Indsætte data i en form som hentes fra en ~
Fra : Thomas Due

Dato : 29-11-02 13:49

Hejsa,

Jeg sidder og skriver en web applikation i ASP, hvor jeg har en del sider i
en database. Jeg har desuden en del administrative sider hvorfra jeg kan
oprette, vise, redigere og slette sider, brugere, mm i databasen.

Nu er så sådan at jeg har siden til at oprette f.eks. brugere liggende i
databasen. Der er ingen asp kode direkte i denne side, så det er i sig selv
ikke noget problem. Siden består basalt set af en form med en række input
felter. Alt er navngivet med "navn" og "id".

Jeg vil så gerne genbruge denne side til at redigere brugere også. Jeg kan
sagtens hente den ud fra databasen og sende den til klienten med
Response.Write. MEN jeg vil jo så gerne sætte de eksisterende bruger data
ind i formen på siden.

Mit spørgsmål er så: Hvordan gør jeg det???

Siden er jo når jeg har hentet den fra databasen basalt set bare en
tekst-streng som jeg så sender til klienten. Klienten opfatter så denne
tekst-streng som HTML. Jeg kan regne ud at jeg jo nok nærmest skal sætte
data ind med et client-side script. Jeg kan bare ikke få det til at virke.

Et eksempel:

<%
PageSelect("1200") ' PageSelect er en VBScript funktion som henter siden
med ID 1200 ud fra databasen.
Response.Write StrBody ' StrBody er en global variable som indeholder
siden med ID 1200.
' Her vil jeg så sætte et script ind som udfylder formen på siden.
%>

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Chrisser

Dato : 29-11-02 14:11

"Thomas Due" <t.due@scanvaegt_REMOVE_.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> data ind med et client-side script. Jeg kan bare ikke få det til at virke.

Hmm, via javascript kan du i hvert fald få fat i dine elementer ved
getElementById("Id"), når du har denne reference kan du sætte value style og
meget mere fra dit javascript.
EX:
getElementById("navn").value = "hans"

Dine data skal jo også komme fra et sted fra:
Hvis du opbygger en javascriptfunktion der gør ovenstående, kan du jo så
sende brugerdata ind i den.
EX:
function fyldForm(navn,adresse........){
getElementById("navn").value = navn
}

> [...]
> siden med ID 1200.
> ' Her vil jeg så sætte et script ind som udfylder formen på siden.

response.write "<script type=""text/javascript""> din funktion </script>
response.write kald til funktion med de relevante data

> %>

- håber det var en idé

Chrisser

Fra : Dennis Petersen

Dato : 30-11-02 01:55

> [...]
> siden med ID 1200.
> ' Her vil jeg så sætte et script ind som udfylder formen på siden.
I ASP kan du også bruge den forkortede måde at skrive ud på... så det smarte
ville være at bruge den...
<%= "Dette skrives ud som i Response.Write %>
Så kan nemmere se hvad du laver, men det du vil er at "mixe" html med ASP
kode der skriver ud...så f.eks. kan du gøre følgende:
<form action="<%= nextPage %>" method="post">
<input type="text" name="navn" value="<%= rs("navn") %>" />
</form>
rs er ResultSet som er det resultat du får fra databasen... og navn er det
felt du har hentet via SQL... eks: SELECT navn FROM personer WHERE
personer.id = 213123
Så nu skulle du gerne kunne gøre det som ASP 'DJ'.. ;) (altså mixe)

Positiv hilsen
Dennis P

Fra : Thomas Due

Dato : 02-12-02 08:55

Tak Dennis, for indlægget men jeg tror du misforstod mig. Jeg har en tekst
som er hentet fra en database. Denne tekst repræsenterer en html formular
som skal vises i klient browseren. Denne formular skal bruges til to ting:
1. oprette nye poster (det kan f.eks. være en formular til indtastning af
brugere).
2. redigere en eksisterende post.

Punkt 1 er jo løst. Der skal ikke gøres noget ved teksten ud over at sætte
den ind i en html side.
Punkt 2 er til gengæld et problem. Jeg kan jo ikke udfylde felterne i
formularen på sædvanelig vis, som Dennis foreslår. Det jeg så tænkte var at
tilføje et java script, dynamisk som får alle data skrevet ind, og som så
afvikles på klienten og sætte data ind i de respektive felter i formularen.
Jeg kan bare ikke få det til at virke.

Kan det overhovedet lade sig gøre, eller er jeg NØDT til at have denne
formular til at ligge som en fysisk fil på web-sitet.

--
Thomas Due
Software Developer