Ang. årets julegaveønske: Ismaskine
Fra : Henriette

Dato : 28-11-02 13:50

Hej NG!

Nu hvor julen nærmer sig og børnene ønsker sig alt hvad der finders i en
BR-butik, har jeg lige et spørgsmål:

Er der nogen der fatter hvad den der ismaskine, der reklameres for går ud på
?

Måske er det bare mig, men den kan da ikke noget rigtigt vel ?

Jeg synes ikke at det står nogen forklaringer om den nogen steder, men det
kan jo også være bevidst nok fra producentens side. Har en lumsk mistanke om
at det går ud på at man køber en alm. liter regnsbueis og masser den igennem
maskinen, så det bliver "soft-ice-agtigt".

Hvis børnene synes det er et hit, så fred være med det, men jag vil gerne
som voksen være sikker på hvad det går ud på, iden man overvejer at købe
den.

På forhånd tak - og snart god jul

Henriette

Fra : Nicolai Lang

Dato : 28-11-02 16:01

On Thu, 28 Nov 2002 13:49:39 +0100, "Henriette" <andersh@privat.dk>
wrote:

>Er der nogen der fatter hvad den der ismaskine, der reklameres for går ud på

Nu har jeg ikke set den aktuelle, men den de tidligere har haft var
god nok!

Den fungerer efter samme princip som man lavede is i min mors barndom
- altså før man havde elektriske frysere.

Hvis du blander sne eller knust is med salt, så opnår du svjh 22
minusgrader. Altså mere end nok til at lave is ud af den rette
blanding af fløde, sukker og æg. Når det røres rundt ved de mange
minusgrader så får du en lækker hjemmelavet is ud af det.

Det er samme princip som man bruger i dag, bortset fra at man i de
billige udgaver har en skål du fryser først, og i de gode udgaver
(sådan en har vi har en indbygget fryser med kompressor og hele
molevitten.

Prøv og find en der er 50 år eller ældre og spørg hvordan de lavede is
i barndommen. Så vil de fortælle om at de sad og rørte i en skål der
lå inden i en skål. I mellemrummet havde man så salt og knus is for at
lave kulde.

Det er simpelthen anvendt fysik

/Nicolai

--