udtørring.

Mvh - Martin

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 19-12-02 19:04

> [...]
> overvejer nemlig samme tur med vores gulve.
> Det skal også gøres ordentligt, og så er der ingen vej udenom at gøre det

Jeg har fundet en løsning, først fandt jeg nogle forkerte, men nu tror
jeg den er der.

Det kolde vand lægges i gruset under isoleringen, for ikke at blive
opvarmet fra den gulvvarme det passerer. Det varme vand lægges i den
øverste del af isoleringen, under betonen, så varmetabet tilfalder
boligen, dog stadigvæk i rørskåle så varmetabet ikke sker for hurtigt.
Dette gælder især for cirkulations strengen.

Med juletræ hilsen
Philip Oest Møller