helligånd
Fra : Søren S. Mikkelsen

Dato : 04-03-01 00:14

Jeg tror et menneske skal passe på med at bilde sig ind at han har
modtaget helligånden.
Hvis man ser på den forskel der er på Jesu diciples opførsel før og
efter at de har fået helligånden sendt ser man en helt klar forskel på
deres modenhed. Før de får den hellige ånd stiller de dumme uvidende
spørgsmål og optræder naivt. F.eks da Paulus vil bygge en hytte til
Jesus, Moses og Elias på bjerget da Jesus får et syn. Og da diciplene
ikke kunne forstå det at blive født på ny, kommer de også med naive
ideer på hvordan det skal menes. Jesus siger også til dem på et
tidspunkt at de ikke engang har tro som et sennepsfrø, dvs. de ejede
ikke engang en smule tro i den højeste betydning af ordet. Men efter de
får helligånden får man fornemmelsen af af de virkeligt er blevet
'gennemvædet' i Helligånd. Al viden, visdom og forståelse får de tilgang
til på et øjeblik og de udviser en skræmmende indsigt der kan få en
tilskuer til at blive blød i knæene. Og så sidder vi her næsten 2000 år
efter og bilder os ind at vi er nok så forbundne til helligånden. Jeg
tror ikke at der er nogle herinde der har den samme mening om Biblens
betydning. Er vi ikke bare 'udtørrede' individer der forsøger at få
intellektuel bekræftelse på noget vi ikke ved noget om? Ligner vi ikke
meget diciplene før de fik helligånden, men dog har Evangeliet som
hjælp?

Fra : pmj

Dato : 04-03-01 13:36

"Søren S. Mikkelsen" wrote:

> Jeg tror et menneske skal passe på med at bilde sig ind at han har
> modtaget helligånden.

God advarsel. De burte heller høre på apostelen som siger at alle som tror
har modtaget Den Hellige Ånd, uten undtag. Så slipper de at leve på en
indblidning.

> [...]

> 'gennemvædet' i Helligånd. Al viden, visdom og forståelse får de tilgang
> til på et øjeblik og de udviser en skræmmende indsigt der kan få en

Bortset fra at det ikke var Paulus som skulle bygge hyttene så vil jeg
efterlyse den modenhet som du skriver om.
Disiplene ble nettop slet ikke modne efter et øyeblik, heller ikke efter
pinsedag. De havde mange ting at lære, det fremgår av APG. F.eks så forstod
de ikke omfanget av kristendommen, forholdet til hedningene, forholdet til
omskjærelsen, loven ... osv sov. En hel rekke ting som de ikke forstod, men
de havde Ånden allikevel.

> [...]
> intellektuel bekræftelse på noget vi ikke ved noget om? Ligner vi ikke
> meget diciplene før de fik helligånden, men dog har Evangeliet som

Et fint eksempel på menneskelig fantasi. Den som leder all verden bort fra
kristendommen.

Fra : Erik Larsen

Dato : 05-03-01 20:51

"Søren S. Mikkelsen" <ssm@io.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror et menneske skal passe på med at bilde sig ind at han har
> modtaget helligånden.

Derfor siger frikirkerne også, at tungetalen er et tegn på at Helligånden
er modtaget.

> [...]
> deres modenhed. Før de får den hellige ånd stiller de dumme uvidende
> spørgsmål og optræder naivt. F.eks da Paulus vil bygge en hytte til

Det var ikke Paulus der ville bygge en hytte.

Nej

Erik

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 05-03-01 22:47

Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:_6So6.326$Lp6.9289@news.get2net.dk...

> "Søren S. Mikkelsen" <ssm@io.dk> skrev i en meddelelse
>
> Derfor siger frikirkerne også, at tungetalen er et tegn på at Helligånden
> er modtaget.

<> og de kristne mennesker der ikke formår tungetale har så ikke modtaget
Helligånden .... ???

MVH Anne-Marie

Fra : Andreas Falck

Dato : 05-03-01 23:04

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:5VTo6.18116$m9.86899@news101.telia.com...
> Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:_6So6.326$Lp6.9289@news.get2net.dk...

> <> og de kristne mennesker der ikke formår tungetale har så
> ikke modtaget Helligånden .... ???

Selvfølgelig kan kristne have Helligånden uden at tale i tunger.
Tungetale er kun én af Åndens gaver og slet ikke den eneste!

Andreas Falck
- ICQ 108480093
"Det evige Evangelium" - http://come.to/Andreas.Falck

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 05-03-01 23:24

Andreas Falck <Andreas.Falck@jyde.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9812hh$gg4$1@egon.worldonline.dk...

> Selvfølgelig kan kristne have Helligånden uden at tale i tunger.
> Tungetale er kun én af Åndens gaver og slet ikke den eneste!

> [...]

Jo men ovenstående tyder jo på at det ikke er tilfældet ... og man hører jo
faktisk samme teori fra nogle pinsekirkefolk ... så hvor er visheden for at
man har Helligånden ??

MVH Anne-Marie

Fra : Live4Him

Dato : 05-03-01 23:51

> [...]
jo
> faktisk samme teori fra nogle pinsekirkefolk ... så hvor er visheden for
----------------
Har du Jesus, så har du også Helligånden.

jørgen.

Fra : Erik Larsen

Dato : 06-03-01 10:30

"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at
> ----------------
> Har du Jesus, så har du også Helligånden.

Problemet er omvent Jørgen, det er Helligånden og tungetalen der
ligesom stadfæster at vi har Jesus.

Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-03-01 09:51

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:zmUo6.18123$m9.88519@news101.telia.com...
> [...]

> man hører jo faktisk samme teori fra nogle pinsekirkefolk ... så
> hvor er visheden for at man har Helligånden ??

At nogen mennesker anser det for umuligt at have Helligånden hvis man
ikke taler i tunger, er ikke ensbetydende med at dette er korrekt. Det
er i al fald slet ikke det Bibelen lærer os om Helligånden og Åndens
gaver.

Der står i 1. Kor. 12, 28-30: "Gud har i kirken for det første sat
nogle til apostle, for det andet nogle til profeter, for det tredje
nogle til lærere; dernæst undergerninger, dernæst nådegaver til at
helbrede, til at hjælpe, til at styre, og forskellig slags tungetale.
Er mon alle apostle? Er alle profeter? Er alle lærere? Mon alle kan
gøre undergerninger? Har alle nådegaver til at helbrede? Kan alle tale
i tunger? Kan alle udlægge?"

Læg mærke til hvor langt nede i rækken af nådegaver, tungetalen er
placeret, og hvilken underordnet plads den har blandt nådegaverne.

Og læg også især mærke til disse vers fra Rom. 8, 14-17: "Alle som
drives af Guds Ånd, er Guds børn. I modtog jo ikke en Ånd, der giver
trællekår, så I atter skulle leve i frygt, men I modtog en Ånd, der
giver barnekår, og i den råber vi 'Abba Fader!'. Ånden selv vidner
sammen med vor ånd, at vi er Guds børn. Men når vi er børn, er vi også
arvinger, Guds arvinger og Kristi medarvinger, så sandt at vi lider
med ham, så vi kan herliggøres med ham".

Alle som drives af Guds Ånd, er Guds børn, står der i disse vers. Og i
Joh. 1,12 læser vi: "Men ALLE dem som tog imod ham, gav han magt til
at blive Guds børn, dem som TROR på hans navn".

Tror du virkelig at Jesus er din frelser, og tager konsekvensen deraf
i dit liv, da er du et Guds barn, og når du er et Guds barn, drives du
af Guds Ånd. Altså alle der tror på Jesus har Helligånden fordi de
tror. Ånden og troen hænger sammen, de kan ikke adskilles. Du kan ikke
have det ene uden af have det andet.

Fra : Erik Larsen

Dato : 06-03-01 11:18

> [...]
> af Guds Ånd. Altså alle der tror på Jesus har Helligånden fordi de
> tror. Ånden og troen hænger sammen, de kan ikke adskilles. Du kan ikke

Kære Andreas Falck, det er noget ubibelse vrøvl der kun har hjemme i
den Økumeniske lærer.

Citat "alle der tror på Jesus har Helligånden" Andreas, selv de onde ånder
tror på Jesus. Jeg kender flere Missioner der tror på Jesus, men bestemt
ikke vil kendes ved Helligåndens dåb og slet ikke tungetalen

Lad mig påpege 1 Joh 5 v 1 Hvis du ikke er født af Gud, kan du ikke
elske Gud, og du skal ifølge Jesus fødes af Vand og Ånd (genfødslen)

Jeg troede også, at Jesus var min frelser. Men først da jeg blev genfødt,
fik jeg en hel anden forståelse af sagen. (Jeg tænker på Åndens lov)

Jeg er meget betænkligt for den måde du prøver at forklare Anne-Marie
Prange Madsen om Helligåndens tilstedeværelse, du prøver lige som at
tryste Anne-Marie Prange Madsen, ved at sige alt er i orden bare hun tror.

Har Anne-Marie Prange Madsen ikke vished for at have Helligånden
eller mangler tungetalen, er det meget lettere at bede derom end alt
andet intetsigende slimede snak, om at tungetalesikkerhed skulle være
et Pinsevækkelses fenomen.

Beder du Gud, om en fisk får du ikke en sten, beder du om et brød får
du ikke en slange, hvor meget, hvor meget hellere vil Gud så ikke Give
jer Helligånden når i beder derom.

Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-03-01 13:03

"Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
Andreas Falck skrev:

> Kære Andreas Falck, det er noget ubibelse vrøvl der kun
> har hjemme i den Økumeniske lærer.

Mig!! - tilhænger af økumenisk kristendom? Der er da vist noget du
alvorligt har misforstået. Læs min hjemmeside, så vil se at jeg
bestemt ikke på nogen måder er tilhænger af det økumeniske!

> [...]
> onde ånder tror på Jesus. Jeg kender flere Missioner der tror
> på Jesus, men bestemt ikke vil kendes ved Helligåndens dåb

Jeg benytter ordet "tro" i den betydning det benyttes i NT om de
kristne og deres måde at tro på.

> Lad mig påpege 1 Joh 5 v 1 Hvis du ikke er født af Gud, kan du ikke
> elske Gud, og du skal ifølge Jesus fødes af Vand og Ånd (genfødslen)

Du kan ikke tro i ordets bibelske betydning uden samtidig at være
genfødt, og som genfødt vil du automatisk tro. Derfor har alle troende
fået Helligånden som gave fra Gud.

[ ... ]
> Jeg er meget betænkligt for den måde du prøver at forklare
> Anne-Marie Prange Madsen om Helligåndens tilstedeværelse,
> du prøver lige som at tryste Anne-Marie Prange Madsen, ved
> at sige alt er i orden bare hun tror.

Nej, jeg prøver ikke at trøste nogen, men jeg vil gerne forhindre at
nogen føres ind på et forkert spor på grund af falske lærdomme om at
du nødvendigvis skal have tungetalen for at have modtaget Helligånden.
Tungetalen er kun en af de ubetydelige af Åndens gaver, og som med
alle Åndens gaver, gives disse efter det behov Gud ser der er.

> [...]
> eller mangler tungetalen, er det meget lettere at bede derom end
> alt andet intetsigende slimede snak, om at tungetalesikkerhed skulle

Megen af den tungetale, jeg har oplevet, har været noget forvirret
vrøvlemandssnak, og har intet med hverken Gud, Jesus eller Helligånden
at gøre.

Men du kan jo prøve at forholde dig til, og kommentere de bibeltekster
jeg fremførte i mit indlæg, - men tilhørende kommentarer og
argumentation.

Fra : Avatar

Dato : 06-03-01 17:30

"Erik Larsen" skrev...

> Beder du Gud, om en fisk får du ikke en sten,

Næ, men du får heller ikke en fisk

> beder du om et brød får du ikke en slange,

Næ, men du får heller ikke brød

>hvor meget, hvor meget hellere vil Gud så ikke Give
> jer Helligånden når i beder derom.

Kære Gud
Er du ikke lige sød at give mig Helligånden
Amen

..
..
..
Pokkers - det virkede ikke!!! (men nu er jeg jo heller ikke døbt i hverken
vand, ånd eller risengrød, så det kan være at det er der problemet ligger)

--
Give a man a fish, and you'll feed him for a day; give him a religion, and
he'll starve to death while praying for a fish.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 06-03-01 18:02

"Avatar" <jesusavatar@hotmail.com> writes:

> Næ, men du får heller ikke en fisk

Hvis du nu uden yderligere argumentation antog, at du var lettere end
atmosfærisk luft, så ville du svæve ud til kanten af atmosfæren, ikke?

Det du gør, er i hvert fald noget der ligner: Du antager, at Gud ikke
findes og at kristendommen er noget fordrukkent sludder, og så
konkluderer du direkte på den antagelse, uden i øvrigt at overveje, om
den antagelse er rimelig.

Eller det har du måske? Så oplys os dog om, hvorfor denne antagelse
_er_ rimelig, så vi kan få samme forståelse af verdenssituationen som
dig.

--
Peter B. Juul, o.-.o If PacMan had affected us as kids we'd be running
The RockBear. ((^)) around in dark rooms, munching pills and listening

Fra : E.K.

