Erhvervsansvarsforsikring
Fra : Erik Ernst

Dato : 28-11-02 15:45

Jeg er selvstændig it-konsulent. Og i den forbindelse har jeg ofte overvejet
hvad der ville ske hvis jeg nu ved en fejl f.eks. kom til at slette en
kundes database og han ikke havde en brugbar sikkerhedskopi, eller hvis en
en fejl i et af mine program betød at hans kunder blev opkrævet forkerte
priser. Eksemplerne er naturligvis tænkte! *S*

Men hvad gør I andre konsulenter? Har I en erhvervsansvarsforsikring eller
hvad? Og hvad dækker den og hvad koster den?

Jeg talte med Codan og de ville have fra kr. 25.000 for en sådan forsikring!
Det synes jeg lød lige lovligt dyrt!

Erik Ernst

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 28-11-02 16:05

On Thu, 28 Nov 2002 15:44:34 +0100, "Erik Ernst"
<eernst@remove_this.bmipartners.com.remove_this_too> wrote:

>Men hvad gør I andre konsulenter? Har I en erhvervsansvarsforsikring eller
>hvad?

Jep

>Og hvad dækker den og hvad koster den?

Dine skader -> hvis du laver nogen hos folk (ren ansvar)

>Jeg talte med Codan og de ville have fra kr. 25.000 for en sådan forsikring!
>Det synes jeg lød lige lovligt dyrt!

10.000 kr og halv pris, hvis du er medlem af IDA.
Det er Tryg, der har dét marked -> jvf. TopDanmark.
---

Mvh. Mogens
'91 Omega 3.0i-24

Fra : Per H

Dato : 28-11-02 18:19

On Thu, 28 Nov 2002 15:04:43 GMT, oo300024v@FJERNDETTEe-mail.dk
(Mogens Knudsen) skrev:

>Dine skader -> hvis du laver nogen hos folk (ren ansvar)

Dækker den de skader som du arbejder på???

Der er sikkert forskel på erhvervsforsikringerne, men min dækker ikke
på det arbejde jeg er igang med. Feks hvis jeg skal skifte et glas,
og taber det, så er glasset ikke dækket, men det er den mercedes som
det ryger ned og rammer.

det er alm brand, ( if var ca 4 gange så dyr)

Vh Per

Fra : Jimmy

Dato : 28-11-02 18:06

"Erik Ernst" <eernst@remove_this.bmipartners.com.remove_this_too> wrote in
message news:3de62c00$0$212$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> hvad der ville ske hvis jeg nu ved en fejl f.eks. kom til at slette en
> kundes database og han ikke havde en brugbar sikkerhedskopi, e

Det er _ikke_ hans job at have en brugbar sikkerhedskopi, hvis du sletter
hans data.
Det er _dit_ job.

Hvis du tegner en erhvervsforsikring dækker den ikke medmindre du har taget
en total kopi, af alle de filer osv du kommer i berøring med, før du
påbegynder arbejdet.

> eller hvis en
> en fejl i et af mine program betød at hans kunder blev opkrævet forkerte
> priser. Eksemplerne er naturligvis tænkte! *S*

Det afhænger af ham.
Han kan jo vælge at få sit tab dækket det sted, hvor skaden er opstået -
dvs. dig.
Han kan jo også vælge ikke at holde dig ansvarlig, men det er op til hans
temperament.

> Men hvad gør I andre konsulenter? Har I en erhvervsansvarsforsikring eller
> hvad? Og hvad dækker den og hvad koster den?

Du kan lave en ansvarsfraskrivelse og fraskrive dig ansvar for en del.

Jeg har en standardkontrakt som jeg altid præsenterer for mine kunder og
nævner på fakturaerne at varen er leveret i henhold til mine generelle
betingelser.

Dog skal du huske at angive at du ikke kan fraskrive dig "grov uagtsomhed"
da den så underkedes i retten.

> Jeg talte med Codan og de ville have fra kr. 25.000 for en sådan
forsikring!
> Det synes jeg lød lige lovligt dyrt!

Dyrt?
Nej, mange penge, ja.
Du kan jo anrette skader der _langt_ overstiger 25.000 og så vil du
pludseligt se helt anderledes på sagen.

/Jimmy

Fra : Erik Ernst

Dato : 28-11-02 23:33

"Jimmy" <spoerg@efter.den> wrote in message

> [...]
> overvejet
>
> Det er _ikke_ hans job at have en brugbar sikkerhedskopi, hvis du sletter

Helt enig. Det er her problemet opstår. Men problemet kunne jo være mere
utilsigtet og uforudsigeligt.

> [...]
> betingelser.
>
> Dog skal du huske at angive at du ikke kan fraskrive dig "grov uagtsomhed"

Kunne man måske få den klausul at se?

> forsikring!
>
> Dyrt?
> Nej, mange penge, ja.
> Du kan jo anrette skader der _langt_ overstiger 25.000 og så vil du
> pludseligt se helt anderledes på sagen.

Ja Codan sagde også at det ikke var ret mange kunder de havde på den.

Mvh
Erik Ernst

Fra : Jimmy

Dato : 28-11-02 23:43

> Helt enig. Det er her problemet opstår. Men problemet kunne jo være mere
> utilsigtet og uforudsigeligt.

Ja det kunne det sagtens.
Problemet er jo, at det ikke dækker et evt tab at det var utilsigtet.
Det er her du har brug for en fornuftig ansvarsfraskrivelse og evt. en
forsikring.
Det er ikke nogen vandtæt løsning, men det er bestemt en start.

> Kunne man måske få den klausul at se?

Det er jeg ikke så meget for, da jeg har betalt en advokat for at lave den i
dyre domme.
Måske der er andre herinde som har en standard-kontrakt/ansvarsfraskrivelse?

> Ja Codan sagde også at det ikke var ret mange kunder de havde på den.

Jeg tror også det er fåtallet der køber den.
Det _er_ mange penge.
Men igen - det skal vurderes op imod risikoen.
Hvis du kommer ud til en kunde for at installere WIN 98 er det værste der
kan ske vel næsten at et eller andet ikke virker bagefter og så må du jo
tage tiden til at fixe det.

Står du derimod og skal lave et billing-system for en stor virksomhed er
deres potentielle tab væsentligt højere og det er efter min mening først her
en forsikring kan svare sig.

Mvh
Jimmy