træls oplevelse med barnevogn
Fra : Musen

Dato : 27-11-02 00:06

Ja jeg må altså lige have luft her.
Forleden dag var min søn og jeg i storbyen for at købe julegaver. Han sad i
barnevognen, og var i super humør, så jeg gik og snakkede til ham og
fortalte ham om alt det vi så på vores vej. På et tidspunkt gik vi ind i
Magasin og kiggede på alt det de havde derinde. Vi gik på en ret bred
midtergang, og jeg var ret koncentreret om ikke at køre nogen ned, så da jeg
så to damer stå stille og kigge på parfume, satte jeg farten meget ned. Den
ene dame trådte et skridt tilbage uden at se sig for, og fik foden ind
imellem hjulene. Det kom åbenbart helt bag på hende, at der kunne være nogen
somhelst forhindring i form af andre mennesker på denne gang, for hun blev
så forskrækket, at hun febrilsk prøvede at rykke foden til sig, med det
resultat at hun faldt så lang hun var. Jeg sprang om og hjalp hende op, men
fik blot en tør kommentar om, at det dog var utroligt som folk med barnevogn
altid troede de skulle fylde det hele. Og da hun var kommet op at stå, stod
hun og rystede på hovedet af mig sammen med hendes veninde, til trods for at
jeg sagde undskyld en tre-fire gange, og spurgte om hun var kommet noget
til....
Ææææj altså hvor gjorde det mig altså sur og ked af det, for det var da
bestemt ikke min mening at køre nogen ned, og jeg havde jo virkelig gjort
alt hvad jeg kunne for ikke at ramme hende, men hun trådte jo nærmest ud i
barnevognen...Hvad mere kan man gøre, indstallere en ringeklokke på styret
måske? Så kan man da i det mindste advare folk inden de træder ud i en....
Nå ja som sagt jeg skulle bare lige have luft...Tak fordi du gad "lytte"

--
/Musen

Fra : R. Ilsøe

Dato : 27-11-02 01:58

> [...]
> Nå ja som sagt jeg skulle bare lige have luft...Tak fordi du gad "lytte"

Øv øv at sådan en gammel harpe skulle ødelægge en hygge-tur for jer! Det
kan være du skal få monteret et tåge-horn... Eller lade være med at smøre
hjulene så den begynder at knirke!

Må nu beundre dig for din selvbeherskelse... Jeg havde lige sagt hende en
ting eller to hvis hun havde skabt sig sådan over for mig i den situation
da..! Hehehe

--
R. Ilsøe

Balto, Flatcoated Retriever (½ år)
Cikorie, Flatcoated Retriever (10½ år)
Bimmer, Labrador (2½ år)
http://soulbenders.webbyen.dk
http://www.flatcoated-retrievers.dk

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-11-02 08:09

Musen wrote:
> ... Hvad mere kan man gøre, indstallere en ringeklokke på
> styret måske? Så kan man da i det mindste advare folk inden de træder
> ud i en ...

Tryklufthorn.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Jie

Dato : 27-11-02 10:53

"Musen" <xxmivse@sol.dkxx> skrev i en meddelelse
>Den ene dame trådte et skridt tilbage uden at se sig for, og fik foden ind
> imellem hjulene.

Hun kunne jo ha' set sig for *inden* hun trådte tilbage.
Hvis ikke det lige havde været fordi du lige var der i det øjeblik, så kunne
det ha' været et lille barn hun havde trådt tilbage i. Tror næppe hun havde
sagt
"at det var da også så utroligt, som de børn tror de kan fylde"
Men okay, man ved ikke hvad sådan typer kan finde på, at sige.

Næh, det burde ha' været hende, som havde sagt undskyld.

Og uanset om det er en barnevogn,et barn eller voksen, så er
det dælme almindelig høflighed, at sige undskyld går man ind i andre eller
deres ting!

Op med humøret, grin lidt af den "stakkels" kone, som åbenbart fyldte mere
end en barnevogn ;)

-Jie

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 27-11-02 12:37

"Musen" <xxmivse@sol.dkxx> wrote in

> [...]
> ringeklokke på styret måske? Så kan man da i det mindste advare folk
> inden de træder ud i en.... Nå ja som sagt jeg skulle bare lige have

Jeg synes bestemt ikke at damen fra din oplevelse burde have skældt dig
ud. Hvis man går baglæns rundt inde i en butik, så burde man da forvente
at støde ind i nogen.

Men.. der har været nogle debatindlæg om dette emne for nylig og jeg
synes at folk med barnevogne generelt pløjer sig igennem menneskemængden
uden nogen hensyntagen til øvrige bløde trafikanter.

Jeg viser altid hensyn til barnevogne ved svingdøre (som jeg ofte holder
så barnevognen kan komme igennem uden den store akrobatik fra forældrens
side) og i busser (hvor jeg gerne tilbyder min hjælp til at tage vogne ud
af eller ind i bussen). Men jeg forstår ikke hvorfor der skal vises
særlig hensyn på åben gade? Jeg har ikke selv den store erfaring som
barnevogsnfører endnu, så det kan da være der er noget jeg har overset.