Dato : 06-03-01 18:27

> [...]
> eller mangler tungetalen, er det meget lettere at bede derom end alt
> andet intetsigende slimede snak, om at tungetalesikkerhed skulle være

Hvis Anne-Marie prange Madsen ikke kan tro på Jesus som sin frelser, uten
først å ha fått det stadfestet ved "tungetalens tegn," så er det vantro, og
ikke tro det er tale om. Det blir en tro som er knyttet til, og avhengig av
det synlige. En "tro" som er svært utbredt. Dette er du visst ikke i stand
til å se.
At "tungetalen" skal være et tegn på at man har Den Hellige Ånd er en
direkte vranglære, som setter folk fast, så de ikke kan tro seg frelst på
det Jesus har gjort for dem. Det er grunn til å advare mot en lettvint ,
tro så er du frelst lære, men det er også virkelig grunn til å advare mot
det du bærer til torgs.
Et menneske som ikke vet seg noe annet til frelse enn Jesus Kristus, har
Guds Ånd. Jeg tar ellers ikke til motmæle mot ditt syn, fordi jeg skal
forsvare meg selv, da jeg i mange år har hatt tungetalens gave.
Men det er også tungetale som hører forvirrende og onde ånder til. Det burde
kan hende også være interessant i denne sammenheng?

E.K.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 07-03-01 13:51

> Har Anne-Marie Prange Madsen ikke vished for at have Helligånden
> eller mangler tungetalen, er det meget lettere at bede derom end alt

Egentlig er jeg slet ikke i tvivl om nogen af delene ... idet jeg ikke er i
tvivl om at jeg har Helligånden ... men tilgengæld heller ikke i tvivl om at
jeg ikke har tungetalen ... og der er faktisk blevet bedt både af mig selv
og andre om at jeg måtte få tungetalen .. men uden effekt ... Gud har vel
ment at der var andre ting jeg har mere brug for han ser jo omkring det
næste hjørne hvor jeg kun ser til det næste hjørne ...

¨Det jeg ville var egentlig bare at sige at efter min opfattelse er
tungetale og det at have Helligånden ikke nødvendigvis det samme ... altså
at man selvom man har Helligånden ikke altid har tungetalen.

MVH
Anne-Marie

Fra : Erik Larsen

Dato : 07-03-01 16:28

> [...]
> tungetale og det at have Helligånden ikke nødvendigvis det samme ... altså
> at man selvom man har Helligånden ikke altid har tungetalen.

Da jeg fik Helligånden gik der små 2 mdr. før jeg pludslig talte i tunger,
under
en Frikirke møde. Ca. 1 uge senere kunne jeg ikke tale mere, men så
ca 2 uger uden talen, tog jeg den bestemmelse at lade mig døbe og så kom
tungetalen tilbage. Og er her endnu, (siden feb 84.)

Så slab du bare af, bed og lad Gud gøre sit arbejde, så vil Gud give dig
tungetalen på sin måde.

Erik

Fra : Erik Larsen

Dato : 06-03-01 10:25

> [...]
jo
> faktisk samme teori fra nogle pinsekirkefolk ... så hvor er visheden for

Tungetalen

Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-03-01 13:04

> "Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse

[ ... ]

> Tungetalen

Sikke dog noget ukristeligt og ubibelsk sludder du kommer med.

Tungetalen er kun én af de mange gaver Ånden giver, og den rangerer
endda langt ned på listen over gaver. Der er gaver, der er langt mere
betydningsfuld end tungetalen.

Fra : Live4Him

Dato : 06-03-01 14:29

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> Tungetalen er kun én af de mange gaver Ånden giver, og den rangerer
> endda langt ned på listen over gaver. Der er gaver, der er langt mere
> betydningsfuld end tungetalen.
---------------
Paulus udtrykker et ønske i 1 Kor 14,5 om at ALLE i Korintermenigheden
skulle tale i tunger. Godt nok fortsætter han med at foretrække at de talte
profetisk, men det ændrer ikke det faktum at det ville være godt hvis ALLE
talte i tunger. Han ville næppe ønske at ALLE talte i tunger hvis det ikke
var Guds vilje.

Der siges også direkte et sted at man ikke skal ringeagte tungetale, hvilket
jeg synes du gør i dine indlæg, Andreas. Tungetale er godt fordi det er et
bønnesprog der går direkte til Gud og du opbygges. Paulus takker Gud for at
han taler meget i tunger og istedet for at ringeagte tungetale burde du bede
Gud om at få lov at tale i tunger. At tale i tunger er at bede i ånden og
man kommer nærmere Gud. Nogen gange kan man ikke bede med forstanden, ved at
bede i tunger kommer man direkte i kontakt med Gud. (1 Kor 14,2 )

Husk også hvad der skete på pinsedag - ALLE talte i tunger. ApG 2. ( Og så
tror jeg iøvrigt ikke man skal forvente nogen nådegave fra Gud, hvis man
ringeagter tungetalen som er en gratis gave fra Gud til ALLE kristne.)

jørgen.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 06-03-01 14:47

Live4Him <au_536@lite.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:982op0$4h2$1@news.inet.tele.dk...

og istedet for at ringeagte tungetale burde du bede
> Gud om at få lov at tale i tunger. At tale i tunger er at bede i ånden og
> man kommer nærmere Gud

<> nu forholder det sig faktisk sådan at der op til flere gange er blevet
bedt for at jeg skulle få tungetalen og kunne bede i tunger men hverken
disse bønner eller mine egne bønner har ført til at jeg mestrer tungetalen.

( Og så
> tror jeg iøvrigt ikke man skal forvente nogen nådegave fra Gud, hvis man
> ringeagter tungetalen som er en gratis gave fra Gud til ALLE kristne.)

<> Nå ja ... jeg har altså ikke denne gave og må vel så konkludere at jeg
ikke er kristen ... eller?? må hellere give besked til min menighed om at
jeg ikke kommer mere så

Masser af hils fra
Anne-Marie

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-03-01 15:12

> [...]

> være godt hvis ALLE talte i tunger. Han ville næppe
> ønske at ALLE talte i tunger hvis det ikke

Læs følgende artikel:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-058.htm

> [...]
> ( Og så tror jeg iøvrigt ikke man skal forvente nogen nådegave
> fra Gud, hvis man ringeagter tungetalen som er en gratis gave

Studér Ap.g. kap 2 igen og kom så tilbage og fortæl hvilken tungetale
der er tale om!

Fra : Live4Him

Dato : 06-03-01 18:04

> Studér Ap.g. kap 2 igen og kom så tilbage og fortæl hvilken tungetale
> der er tale om!
-------------------
Så kan du tilgengæld studere ApG 10;44-48 og fortælle mig hvilken tungetale
der er tale om der`.

jørgen

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-03-01 18:46

> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> -------------------
> Så kan du tilgengæld studere ApG 10;44-48 og fortælle
> mig hvilken tungetale der er tale om der`.

Du glemte at svare på min opfordring!!
Men det skyldes måske at du ikke har læst den artikel jeg henviste
til, for så havde du allerede svaret på dit eget spørgsmål!!

Skulle du have glemt det, så finder du altså artiklen her:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-058.htm

Men i mellemtiden kan jeg da berolige dig med, at den tungetale der
tales om i Ap.g. 10,44-48 ganske enkelt er andre sprog, lige som det
der er tale om i kap. 2!

Og hvorfor postulerer jeg så det? Jo, ganske enkelt ud fra følgende:
Her i kap. 10 er det anden gang Lukas omtaler "at tale i tunger". Det
græske ord der er brugt betyder ganske enkelt "at tale i tungemål"
eller "at tale sprog". Og det er samme græske ord, der er brugt både i
kap. 2 som her i kap. 10.

Her i det 10. kapitel fik Peter lejlighed til at forkynde evangeliet
for hedningerne (de ikke-troende af anden etnisk oprindelse end
jøderne) i Casarea. Helligånden faldt på de der hørte forkyndelsen og
"de (altså hedningerne) hørte dem (altså Peter og hans ledsagere) tale
i tungemål (andet sprog end Peters eget modersmål)", vers 44-46.

Bemærk at Ånden faldt på tilhørerne, sådan at de hørte og forstod,
hvad der blev sagt. Dette er altså endnu et eksempel på at sprog-gaven
(tungetalen) blev givet af Gud, da evangeliet skulle forkyndes i et
metropolis, hvor mennesker med mange forskellige sprog var forsamlet.

Der er nogle der har efterlyst en forklaring fra Lukas' side, siden
det var ham der skrev Apostlenes Gerninger, om hvilken form for
tungetale der her i Casarea er tale om. Mange mener nemlig at det her
må have været en anden form for tungetale end den på pinsedagen.

Men hvorfor skulle Lukas her forklare hvilken tungetale der er tale
om? Dette har han jo tydeligt forklaret i kap. 2! Hvad angår lægen
Lukas, var denne sprog-gave både nyttig og funktionel. For ham
eksisterede der kun én og kun én form for tungetale, nemlig
sprog-gaven, og det er igen den han her i kap. 10 vidner om. Gud
ønskede ganske enkelt at så mange som mulig skulle kunne forstå Peters
og hans ledsageres forkyndelse, selv om de talte et andet sprog end
lytterne.

Hensigten med tungetalen (sprog-gaven) er altså ganske enkelt, at de
ikke-troende og andre, eller diaspora-jøder der besøgte Jerusalem til
højtiderne, skulle have muligheden for at kunne forstå hvad der blev
sagt og forkyndt. På denne måde blev sprog-gaven (tungetalen) et tegn
for de besøgende og beviste for dem at Gud stod bag budskabet og
forkyndelsen.

Læg mærke til, at det ikke er taleren der "taler i tunger" men at det
faktisk er den der lytter og hører der "hører i tunger", altså hører
det som om der blev talt på deres eget sprog.

Så enkel er faktisk Bibelens lære om tungetale!

Vil du vide mere om tungetale, og hvordan og hvornår, den har sneget
sig ind i de kristne menigheder, så læs artiklen jeg har henvist til!

Andreas Falck - ICQ 108 480 093
Hvad er sand tungetale? - se

Fra : Henrik KJ

Dato : 06-03-01 21:55

> [...]

> der er tale om i kap. 2!
>
> [ klip - eminent god forklaring om tungetalen ]

Dette kunne da i al fald ændre min opfattelse af hvad tungetale er for
en størrelse.

Godt indlæg - og god artikel, med en god og saglig bibelsk
dokumentation og argumentation.

Henrik KJ

Fra : Live4Him

Dato : 07-03-01 00:20

"Henrik KJ" <Henrik.KJ@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> Dette kunne da i al fald ændre min opfattelse af hvad tungetale er for
> en størrelse.
----------------
Og hvad er tungetalen så "for en størrelse" ifølge din nylig forøgede viden
?

jørgen.

Fra : Henrik KJ

Dato : 07-03-01 01:42

> "Henrik KJ" <Henrik.KJ@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> ----------------
> Og hvad er tungetalen så "for en størrelse" ifølge din nylig
> forøgede viden ?

Som det klart fremgår af artiklen, og de argumenter Andreas Falck har
fremført i sine indlæg i denne tråd, så er tungetale i al fald slet
ikke en gang uforståeligt ordkvababbelser, men derimod, at tilhørerne,
på deres eget sprog og modersmål, forstår den forkyndelse og
undervisning, der bliver givet.

Henrik KJ

Fra : Live4Him

Dato : 07-03-01 13:17

> [...]
> fremført i sine indlæg i denne tråd, så er tungetale i al fald slet
> ikke en gang uforståeligt ordkvababbelser,
Jeg gætter på du ikke selv taler i tunger, og med den holdning du har kommer
du næppe til det nogensinde!

jørgen.

Fra : Mark Langdahl

Dato : 07-03-01 16:51

> [...]
> ikke en gang uforståeligt ordkvababbelser, men derimod, at tilhørerne,
> på deres eget sprog og modersmål, forstår den forkyndelse og

Ikke helt rigtigt. For det første er tungetale aldrig ordkvababbelser, men
en guddommelig inspireret tale på et af taleren ikke forstået sprog. Dette
kan godt være forståelig for andre mennesker som deres vante sprog, men det
er bestemt ikke den eneste måde, tungetale kan forekomme på. Det kan også
sagtens forekomme i det personlige bønsliv eller i menigheden, hvor der så
skal være én, der kan tolke for de andre, hvad der bliver sagt. Så der er en
hel del mere i det end "blot" det, at man kan gøre sig forståelig for
mennesker, hvis sprog man ikke forstår. Dette er kun en del af tungetalens
nådegave.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Fra : Live4Him

Dato : 07-03-01 00:12

> [...]
> til, for så havde du allerede svaret på dit eget spørgsmål!!
>
> Skulle du have glemt det, så finder du altså artiklen her:
--------------
Jeg har læst artiklen og jeg er dybt uenig med forfatterens negative og
nedladende holdning overfor tungetale som den eks. praktiseres af det
kirkesamfund jeg tilhører (pinsekirken). Jeg mener at han gør sig skyldig i
synd, når han insinuerer at det er djævelens værk når der tales meget i
tunger i menigheden. Muligvis tales der for meget i tunger nogen gange, men
derfra til nærmest at dæmonisere karismatiske møders tungetale og sang i
Ånden er for langt ude til at blive taget seriøst.

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-03-01 02:02

> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@jyde.dk> skrev i en meddelelse

Du kom med en opfordring om at jeg skulle fortælle noget om hvilken
tungetale der var tale om i Ap.g. kap. 10. Jeg savner din reaktion på
den del af mit indlæg!!

> --------------
> Jeg har læst artiklen og jeg er dybt uenig med forfatterens
> negative og nedladende holdning overfor tungetale som den
> eks. praktiseres af det kirkesamfund jeg tilhører (pinsekirken).

Forfatteren af artiklen er hverken negativ eller nedladende over for
tungetale. I artiklen bliver der seriøst argumenteret med sund bibelsk
argumentation for hvad ægte bibelsk tungetale er for en størrelse.

Hvis du virkelig mener at du er uenig med forfatteren, så argumenter
for dine synspunkter, og påvis på et bibelsk grundlag, hvori og hvor
forfatteren tager fejl.

> Jeg mener at han gør sig skyldig i synd, når han insinuerer at det
> er djævelens værk når der tales meget i tunger i menigheden.

