Beklædning af loft med profilbrædder
Fra : Henrik Ibsen

Dato : 28-11-02 13:55

Hejsa
Jeg har bygget mig et træhus og er nu kommet til den del der hedder
beklædning af loftet. Huset har hanebåndsspær og vi ønsker at hanebåndene
skal være synlige. Der er 60 cm imellem hver spær. Loftet skal beklædes med
profil loftsbrædder 19x100 mm glat B-kvalitet. -dem der alle kender med fer
og not.
Er der nogen der kan forklare mig hvor jeg skal begynde med at hamre brædder
op?
-ved væggen og så op mod kip? (starter man så med notsiden mod
væggen -ligesom man gør når man lægger trægulv?)
eller ved kip og ned ?
eller ved hanebåndene så der kan laves flotte regulære "huller" til
hanebåndene?
KORT sagt hvordan ville I gribe sagen an?

Hilsen
Fra en komplet newbiee ud i beklædning.

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 02-12-02 21:11

"Henrik Ibsen" skrev:

> [...]
> og not.
> Er der nogen der kan forklare mig hvor jeg skal begynde med at hamre brædder

Jeg har kun lavet vandrette lofter, men jeg har gjort mig nogle
tanker. Hvis du starter oppe fra og med fer'en ned mod væggen, undgår
du at skulle se på de revner/spalter der er ved fer og not samlingen.
Og så sømmer du dem i fer´en.

> ved hanebåndene så der kan laves flotte regulære "huller" til hanebåndene?

Der skal du sørge for at lave et ordentligt underlag omkring
hanebåndene, så er det ligegyldigt hvordan du "rammer".

Med træ hilsen
Philip Oest Møller