--ingermarie

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-11-02 12:47

Inger Marie Jakobsen wrote:
..
> Men jeg forstår ikke hvorfor
> der skal vises særlig hensyn på åben gade? Jeg har ikke selv den
> store erfaring som barnevogsnfører endnu, så det kan da være der er
> noget jeg har overset.

i grunden giver jeg dig ret, men med forbehold ( nu har jeg så også erfaring
som barnevognsfører*G*)
når barnevognen er læsset godt til, eller hvis der sidder et barn i søskende
sæde eller lignende så træder jeg også til side.... for jeg VED hvor
problematisk det kan være at svinge sådan en javet når den er godt tungt
læsset til, eller endda måske lidt endetung....

men derudover synes jeg bestemt også at barnevognsfører bør vise hensyn i
samme grad som os andre....... prøv engang at forestille dig at gå med en
tungt læsset indkøbsvogn på åben gade og skulle vise hensyn..... ikke helt
så nemt altid......

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Holger Danske

Dato : 27-11-02 13:40

Musen wrote:
> [...]
> styret måske? Så kan man da i det mindste advare folk inden de træder
> ud i en.... Nå ja som sagt jeg skulle bare lige have luft...Tak fordi

Tjaa, uden at være det mindste fordomsfuld så er de der ældre forstdskvinder
mere interesseret i hatte, halstørklæder og bridge end i børn og lignende.
Glæder mig der ikke skete dig og dit barn noget, det ville da hve være det
værste. Nu kan vi jo så håbe at den ældre "dame" har lært at se sig for.
Når vi så snakker barnevogne og lignende, så har jeg da også et par ting jeg
gerne lige vil af med.
Min kone og eg har 3 drenge i alderen fra 3½ til ½ år. Den yngste er hjemme
og kommer altid med når der skal afleveres hentes i henholdsvis børnehave
dagpleje, og der mærker jeg faktisk sjældent nogen problemer med mine
"medtraffikanter". Skal siges at vi bor lidt uden for Næstved (ved Bon Bon
land) og der er ikke megen fortov. Nu fylder vores barnevogn en del det kan
jo have noget med det at gøre, for når jeg så f.eks. vil hente den mellemste
på 2½, så tager jeg gerne paraplyklapperen, den er jo lidt nemmere at have
med at gøre. Den vej vi bor på er en af dem helt uden fortove, og den går op
til en af de mest traffikerede regionalveje i Dk. Rønnede/Næstved vejen. På
vejen op går det nogenlunde da bilerne der ikke holder i række for at komme
ind på vores mindre vej, men på vejen hjem !!!
Om der er 2 biler eller 20 er fuldstændigt underordnet, jeg skal presses op
og gå på en meget skrånende rabat, der i denne tid er ligefrem livsfarlig at
gå på. Jeg har prøvet at smile til folk og sådan slå lidt med skulderen for
at få dem til at indse at der /skal/ være plads til mit barn og jeg. Jeg har
prøvet at småråbe, ja jeg har sågar sparket ud efter enkelte af bilerne, men
lige meget hjælper det NADA..
Er der andre der har været/er udsat for det samme ?
Nogen idéer om hvad jeg kan gøre, da det jo er mørkere og mørkere om
morgenen/eftermiddag når jeg går med min dreng, ja så bliver problemet
større og større !!

Allan
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 27-11-02 18:41

"Holger Danske" <Holger_Danske@msn.com> wrote in

<snip>
> [...]
> Nogen idéer om hvad jeg kan gøre, da det jo er mørkere og mørkere om
> morgenen/eftermiddag når jeg går med min dreng, ja så bliver problemet

Man kan få sådan en trafik-slikkepind med refleks at sætte på bagagebæreren
på cyklen. Måske kan du lave en lignende anordning på din klapvogn? - sørg
for at der ikke skal ret meget til at hive den af, for du ønsker jo ikke at
nærgående biler vælter klapvognen

Du kan desuden købe en overtræksvest i heftige farver med reflekser (jeg
købte een i en butik der sælger professionel tøj til arbejdsmænd som
vejarbejdere og sådan nogle). I england har mange sådanne trafikveste på,
hvor der er lavet et kryds af brede refleksbånd på ryggen.

Problemet er jo at hvis billisterne ikke bliver opmærksom på dig før de
møder dig, så når de slet ikke at holde lidt til venstre på kørebanen.

Men hvis jeg var dig, ville jeg nu ikke forvente mirakler

--ingermarie

Fra : Uffe Holst

Dato : 27-11-02 16:41

In an article of 27 Nov 2002 Musen wrote:

> Nå ja som sagt jeg skulle bare lige have luft...Tak fordi du gad "lytte"

Det er naturligvis synd, at du har haft en dårlig oplevelse, men hun
har måske haft mange dårlige oplevelser med hensynsløse barnevognsførere.

Ligesom der ganske rigtig er mange, der ikke viser hensyn over for folk
med barnevogne, så er der faktisk også en del barnevognsførere, der ikke
ser sig en skid for. Jeg har sågar set en barnevognsfører køre ind i et
busskur, fordi hun nu lige havde mere travlt med at kigge ned til afkommet
end på fortorvet foran hende.

Men man oplever jo det samme i supermarkeder, hvor man jævnligt bliver
kørt ned af indkøbsvogne, hvis fører har mere travlt med at kigge på varer
en på andre kunder foran vognen. Især ældre damer er rædsomme til det.

--
Uffe Holst