Mariehønen Evigglad
Fra : Iben Holst

Dato : 30-11-02 13:11

Hej

Jeg har brug for en afslutning på sangen .....

Og Søren råbte højt kom ind
i læ for torden, regn og vind
......... (???)

Hvordan er slutningen af verset og er der flere vers herefter ??

Iben

Fra : Uffe Holst

Dato : 30-11-02 13:39

In an article of 30 Nov 2002 Iben Holst wrote:

> [...]
> i læ for torden, regn og vind
> ......... (???)
>
> Hvordan er slutningen af verset og er der flere vers herefter ??

Ja, det er kun tredje vers, som jeg dog har i en lidt anden udgave end
det måde, du starter verset på. Derudover er der et fjerde og afsluttende
vers.

Endelig har jeg gennem tiden fået opsamlet endnu to "uofficielle" vers,
der er meget søde. De er begge to sådan et femte vers til sange. De er ret
søde. Nedenfor er de femte og sjette vers. Jeg tror faktisk, at det ene eller
måske endog de begge stammer fra denne gruppe.

Mariehønen Evigglad

Mariehønen Evigglad
gik tur på et rabarberblad,
og mødte Søren Snegl der lå
og sov med sneglehuset på.

Så blev det regn og tordenvejr,
og Evigglad fik våde tæer,
så derfor slog hun bankeslag
på sneglehusets lille tag.

Sneglen råbte højt "Kom ind!"
i læ for torden, regn og vind
her er lidt snævert som du ser
men der er lunt og tørvejr her.

Så sad de begge to og lo
i Sørens lille sneglebo
Og hvis jeg ikke tager fejl
blev Evigglad til Madam Snegl.

Og de fik mange søde små
sneglebørn med prikker på,
og de kravled' op og op,
til sneglehusets lille top.

Unger fik de masser af,
det kan man se en forårsdag.
De flyver op mod himlen blå
med sneglehus og prikker på.

--
Uffe Holst

Fra : Lars

Dato : 30-11-02 18:18

Der er også en alternativ tekst, som min 5,5 årige synes godt om:

Mariehønen Evigsur
gik tur på Olsens vækkeur
og da den kom til klokken to
da mødte den en ternet ko

Og koen den hed Petersen
den spiste kun af porcelæn
dens livret det var røget ål
det åd den af en sukkerskål

I sukkerskålen var et hul
det brugte den som dansegulv
der dansede en lille mus
og sneglen med sit sneglehus

/Lars

Fra : Uffe Holst

Dato : 30-11-02 18:40

In an article of 30 Nov 2002 Lars wrote:

> Der er også en alternativ tekst, som min 5,5 årige synes godt om:

Ja, den kender jeg også, selvom der var visse småuoverensstemmelser mellem
din og min. Så nu har jeg ændret den version, jeg havde liggende, for
vækkeur er bedre end kukkeur og lignende, synes jeg.

> I sukkerskålen var et hul
> det brugte den som dansegulv
> der dansede en lille mus
> og sneglen med sit sneglehus

Der skal nok ikke være et "den" i anden linje, for den må næsten henvise
tilbage til koen, og det er jo ikke den, der danser, men derimod den lille
mus (og sneglen i din version)

Mit tredje vers af Evigsur er som følger:

I sukkerskålen var et hul,
det brugtes kun som dansegulv.
Der dansede en lille mus,
som ønsked' sig et lille hus.