Når du er så hård i din udtalelse over for forfatterens synspunkter,
at du ligefrem kalder det for at "han gør sig skyldig i synd", så må
du altså argumentere derfor og fremføre din dokumentation for hvori
denne synd består. Forfatteren har tydeligt ud fra Bibelen påvist hvad
tungetale ER for noget, og hvad det absolut IKKE er for noget.

> Muligvis tales der for meget i tunger nogen gange, men derfra til
> nærmest at dæmonisere karismatiske møders tungetale og sang i
> Ånden er for langt ude til at blive taget seriøst.

Hvis den form for tungetale, der praktiseres, IKKE er i
overensstemmelse med Bibelens tungetale, hvordan kan det så være "for
langt ude til at blive taget seriøst"?

Når du kommer med så voldsomme beskyldninger, skylder du altså at
komme med seriøse modargumenter bygget på et bibelsk grundlag. Ellers
er det altså dine beskyldninger der er "for langt ude til at blive
taget seriøst".

Hvem er det sande Israel - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-052.htm
Hvad er sand tungetale? - http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-058.htm
"Det evige Evangelium" - http://come.to/Andreas.Falck

Fra : Live4Him

Dato : 07-03-01 13:16

> Du kom med en opfordring om at jeg skulle fortælle noget om hvilken
> tungetale der var tale om i Ap.g. kap. 10. Jeg savner din reaktion på
> den del af mit indlæg!!
--------------
Jeg har argumenteret for mig holdning, men det gik hen over hovedet på dig.
I dit hidsige korstog mod tungetale og Helligåndens værk er du blevet både
døv og blind overfor sandheden.

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-03-01 13:58

> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> --------------
> Jeg har argumenteret for mig holdning, men det gik hen
> over hovedet på dig.

Nej, du er ikke kommet med nogen argumentation, og da slet ikke nogen
bibelsk argumentation! - men giv mig gerne et msg-id på det indlæg
hvori du har argumenteret, for jeg har virkelig ikke set nogen
argumentation, kun nogle hidsige udbrud fra din side!

Hvilke bibelsk argumentation har du for min holdning til at ægte
bibelsk tungetale drejer sig om at tilhørerne forstår det talte på
deres eget modersmål? For det er nemlig dét Bibelen kalder for
tungetale!

> I dit hidsige korstog mod tungetale og Helligåndens værk er du
> blevet både døv og blind overfor sandheden.

Så forklar mig sandheden som du ser den, ud fra en bibelsk
dokumentation!

Og forklar mig den bibelske definition på hvad tungetale er!

Jeg skrev:
> [...]
> består. Forfatteren har tydeligt ud fra Bibelen påvist
> hvad tungetale ER for noget, og hvad det absolut IKKE

Og det kunne jeg godt tænke mig at du svarede på!

Jeg skrev også:
> Hvis du virkelig mener at du er uenig med forfatteren,
> så argumenter for dine synspunkter, og påvis på et bibelsk
> grundlag, hvori og hvor forfatteren tager fejl.

Også dette kunne jeg godt tænke mig at du svarede på!

Fra : Live4Him

Dato : 07-03-01 15:07

> [...]
> bibelsk tungetale drejer sig om at tilhørerne forstår det talte på
> deres eget modersmål? For det er nemlig dét Bibelen kalder for
------------------
1 Kor 14,2 siger at den som taler i tunger :

1,Taler ikke til mennesker.
2, Ingen forstår Ham.
3, Han taler hemmeligheder i Ånden.

1 Kor 14,4 siger at den som taler i tunger opbygger sig selv.

1 Kor 14,5 Paulus så gerne at ALLE talte i tunger.

1 Kor 13,1 taler om "engles tunger", altså tungetale i et ikke-jordisk
sprog.

jørgen.

Fra : Mark Langdahl

Dato : 07-03-01 17:00

> [...]
>
> 1 Kor 14,4 siger at den som taler i tunger opbygger sig selv.
>
> 1 Kor 14,5 Paulus så gerne at ALLE talte i tunger.

Og det er dette, du får til at blive til, at alle kristne kan tale i tunger
i sit eget bønsliv? Eller hvor har du det fra? Det har jeg stadig ikke
kunnet finde.

> 1 Kor 13,1 taler om "engles tunger", altså tungetale i et ikke-jordisk
> sprog.

For mig at se har i begge to misforstået en hel del om tungetalen.
Tungetalen er ikke kun én ting. Det kan være tale til Gud og det kan være
tale til mennesker. Det kan være umiddelbart forståeligt for andre, og det
kan være uforståeligt. Der er ikke givet nogen bibelske begrænsninger på
tungetalens form eller hvem den er rettet mod. Hos nogen menigheder
forekommer tungetalen ofte, og det er ofte disse steder til stor
velsignelse. Andre steder forekommer det knap så ofte, men det betyder
bestemt ikke, at Helligånden ikke arbejder disse steder. Gud fordeler
nådegaverne efter, hvor der er brug for dem, og hvis det betyder, at
Pinsekirken bliver velsignet med tungetale og f.eks. IM ikke bliver det, så
betyder det ikke, at der er noget skummelt ved Pinsekirkens brug af
tungetalen eller at IM er helligåndstom.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-03-01 11:08

> [...]
> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> ------------------
> 1 Kor 14,2 siger at den som taler i tunger :

Ja, og dette har jeg forklaret i et andet indlæg, og skal her kort
gengive lidt af hvad jeg skrev.

For det første betyder det græske ord for tungetale enten tungen (den
tunge du har i munden, det talende organ), eller ordet betyder at
tale et nationalt sprog, forskelligt fra andre nationale sprog. I NT
bruges ordet således udelukkende om at man med sit taleorgan taler et
menneskeligt nationalt sprog.

For det andet, bruger Paulus her i 1. Korinterbrevet ikke ordet på en
anden måde, hvilket bl.a. kan ses af den måde han bruger ordet på i
vers 10-11 og i vers 21-22.

Paulus er altså IKKE fortaler for den form for tungetale der foregik i
Korintermenigheden. Tværtimod, så går han skarpt irette med menigheden
for den måde de praktiserer tungetalen på. Tungetalen er jo netop
beregnet til at forkynde og udbrede evangeliet på. Det var formålet
med at gaven blev givet.

Og endvidere er det især vigtigt at se dette vers (1. Kor. 14,2) i
sammenhæng med vers 1: "Hig efter kærligheden, og stræb efter de
åndelige gaver, især efter profetisk tale. Thi den, der taler i
tunger, taler ikke for mennesker, men for Gud; ingen forstår det jo,
men i Ånden taler han hemmeligheder".

Tungetalen bliver altså reduceret væsentlig ned. Den har liden
betydning, især i den form den havde i Korintermenigheden. Den var
ikke til nogens opbyggelse, tvætom så var den med til at skabe
forvirring, støj og uro, så besøgende troede at forsamlingen var gået
fra forstanden, - ingen ville jo kunde forstå det der blev sagt.

> 1 Kor 14,4 siger at den som taler i tunger opbygger sig selv.

Ja, for når man taler i tunger er det uforståeligt, såfremt der ikke
er nogen tilstede der kan oversætte hvad der bliver sagt.

> 1 Kor 14,5 Paulus så gerne at ALLE talte i tunger.

Ja, det ville da være herligt om alle menighedens medlemmer var i
stand til at tale så alle verdens forskellige nationaliteter kunne
forstå hvad der bliver sagt. Det ville da være et stærkt aktiv for
udbredelsen af evangeliet.

Et vigtigt vers du glemte at nævnte i forbifarten er vers 19:
"I en forsamling vil jeg hellere tale FEM ord med min forstand, for at
jeg kan undervise andre, end TI TUSINDE ord i tunger".

Så lidt plads giver Paulus til tungetalen, når den ikke bruges aktivt
til evangeliet udbredelse og forkyndelse.

Og et vers mere, der også er vigtig er vers 33:
"Gud er ikke forvirringens, men fredens Gud".

Gud er ikke tilhænger af at der er vild forvirring og kaos ved møderne
fordi de tilstedeværende i hysterilignende anfald råber og skriger og
hyler i munden på hinanden og vælter planløst rundt og smider sig ned
på gulvet i ekstastiske epilepsilignende krampeanfald. Den slags
minder mere om hvad der foregår i hedenske religioner, bl.a. i
Dionysos og Kybele kulten som var meget udbredt og stærkt
repræsenteret i Korint på apostlen Paulus tid.

> 1 Kor 13,1 taler om "engles tunger", altså tungetale i et
> ikke-jordisk sprog.

Der er ikke i dette vers tale om at tungetalen skulle være et
ikke-jordisk sprog. Se udtrykket i den sammenhæng, hvori det står i
verset, og den sammenhæng verset står i. Er tungetalen så også et
rungende malm og en klingende bjælde?

Det Paulus siger i dette vers er ganske enkelt, at uanset om han talte
et menneskeligt sprog, eller om han endog talte englenes sprog, da
ville dette intet gavne, det ville hverken gøre fra eller til, hvis
han manglede kærligheden. Han kunne også have skrevet, at selv om han
var søn af Maria og Jesu bror, da ville heller ikke gavne ham, hvis
han ikke havde kærligheden. Det vil ej heller gavne ham om han havde
været med i Noas ark dersom han manglede kærligheden.

Set i sammenhængen er dette vers ikke et bevis for at tungetalen er et
mystisk sprog bestående af ekstatiske lyde uforståelig for det
menneskelige øre.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 08-03-01 11:48

> [...]
> på gulvet i ekstastiske epilepsilignende krampeanfald. Den slags
> minder mere om hvad der foregår i hedenske religioner

Helt ærligt synes jeg nu du går over stregen når du sammenligner det at
falde for Helligånden med ting der foregår i hedenske religioner ....du har
måske aldrig selv haft den oplevelse

MVH Anne-Marie

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-03-01 12:35

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:BrJp6.298$F9.15925@news101.telia.com...

> Helt ærligt synes jeg nu du går over stregen når du sammenligner
> det at falde for Helligånden med ting der foregår i hedenske
> religioner ....du har måske aldrig selv haft den oplevelse

Hvis du synes det, så må du vise mig på hvilket grundlag jeg går over
stregen, og hvad det er jeg har skrevet i modstrid med Jesus, Paulus
og ja hele Bibelens lære om tungetalen!!

Og i øvrigt er min opfattelse af tungetalen jo ikke spor anderledes
end den opfattelse du selv tidligere har givet udtryk for. Men den tør
du vel næppe stå ved i al offentlighed!

Vort trosgrundlag og vor tro og lære må jo være i overensstemmelse med
den lære Jesus og apostlene forkyndte, - ellers kan vi ikke kaldes
kristne. Jeg ved godt at du ikke er meget for at tilpasse din tro til
det Bibelen lærer, men det er altså nødvendigt såfremt det er Jesus
man vil have som sin frelser og Herre.

Fra : E.K.

Dato : 08-03-01 13:39

www.ekris.net
> [...]
>
> Helt ærligt synes jeg nu du går over stregen når du sammenligner det at
> falde for Helligånden med ting der foregår i hedenske religioner ....du

Er helt enig med Andreas her, dette tror jeg er nettopp _det samme_ som det
som skjer i hedenske religioner.
Les også gjerne denne artikkelen:
http://home.world-online.no/~ekir/penzacola.htm
"Se, Herrens ord har de forkastet. Hvor skulle de da ha visdom fra?" Jer.
8,9.

E.K.

Fra : Live4Him

Dato : 08-03-01 12:31

> Paulus er altså IKKE fortaler for den form for tungetale der foregik i
> Korintermenigheden. Tværtimod, så går han skarpt irette med menigheden
> for den måde de praktiserer tungetalen på.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ja, for hvordan de praktisere gaven, men han taler ikke imod gaven i sig
selv. Fordi gaven måske praktiseres forkert, er det jo ikke ensbetydende med
at der er noget galt med selve gaven.

