Undervisning i USA eller Australien
Fra : Kaare Brandt Peterse~

Dato : 30-11-02 00:34

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 30-11-02 10:31

Kaare Brandt Petersen wrote:
> Hej
>
> Jeg og min kæreste vil gerne til USA eller Australien næste efterår
> og da
> hun på det tidspunkt netop er blevet færdig som lærer fra
> Frederiksberg
> Seminarium, ville det være fantastisk hvis hun havde mulighed for at
> arbejde hvor vi nu er. Men kan hun det?
>
> Vi har indtryk af at det er meget svært at få en rigtig
> arbejdstilladelse
> og det er ikke lykkedes at opspore et såkaldt "Working Holiday Visa"
> til
> USA.

> [...]

Som i USA kræves der arbejdstilladelse, og desuden kræves der at man går op
til en ekstra eksamen, der bestemt ikke ligner vores. I ÚSA er det sådan, at
man skal bestå eksaminer i børnebogslitteratur og mange andre ting, førend
man overhovedet kan accepteres som lærer. I Australien var det sådan i mange
år, at man skulle demonstrere en faglig kompetance på engelsk, selvom man
allerede havde en faglig kompetance. F.eks. skulle læger gennem en ny
lægeprøve, hvor de blev eksamineret i alle mulige ting omkring sygdomme og
andre forhold - om det stadig er gældende i Australien, ved jeg ikke, men
jeg tror det faktisk.

Så alt i alt: hvis man vil arbejde i lande som USA Australien og England, må
man altså regne med at man til visse fag kræver aflagt en prøve, der bestemt
ikke er let at bestå.

En kollega til mig, der har været lærer i 10 år, dumpede til sådan en prøve
i USA, hvor man lægger meget vægt på de såkaldte multiplichoice-opgaver. Og
da skolesystemet er særdeles anderledes end vores, må man påregne at deres
tankegang inden for pædagogik også er anderledes. F.eks. har de ikke et fag
som pædagogik i USA - kun de mest vidende universitetsfolk kender til ordet
og betydningen af det, selvom ordet findes.

Endelig husker jeg at man krævede mindst 2 års erhvervserfaring inden for
faget førend man kunne rejse ud og få job i de pågældende lande.

Så hvis I påtænker en hurtig emigration, må jeg nok desværre skuffe jer: det
kan ikke umiddelbart lade sig gøre, sådan som situationen ser ud.

Hun skal altså både have en erhvervserfaring inden for faget samtidig med at
hun skal bestå en række eksaminer.

Men man kan jo altid forhøre sig på de pågældende landes ambassader og få
nærmere oplysninger. Australien var tidligere et land, hvor man bød
immigranter velkomne, men der er sket meget i de sidste 35-40 år - og
villigheden til at modtage fremmede er blevet betydelig mindre.

Hvis du har en uddannelse og en erhvervserfaring inden for områder, de har
mangel på (håndværkere), så har du visse muligheder for at komme afsted -
men om kæresten kan komme med uden at I er gift, er også et åbent spørgsmål.

Men som sagt: spørg på de pågældende ambassader og se, hvilke krav de
stiller til arbejds-og opholdstilladelse, men vær forberedt på skuffelser,
hvis I opdager at det ikke er så enkelt som man måske skulle tro.

Arne H. Wilstrup

Fra : Arne H. wilstrup

Dato : 09-12-02 19:39

Jeg kom forresten i tanke om en "smutvej" - rejs til New Zealand -
der er det uhyre let at komme ind -også som nyuddannet lærer -og
så kan man emigrere til Australien senere - det er lettere.

--
ahw