Opvaskemaskinen vasker ikke rent ?
Fra : M. Madsen

Dato : 30-11-02 11:39

Hejsa

Min gamle mor har en Bosch SGU 5682 opvaskemaskine som
pludselig ikke længere vasker servicet ordenligt rent. Der sidder
små partikler (madrester?) overalt på servicet når hun tager det ud.

Jeg har renset filteret i både afløb og vandintag, samt renset
de roterende spulearme og jeg har også tjekket om der er
nok salt og afspændingsmiddel i maskinen, men ligemeget
hjælper det. ( Det er heller ikke flyverust. )

Er der nogen som har en ide til hvad der så kan være galt ?

Er der forresten nogen som ved hvor lang garanti Bosch
giver på sådan en maskine ? Den er ca 15 mdr gammel, så
den er jo fra før skiftet til 2 års reklamationsret. ( hun kan
selvfølgelig ikke finde nogen papirer på dyret )

Gode råd modtages med taknemmelighed.
På forhånd tak

mvh M Madsen

Fra : BHR

Dato : 30-11-02 13:18

Måske kan det være blødgøringsfilteret der ef defekt. Det indeholder en
ionbytter der ligner torskerogn i størrelse og farve.
Dette filter kan udskiftes som en stor plasticboks nederst i maskinen.

Fra : Kurt Kristiansen

Dato : 30-11-02 16:42

Hej Madsen!

> Min gamle mor har en Bosch SGU 5682 opvaskemaskine som
> pludselig ikke længere vasker servicet ordenligt rent.

Jeg har en maskine magen til, og har haft samme problem. Hos mig var det den
øverste spulearmen, der var "hoppet" af i bunden, bag sien. Prøv med en
finger at trykke den ned, kan den trykkes lidt ned, er problemet løst.

Under sien, ved udpumpningshjulet (det hedder det måske ikke), er der en
lille plade, som også kan gå løs, med manglende rengøring til følge.

Hilsen

Kurt Kristiansen

kurt.kristiansen@stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/dk/

Fra : M. Madsen

Dato : 30-11-02 18:09

On Sat, 30 Nov 2002 16:41:54 +0100, "Kurt Kristiansen"
<kurt_k@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>
>Under sien, ved udpumpningshjulet (det hedder det måske ikke), er der en
>lille plade, som også kan gå løs, med manglende rengøring til følge.

Hej

Desværre. Jeg har haft begge spulearme afmonteret og sat
på igen et par gange efter problemet opstod, for at se om de
var tilstoppede, så jeg tror ikke de sidder forkert.
Der er heller ingen løse plader eller andet løst under sien.

Jeg læste i manualen at maskinen har en "aqua sensor" som
afgør om vandet kan genbruges til afskylning. Måske denne
sensor er i stykker, så maskinen tror at skyllevandet er rent
nok, mens det faktisk er møgbeskidt. Det ser ihvertfald ud
som om den har skyllet det hele med snavset vand.

Der er nok ingen vej udenom. Jeg må ringe efter en som
kan kigge på bæstet. Øv.

mvh M Madsen

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 01-12-02 21:31

On Sat, 30 Nov 2002 18:08:31 +0100, M. Madsen <mmadsen@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>som om den har skyllet det hele med snavset vand.
>Der er nok ingen vej udenom. Jeg må ringe efter en som

Måske et dumt svar, men bliver vandet varmt ?
---

Mvh. Mogens
'91 Omega 3.0i-24

Fra : M. Madsen

Dato : 02-12-02 20:00

On Sun, 01 Dec 2002 20:31:06 GMT, oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk
(Mogens Knudsen) wrote:

>Måske et dumt svar, men bliver vandet varmt ?

Om vandet bliver varmt ved jeg ikke, for det
er jo ikke lige sådan at komme til at tjekke,
men den varmer da det hele op når der skal
tørres.

mvh M Madsen

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 01-12-02 22:02

On Sat, 30 Nov 2002 11:38:45 +0100, M. Madsen <mmadsen@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>pludselig ikke længere vasker servicet ordenligt rent. Der sidder
>små partikler (madrester?) overalt på servicet når hun tager det ud.

Vores Bosch Grand Prix var godt 2 år gammel, da jeg stod midt i en
familiefødselsdag på 15 pers, og den ikke ville vaske rent. Til
gengæld vaskede den i evigheder, før den fik gjort sig færdig. I al
ståhejen bemærkede jeg det ikke først, men pludselig gik det op for
mig, at der ikke "stod damp ud af den", når jeg åbnede lågen.

Det viste sig at være en løs forbindelse i.f.m. varmelegemet.

Hjerteligst
Dorte

Fra : M. Madsen

Dato : 02-12-02 20:01

On Sun, 01 Dec 2002 22:01:30 +0100, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

> [...]
>ståhejen bemærkede jeg det ikke først, men pludselig gik det op for
>mig, at der ikke "stod damp ud af den", når jeg åbnede lågen.

Der er stadig masser af varme i denne maskine. Det kan
tydeligt mærkes og ses på brillerne når man åbner lågen.

mvh M Madsen

Fra : Martin Buhelt

Dato : 02-12-02 12:10

> [...]
> hjælper det. ( Det er heller ikke flyverust. )
>
> Er der nogen som har en ide til hvad der så kan være galt ?

