Linux boot-problemer
Fra : Steen

Dato : 30-11-02 16:13

Hej NG

Jeg har en tudsegammel Red Hat 6.2-partition, som jeg ikke har bootet i
årevis. Da jeg i sin tid opgraderede min Win-partition til Win2k kom jeg til
at overskrive LILO, så jeg har ikke bootet Linux'en siden. Men nu fandt jeg
min gamle Linux Boot Disk, og så ville jeg prøve, men fik en

"VFS: Cannot open root device 16:05
Kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 16:05"

Hvad betyder det, og har jeg nogen som helst mulighed for at se min
Linux-partition igen, eller er den død og borte?

Mvh Steen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 30-11-02 17:56

"Steen" <nospam@nospam.dk> writes:

> [...]
>
> Hvad betyder det, og har jeg nogen som helst mulighed for at se min
> Linux-partition igen, eller er den død og borte?

Block device major 16 er svjks Goldstar CD-ROM. Jeg tvivler på, din
Linux-installation ligger på en sådan.

Prøv at boote fra LILO med noget i stil med 'root=/dev/hda1' eller
lignende (hda1 skal naturligvis erstattes med din Linux-partition).

Herefter kan du geninstallere LILO's bootblock ved at køre /sbin/lilo
som root.

/Rasmus

God, root, what is difference?
God is more forgiving.

Fra : Steen

Dato : 30-11-02 22:43

"Rasmus Bøg Hansen" <moffe@amagerkollegiet.dk> wrote

> Prøv at boote fra LILO med noget i stil med 'root=/dev/hda1' eller
> lignende (hda1 skal naturligvis erstattes med din Linux-partition).

Ja, jeg bootede med "linux root=/dev/hdb5" og det virkede - den bootede!
....lige indtil den heller ikke kunne finde swap-partitionen! (Jeg har
åbenbart haft flyttet rundt på harddiske og cd-rom-drev siden sidst jeg
bootede min linux

Er det muligt at specificere, at man gerne vil boote fra hdb5 og at
swap-partitionen ligger på hdb6 og IKKE på hdc6?

Mvh Steen

Fra : Kent Friis

Dato : 30-11-02 23:04

Den Sat, 30 Nov 2002 22:42:45 +0100 skrev Steen:
> [...]
>
>Er det muligt at specificere, at man gerne vil boote fra hdb5 og at
>swap-partitionen ligger på hdb6 og IKKE på hdc6?

Kan maskinen ikke boote uden swap?

Hvis ikke, så prøv at boote i single-user (linux single root=/dev/hdb5)
og ret /etc/fstab.

Hvis du har andre devices stående i fstab, skal de nok lige rettes
samtidig.

Mvh
Kent
--
Exception 0E in module IFSMGR.VXD
Press control-alt-delete to reboot

Fra : Steen

Dato : 01-12-02 14:12

"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> wrote

> Kan maskinen ikke boote uden swap?

Jo, nu går det op for mig, at mit ext2-fs er korrupt. Under opstarten får
jeg denneher:

"Activating swap partitions swapon: /dev/hdc6: No such device

Checking root filesystem
fsck.ext2(null):
The superblock could not be read or does not describe a correct ext2
filesystem. If the device is valid and it really contains an ext2 filesystem
(and not swap or ufs or something else), then the superblock is corrupt, and
you might try running e2fsck with an alternate superblock:

e2fsck -b 8193 <device>"

> Hvis ikke, så prøv at boote i single-user (linux single root=/dev/hdb5)
> og ret /etc/fstab.

Den dropper mig til en prompt, men jeg kan ikke editere /etc/fstab, da den
har mountet filsystemet som read-only.

Jeg prøvede at køre "e2fsck -b 8193 /dev/hdb5" (min ext2-partition ligger på
hdb5) Den fandt en masse fejl, og spurgte mig, om jeg ville rette fejlene.
Jeg svarede "Yes" ca. 75 gange, og til sidst fik jeg en "**** FILE SYSTEM
ALTERED ****"

....men da jeg rebootede fik jeg nøjagtig samme fejlmeddelelse.

Hvis der ikke er en nem løsning tror jeg sq bare jeg fjerner hele
partitionen! Øv.

Mvh Steen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 01-12-02 14:46

"Steen" <nospam@nospam.dk> writes:

> "Activating swap partitions swapon: /dev/hdc6: No such device

Er du sikker på dit swap ligger på /dev/hdc6? Det skal også rettes i
/etc/fstab.

> [...]
> (and not swap or ufs or something else), then the superblock is corrupt, and
> you might try running e2fsck with an alternate superblock:

Det er klart, hvis fstab peger på et forkert rodfilsystem.

> Den dropper mig til en prompt, men jeg kan ikke editere /etc/fstab, da den
> har mountet filsystemet som read-only.

mount -o remount,rw /
$EDITOR /etc/fstab
mount -o remount,ro /