Irriterende PopUp vinduer - igen!
Fra : Rudy Madsen

Dato : 01-12-02 09:19

Hej igen ng

Jeg har læst med interesse, hvordan flere anbefaler mig at anskaffe
popup-killers og det er måske også løsningen. Jeg har prøvet i de sidste
dage et par stykker, men ingen af dem er effektive. Jeg lod min maskine stå
tændt i nat, og det var 45 popup-vinduer, da jeg så på den, vel at mærke
uden at jeg havde nogen programmer åben.

Men jeg kan ikke forstå, hvorfor det skulle være nødvendigt at have
popup-killers på. Jeg har flere computere på det samme netværk og med samme
ADSL forbindelse, men det er kun den ene maskine, der gør det - og jeg har
ikke popup-killers på nogen af dem. Jeg har også været inde på at skulle
reinstallere den, men ville det hjælpe?

Hvorfor kommer disse popups på nogle maskiner og ikke på andre? Kan man gøre
noget for at forebygge det?

vh
Rudy

Fra : Jens Petersen

Dato : 01-12-02 10:53

On Sun, 1 Dec 2002 09:18:48 +0100, "Rudy Madsen"
<rudy.madsen@educase.dk> wrote:

>Hvorfor kommer disse popups på nogle maskiner og ikke på andre? Kan man gøre
>noget for at forebygge det?

Prøv at køre ad-aware og se om ikke den finder noget 'snask'.

http://www.lavasoftusa.com/

--
Jens

An expert is a person who has made all the mistakes which can be made

Fra : Stig Nygaard

Dato : 01-12-02 11:02

Hej Rudy

Rudy Madsen wrote:
> [...]
> tændt i nat, og det var 45 popup-vinduer, da jeg så på den, vel at mærke
> uden at jeg havde nogen programmer åben.

Det typiske popup-killers gør er at forhindre popups på websider. Dine
popups lyder som noget andet, eftersom de tilsyneladende popper op hele
tiden uanset om du surfer eller ej.

Det lyder som om der er blevet installeret et program på PC'en som bare
står og viser popup-vinduer hele tiden. Disse programmer kan komme med
som skjulte bi-produkter til andre programmer du installerer eller hvis
du ukritisk siger ja til at installere en Active-X component en webside
beder om lov til. Man skal passe på når man installerer software fra
ikke generelt anerkendte firmaer/kilder.

Jeg tror du skal have fat i det program som hedder Ad-aware. Det kan
vist fjerne mange af den slags ting, og programmet er freeware. Se
http://www.lavasoftusa.com/

En virustjekker kan måske også fjerne det.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-12-02 11:08

Rudy Madsen wrote:

> Hvorfor kommer disse popups på nogle maskiner og ikke på andre? Kan man gøre
> noget for at forebygge det?

Når popup-stopperne ikke kan stoppe reklamerne hos dig, er det fordi det
ikke er almindelige internetreklamer. Du har ganske givet fået
installeret nogle såkaldte spionprogrammer, uden du har været opmærksom
på det. Spionprogrammerne bliver normalt installeret sammen med andre
programmer, for eksempel "gratis" programmer som Kazaa og
downloadmanagere.

Nogle spionprogrammer kan fjernes uden problemer, enten via Tilføj/fjern
programmer-funktionen, eller ved hjælp af Ad-aware som Jens Petersen
også anbefaler. Du skal dog være opmærksom på, at nogle af
spionprogrammerne ikke kan fjernes uden at deres "værts"-program holder
op med at virke.

Du kan forebygge lignende situationer ved at være opmærksom på, hvad du
installerer på computeren. Langt de fleste spionprogrammer gøres man
opmærksom på, når man installerer værtsprogrammet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Rudy Madsen

Dato : 01-12-02 16:36

Tak for et par gode råd. Programmet ad-aware detekterede da også en masse
som lå på maskien uden jeg vidste det, men selvom jeg lader ad-aware fjerne
dem - og i øvrigt var i Tilføj/Fjern og selv fjerne et par stykker - så
bliver de ved med at komme. Når jeg lader PC'en stå stille et par minutter,
dukker de op, og så er jeg lige vidt. Hvis jeg efterfølgende lader ad-aware
scanne igen, så er der iegn lige så mange igen, som den foreslår, at jeg
fjerner. Og det er nøjagtig de samme popupper som tidligere.

