intervallens
Fra : A M J

Dato : 28-11-02 17:56

Hej alle.

Jeg har siddet og grublet over ordet intervallens.

Det er fordi på min lommeregner (TI-68) skal man når man benytter integral
funktionen indtaste "antal intervallans" (ordret fra manual). Jeg har ledt i
matematik bøger og matematik leksikon men uden held.

Så hvis en eller anden kunne hjælpe med at opklare dette mysterium ville det
være rart.

--

Mvh. Anders M Jensen

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 28-11-02 18:26

A M J wrote:

> Det er fordi på min lommeregner (TI-68) skal man når man benytter integral
> funktionen indtaste "antal intervallans" (ordret fra manual). Jeg har ledt
> i matematik bøger og matematik leksikon men uden held.

Jeg tror, der skulle stå "antal intervaller". Den metode, afsnittet i
manualen dokumenterer, er sikkert numerisk integration, hvor antallet
af intervaller man bruger i beregning er en parameter.

-Claus

Fra : A M J

Dato : 30-11-02 01:07

"Claus Rasmussen" <clr@cc-consult.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> manualen dokumenterer, er sikkert numerisk integration, hvor antallet
> af intervaller man bruger i beregning er en parameter.

Ja der skulle vist have stået antal intervaller.

Jeg har fundet ud af at man kan dele det stykke man vil integrere op i x
intervaller. Få intervaller vil give en hurtig beregning men mindre præcist
resultat. Flere intervaller vil give en langsom beregning men et mere
præcist resultat.

Tak for hjælpen
Mvh Anders