Udover de andre råd du har fået, skal du checke om afløbsslangen er
tilstoppet eller "knækket", så maskinen ikke kan komme af med vandet.

> [...]
> den er jo fra før skiftet til 2 års reklamationsret. ( hun kan
> selvfølgelig ikke finde nogen papirer på dyret )

Jeg har netop haft ringet til Bosch, da vores 1,5 år gamle opvaskemaskine
nægtede at vaske mere. Beskeden var, at der kun er et års garanti på
maskiner købt før 1. januar 2002.

Prisen for at få en montør ud ville være ca. 7 - 800 kr. plus reservedele!

Og ja - næste gang bliver det ikke en Bosch maskine. Hvis de ikke mener at
produktet skal holde længere end den lovbestemte reklamationsperiode, kan
man lige så godt købe tre billige maskiner - så kan man komme op på en
holdbarhed på mindst 6 år!

/Martin

Fra : M. Madsen

Dato : 02-12-02 20:06

On Mon, 2 Dec 2002 12:10:22 +0100, "Martin Buhelt" <mb@nospam.dk>
wrote:

>Udover de andre råd du har fået, skal du checke om afløbsslangen er
>tilstoppet eller "knækket", så maskinen ikke kan komme af med vandet.

Der er ingen knæk på nogen af slangerne. De sidder begge præcis
på samme måde som de har gjort siden maskinen blev installeret
for et års tid siden..
Desuden ville en stoppet afløbslange vel også resultere i en
oversvømmet maskine. ?

mvh M M adsen

Fra : Martin Buhelt

Dato : 03-12-02 10:22

> [...]
> for et års tid siden..
> Desuden ville en stoppet afløbslange vel også resultere i en

Maskinen har en niveaukontrol, som måler hvor meget vand der er i den, så
den ikke tager mere vand ind end til et vist niveau.

Udtømning er til gengæld normalt tidsstyret, således at der pumpes i et
forudbestemt antal sekunder. Hvis alt vandet herefter ikke er tømt ud, vil
det blive blandet sammen med det nye vand ved næste opvask.

Du skal altså checke, at der ikke står vand i maskinen når den er færdig med
at vaske.

....men det ville du nok have opdaget, da du rensede filtre m.v.

Hvis der er varmt vand i maskinen når den vasker, er mit bedste bud, at det
er spulepumpen som har sat sig. Normalt er der to årsager til dette:
1: Kalk. Hvis maskinen ikke har været brugt i et stykke tid (1-2 uger), kan
kalken sætte sig i pumpen.
2: Fremmedlegemer. Tandstikker, glasskår m.v. kan blokere pumpen.

I begge tilfælde kan fejlen nogen gange afhjælpes ved manuelt at dreje
pumpen - men det er ikke altid lige let at finde ud af hvordan dette gøres!

Du kan teste spulepumpen ved at åbne maskinen og aktivere dørlåsen ved at
presse en skruestækker ind i låsen. Herefter starter du maskinen. Når den
har taget vand ind, starter spulepumpen. Hvis spulepumpen virker, opdager du
det meget hurtigt, da du bliver meget våd, hvis du ikke hurtigt får slukket
for maskinen!

/Martin

Fra : M Madsen

Dato : 03-12-02 10:55

On Tue, 3 Dec 2002 10:22:00 +0100, "Martin Buhelt" <mb@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>kalken sætte sig i pumpen.
>2: Fremmedlegemer. Tandstikker, glasskår m.v. kan blokere pumpen.

Problemet er ved at blive løst af en Bosch reparatør i dette øjeblik.
Det var den ventil som lukker vand ind i maskinen som ikke virkede
korrekt og derfor lukkede alt for lidt vand ind.

Så nu venter jeg bare på regningen. Godt jeg sidder ned.

mvh M Madsen

Fra : M Madsen

Dato : 03-12-02 11:12

On Tue, 03 Dec 2002 10:54:35 +0100, M Madsen <mmadsen@nospam.dk>
wrote:

>Så nu venter jeg bare på regningen. Godt jeg sidder ned.

Og så lige en opdatering.

Prisen for reparationen blev på ialt : 0,00 kr
På trods af at garantien udløb for 4 mdr siden.

Det var da en god service fra Bosch

mvh M Madsen

Fra : Martin Buhelt

Dato : 03-12-02 14:48

> Og så lige en opdatering.
>
> Prisen for reparationen blev på ialt : 0,00 kr
> På trods af at garantien udløb for 4 mdr siden.
>
> Det var da en god service fra Bosch

Ja, udmærket service.

Dog vil jeg tilføje, at da Bosch forsøger at sælge sig selv på kvalitet - og
prisen er derefter - burde det være en selvfølge, at der ikke skal betales
for reparation af en maskine der er 16 måneder gammel.

Jeg har netop haft et problem med min opvaskemaskine, som også er 16 måneder
gammel. Da jeg ringede til Bosch, var beskeden at garantien var udløbet, og
at jeg selv måtte betale.

/Martin