Hvad skal jeg dog gøre?

Det gør mig så vred, at nogen kan finde på at genere andre med deres
reklamelort!

Fra : MikeU

Dato : 01-12-02 17:52

Rudy Madsen wrote:

> Hvad skal jeg dog gøre?
>
> Det gør mig så vred, at nogen kan finde på at genere andre med deres
> reklamelort!

Har du prøvet at rydde op på din disk og rydde ud i cookies og IE's
cache. Prøv også dette popup killer prog:

http://www.stopzilla.com/

Husk også at opdatere din Ad-aware, kan gøres på Lavasoft' side
automatisk via prog'et Refupdate.

Iøvrigt er forslagene med at prøve en anden browser ikke så
tossede...mange browsere som Opera, Netscape, Mozilla har indbyggede
pop-up killers.

Håber det kunne hjælpe...

Fra : Lars Raaby

Dato : 01-12-02 17:57

MikeU skrev i et tidligere indlæg:

> Husk også at opdatere din Ad-aware, kan gøres på Lavasoft' side
> automatisk via prog'et Refupdate.

Den sidste nye er fra 24-09
Er de gået helt i stå med at lave nogle nye ting

Lars Raaby

Fra : Martin Christensen

Dato : 01-12-02 18:32

Fra : MikeU

Dato : 01-12-02 18:59

Martin Christensen wrote:

> [...]

[snip]

> Man gør på flere niveauer sig selv og Internettets befolkning i bredere
> forstand en tjeneste ved ikke at bruge IE.

[snip]

100% enig, IE er et skandaløst dårligt program, der dagligt er med til
at gøre www mere usikkert, for alle. Outlook kunne nævnes i samme
åndedrag. Det er trist, at i en så teknologisk fremskreden tid, at
masserne blindt vil følge den "nemmeste" løsning,og at Redmond
dynastiet, slipper godt fra et så bizart svinestykke, som IE er!
Engang var jeg selv en naiv MS fan, jeg er blevet klogere siden.

Næste uge ryger der sgu Debian på maskinerne!

Må Open Source vokse og blive en smuk svane!!!

Mike

--
And the beast shall be made legion. Its numbers shall
be increased a thousand thousand fold. The din of a

From The Book of Mozilla, 3:31

Fra : Supermulex

Dato : 01-12-02 19:37

"Rudy Madsen" <rudy.madsen@educase.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvad skal jeg dog gøre?
>
> Prøv at gå ind i din taskmanager(ctrl+alt+del) og se hvilke programmer som
kører, der vil du evt. kunne se om der er noget mistænkeligt der ligger og
kører i baggrunden!!

Mvh Antipopup Mule

Fra : Martin Christensen

Dato : 01-12-02 20:55

Fra : MikeU

Dato : 02-12-02 12:42

Martin Christensen wrote:

> Man skal passe på med, hvad man siger. Det er sandt at IE er noget
> nær en skandale hvad sikkerhed angår, men på andre punkter er det
> ofte svært at klandre den. Men et sådant sikkerhedsniveau er også
> tilstrækkeligt til at holde sig langt fra den.

Enig. Har selv brugt IE i mange år, god brugervenlighed, stabilt osv,
man skal bare som bruger være klar over sikkerhedsproblemerne.
Principielt set, mener jeg også det er skidt, at MS får lov til at
bundle deres browser og e-mail program i deres OS. Men det er jo en helt
anden snak.

> Outlook og Outlook Express er i en helt anden og værre klasse. De
> kunne næppe have været værre fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt.

Enig!

> Der er ikke tale om nemme eller svære løsninger, men blot om at gøre
> sig klart, at der er et valg, der bør foretages, og at det har
> konsekvenser ud over ens egen bekvemmelighed.

