Centralvarme styring af fremløbstemp.
Fra : Lars

Dato : 29-11-02 23:13

Jeg har et stokerfyr tilsluttet mit centralvarme anlæg. Jeg vil gerne have
anlægget tilsluttet en ventil der hjælper mig med at styre fremløbs temp.
Det skyldes at jeg ønsker temperaturen i min varmvandsbeholder skal være
80gr og kun 40-50gr i fremløbtil radiatorene.
Hvordan fikses det??

Fra : Tommy Pedersen

Dato : 30-11-02 23:44

Shuntventil som indskydes mellem fremløb og retur.

M.V.H.
Tommy

Fra : Thomas Jensen

Dato : 01-12-02 16:45

> [...]
> Det skyldes at jeg ønsker temperaturen i min varmvandsbeholder skal være
> 80gr og kun 40-50gr i fremløbtil radiatorene.

Du laver en anlægsshunt med en anlægspunpe og en termostat.

Fra : Johnny Fladstrand

Dato : 01-12-02 17:39

Hejsa

Det tilrådes ikke at have 80°C i din varmtvandsbeholder.
Ved denne temperatur er der:
- stor kalkudskilning
- risiko for skoldningsfare

Hold temperaturen mellem 60° og 65° så er kalkudskilningen minimal og der er
ikke den store risiko for bakterievækst i beholderen.Hvis du vil være sikker
på at du ikke har bakterier i beholderen, så kør temperaturen op en gang om
ugen til de 80°.

Mvh
Johnny Fladstrand

Fra : krn

Dato : 02-12-02 11:07

"Lars" skrev d. 29-11-02 23:13 dette indlæg :
> [...]
være
> 80gr og kun 40-50gr i fremløbtil radiatorene.

Monter en Shunt/blandesløjfe til din radiatorkreds med ventil, pumpe og
kontraventil.
De 40-50° er sikkert ikke nok til at opvarme huset.

Derudover vil jeg anbefale endnu en ventil til beholderen så du kan
styre temperaturen heri

http://www.kandu.dk/