alias under csh (.profile)
Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 27-11-02 06:31

jeg har lavet en .profile som eksekveres i csh:

# cat .profile
pi () { pico -w "$" }

men får følgende fejl:
../.profile: syntax error at line 3: `end of file' unexpected

det jeg ønsker er et alias "pi" som erstatter kommandoen "pico -w"

er der en csh-mand/dame som kan hjælp med at finde min bug?

finn

--
--- CykelSmeden.... edb på gadeplan

Hvis intet er anført, taler jeg om RH 7.1
og når jeg spørger, er det bare fordi jeg ved for lidt!

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 27-11-02 08:30

CykelSmeden fra Aalborg wrote:

> det jeg ønsker er et alias "pi" som erstatter kommandoen "pico -w"

alias pi "pico -w"

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 27-11-02 16:12

"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> skrev i en meddelelse

> alias pi "pico -w"

Ja det virker fint under bash og sh. Det er derfor jeg gerne vil have den
funktion til at virke på en maskine der skal køre csh!

og jeg er ikke vant til csh ;(

finn

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 27-11-02 16:39

On Wed, 27 Nov 2002 16:11:55 +0100, CykelSmeden fra Aalborg wrote:

> Ja det virker fint under bash og sh. Det er derfor jeg gerne vil
> have den funktion til at virke på en maskine der skal køre csh!
> og jeg er ikke vant til csh ;(

Virker ovenstående ikke på din csh?

asjo@rovereto 553 $ csh
rovereto:/tmp> l
l: Command not found.
rovereto:/tmp> alias l "ls"
rovereto:/tmp> l
asjo gsrvdir1049 httpd.conf orbit-asjo ssh-XX980VvL
rovereto:/tmp>

(csh er et symlink til tcsh på min maskine, hvad er csh på din?)

Mvh.

--
"Limonès, c'est nous" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 28-11-02 10:40

"Adam Sjøgren" <spamtrap@koldfront.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> rovereto:/tmp>
>
> (csh er et symlink til tcsh på min maskine, hvad er csh på din?)

csh er "sig selv" i /usr/bin/csh
---:

Jeg beklager jeg glemte at vi pt. taler om solaris2.6 på Sparc :)
og så er finder jeg pludseligt ud af at det er sh root kører, selvom den
bruger jeg logger på som kører csh ;( så undskyld jeg ikke var ordentligt
forberedt -jeg reformulerer:

finn

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 28-11-02 10:21

On Thu, 28 Nov 2002 10:39:35 +0100, CykelSmeden fra Aalborg wrote:

> [...]

> Ja det virker fint under bash og csh. Det er derfor jeg gerne vil
> have den funktion til at virke på en maskine der skal køre sh!

Fra en Sun-maskine:

asjo@diablo$ man sh | grep alias | wc -l
0
asjo@diablo$ man csh | grep alias | wc -l
26
asjo@diablo$ man ksh | grep alias | wc -l
49
asjo@diablo$

Fra "man alias" på samme maskine:

"DESCRIPTION
The alias and unalias utilities create or remove a pseudonym
or shorthand term for a command or series of commands, with
different functionality in the C-shell and Korn shell
environments."

Er du sikker på at sh overhovedet kan aliases?

Hvorfor starter du ikke bare en anden shell, f.ex. csh, som jo findes
på maskinen?

Mvh.

--
"Alle er et stort ord." "Mjah, mit udsagt er korrekt Adam Sjøgren
for tilstrækkeligt svage definitioner af 'alle'." asjo@koldfront.dk

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 28-11-02 13:25

> Er du sikker på at sh overhovedet kan aliases?

Nej, det er i den shell gjort med funktioner a'la den jeg lagde ud med:
pi () { pico -w "$" }

som er sakset fra en find-alias fi () { find / -n "$*" } (vistnok)

> Hvorfor starter du ikke bare en anden shell, f.ex. csh, som jo findes
> på maskinen?
fordi en masse af det jeg skal lave kræver funktioner lavet efter ovennævnte
model, og de kører kun under den sh. (så er det hurtigere at skrive pico - w
hvergang istedet fo csh/exit )

finn