Helt enig, men de færreste har indsigten, eller overskuddet til at vælge
andet end standardløsningen. Og så havner vi i en art monopolsituation,
hvor MS bliver den herskende løsning. Og dermed medfører masse-orm'ene,
virus osv. Til gene for alle brugere af Internettet. Mere oplysning
ville være dejligt.

> Det er jeg ikke sikker på, må jeg desværre indrømme. Du råber så
> højt, at man får på fornemmelsen, at du nu bare er en naïv OSS fan i
> stedet. Men det kan der jo rådes bod på hen ad vejen. Der er
> reaktionære nok på Slashdot.

Min højtråben var nu også mest ment som en provokation, jeg ved ikke
hvor mange gange jeg har rodet en ven ud af en virus, de har fået gennem
OE ell. IE, selv der skal der virkelig meget til for at få dem til bare
at overveje et alternativ til MS produkterne. Men som du selv siger det
er et valg, som alt andet.

Mht. min OSS naivisme, jeg bruger stadig MS parallelt med OSS, så helt
naiv OSS fan er jeg ikke endnu, bare lidt klogere måske. Må læse noget
mere Slashdot!

Mvh.

Mike

Fra : Martin Christensen

Dato : 02-12-02 15:52

Fra : MikeU

Dato : 02-12-02 18:40

Martin Christensen wrote:

> Jeg synes snarere, at det er et problem, at folk glemmer
> alternativerne.

Enig. Intet i verden (heller ikke USA's domstole), kan åbenbart
forhindre MS i at bundle deres IE og OE software med deres OS, så
hvordan får man gjort den "almindelige" computerbruger opmærksom på
alternativerne? I modsætning til MS, er OSS community'et jo ikke
ligefrem kendt for de store og farvestrålende reklamekampagner, men
snarere mund-til-mund metoden...

Mange betragter nok samtidig OSS som undergrund og "noget for
bebrillede nørder". Samtidig trives OSS verdenen glimrende, parallelt
med den kommercielle software og OS industri. Udfordringen ligger vel i
at få blandet de to bedre end de er nu, og dermed gøre folk opmærksom på
at de faktisk har et valg....!

Man kan blive helt religiøs, men jeg tror virkelig på Open Source som
fremtidens OS, og helt alene i de synspunkter er jeg jo heller ikke ,
jvf. ex. teknologirådets nye rapport om anvendelsen af Open Source
software.

> Min pointe er netop, at der ikke foretages et valg hvor der burde.
> Hvis folk satte sig ned, bedømte de enkelte muligheder ud fra et
> fornuftigt grundlag og derefter valgte MS' løsninger, ville der være
> tale om et bevidst valg, og det ville jeg ikke med rette kunne brokke
> mig (særligt meget over.

Åhh lidt kan man vel altid hidse sig op til

> Jeg tror de fleste, der benytter et frit OS, dual booter med Windows.
> Spørgsmålet er snarere, om man har indset vigtigheden i den frihed,
> som fri software giver, og man ikke blot gentager kampråbene. Jeg
> skal ærligt indrømme, at det først er inden for de sidste par år, at
> alt dette er gået rigtigt op for mig. 'Talk the talk' eller 'walk the
> walk'? Forskellen er ikke altid let at få øje på. (Jeg burde være
> blevet buddhistisk munk.)

Enig. Open Source giver store perspektiver af nærmest revolutionerende
karakter, men man skal selvfølgelig heller ikke lande i blind
idoldyrkelse af OSS. Det frie valg, må være det centrale, og ikke
fanatisme til fordel for hverken OSS eller MS.

Jeg kører selv både MS og OSS, og prøver ikke at omvende eller prædike
"Linux gospel'en" til nogen, men som du selv pointerer er OSS blevet et
hipt samtale-emne. Om man så faktisk benytter det er en anden snak.
Fremtiden vil vel vise, hvad der har været bullshit, og hvad der
virkelig holdt.