>Tungetalen er jo netop
> beregnet til at forkynde og udbrede evangeliet på. Det var formålet
> med at gaven blev givet.
~~~~~~~~~~~~~~~~
Nej, der tager du fejl. Tungetalen er til for menighedens opbyggelse på
linje med de andre nådegaver, men den er OGSÅ til for den enkelte i sit
private lønkammer for egen opbyggelse.

Desuden glemmer du hele tiden at Paulus ønskede at ALLE talte i tunger. Hvis
tungetale var noget dårligt eller forkert ville han næppe ønske at ALLE
talte i tunger. (1 Kor 14,4-5 )

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-03-01 13:07

> [...]

> gaven i sig selv. Fordi gaven måske praktiseres forkert, er det
> jo ikke ensbetydende med at der er noget galt med selve gaven.

Jo, Paulus talte imod den type af tungetale Korintermenigheden var i
besiddelse af. Det var efter Paulus opfattelse ikke en ægte tungetale,
men noget andet!

> evangeliet på. Det var formålet med at gaven blev givet.
> ~~~~~~~~~~~~~~~~
> Nej, der tager du fejl.

Så vis mig tydeligt ud fra Skriften hvordan jeg fejl på dette punkt.

Det gør jeg ikke, - se bl.a. 1. Kor. 14, 19: "Hellere tale FEM ord med
min forstand end TI TUSINDE i tunger"!

Se også 1. Kor. 14,22: "Tungetalen er et tegn, IKKE for de TROENDE,
men for de VANTRO"!

Se også 1. Kor. 14,9: "Hvis i ikke med jeres tunge (med jeres mund)
fremfører tydelig tale, hvorledes skal man da kunne forstå, hvad I
siger? I står jo så og taler hen i vejret"!

Den der mystiske ekstatiske såkaldte tungetale er "at tale hen i
vejret" og har derfor intet med ægte sand tungetale at gøre!

> Tungetalen er til for menighedens opbyggelse på
> linje med de andre nådegaver,

Forkert: se bl.a. 1. Kor. 14,4 "Den der taler i tunger opbygger KUN
sig selv"!

> Desuden glemmer du hele tiden at Paulus ønskede at ALLE talte
> i tunger. Hvis tungetale var noget dårligt eller forkert ville han
> næppe ønske at ALLE talte i tunger. (1 Kor 14,4-5 )

Dette har jeg så rigeligt talt om i adskillige andre indlæg, læs dem,
da der ingen grund er til gentagelse.

Men helt kort: Paulus havde ingen ønske om at alle skulle stå og "tale
hen i vejret". Såfremt nogen skulle tale i tunger, så højst to eller
tre til hvert møde, og kun såfremt i så fald der var nogen tilstede
der kunne oversætte hvad der blev sagt, se 1. Kor. 14,27.

Såfremt der ikke var nogen tilstede der var i stand til at kunne
oversætte, så skulle man tie i menighedsforsamlingen, se. 1. Kor.
14,28.

Fra : Erik Larsen

Dato : 07-03-01 08:22

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Vil du vide mere om tungetale, og hvordan og hvornår, den har sneget
> sig ind i de kristne menigheder, så læs artiklen jeg har henvist til!

Du forbarmende! har Guds Helligeånd og Guds nådegaver "sneget" sig
ind i menigheden. Du har misforstået kalostrofalt meget.

Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-03-01 13:12

> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Du forbarmende! har Guds Helligeånd og Guds nådegaver "sneget"
> sig ind i menigheden. Du har misforstået kalostrofalt meget.

Vil du være med i en seriøs debat, så læs den dokumentation jeg giver
dig, og forhold dig til den!

Og du kunne jo starte med at svare på de mange indlæg jeg har sendt
som respons på dine indlæg.

Og er du uenig med mig i de synspunkter jeg fremfører, så kom med din
argumentation, bygget på et bibelsk grundlag, - hvis du da ellers kan!

Fra : Erik Larsen

Dato : 07-03-01 15:40

> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Vil du være med i en seriøs debat, så læs den dokumentation jeg giver
> dig, og forhold dig til den!

Jeg er seriøs, og har min viden er fra Helligånden der gav mig en tungetale,
da jeg fik troen af Jesus.

> [...]
>
> Og er du uenig med mig i de synspunkter jeg fremfører, så kom med din
> argumentation, bygget på et bibelsk grundlag, - hvis du da ellers kan!

Gud og Nådegaverne er ikke et synspunkt der kan fremføres, og slet
ikke med den skeptisk du har med at tungetalen er onde ånder og ikke
Guds Ånd.

Erik

Fra : E.K.

Dato : 07-03-01 18:10

--

www.ekris.net

> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@jyde.dk> skrev i en meddelelse
snip

> Jeg er seriøs, og har min viden er fra Helligånden der gav mig en
tungetale,
> da jeg fik troen af Jesus.

Klassisk svermeri. Man behøver ikke lenger Guds skrevne ord, ihvertfall ikke
det alene, man har jo Helligånden. Hva er mer å tale om? Alt denne mannen
bringer frem har han jo fra _Helligånden_! Hvem kan da (våger) argumentere?

E.K.

Fra : Live4Him

Dato : 07-03-01 19:16

"E.K." <dgev@start.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> det alene, man har jo Helligånden. Hva er mer å tale om? Alt denne mannen
> bringer frem har han jo fra _Helligånden_! Hvem kan da (våger)
I ApG er der flere eksempler på at man lod sig lede af Helligånden direkte.
Bla. blev Paulus advaret af Helligånden mod at tage til Rom. Filip blev ledt
af Helligånden. Det er ikke et spørgsmål om sværmeri, men om at leve i
Åndens ledelse og kraft, hvilket er bibelsk - læs ApG og bemærk hvor mange
gange Helligånden på overnaturlig vis ledte Guds folk til at gøre dette
eller hint. Og mht. tungetale, så talte Paulus MEGET i tunger og ønskede at
andre gjorde det samme.

Mit råd til dig, Andreas, og andre skeptikere - vær lidt åben for
Helligånden og giv tungetalen en chance.

ApG 8,29 Ånden talte til Filip.
ApG 10,19 Ånden talte til Peter.

jørgen.

Fra : E.K.

Dato : 07-03-01 19:56

www.ekris.net
Live4Him <au_536@lite.dk> skrev i news:985u0e$dk4$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
> argumentere?
> ----------------
> I ApG er der flere eksempler på at man lod sig lede af Helligånden

Men ikke når det gjelder lærespørsmål, Jørgen. Eller føre inn noe nytt i
_læren_ som ikke er dokumentert i Skriften. Det er den totale oppløsning, og
viser at dette i tilfelle kommer av en helt annen ånd en Guds.
Men det er bare å registrere, ikke minst når en ser all den galskapen som
kan skje med voksne mennesker, i de nye retningene at, _sånn er det bare_ i
vår tid.
"De skal ta seg lærer i hopetall..." som det står skrevet, men _den sunne
lære_ skal de ikke tåle. Det vil altså si, at det finnes en lære, som
_allerede_ er hel og full, (den skal ikke tåles), å vokse i kjennskap til
_den_ ved Den Hellige Ånds opplysning er noe helt annet, enn at en har fått
en åpenbaring om sentrale ting her, en annen der osv. som ikke kan
dokumenteres ut ifra Skriften, men bare at "_jeg har jo Helligånden!!!!"

> Mit råd til dig, Andreas, og andre skeptikere - vær lidt åben for
> Helligånden og giv tungetalen en chance.

Dette har ikke noe med å ikke være åpen overfor Helligånden og tungetalen.
Ihvertfall ikke for min del, men å peke på det som er ubibelsk. Det kan jo
ikke føre noe godt med seg. Det står da: "Tro ikke enhver Ånd, men prøv
åndene om de er av Gud."

> ApG 8,29 Ånden talte til Filip.
> ApG 10,19 Ånden talte til Peter.

Disse var apostler, Jørgen.
Jeg tror Ånden kan lede oss direkte i spesielle ting, men å sammenligne seg
med apostlene treffer langt over mål. De hadde en høyst _spesiell_
utrustning. Jesus skulle bringe frem læren, ved dem. Fra deres dager legges
ikke noe til hva læren angår, derfor må det begrunnes i Guds ord, ellers er
det av djevelen.Vet jo at det er dem som vil være dem lik, innenfor visse
grupperinger i dag også, noe som ikke er å undres på, da vi jo alle utifra
oss selv vil være ikke noe mindre enn Gud lik, om vi ikke tuktes. 1 Mos. 3.

E.K.

Fra : Live4Him

Dato : 07-03-01 23:39

> [...]
seg
> med apostlene treffer langt over mål. De hadde en høyst _spesiell_
------------------
Og hvad bestod den så i, og hvordan var den anderledes fra den udrustning en
får ved Helligåndens dåb ?

Jeg tror Gud ønsker at lede os gennem ordet, ja, men også ved Helligåndens
forskellige og mangeartede måder. ( Joh 14,26 ) Ordet og Ånden udelukker
ikke hinanden, men de supplerer og understøtter hinanden. (Mark 16,20)

jørgen.

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-03-01 11:09

"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Jeg tror Gud ønsker at lede os gennem ordet, ja, men også
> ved Helligåndens forskellige og mangeartede måder.
> ( Joh 14,26 ) Ordet og Ånden udelukker ikke hinanden,
> men de supplerer og understøtter hinanden. (Mark 16,20)

Ja, og hvad er så Helligånden opgave iflg. Joh. 14,26. At lære os alle
ting - hvilke ting? De ting Jesus forkyndte, for Helligånden skulle
minde om alt hvad Jesus havde sagt. Helligånden skulle ikke bringe
noget nyt. Hele evangeliet var kommet med Jesus. Og ifølge Jesus selv
skulle vi bygge vor tro på Skrifterne og ikke bare lade følelserne
styre vor tro og lære.

Prøv at læse artiklen:
http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-014.htm der netop handler om
hvordan vi skal bygge vor tro og lære på Skrifterne.

Fra : E.K.

Dato : 08-03-01 13:09

www.ekris.net
Live4Him <au_536@lite.dk> skrev i news:986dar$hcr$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
> ------------------
> Og hvad bestod den så i, og hvordan var den anderledes fra den udrustning

Som jeg nevnte tidligere, var det gjennom dem, Jesus skulle bringe frem sin
lære _fullt ut_, slik at ingen kan _legge noe til_ apostlenes lære. Merk, at
jeg taler om hva Guds ord _lærer_. Jeg tror ganske sikkert at jeg kan få en
spesiell påminnelse om å gå til min nabo med en hilsen f.eks. eller be for
en bestemt osv. Det er noe ganske annet.

Ordet og Ånden udelukker
> ikke hinanden, men de supplerer og understøtter hinanden. (Mark 16,20)

Ja, det var nettopp hva jeg ville ha sagt.

E.K.

Fra : Erik Larsen

Dato : 07-03-01 21:49

> [...]
> andre gjorde det samme.
>
> Mit råd til dig, Andreas, og andre skeptikere - vær lidt åben for
> Helligånden og giv tungetalen en chance.

Ånden taler til alle der hører efter Heb 3 v 7

Erik

Fra : Erik Larsen

Dato : 07-03-01 21:48

> [...]
> det alene, man har jo Helligånden. Hva er mer å tale om? Alt denne mannen
> bringer frem har han jo fra _Helligånden_! Hvem kan da (våger)

Jeg takker min Gud den Herre Jesus for klassisk svermeri. Der er meget mere
at tale om, men det tror jeg ikke du forstår, for det kan ikke læses, kun
høres
Heb 3 v 7.

Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-03-01 11:09

> [...]

> Gud og Nådegaverne er ikke et synspunkt der kan fremføres,
> og slet ikke med den skeptisk du har med at tungetalen er onde

Gør som de retsindige i Berøa, Ap.g. 17,11!

Fra : N/A

Dato : 06-03-01 15:13

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-03-01 15:13

> "Erik Larsen" <erik-larsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har oploaded nedenstående artikel om tungetalen, læs den og bliv
> klogere!
> http://hjem.get2net.dj/side-058.htm

Det rigtige link skulle være:

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 07-03-01 13:44

Andreas Falck <Andreas.Falck@jyde.dk> skrev i en

> Det rigtige link skulle være:
> http://hjem.get2net.dk/AFA1441/side-058.htm

Har været inde og læse artiklen .. men synes ikke den er helt saglig .. idet
den efter min mening ikke giver tungetalen den plads tungetale trods alt
har krav på ... eller sagt på en anden måde artiklen er ikke en objektiv
bedømmelse af tungetale men meget farvet af modstand mod tungetale ...

Mvh.
Anne-Marie

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-03-01 14:26

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:c2qp6.12$F9.378@news101.telia.com...
> [...]

> måde artiklen er ikke en objektiv bedømmelse af tungetale
> men meget farvet af modstand mod tungetale

Nej, artiklen er bestemt ikke farvet af modstand mod tungetale.

Og artiklen giver da tungetalen den plads den skal have, nemlig den
plads apostlen Paulus og apostlen Lukas giver den.

Det, artiklen tager stilling til, og påviser, ud fra det Paulus og
Lukas skriver, er hvad tungetale egentlig er for noget. Der er ikke
ret megen af den "moderne" tungetale (den form for tungetale der har
bredt sig siden ca. år 1900) der har ret meget med den form for
tungetale at gøre som disse to apostle taler om.

Spørgsmålet er faktisk, skåret helt tydeligt ud i tykke papstykker: Er
den "moderne" tungetale en Helligåndens Gave fra Gud, eller er den det
ikke?

Og det kan kun afgøres ved at studere og sammenligne den "moderne"
tungetale med den tungetale Lukas og Paulus taler om. Ja faktisk også
Jesus selv taler om tungetale, idet han siger at hans diciple skulle
"tale med nye tunger", Mark. 16,17. Dette vers står i en sammenhæng
hvor Jesus netop giver missionsbefalingen: "Gå ud i al verden og
forkynd evangeliet for al skabningen", Mark. 16,15.

Efter som "tunger" på grundteksten ikke betyder noget som helst andet
end "tungemål", "modersmål" eller "sprog" er dette løfte om denne gave
