Compaq Smart Array 3200 problemer
Fra : Flemming Riis

Dato : 27-11-02 14:11

Hej

Jeg har flyttet nogle diske fra de 2 interne kanaler til 2 eksterne kanaler.

Når jeg rebooter serveren "hænger" dem på en F1 som siger man ikke må have
både interne og eksterne diske på samtidig (hvilket jeg ikke har)

Syntes ikke jeg via smartarray kan fortælle den at den kun skal "kigge" på
de eksterne diske.

Anyone ?

Fra : Peter Pan

Dato : 27-11-02 15:26

"Flemming Riis" <flemming@riis.nu> wrote in message
> [...]
> både interne og eksterne diske på samtidig (hvilket jeg ikke har)
>
> Syntes ikke jeg via smartarray kan fortælle den at den kun skal "kigge" på

Har du fjernet kablerne fra de interne connectorer på controlleren?
Controlleren kan sikkert se terminatoren internt, og tror derfor at den
bruges internt...

Mvh
Anders

Fra : Flemming Riis

Dato : 27-11-02 15:41

"Peter Pan" <.@anders.dk> wrote in message news:as2kbp$af5$1@sunsite.dk

> Har du fjernet kablerne fra de interne connectorer på controlleren?

Serføldig.

Fra : Ole Thomsen

Dato : 27-11-02 15:53

> [...]
> både interne og eksterne diske på samtidig (hvilket jeg ikke har)
>
> Syntes ikke jeg via smartarray kan fortælle den at den kun skal "kigge" på

De ældste Scumbaq controllere vi har er 4200, så jeg ved ikke
om 3200 kan indlæse konfigurationen fra disk. Hvis den kan ville
jeg prøve at hive diskene ud og slette konfigurationen.

Ole Thomsen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-11-02 16:33

"Ole Thomsen" <ot@networks.dk> wrote:

>De ældste Scumbaq controllere vi har er 4200,

Været på indkøb? Ha, vores ældste er 2/SL.

>så jeg ved ikke
>om 3200 kan indlæse konfigurationen fra disk. Hvis den kan ville
>jeg prøve at hive diskene ud og slette konfigurationen.

Scumbag har jo haft god tradition for at konfigurationer i det mindste
var fremad kompatible, således at nyere controllere kunne læse de
gamle.

Men hvad mener du med slette konfigurationen? RAID-konfigurationen
ligger jo på diskene, ikke i controllerne.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Ole Thomsen

Dato : 27-11-02 18:58

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> wrote

> Været på indkøb? Ha, vores ældste er 2/SL.

Indkøb? Hvad er det nu det er....nåja, det er
noget med at bruge penge på nyt udstyr.
Desværre.

Næeh, det betyder blot at vi først kom ind i
Compaq verdenen da de blev opkøbt af DEC
og valgte at køre videre med Compaq navnet

> Men hvad mener du med slette konfigurationen? RAID-konfigurationen
> ligger jo på diskene, ikke i controllerne.

De controllere jeg tidligere arbejdede med læste
kun diskkonfigurationen ind hvis de ikke havde
en valid konfig i flash. Jeg troede egentlig RA
modellerne byggede på samme princip. My bad.

Ole Thomsen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-11-02 21:37

> [...]
>
>Næeh, det betyder blot at vi først kom ind i
>Compaq verdenen da de blev opkøbt af DEC
>og valgte at køre videre med Compaq navnet

Jeg synes det var i går at SA3200 var ny, men det er det jo ikke.
Tiden går hurtigt.

>De controllere jeg tidligere arbejdede med læste
>kun diskkonfigurationen ind hvis de ikke havde
>en valid konfig i flash. Jeg troede egentlig RA
>modellerne byggede på samme princip. My bad.

Det er et af de punkter Scumbag tidligere har fremhævet sine
RAID-controllers som værende bedre end resten. At konfigurationen
ligger på diskene og at de er kompatible med stort set alle
controllers, således at migrering / udskiftning er let.

Jeg har med sikkerhed skiftet diske mellem de gamle SmartArray serier
og jeg har også skiftet fra SA til RA. Jeg har også flyttet diske
mellem deres integrated 5i serie og 4200 serien mener jeg. Men ellers
står det jo på deres hjemmeside, hvis man gad kigge efter ..

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Peter Pan

Dato : 28-11-02 21:16

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> wrote in message
> [...]
> mellem deres integrated 5i serie og 4200 serien mener jeg. Men ellers
> står det jo på deres hjemmeside, hvis man gad kigge efter ..

Dengang jeg var på kursus i dette, prøvede vi faktisk alt dette.

Man kan ligefrem tage sine diske i og bytte rundt på dem til man bliver
rundtosset, og det vil stadig køre bagefter. Uanset om du kører raid 0, 1, 5
eller AVG Og bytte controllere er også lige så nemt. Det eneste man skal
passe på er deres EISA controllere, som IKKE understøtter disse features.
Det er også disse features som gør dem uendelig meget bedre end
konkurenterne.

Mvh
Anders

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 28-11-02 22:30

"Peter Pan" <.@anders.dk> wrote:

> [...]
>passe på er deres EISA controllere, som IKKE understøtter disse features.
>Det er også disse features som gør dem uendelig meget bedre end

Det har i hvert fald reddet min dag mere end en gang. Og så performer
de generelt ret pænt. Eneste problem jeg har med Smart Array
controllerne er at man ikke har kontrol over hvordan den danner sine
stripes / mirrors i 0+1 / 1+0.

De nyeste controllere jeg har leget med er 5300 serien, der vel har et
par år på bagen nu. De integrerede controllers er ved at blive så
fornuftige at man sjældent har brug for en ekstra, og når man har brug
for ekstra performance så knalder man det på SAN'et. Anyway - jeg
håber lidt på at de lærer af Digitals controllers og tager det bedste
fra de to verdener. Digitals kontrol og Compaqs kompatibiltet og
fleksibilitet. HP har jo også nogle high-end produkter, som man må
forvente smelter sammen med Compaqs produktlinier på sigt.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Henning

Dato : 28-11-02 18:29

>Når jeg rebooter serveren "hænger" dem på en F1 som siger man ikke må have
>både interne og eksterne diske på samtidig (hvilket jeg ikke har)

Controlleren tror stadig der er diske på den eksterne controller. Ud
med all diske, clear configurationen vha. SmartStart, i med diskene og
kør autoconfig.

Henning
hsb(at)image.dk