Der er nok desværre ikke så meget strøm i de buddhistiske templer, at
sætte computeren til.

mike

Fra : Martin Christensen

Dato : 03-12-02 21:40

MikeU <pots_72@e-mail.dk> writes:

> Mange betragter nok samtidig OSS som undergrund og "noget for
> bebrillede nørder".

Næh, de fleste aner ikke, hvad det vil sige, og det bliver ofte ikke
bedre af, at man forsøger at forklare det.

> Samtidig trives OSS verdenen glimrende, parallelt med den
> kommercielle software og OS industri.

Hvad mener du med det?

> Udfordringen ligger vel i at få blandet de to bedre end de er nu, og
> dermed gøre folk opmærksom på at de faktisk har et valg....!

De fleste er vel klar over, at de har et valg, men man skal først
overbevise om, at de kræfter de bruger på at træffe et valg, samt
konsekvenserne af valget (omstillinger/tilvænning og alt det der), er
godt givet ud. Som udgangspunkt er folk af ren og skær bekvemmelighed
temmeligt fjendtligt indstillet over for alt, der medfører ændringer.
Om det er for deres eget bedste, så foretrækker mange lykkelig
uvidenhed frem for, at de måske skal ulejlige sig.

> [...]
> som fremtidens OS, og helt alene i de synspunkter er jeg jo heller
> ikke , jvf. ex. teknologirådets nye rapport om anvendelsen af Open

Du er vist på det gale spor, hvis OSS gør dig religiøs. Det er Free
Software-folkene, der er de religiøse (eller i hvert fald de
politiske, ikke bare pragmatiske). OSS er desuden ikke et OS, men et
udviklingsprincip, og fri software er mere en filosofi. Der er dog
blevet produceret flere OS'er, der er både frie og åbne. GNU er et
eksempel, og Linux er en god kerne dertil.

> Åhh lidt kan man vel altid hidse sig op til

Naturligvis. Man skal da ikke være for fin til at komme af med nogle
aggressioner engang imellem.

> [...]
> lande i blind idoldyrkelse af OSS. Det frie valg, må være det
> centrale, og ikke fanatisme til fordel for hverken OSS eller MS.

Er man bundet af sine principper, eller er man pragmatiker? Den første
kategori har sådan set lavet det OS (minus en ordentlig kerne), som de
fleste OSS-pragmatikere i dag bruger. Lidt komisk at mange af
pragmatikerne så siger, at GNU-folkene aldrig kommer nogen vegne med
den indstilling, de har.

> [...]
> OSS blevet et hipt samtale-emne. Om man så faktisk benytter det er
> en anden snak. Fremtiden vil vel vise, hvad der har været bullshit,

Jeg vil nu mene, at det er skuffende, at så få overhovedet vil
overveje langsigtede problemstillinger (fx har bl.a. MS gradvist
tilladt sig mere og mere, der absolut ikke er i forbrugernes
interesse, især inden for overvågning og indsamling af data, de burde
holde sig fra). Så længe det går i dag og i morgen, så går det nok
også i overmorgen. Right! For at vende tilbage til emnet, er det netop
dette, der er problemet med den udbredte anvendelse af Internet
Explorer. Når så mange undlader at træffe et bevidst valg, og ikke vil
overveje konsekvenserne af det, de gør, får det også konsekvenser for
mange andre.

> Der er nok desværre ikke så meget strøm i de buddhistiske templer,
> at sætte computeren til.

Damn, der røg den plan!

Martin

- --
Homepage: http://www.cs.auc.dk/~factotum/
GPG public key: http://www.cs.auc.dk/~factotum/gpgkey.txt

Fra : Calle.

Dato : 02-12-02 06:46

Rudy Madsen wrote:
> [...]
> inde på at skulle reinstallere den, men ville det hjælpe?
>
> Hvorfor kommer disse popups på nogle maskiner og ikke på andre? Kan

Brug programmet "popupstopper", det er effektivt. Har ikke haft et eneste
siden
--
Automatik Mekaniker
Calle