både logisk og hensigtsmæssig, fordi da kunne dette guddommelige
mirakkel afstedkomme at evangeliet nåede alle folkegrupper, uanset
hvilket sprog de end måtte tale.

Denne tungetale, denne sprog-gave, gjorde det muligt for disciplene at
forkynde for de mennesker der talte et andet sprog, end det de selv
beherskede. Sådanne tungemål (sprog) var "nye" for disciplene, det var
"nye tunger" de skulle tale med, så tilhørerne kunne forstå
forkyndelsen.

Tungetalen i Bibelen er i egentligste forstand faktisk ikke noget
taleren bliver udstyret med, det er faktisk tilhøreren der bliver
begavet med den, så han/hun er i stand til at forstå det talte.

Fra : Erik Larsen

Dato : 07-03-01 16:14

> [...]
> taleren bliver udstyret med, det er faktisk tilhøreren der bliver
> begavet med den, så han/hun er i stand til at forstå det talte.

Kære Andreas Falck; - Om tungetalerne, den sprogelige og den der er
til Gud, dem har du ingen forstand på.

Hvis du tror du kan læse dig til betydningen af Tungetalen i den kristnes
liv, tager du fejl. Selv de Åndsdøbte har svært ved at forstå tungetalen
så svert at Paulus måtte skrive 1 Kor 14, for at forklare dem meningen
med tungetalen.

Du mener måske også du kan læse om Gud og så forstå Ham ???

Erik

Fra : Live4Him

Dato : 05-03-01 23:48

> Selvfølgelig kan kristne have Helligånden uden at tale i tunger.
> Tungetale er kun én af Åndens gaver og slet ikke den eneste!
--------------
Alm. tungetale som bønnesprog derhjemme til egen opbyggelse, er ikke en af
de 9 nådegaver, men noget der er åbent alle kristne. Den tungetale der er
til offentlig brug og som efterfølges af en udlægning er derimod at henregne
til nådegaverne. Der er altså to slags tungetale ; den ene er en nådegave,
den anden ikke.

jørgen.

Fra : Mark Langdahl

Dato : 06-03-01 01:02

> [...]
henregne
> til nådegaverne. Der er altså to slags tungetale ; den ene er en nådegave,

Har du nogen form for bibelsk belæg for, at tungetale er noget, alle kristne
kan bruge i sit eget bønsliv? For i så tilfælde ser jeg en ret stor grund
til skepsis over for mit kristenliv.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl

Fra : Live4Him

Dato : 06-03-01 14:30

"Mark Langdahl" <kajqrd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Har du nogen form for bibelsk belæg for, at tungetale er noget, alle
kristne
> kan bruge i sit eget bønsliv? For i så tilfælde ser jeg en ret stor grund
> til skepsis over for mit kristenliv.
--------------------
Se mit svar til Andreas.

jørgen.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 06-03-01 01:01

Live4Him <au_536@lite.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:98155f$ift$1@news.inet.tele.dk...

> [...]
henregne
> til nådegaverne. Der er altså to slags tungetale ; den ene er en nådegave,

Ups her rørte du netop ved det jeg er i tvivl om ... for selvfølgelig har vi
ikke alle den tungetale der er en nådegave ..... men heller ikke den
tungetale som bønnesprog ejer jeg .... havde det en gang sådan at jeg kunne
synge i tunge ... men det kan jeg heller ikke mere .... vil det sige at
Helligånden har forladt mig .... tilgiv mig hvis mit spørgsmål er lidt dumt
..... hvordan går det i øvrigt med dig ....???? beder i al fald for dig.
Mvh Anne-Marie

Fra : Erik Larsen

Dato : 06-03-01 10:24

> [...]
>
> Selvfølgelig kan kristne have Helligånden uden at tale i tunger.
> Tungetale er kun én af Åndens gaver og slet ikke den eneste!

Har du Helligånden og beder om at få tungetalen, får du den.

Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 06-03-01 13:04

> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@jyde.dk> skrev i en meddelelse

[ ... ]

> Har du Helligånden og beder om at få tungetalen, får du den.

Ja, man får tungetalen, såfremt Gud synes at der er brug for den i det
enkelte tilfælde. Tungetalen rangerer langt nede på listen over Åndens
gaver, og har ikke endda en ubetydelig plads blandt de mange andre
gaver, Paulus karakteriserer som de vigtigste.

Fra : Erik Larsen

Dato : 06-03-01 10:20

> [...]
Helligånden

> og de kristne mennesker der ikke formår tungetale har så ikke modtaget

Det skrev jeg ikke og det siger frikirkerne heller ikke, men frikirkerne ser
tungetalen er et tegn på at Helligånden er modtaget.

Men jeg siger, har du Helligånden er at tale i nye tunger ikke et problem,
for det er Ånden der gør det.

Erik

Fra : E.K.

Dato : 06-03-01 18:39

www.ekris.net

> [...]
> tungetalen er et tegn på at Helligånden er modtaget.
>
> Men jeg siger, har du Helligånden er at tale i nye tunger ikke et problem,

Det finnes ikke noe bibelsk belegg for at tungetalen er et tegn på Den
Hellige Ånd. I enkelte tilfelle er det tvert imot onde ånder som taler, noe
som ofte viser seg i, at de som er inntatt av disse åndene blir hovmodige og
pralende.
Du kan selvsagt be Gud om alt, også tungetalen, men om du ber Ham om det,
for at du _i det_ vil ha et anker for troen, så vil Han i sin godhet slett
ikke gi deg det. Det er Jesus og Hans gjerning som er vår frelses grunnlag
_alene_. Disse som vil ha bevis i tillegg, og krever det av andre mennesker,
farer vill og fører vill.

E.K.

Fra : Erik Larsen

Dato : 07-03-01 08:17

> Det finnes ikke noe bibelsk belegg for at tungetalen er et tegn på Den
> Hellige Ånd.

Jeg skrev; - Frikirkerne tog det som et tegn, Jeg personligt ser gerne for
sikkerhedens skyld at de ny Ånds døbte taler i Tunger, så gør Paulus i
1 koe 14.
tungetalen er ikke engang lettere at få end andre, fordi Nåden kommer i en
stor
pakke Ledelsen sakl være behjælpligt med at pakke ud.

>I enkelte tilfelle er det tvert imot onde ånder som taler, noe
> som ofte viser seg i, at de som er inntatt av disse åndene blir hovmodige
og
> pralende.

Men er man bange for at onde ånder hopper på en, under bøn om Helligånden
kan jeg se du har et stort problem og ingen tro.

> [...]
> ikke gi deg det. Det er Jesus og Hans gjerning som er vår frelses grunnlag
> _alene_. Disse som vil ha bevis i tillegg, og krever det av andre

Vil Gud ikke give os Helligånden ????? Sig mig, du taler vel ikke imod Guds
Helligeånd, for sådan lyder det for mig !!!!

Erik

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-03-01 13:32

> "E.K." <dgev@start.no> skrev i en meddelelse

> Jeg skrev; - Frikirkerne tog det som et tegn, Jeg personligt
> ser gerne for sikkerhedens skyld at de ny Ånds døbte taler
> i Tunger, så gør Paulus i 1 koe 14.

Før vi kan tale om at tungetalen er, eller ikke er, et tegn, er det
vel vigtigt at se på hvad tungetale er. Spørgsmålet er, om den i dag
så udbredte tungetale er den form for tungetale, der tales om i
Bibelen.

Jeg har i andre indlæg påvist, at den tungetale der er tale om i Ap.g.
kap. 2 og 10 er forståelse af andre tungesmå, sprog og modersmål, end
dem taleren og forkynderen kunne tale på. Spørgsmålet er så, om den
tungetale Paulus i 1. Kor. kap. 12-14 taler om, er den samme som den
Lukas taler om i Ap.g.?

Der er jo mange i dag, der anerkender at Lukas taler om reelle sprog
og modersmål i Ap.g., men at den tungetale Paulus taler om, er af en
helt anden beskaffenhed, nemlig at Paulus taler om en ekstatisk og
uforståelig tale som ikke er et normalt sprog, dialekt eller modersmål
der bliver talt af mennesker i et givet geografisk område. Man
postulerer at Lukas taler om den form for tungetale der består af et
normalt genkendeligt sprog, mens Paulus taler om en helt anden form
for sprog der er helt ukendt, et himmelsk sprog.

Først af alt kan vi konstatere, at det græske ord Paulus benytter for
"tungetale" er det samme som Lukas bruger, og det betyder ganske
enkelt "at tale et sprog" (underforstået et reelt sprog knyttet til et
bestemt geografisk område. Det er også på denne måde ordet iøvrigt
bruges på i Bibelen. Selve ordet kan derfor ikke give os noget
fingerpeg om at Paulus skulle tale om noget andet end det Lukas taler
om.

Det næste vi må bemærke os er, at Pulus var nødt til at give
Korinthermenigheden en belæring om hvordan tungetalens gave skulle
bruges, og især hvordan den ikke skulle bruges. De havde både
misforstået og misbrugt denne gave, og Paulus var mildest talt meget
misfornøjet med menigheden.

Ud fra de råd og den vejledning Paulus giver kan vi fastslå følgende:
Gaven skabte ftor forvirring ved møderne, idet mange talte i
forskellige tungemål samtidig og ikke en af gangen. De talte i munden
på hinanden. Prøv at leve dig ind i situationen. Hvad ville du have
fået ud af et møde, hvor et menighedsmedlem på anden stolerække
pludseligt rejse sig op og gav et bidnesbyrd på fransk. Samtidig
(altså medens den første endnu talte) begyndt en anden på bagerste
række at sige noget på russisk, en tredje aflagde et vidnesbyrd på
kinesisk, en fjerde på swahili, alt medens dagens prædikant hele tiden
holdt sin tale på rumænsk, hvad ville du få ud af et sådant møde når
du ikke forstod ét eneste af de sprog der blev talt`Ville ikke også du
kalde et sådant møde for forvirrende. Paulus bruger udtrykket, at man
da ville give indtryk af at være "fra forstanden", 1. Kor. 14,23 (DA
1933), "at I raser" (DA1907), "at I er vanvittige" (DA1992), "at I er
fra eder selv" (Norsk 1930), "att I voren ifrån edra sinnen" (Svensk
1917). Paulus brug af ordvalg er næppe helt tilfældigt.

Paulus mener jo helt klart at det ville have været langt mere
hensigtsmæssigt om vidnesbyrdet var belvet givet på et sprog
forsamlingen forstod, idet de der kom på besøg, oplevede jo sådanne
møder som intetsigen og kaotiske, og tungetalens gave var absolut ikke
noget tegn for dem, for de forstod jo ingen ting, se 1. Kor. 14,13.
Hensigten med tungetalens gave var jo at evangeliet skulle forstås og
tages imod, se 1. Kor. 14,21-22. Det er derfor Paulus beder menigheden
om at tale med orden og system, og at lade en person som kunne tyde
sprog-gaven, oversætte det der blev sagt, til alles gavn og
opbyggelse.

At Pulus virkelig taler om reelle sprog som tungetale, fremgår
tydeligt af det han skriver til menigheden i Korinth. "Der er i
verden, hvem hved vor mange sprog, og der er intet af dem, der ikke
har sine bestemte lyde. Hvis jeg nu ikke er inde i sproget, vil jeg
stå som en fremmed, og den, der taler, som en fremmed over for mig",
1. Kor. 14,10-11. Hvorfor bruger Paulus udtryk som "sprog ... i
verden" og "fremmed (udlænding)" hvis han egentlig mener at der i den
ægte tungetale er tale om uforståelige, mystiske og ekstatiske lyde,
som slet ikke er rigtige sprog, tungemål og modersmål?

> tungetalen er ikke engang lettere at få end andre, fordi Nåden
> kommer i en stor pakke Ledelsen sakl være behjælpligt med
> at pakke ud.

Ledelsen? Hvilken ledelse?

> Men er man bange for at onde ånder hopper på en, under
> bøn om Helligånden kan jeg se du har et stort problem og
> ingen tro.

Lad ingen føre jer vild. Mange falske Krister og falske Mesiasser er
gået ud i verden. Prøv ånderne om de er af Gud. Mange af de udvalgte
vil blive ført vild om det var muligt.

> Vil Gud ikke give os Helligånden ?????

Jo da. Det vil han hellere end gerne!

> Sig mig, du taler vel ikke
> imod Guds Helligeånd, for sådan lyder det for mig !!!!

Det kan jeg ikke tro at han gør! Det ser nemlig ud til at han ikke er
helt galt afmarcheret på dette område, uden at jeg dog kender ret
meget til hans holdning iøvrigt til tungetale.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-03-01 13:56

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@jyde.dk> writes:

> [...]
> "tungetale" er det samme som Lukas bruger, og det betyder ganske
> enkelt "at tale et sprog" (underforstået et reelt sprog knyttet til et

Nej. Et reelt sprog, men ikke nødvendigvis et menneskesprog.

Hvis du kigger i 1. kor 14,2 forklarer Paulus ret klart, hvad han
mener.

"For den, der taler i tunger, taler ikke til mennesker, men til Gud;
ingen forstår ham jo, det, han taler ved Ånden, er hemmeligheder."

Jeg understreger lige: _Ingen_ _forstår_ _ham_ _jo_.

Det er klart ikke det samme fænomen som Lukas omtaler i Ap.G, hvor der
netop er tale om, at apostlene taler sprog, som fremmedsprogede
tilstedeværende forstår.

Hvordan kan det han siger være "at tale hemmeligheder med Gud", hvis
det sker på et menneskesprog?

> Det er også på denne måde ordet iøvrigt
> bruges på i Bibelen. Selve ordet kan derfor ikke give os noget
> fingerpeg om at Paulus skulle tale om noget andet end det Lukas taler
> om.

Forklar venligst, hvordan du forener det udsagn med ovenstående
skriftsted.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Der bliver ikke krig,
The RockBear. ((^)) hvis vi stemmer ja til EU"

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-03-01 17:13

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Nej. Et reelt sprog, men ikke nødvendigvis et menneskesprog.

Jo lige netop et menneskesprog. Og ud fra hvad konkluderer jeg så det?
Ganske enkelt ud fra den sammenhæng vi har i teksten.

Paulus fremfører en hel argumentationsrække i sin undervisning til
menigheden i Korint. Og i denne argumentationsrække indgår argumenter
der viser at der er tale om et ganske normalt og helt almindeligt
menneskesprog som "tungetalens gave".

I sin beskrivelse af tungetalen gør Paulus temmelig meget ud af at
forklare, at tungetalen ikke er en opremsning af en masse mærkelige
mystiske uforståelige lyde, men tungetalen er et sprog, et rigtigt
sprog, et forståeligt sprog, et sprog der består af ord, - ikke kun af
lyde, udefinerlige lyde, 1. Kor. 14,6-8. Dette er VIGTIGT at BEMÆRKE
sig!

-----
En lidt anderledes oversættelse 1. Kor. 14, 6-27:
Se nu brødre, hvis jeg nu kommer til jer og taler med "tungetale",
hvad gavn gør så dette hvis denne tale ikke indeholder en klart
budskab, en belæring, en undervisning, en åbenbaring eller en
profetisk tale. Det er jo som med livløse ting, der frembringer lyde
(enten det nu er fløjter, harper, klaver, orgler, guitarer eller hvad
det nu måtte være); - hvis disse instrumenter ikke gør skel mellem
tonerne, hvordan skal man så kunne forstå den musik (den tale) disse
instrumenter frembringer? Eller som hvis en trompet giver en falsk
forvansket tone, hvilken soldat ville så kunne forstå at det var
signal til kamp?
(vers 6-8)

Sådan er det også med jer! og jeres måde at udøve tungetalen på! Hvis
I ikke med jeres tunge fremfører en tydelig tale, men blot rabler
noget af jer, hvordan skal må så overhovedet kunne forstå, hvad det er
I siger? I står jo så blot og rabler noget vrøvl helt hen i skoven!
(vers 9)

Se, der er jo i verden en masse forskellige sprog, og de har hver
deres bestemte lyde, lige som musikinstrumenterne har det. Hvis jeg nu
ikke er inde i disse sprog, og ikke forstår dem, så vil jeg stå som en
fremmed og udlænding for den der taler, og den der taler vil stå som
en fremmed og udlænding for mig.
(vers 10-11)

Sådan også med jer: når I er ivrige efter at få Åndens gaver, herunder
Åndens gave at kunne tale fremmede sprog og udlændiges tungemål, så
lad det være til menighedens opbyggelse, og ikke blot en støjende
uforståelig foretéelse. Og derfor skal den, der har fået den gave at
kunne tale et fremmedsprog, bede om at han også må kunne oversætte det
han taler på udenlandsk.
(vers 12-13)

Hvis jeg i min bøn beder på et fremmed sprog , da beder jeg i ånden,
men min forstand for ingen gavn deraf. Så taler jeg ikke for mennesker
men for Gud, så taler jeg i hemmeligheder.
(vers 14 og 2)

Og hvad bliver så konklussionen af alt dette? Jo, jeg vil bede med min
ånd, men jeg vil også bede med min forstand; jeg vil lovsynge med min
ånd, men jeg vil også lovsynge med min forstand; jeg vil tale i ånden
men jeg vil også tale med forstanden. Hvorledes skal ellers den der
kommer på besøg i jeres menighedsforsamling, og som ikke er troende,
ellers kunne forstå det der bliver sagt, og hvorledes skal han så
kunne sige "amen" til din takkebøn? Din bøn kan være god nok, men
ingen forstår den og ingen bliver opbygget af den!
(vers 15-17)

Jeg takker Gud for at jeg taler mere i tunger end alle I andre gør.
Men i en menighedsforsamling vil jeg hellere tale 5 ord med min
forstand end jeg vil tale 10.000 ord i tunger.
(vers 18-19)

Mine brødre i menigheden, I skal ikke børn som børn i dømmekraft; nej
vær spædbørn i synd med vær fuldvoksne i dømmekraft! -- I loven (Gamle
Testamente) står der skrevet: "Ved folk der taler fremmede sprog og
med fremmede læber vil jeg tale til dette folk, og alligevel vil de
ikke forstå og høre mig, siger Herren" (citat fra Es. 28,11)
(Vers 20-21)

Altså er tungetalen en gaveat kunne tale fremmed sprog et tegn for de
vantro, da de kan forstå det talte på deres eget tungemål, - og den
profetiske tale er et tegn for menighedens egne medlemmer. Hvis nu
hele menigheden ved sine sammenkomster, alle sammen taler i tunger, og
der så kommer en fremmed ikke-troende på besøg i jeres
menighedsforsamling, vil de da ikke tro at I alle sammen er gået helt
fra forstanden?
(vers 22-23)

Men hvis alle taler profetisk tale, og der så kommer en fremmed
ikke-troende på besøg i jeres menighedsforsamling, så bliver der talt
til hans samvittighed af, - han ser sin vantro afsløret af alle. hans
hjertes skjulte tanker bliver afsløret, og så vil han falde på sit
ansigt og tilbede Gud og vidne, at Gud virkelig er iblandt jer.
(vers 24-25)

Hvilken konklussion skal vi så drage af dette, min brødre? Jo, når I
kommer sammen, så har enhver af jer en salmen, en belæring, en
åbenbaring, et budskab på et andet sprog, en oversættelse deraf; - lad
det alt sammen ske på en sådan måde, at det tjener til opbyggelse og
ikke skaber forvirring.
(vers 26)

Hvis der er nogen af jer der tale i tunger, så kun to eller højst tre
til hvert møde, og den ene efter den anden, I skal ikke snakke i
munden på hinanden, - og én skal oversætte det der bliver talt på det
fremmede tungemål.
(vers 27)
-----

Det der er værd at lægge mærke til, er at Paulus i sin
argumentationsrække for det første bruger sammenligningen med
musikinstrumenter og de lyde disse afgiver, og dernæst bringer denne
sammenligning over på det talte menneskelige sprog, og dermed
forklarer at tungetalen ikke er noget med mystiske ekstatiske lyde,
men at tungetalen ganske enkelt er evnen at tale så folk med fremmede
tungemål er i stand til at forstå på deres eget sprog, hvad det er der
bliver forkyndt.

> [...]
> fremmedsprogede tilstedeværende forstår.
>
> Hvordan kan det han siger være "at tale hemmeligheder med Gud",

Netop som det er forklaret ovenfor. Hvis jeg f.eks. har opholdt mig i
et engelktalende land i rigtig mange år, så har jeg måske mere eller
mindre glemt mit eget modersmål, og er derfor ikke i stand til længere
at kunne udtrykke mig klart og tydeligt og let forståeligt på mit eget
modersmål, da vil jeg i en forsamling med kun dansktalende personer
uden kendskab til noget fremmedsprog, tale til Gud i ånden, ingen
forstår jo hvad det er jeg siger, og derfor taler jeg i Ånden
hemmeligheder. Derfor vil jeg i en sådan situation tale, ikke for
mennesker men for Gud, idet jo ingen vil kunne forstå hvad det er jeg
siger.

Så som du ser, er der fuld overensstemmelse mellem den tungetale Lukas
taler om i Apostlenes Gerninger og den tungetale Paulus taler om. Det
er gaven at kunne tale så andre forstår talen på deres eget sprog.
Paulus irettesætter menigheden i Korint fordi de havde misforstået og
fordi de misbrugte denne gave til at kunne tale fremmede sprog, idet
de skabte forvirring og kaos ved deres møder ved at alle talte i
munden på hianden på alle mulige forskellige modersmål. Og det var jo
slet ikke denne kaotiske og forvirrende måde, der var hensigten med
denne sprog-gave.

> Forklar venligst, hvordan du forener det udsagn med
> ovenstående skriftsted.

Det græske ord for "tungetale" er det samme hos både Lukas i
Apostlenes Gerninger og hos Paulus i Korinterbrevet. Derfor kan
betydningen af ordet ikke bringe os på sporet af om Paulus taler om en
anden slags tungetale end den Lukas taler om. Er der tale om
forskellige former for tungetale, skal der en helt anden dokumentation
til.

Det græske ord, der er brugt, forefindes 50 gange i NT og det betyder

Fra : Erik Larsen

Dato : 07-03-01 18:18

> [...]
> menigheden i Korint. Og i denne argumentationsrække indgår argumenter
> der viser at der er tale om et ganske normalt og helt almindeligt

I Kor 14 v 2 Modsiger dig.

> [...]
> sprog, et forståeligt sprog, et sprog der består af ord, - ikke kun af
> lyde, udefinerlige lyde, 1. Kor. 14,6-8. Dette er VIGTIGT at BEMÆRKE

Toronto Airport har dyrelyde med.

> -----
> En lidt anderledes oversættelse 1. Kor. 14, 6-27:
> Se nu brødre, hvis jeg nu kommer til jer og taler med "tungetale",
> hvad gavn gør så dette hvis denne tale ikke indeholder en klart

Han du ikke udtrygge dig i korthed, ingen der kan tale i nye tunger
er enige med dig, skønt dit lange foredrag imod tungetalen fra Gud.

Erik

Fra : E.K.

Dato : 07-03-01 20:20

www.ekris.net

> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@jyde.dk> skrev i en meddelelse

Det har ihvertfall ikke jeg sagt noe imot. Jeg taler om din påstand:
Tungetalen er et tegn på Helligånden, og at den som ikke har denne gaven
altså ikke har Den Hellige Ånd, eller kan være viss på det.
Mens den sanne tro ikke er knyttet til om jeg har en gave eller ikke,
Skriften har mange eksempler på at gavene virker i mennesker som er fortapt.
Det som viser i sannhet at et menneske har Helligånden er tilflukten til
Jesus og Hans gjerning som _eneste_ redning.
Når det gjelder å henvise til Korinter menigheten som et eksempel for oss,
så er du langt ute å kjøre, og langt fra Paulus. Les brevene på ny. Et lite
hint: 2 Kor. 11,2 4.

> Toronto Airport har dyrelyde med.

Lager Helligånden dyrelyder? Er det gris, ku, hest eller hva? Lyder jeg
polemisk, så ha meg ikke engang unnskyldt, dette lyder for meg som blasfemi.

> Han du ikke udtrygge dig i korthed, ingen der kan tale i nye tunger
> er enige med dig, skønt dit lange foredrag imod tungetalen fra Gud.

Og ikke alle er heller enig med deg.

E.K.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-03-01 19:30

> Jo lige netop et menneskesprog. Og ud fra hvad konkluderer jeg så det?
> Ganske enkelt ud fra den sammenhæng vi har i teksten.

Jeg har læst hele din argumentation incl. din "anderledes"
oversættelse (lad være med sådan noget. Overlad det til Jehovas
Vidner) og står tilbage med en række spørgsmål, som jeg vil bede dig
besvare. Det vil give mig et bedre indtryk af hvilken rolle/plads du
mener, at tungetalen har:

1) Det forekommer mig, at du anerkender, at folk, der ikke selv
forstår f.eks. spansk kan få givet et budskab på spansk af Gud til
at dele med menigheden (der heller ikke forstår spansk). Er det
korrekt?

Hvis ja: Hvorfor nægter du så, at Gud kan give nogen et budskab på
et ukendt sprog, et sprog, som ikke er et menneskesprog?

Hvis nej: Mener du så virkelig at tungetale blot er et sprog, som
taleren allerede kender (jvf. dit eksempel med engelsk)

2) Hvis du svarede ja ovenfor, så må du vel også mene, at Gud kan give
en, der ikke kender bemeldte sprog (spansk) en
oversættelse/udlægning af budskabet. Er det korrekt?

Hvis ja: Hvorfor kan det så ikke være af et sprog, som ikke er et
menneskesprog?

3) Påstand: Der er ting, følelser, fornemmelser, som vi hver især har,
som vi ikke kan formalisere og presse ned i sprog (du kender det
sikkert: Den oplevelse af hvor grøn skoven er i april, som man har
og ikke helt kan videregive som andet end "Skoven er helt vildt
grøn".) Ikke desto mindre er det en del af menneskelivet. Hvordan
kan vi kommunikere med Gud om disse ting uden at slå over i et
sprog, som _han_ definerer, der faktisk _kan_ beskrive disse ting?

4) Hvilket sprog taler vi i Evigheden?

> [...]
> men at tungetalen ganske enkelt er evnen at tale så folk med fremmede
> tungemål er i stand til at forstå på deres eget sprog, hvad det er der

Denne del af argumentationen vil jeg dog kommentere specifikt: Vel gør
han ej!

Han er i gang med en belæring om forskellen på tungetale (uforståelig)
og profetisk tale (klar) og forklarer, at ingen ruster sig til kamp,
når de hører en uklar trompet (tungetalen). Han siger ikke noget om
tungetalens form, men om dens funktion.

--
Peter B. Juul, o.-.o "And how are you?" said Winnie-the-Pooh.
The RockBear. ((^)) Eeyore shook his head from side to side.

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-03-01 20:48

> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@jyde.dk> writes:

Hej Peter!
Tak for et meget seriøst indlæg!

> Jeg har læst hele din argumentation incl. din "anderledes"
> oversættelse (lad være med sådan noget. Overlad det til Jehovas
> Vidner)

Tja nu er det altså ikke mig der skal have al æren og alle roserne for
denne oversættelse, men faktisk en meget kompetent græskkyndig, der
endda har Paulus og hans skrifter som sit speciale!

> [...]
> selv forstår f.eks. spansk kan få givet et budskab på spansk
> af Gud til at dele med menigheden (der heller ikke forstår

Ja.

> Hvis ja: Hvorfor nægter du så, at Gud kan give nogen et
> budskab på et ukendt sprog, et sprog, som ikke er et
> menneskesprog?

Det gør jeg da heller ikke. Men ud fra den samlede beskrivelse og
omtale af tungetalen i NT fremgår det at der er tale om faktiskt
eksisterende sprog der tales af mennesker. Endvidere det græske ord
for tungetale både Lukas og Paulus benytter sig af.

> 2) Hvis du svarede ja ovenfor, så må du vel også mene, at
> Gud kan give en, der ikke kender bemeldte sprog (spansk)
> en oversættelse/udlægning af budskabet. Er det korrekt?

Jamen det kan Gud da sagtens.

> Hvis ja: Hvorfor kan det så ikke være af et sprog, som ikke
> er et menneskesprog?

Men tungetalens funktion, som den beskrives, især hos Lukas, består i
at det er tilhøreren der begaves med evnen til at forstå hvad taleren
siger.

Men prøv at lave et eksperiment blandt dem i din/jeres menighed der
henholdsvis har "gaven" at kunne tale i tunger og at kunne udlægge
tungetale:

Lav en båndoptagelse af tungetalen. Placer tre så
tungetalereudlæggere, der uden forudgående varsel udvælges til jobbet,
i hvert sit rum helt adskilt fra hverandre. Giv de tre en kopi af det
optagne bånd, som de så skal udlægge. Jeg tør spå at der vil komme tre
helt vidt forskellige udlægninger af den samme tungetale i langt,
langt de fleste tilfælde.

Hvis så skulle være, at der kommer tre helt vidt forskellige
udlægninger af den samme tale, hvilken af de tre "udlægninger" ville
så være at regne for den korrekte og rigtige og som kommende fra Gud
via Helligånden? Det kan vel ikke være alle tre, kan det vel?

"Eksperimentet" er faktisk afprøvet indtil flere gange, og er da hver
gang faldet ud med at der kom tre helt vidt forskellige udlægninger,
med budskaber der var så forskellige, at de slet intet havde med
hinanden at gøre!

[ ... ]
> 4) Hvilket sprog taler vi i Evigheden?

Et sprog alle der er med i evigheden er i stand til at forstå og kan
tale. [og det er naturligvis dansk)]

> Denne del af argumentationen vil jeg dog kommentere
> specifikt: Vel gør han ej!

Vel gør han så! (se kommentar længere ned i mit svar!)

> [...]
> ruster sig til kamp, når de hører en uklar trompet (tungetalen).
> Han siger ikke noget om tungetalens form, men om dens funktion.

Paulus taler faktisk om tungetalens /indhold/ og dens form, og ja han
beskriver også dens funktion, men dette er mere sekundært. Han bruger
fænomenets funktion som et led i argumentationen omkrings dens form og
indhold.

Dette forhold fremgår bl.a. af følgende vers:
1. Kor. 14, 9: "Hvis I ikke med jeres tunge fremfører tydelig tale,
hvorledes skal man så kunne forstå, hvad I siger? I står jo så og
taler hen i vejret". Se endvidere versene 15-16; 23; 33.

Det der er det vigtige er at lægge mærke til, at Paulus jo vægtlægger
at den tungetale der er den ægte, netop ikke er den "vrøvlede" tale,
den uforståelige "talen hen i vejret", men at tungetalen netop er at
sammenligne med klare og rene toner fra et musikinstrument ( se igen
vers 9 og 23).

Paulus irettesætter jo netop Korintermenigheden for deres støj, larm,
forvirring, snakken "sort snak" i munden på hinanden.

Hvis de absolut vil tale i tunger, så to eller højst tre til hvert
møde, og kun såfremt i såfald at der er nogen tilstede der kan udlægge
tungetalen. Hvis der ikke er det, skal man tie i forsamlingen med sin
tungetale.

Fra : pbj1@enzym.rnd.uni-c~

Dato : 09-03-01 00:58

> Tja nu er det altså ikke mig der skal have al æren og alle roserne for
> denne oversættelse, men faktisk en meget kompetent græskkyndig, der
> endda har Paulus og hans skrifter som sit speciale!

Fair nok. Men jeg har nu de opfattelse, at på trods af visse
situationer, hvor man af traditions-årsager har valgt lidt ved siden
af, så er den nuværende autoriserede uhyre præcis. Så den holder jeg
mig til. Den er - i hvert fald i disse vers - nok også lidt mere
neutral.

> Det gør jeg da heller ikke. Men ud fra den samlede beskrivelse og
> omtale af tungetalen i NT fremgår det at der er tale om faktiskt
> eksisterende sprog der tales af mennesker.

Det synes jeg ikke, at du har sandsynliggjort. Vi er helt og aldeles
enige om, at det er et sprog - med grammatik og gloser og hele
svineriet - og vi er også ganske enige om, at en del af det, der går
som "tungetale" bare er vrøvleord, som udtales pga. misforstået
åndelighed, ønske om at være interessant eller pres fra omverden. Men
at det _skal_ være et menneskesprog er ikke en rimelig påstand
imho. Og jeg kan ikke se, at skriften påstår det.

Tillægsspørgsmål: Mener du så, at det skal være et "nulevende" sprog
eller kan uddøde stammesprog eller dansk fra vikingetiden også dukke
op? (Sprogforskere mener, at vi ville være i stand til at forstå talt dansk
tilbage til ca. Christian IV's tid, men de vil ikke forstå os) Eller
dansk som det lyder om 500 år?

> Endvidere det græske ord
> for tungetale både Lukas og Paulus benytter sig af.

KAn jeg få dig til at finde det frem, så vi kan studere det? Jeg har
ikke lige et værk, hvor jeg kan slå det op.

> Men prøv at lave et eksperiment blandt dem i din/jeres menighed der
> henholdsvis har "gaven" at kunne tale i tunger og at kunne udlægge
> tungetale:
[Eksperiment-forslag klippet]

Nej, for Gud er ikke en automat. Han giver talen og udlæggelsen i
selve situationen.

> Et sprog alle der er med i evigheden er i stand til at forstå og kan
> tale. [og det er naturligvis dansk)]

Phew. Godt vi er enige om, at dansk er primærsproget. Jeg mener: Hvem
er den galning, der mener, at Adam skulle have kaldt næbdyret for en
platypus, når det nu helt tydeligt er et næbdyr?

Næh, der blev talt dansk i Edens have, og det bliver der igen i
evigheden.

> [...]
> hvorledes skal man så kunne forstå, hvad I siger? I står jo så og
> taler hen i vejret". Se endvidere versene 15-16; 23; 33.

Dette kommer i sammenhæng med 6-8, hvor Paulus forklarer, at hvis han
kom på besøg og bare talte tungetale, så ville de ikke få meget ud af
det - åbenbaring, kundskab, profeti og belæring er den "tydelige
tale".

> [...]
> den uforståelige "talen hen i vejret", men at tungetalen netop er at
> sammenligne med klare og rene toner fra et musikinstrument ( se igen

Vi bliver næppe enige om, hvad det er han kalder hvad. Men jeg er glad
for at have læst dit synspunkt.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I don't see much sense in that," said Rabbit.
The RockBear. ((^)) "No," said Pooh humbly, "there isn't. But there

Fra : Andreas Falck

Dato : 09-03-01 09:48

> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@jyde.dk> writes:

Af tidsmæssige hensyn, kommer der lige nu kun en en delvis besvarelse
af dit gode indlæg.

[ ... ]

> [...]
> hvis han kom på besøg og bare talte tungetale, så ville de ikke få
> meget ud af det - åbenbaring, kundskab, profeti og belæring er

Og det er lige netop dette ene punkt, jeg i denne foreløbige
besvarelse vil kaste mig over, idet jeg præcis her har fundet det
"link" der kæder tingene sammen:

Ja, det er nemlig helt rigtigt at det vers jeg citerede ovenfor kommer
i sammenhæng med vers 6-8, og det er lige netop det der er det
væsentlige at bemærke og hægte sig fast i. For hvad er det egentlige
Paulus siger i vers 6-9?

DA1948 overs.:
"Se nu brødre! DERSOM jeg kommer til jer og _taler_i_tunger_, hvad
gavn gør jeg så [og nu kommer Paulus point] HVIS jeg ikke taler til
jer med [hvis ikke min tungetale indeholder en: ] åbenbaring eller med
kundskab, enten med profetisk tale eller med belæring?"

Svensk1917 overs.:
"Ja, mina bröder, om jag komme till eder och talade tungomål, vad gagn
gjorde jag eder därmed, såframt jag icke _*DÄRJÆMTE*_ genom mitt tal
meddelade eder antingen någon uppenbarelse eller någon kunskap eller
någon profetia eller någon undervisning?"

Norsk 1930 overs.:
"Og nu, brødre, om jeg kommer til eder og taler med tunger, hvad vil
det da gagne eder, MEDMINDRE jeg taler til eder enten med åpenbaring
eller med kunnskap, enten med profetiske ord eller med lære?"

Bible in Basic English:
"But, now, my brothers, if I come to you using tongues, what profit
will it be to you, IF I DO NOT give you a revelation, or knowledge, or
the word of the prophet, or teaching?"

Det Paulus siger i vers 9 (som jo er fortsættelsen af sammenhængen i
vers 6-8) er jo at "vrøvletale" er den utydelige tale, og den ægte
tungetale er den tydelige tale. Og han fortsætter i samme spor med sin
argumentationsrække i vers 10: Her sammenligner han ægte tungetale med
et reelt eksisterende menneskeligt sprog op mod noget uforståeligt
"vrøvl".

Og jeg bemærkede mig iøvrigt din bemærkning om at tungetalen faktisk
er et reelt sprog (om ikke et menneskeligt sprog, så dog alligevel et
sprog) med grammatik og gloser og hele svineriet. At det er et sprog
med hvad dertil hører, er vigtigt at bemærke sig.

Når nu den moderne tungetale skal udlægges, må det vel være muligt at
kunne oversætte de samme "ord", "udtryk" og "talemåder" ens hver gang
der skal laves en udlægning af tungetalen? Dette viser sig dog IKKE i
praksis når den moderne tungetalen udlægges og oversættes. Hvis tre
forskellige udlæggere skal udlægge den samme tungetale helt uafhængig
af hinanden, vil de komme frem til hver sin udlægning, så forskellig
fra hinanden, at de ikke er sammenlignelige. - Og dette burde være
meget tankevækkende for dem der udøver både tungetalen og udlægningen
deraf!

Ovenstående betragtninger og argumenter provokerer mig til at
fastholde min udtalelse fra mit sidste indlæg, som jeg derfor lader
blive stående herunder:

> Vi bliver næppe enige om, hvad det er han kalder hvad. Men
> jeg er glad for at have læst dit synspunkt.

Prøv igen at overveje problematikken i lyset af de argumenter jeg har
fremført i dette indlæg. Og da jeg slet ikke er tvivl om din
oprigtighed som kristen [den har du demonstreret flot og ærligt mange
gange] er jeg heller ikke i tvivl om, at du vil overveje og studere
dette emne i inderlig bøn til Gud om Helligåndens vejledning.

Må Gud fortsat rigt velsigne dig og os alle sammen, så vi må komme
frem til den sande forståelse af dette vigtige emne.

Fra : pbj1@enzym.rnd.uni-c~

Dato : 09-03-01 12:38

"Andreas Falck" <andreasfalck@hotmail.dk> writes:

> [...]
> jer med [hvis ikke min tungetale indeholder en: ] åbenbaring eller med
> kundskab, enten med profetisk tale eller med belæring?"

Jeg synes det er ret klart, at Paulus taler om helt forskellige ting
og ikke "bare" om profetisk tale osv. gennem tungetale.

Som han siger i 4-5 "Den, der taler i tunger, opbygger sig selv, men den,
der taler profetisk, opbygger menigheden. Jeg ser gerne, at I alle
taler i tunger, men hellere, at I taler profetisk."

En _klar_ skelnen, hvor dette er to helt forskellige ting.

> Når nu den moderne tungetale skal udlægges, må det vel være muligt at
> kunne oversætte de samme "ord", "udtryk" og "talemåder" ens hver gang
> der skal laves en udlægning af tungetalen?

Min erfaring (ikke med tungetale som sådan, som ikke er det store
erfaringspunkt for mig, men mere generelt) er at Gud oftere taler i
"pakker" end i specifikke formuleringer. Det vil sige, at (jeg oplever
at) der "dumpes" en pakke i tankerne, som hjernen herefter omsætter
til billeder og som vi derfra oversætter videre til ord (der er
sikkert også dem, der går direkte til ordene, og jeg ved at der er
dem, der med deres ord blot _beskriver_ billederne). Derfor vil
formuleringen af tolkningen være afhængig af personen.

Dette harmonerer naturligvis godt med mit syn på hvordan Gud taler i
både Bibel og dagligdagen: Han går via mennesker og lader menneskene
sætte deres eget særpræg på det han har at sige.

> [...]
> af hinanden, vil de komme frem til hver sin udlægning, så forskellig
> fra hinanden, at de ikke er sammenlignelige.

Det er en påstand. Jeg har desværre kun anekdotisk bevis for det
modsatte. Og anekdotisk bevisførsel er noget skrammel, så jeg lader
være. Suffice to say: Det er mit indtryk, at selv om tolkninger af
samme budskab er forskellige, så er de ikke mere forskellige, end at
kernen i dem - det basale budskab - er den samme.

(Nogle mennesker tager dog munden lidt for fuld, når de mener at
skulle levere et budskab fra Gud. Den klassiske er den med "Så siger
hærskarers Herre: Jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg skal få det sagt,
siger hærskarers herre, men..."

> Prøv igen at overveje problematikken i lyset af de argumenter jeg har
> fremført i dette indlæg.

Jeg har skam overvejet den. Men min egen forståelse af teksten og mine
erfaringer taler imod din holdning.

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-03-01 18:18

> [...]
> gerne, at I alle taler i tunger, men hellere, at I taler profetisk."
>
> En _klar_ skelnen, hvor dette er to helt forskellige ting.

Nej, der er slet ikke den _klare_ skelnen som du her giver udtryk for.
Jo, hvis vi udelukkende fokuserer på dette ene isolerede tekststed, og
ser bort fra den sammenhæng det står i, og de andre steder i NT, hvor
samme emne behandles.

Læser du videre i vers 6, får vi en helt anderledes indsigt i det
Paulus siger, nemlig at tungetalen skal indeholde et budskab, en
forståelig meddelelse, ellers er den værdiløs, ellers er den ikke en
tungetale fra Gud, for Gud taler ikke "værdiløs tale" eller "taler hen
i vejret" (vers 9 sidste del), hen er ej heller "forvirringens Gud"
(vers 33). Paulus skriver jo at dersom hans tungetale ikke indeholder
en åbenbaring, en kundskab, en profetisk tale eller en belæring, hvad
gavn gør det så det at tale i tunger (underforstået at så gør det slet
ingen gavn og så har tungetalen jo ingen formål og er dermed ikke en
ægte tungetale fra Gud).

Tungetale er en god ting (vel at mærke den ægte tungetale fra Gud),
men den skal bruges med omhu (vers 27) og den skal bruges til
opbyggelse (vers 5 sidste del), og ikke til at lave støj og forvirring
(vers 33) ved menighedens sammenkomster (vers 23). Alt skal ske
sømmeligt og med orden (vers 40) og ikke i en omgang forvirret hyelen
og skrigen i munden på hinanden, som det var skik og brug i den
hedenske menighedsforsamling de kom fra inden de blev kristne.

Tungetalen må heller ikke være en "vrøvletale" for "hvis I ikke med
jeres tunge fremfører tydelig tale, hvorledes skal man da kunne
forstå, hvad I siger? I står jo så og taler hen i vejret" (vers 9).
Tungetalen ÈR et sprog, et sprog der har sine lyde ligesom alle andre
sprog har det, og ligesom musikinstrumenterne har sine lyde. Den ægte
musik (den ægte tungetale) frembringes ved at gøre forskel på
instrumentets toner og at frembringe tonen med en ren lyd (vers 7-8).
Den falske musik (den falske tungetale) er som den urene falske lyd
fra Basunen, hvem reagerer på den, den har jo ikke noget budskab, det
er blot forurening for øregangen.

Tungetalen er altså ikke uartikulerede gurglelyde tilsat lidt rytmisk
a la-labra al laba-labrada krydret med lidt smiske-smaske lyde her og
der.

Hvis tungetalen var til intern brug i menigheden, hvorfor skriver
Paulus så: "Tungetalen er et tegn, ikke for de troende, men for de
vantro" (vers 22). Forestil dig nu at når hele menigheden kommer
sammen og hele menigheden taler i tunger, altså den der vrøvletunge
som var så udbredt i Korintermenigheden, og som også er så udbredt i
vore dage, og der så kommer nogle udenforstående ind i lokalet, eller
der kommer en ikke-troende ind i lokalet, vil man så ikke tro at en
sådan forsamling er gået fra forstanden (vers 23).

Lige før dette har Paulus citeret fra Es. kap. 28, 7-13 og læg mærke
til den parrallel der her i Esajas trækkes mellem falske syner og
åbenbaringer og deres dertil hørende falske udlægninger og tydninger.
Denne belæring er af meget stor betydning i netop denne debat. For det
var netop en sådan form for tungetalen der var særlig udbredt i
Korint. Vi må jo ikke glemme at Korint var hjemsted for Dionysos- og
Kybele-kulten, som var særlig kendte for deres udsvævelser og deres
ekstatiske foreteelser, herunder ekstatisk vrøvlet "tungetale", og det
var denne form korinterne havde ført med sig ind i menigheden. Og det
var dette Paulus kæmpede imod i sit brev til korinterne.

Denne "være gået fra forstanden" adfærd blandt Dionysos og Kybele
kulten kan spore sine rødder tilbage til Baal-dyrkelsen. Vi har en
helt fin beskrivelse af den i forbindelse med Elias på Karmelsbjerget.
I den beretning er Baal-præsternes ekstatiske og ukontrollerede adfærd
meget malerisk beskrevet. Og der kan drages mange paralleller til
visse grene inden for karasmatikerne og deres adfærd.

> [...]
> både Bibel og dagligdagen: Han går via mennesker og lader menneskene
> sætte deres eget særpræg på det han har at sige.

Jeg lod hele det ovenstående forblive uklippet, da det er så rigtigt
og godt skrevet, at det fortjener at blive læst mange gange endnu!

Jamen denne generelle betragtning af hvordan Gud taler til mennesker
kan vi da bestemt slet ikke blive uenige om. Det er da klart at
budskabsmodtageren, herunder de bibelske forfattere, nedskrev og
beskrev deres modtagne budskaber fra Gud, i deres eget sprog og ud fra
deres egne forudsætninger.

Den beskrivelse du her har givet, er en af de aller bedste
beskrivelser jeg nogen sinde har hørt, om hvordan inspirationen
fungerer.

> Det er en påstand.

Det er altså ikke kun en påstand. Det er efterprøvet indtil adskillige
gange.

> [...]
> af samme budskab er forskellige, så er de ikke mere forskellige,
> end at kernen i dem - det basale budskab - er den samme.

Nej, det der har været resultatet er jo netop, at tolkerens budskab af
"tungetalen" er så forskelligt, at de ikke er forenelige. De er netop
så forskellige at lige netop kernen i budskabet end ikke har det
mindste til fælles. Det er dette der er så bemærkelsesværdigt.

Men du har nok ret i, at vi ikke bliver enige. Men det skal lige
siges, at det var en fornøjelse at have denne seriøse debat med dig.

Må Gud fortsat velsigne dig og din familie.

Fra : pmj

Dato : 09-03-01 12:43

> 4) Hvilket sprog taler vi i Evigheden?

Ahhh ... det kan jeg svare. Vi taler finsk.

Fra : Mark Langdahl

Dato : 09-03-01 17:59

"pmj" <pmjoh@online.no> skrev i en meddelelse

> Ahhh ... det kan jeg svare. Vi taler finsk.

Jeg tror, vi taler _engel_sk.

Fra : pmj

Dato : 09-03-01 18:57

Mark Langdahl wrote:

> "pmj" <pmjoh@online.no> skrev i en meddelelse

> Jeg tror, vi taler _engel_sk.

Ha ha ha ...

Fra : Niels Steg

Dato : 07-03-01 16:47

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@jyde.dk> writes:
>

> Hvordan kan det han siger være "at tale hemmeligheder med Gud", hvis
> det sker på et menneskesprog?

Hvis vi begrænser Helligånden til at være et sproggeni - er der ingen
grænser for hvor meget man kan lukke øjnene for.. Nej Tungetale er meget
mere end translatørarbejde, det er også det sprog vi kan bruge sammen
med Gud i enrum, eller et sprog vi kan bruge når vi profeterer.. en
taler og en anden udlægger ect. Der er en forfærdelig tendens blandt de
kristne til at begrænse Gud så han passer ned i en lille boks som kan
sættes op på en hylde og så ellers støve den af engang imellem..

Niels

Fra : E.K.

Dato : 07-03-01 20:09

www.ekris.net
Niels Steg <niels.steg@get2net.dk> skrev i
> [...]

> kristne til at begrænse Gud så han passer ned i en lille boks som kan
> sættes op på en hylde og så ellers støve den af engang imellem.

Og der er også en forferdelig tendens til å få Ham til å løpe ærend for all
slags menneskelig (og umenneskelig) vrøvl.
Eller, hva med det nyeste nye på herlighetsfronten (eller har det kommet
dypsindigere ting siden , fra denne de kaller Helligånden?): Ny
lovsangsteknikk; å synge med en fot i luften. Krigstungetale.
Direktetungetale til menneskets ånd via _navlen_! Eller, hva med; å le av
djevelen en halv time. Slik _frigjør man "himmelens herlighet_."
Men, en er vel bare en bitter mann, når man ikke kan prise denslags.
Jesus advarer oss mot ulver og slanger, men ulver er slu, og slanger
listige, disse derimot....ja, er det noen som har ord? Likevel lykkes de.
Det som gjør det alvorlig for oss, og for alle mennesker i grunn, er at det
åpenbart er tale om åndsmakter, men minner altså ikke mye om den
_sindighets_ Ånd Paulus taler om. Hva er det da? Er det lov å spørre?

E.K.

Fra : Niels Steg

Dato : 07-03-01 21:02

> [...]
> åpenbart er tale om åndsmakter, men minner altså ikke mye om den
> _sindighets_ Ånd Paulus taler om. Hva er det da? Er det lov å spørre?

Hvad med at pakke Gud ud af din box oig støve Ham lidt af?

Var David besindig da Han dansede foran vognene hele vejen?

Var diciplene besindige på pinsedagen?

Sl 30,12
Jer 31,13

Svaret er ja, de var besindige, ligeså David... men det hindrede dem
ikke i at Elske Herren (5 Mos 6,5)

Niels

Fra : E.K.

Dato : 08-03-01 13:20

> [...]
>
> Sl 30,12
> Jer 31,13
>
> Svaret er ja, de var besindige, ligeså David... men det hindrede dem

Dette er noe man stadig får slengt fra dittt hold. Alt jeg vet, utifra
ordets beskrivelse, er at David ikke alltid gjorde sindige ting, selv om han
var mannen etter Guds hjerte. Jeg tror nå ikke det er Guds vilje, at du skal
danse gjennom gatene i din hjemby! Jeg tror ihvertfall ikke du vant rett
mange for Guds rike ved det!
Og når det gjelder fenomenet på pinsedag, så er det ganske klart beskrevet i
Skriften; det var ikke lalling og høye ukontrollerte rop, for ikke tale om
dyrelyder; det var forkynnelse _med glød_ og på flere språk samtidig. Dette
var det som utløste spotten om drikk av søt vin. Å sammenligne og ta dette
til inntekt for det som skjer med søkende mennesker i en del sammenhenger i
dag er langt over mål.

E.K.

Fra : Niels Steg

Dato : 08-03-01 15:20

> Dette er noe man stadig får slengt fra dittt hold. Alt jeg vet, utifra

Kun når det drejer sig om mangfoldigheden i Guds udfoldelse blandt Hans
egne ved hvilket navn de end har valgt at kalde sig.. Hvis vores Gud er
pakket ind i en boks defineret af vores tilhørsforhold vil vi pr.
automatik afvise Guds mangfoldighed når Han viser den for os.. det være
sig tungetale på en ny måde, dans for Herren, Guld der falder på
menigheden, helbredelser der sker før øjnene af os.. Der er INTET nyt
under solen, hverken når det drejer sig om menighedernes blindhed for
vor Guds almagt, og ej heller når det drejer sig om Guds suveræne magt
til at gøre hvad der passer Ham.

> [...]
du skal
> danse gjennom gatene i din hjemby! Jeg tror ihvertfall ikke du vant

Jeg tror at Davids dans var mellem det mest sindige han nogensinde havde
gjort for Gud..

> Og når det gjelder fenomenet på pinsedag, så er det ganske klart
beskrevet i
> Skriften; det var ikke lalling og høye ukontrollerte rop, for ikke
tale om

Og dog blev de beskyldt for at være fulde af vin!

Åndsmanifestationer dengang og NU

Hvordan arbejder Gud?

om ikke suverænt som Han plejer!

Niels

Fra : E.K.

Dato : 08-03-01 20:59

> Hvordan arbejder Gud?

Våk og be, det er nå ikke _gull_ alt som glimrer! Men det visste du vel? *S*

E.K.

Fra : Erik Larsen

Dato : 07-03-01 16:05

> [...]

> Lad ingen føre jer vild. Mange falske Krister og falske Mesiasser er
> gået ud i verden. Prøv ånderne om de er af Gud. Mange af de udvalgte

Hele din debatindlæg, er jo et argument for at tungetalen ikke er fra Gud
og en påstand om at, når jeg taler i nye tunger så taler jeg med ondeånders
stemme. ????

> Jo da. Det vil han hellere end gerne!

Men ikke tungetalen ???

> Det kan jeg ikke tro at han gør! Det ser nemlig ud til at han ikke er
> helt galt afmarcheret på dette område, uden at jeg dog kender ret
> meget til hans holdning iøvrigt til tungetale.

I taler jo begge imod Tungetalen at den skulle værende fra Gud, ikke ??

Erik

Fra : E.K.

Dato : 07-03-01 19:39

www.ekris.net
Erik Larsen <erik-larsen@get2net.dk> skrev i

> "E.K." <dgev@start.no> skrev i en meddelelse

> Jeg skrev; - Frikirkerne tog det som et tegn, Jeg personligt ser gerne for
> sikkerhedens skyld at de ny Ånds døbte taler i Tunger,

Dermed fører du mennesker inn i opplevelsestrelldommen du selv tydeligvis
befinner deg i.

så gør Paulus i
> 1 koe 14.
> tungetalen er ikke engang lettere at få end andre, fordi Nåden kommer i en
> stor
> pakke Ledelsen sakl være behjælpligt med at pakke ud.

Dette er absurd. Men det passer jo psykopatiske ledere fint. Vi er underlagt
Jesus _alene_, og ikke alle disse selvbestaltede ledere som svermer omkring
i dag.

> og
>
> Men er man bange for at onde ånder hopper på en, under bøn om Helligånden
> kan jeg se du har et stort problem og ingen tro.

Ja, dersom man vil ha _tegn_ i tillegg, og altså _ikke er fornøyd med
vitnesbyrdet om Jesu gjerning for oss_, så er det all grunn til å frykte
det. Noe jeg tror ofte skjer som en straff for en slik utakknemlighet.
Ellers er det slett ikke noe galt av en troende å be om å bli fylt av Ånden.
Vet ikke om du klarer å skille her. Skriver da heller ikke så mye for din
del, du virker å sitte for fast (men Gud alene vet), men for andre som kan
hende begynner å tro at det har noe med Guds evangelium og sann
frelsesvisshet å gjøre det du taler om.

> mennesker,
>
> Vil Gud ikke give os Helligånden ????? Sig mig, du taler vel ikke imod
Guds
> Helligeånd, for sådan lyder det for mig !!!!

Du synes for meg en smule "forvirret."

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-03-01 19:51

"E.K." <dgev@start.no> writes:

> Dette er absurd. Men det passer jo psykopatiske ledere fint. Vi er underlagt
> Jesus _alene_, og ikke alle disse selvbestaltede ledere som svermer omkring
> i dag.

Selvbestaltede? Ligesom Peter, Paulus og hvad de allesammen hed? En
leder er en, der kan se et mål og udpeger det for andre, så de selv
kan gå mod det. Alle kristne, der er en del af et sundt fællesskab har
nogle folk, der leder dem og de fleste har på en eller anden måde også
folk, som de leder.

Sjosk ind på www.bibelen.dk og søg på "ledere", så vil du se, at de
bestemt er en ægte del af kristenheden.

/peter