makkerline / bodyline -en opsumering.
Fra : Skawdiver

Dato : 26-11-02 17:59

TAK FOR KAFFE !

-jeg skal love for at der bliver diskuteret på fuld knald, og det er jo
ganske OK.

Men diskutionen er kørt noget af sporet iht. min første forspørgsel. Jeg
spurgte blot til dem som deler mine synspunkter, om argumenter til brug for
ophævelse af et egentlig påbud om brug af makkerline i min klub, dette skete
ikke umiddelbart, istedet "fløj" alle 100% tilhængere af makkerlinen lige i
"flæsket" af mig.

Palle fra Biodyk, lavede senere en glimrende 1. konklusion: Vi bliver nok
aldrig enige......

Nogen er foretalere for brug af makkerline, og trives godt med det, andre
vil bare gerne have friheden til at vuredere selv, og så beslutte sig på
baggrund af denne vurdering.

Problemet som jeg ser det, er at alle som er 100 % for makkerline vil tvinge
"alle som gerne vil vurdere selv" til at de SKAL bruge makkerline, og at det
IKKE er iorden at vurdere selv. Derimod har jeg ikke set nogen steder at
"dem som ønsker at vurdere selv" vil tvinge dem som er 100% for makkerline
til at de IKKE må bruge den.

Der eksistere givetvis eksempler på, at brugen af makkerline både kan være
til stor nytte, samt også det modsatte, uden dog at jeg nogenside har hørt
om egentlig videnskabelige rapporter med klare konklusioner.

Denne her konklusion bør dog være klar for alle: Vi bliver aldrig 100% enige
!

Her kommer et enkelt og let forståeligt spørgsmål, som IKKE går på om man er
for brugen, eller "om ønsker at vurdere selv":

Er der nogen_som_helst_rimelighed i, at dem som er 100% for brug af
makkerline, skal kunne tvinge "alle dem som gerne vil vurdere selv" til at
de ALTID SKAL bruge makkerline, når der IKKE kan fremvises klare
videnskabelige konklusioner for at dykning altid, uanset forhold, er sikrest
med brugen af makkeline ?

JA eller NEJ ?

Med venlig hilsen / Sincerely Yours
Hans Chr. Andersen
www.skawdiver.dk

Fra : S.Arnvig

Dato : 26-11-02 18:14

"Skawdiver" <info@NOSPAMskawdiver.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke umiddelbart, istedet "fløj" alle 100% tilhængere af makkerlinen lige i

<Citat mig selv>
Jeg er principielt enig i at det er det enkelte makkerpar, som
afgør hvorledes de vil dykke, dog inden for de rammer, der er sat
af deres klub/uddannelse e.t.c. Hvis en klub på demokratisk vis
vælger at altid at dykke med buddy-line, så må man nok finde en
anden klub, hvis man ikke kan acceptere det. Eller lobbye for at
få ændret reglerne på demokratisk vis (som du gør nu).
</citat>

> [...]
> "dem som ønsker at vurdere selv" vil tvinge dem som er 100% for makkerline

En grov generalisering:
Jeg synes at en makkerline har sin berettigelse under de fleste forudsætninger.

Jeg synes at det enkelte makkerpar selv skal have lov til at bestemme
om de vil anvende makkerline eller ej.

Jeg synes at en klub kan fastlægge sikkerhedsregler og påbyde at de
bliver fulgt af klubmedlemmerne, hvis de ønsker at dykke i klubben.

Vi har set folk som er blevet latterliggjort fordi de dykkede med makkerline.
(Dykkere er desværre ikke andeledes end alle andre primater,
de tæsker dem som er i mindretal.)

JA !

(Vil du vide hvorfor ?)

Søren Arnvig

Fra : Allan Hansen

Dato : 26-11-02 19:56

> [...]
> "dem som ønsker at vurdere selv" vil tvinge dem som er 100% for makkerline

Sådan ser jeg nu ikke på det. I forbindelse med klubdyk er det i hvertfald
hos os almindeligt at danne par mellem en erfaren og en uerfaren hvor
mellemlinen er et naturligt valg. Der dykkes hovedsageligt på vrag med
skiftende sigt. I de par hvor der er 2 erfarne afgører de selv om de vil
benytte line. Dette synes jeg egentlig fungerer godt. Personlig dykker jeg
både uden line og med og jeg kan ikke genkende situationer hvor linen giver
problemer, tværtimod. Og set fra klubbens side er det vel dette man vil opnå
med jeres krav til at benytte line at tage ansvaret for, at uerfarne ikke
bliver separeret fra deres makker. Du nævner selv at du fotograferer ofte
under dykning og her er det jo ikke situationer hvor du er parret med nye
eller uerfarne.
Fra sommerens dyk kan jeg huske 2 dyk med uerfarne hvor linen har været en
mægtig god ide. Dels et dyk på et vrag hvor der var så meget strøm at min
uerfarne makker ikke kunne kontrollere sin afballancering. Dykket blev
afbrudt hurtigt men var der ikke brugt makkerline så var hun røget " af
helvedes til". På vejen op af linen svigtede hendes afballancering totalt og
havde jeg ikke holdt hende igen, var hun røget op som en prop. Efterfølgende
kan man altid være klog og sige at hun ikke burde have dykket. En anden
situation var et vragdyk hvor jeg efter at være kommet ned, kom ind i et
område med dårlig sigt. I løbet af 10 sekunder var makkeren faret totalt
vild og i stedet for at holde sig til en sikker skibsside begyndte han at
flakke hen over vraget. En lygte i denne sigt gjorde absolut ikke gavn og
kun kontakten i linen til mig bragte os sammen igen. havde vi ikke haft
linen, var vi med garanti blevet 2 solodykkere. Da makkeren ikke havde været
på vraget før er jeg nu ikke sikker på at han havde fundet tilbage til
bundtovet.

> Der eksistere givetvis eksempler på, at brugen af makkerline både kan være
> til stor nytte, samt også det modsatte, uden dog at jeg nogenside har hørt
> om egentlig videnskabelige rapporter med klare konklusioner.

Der er nu konkluderet i en række ulykkesrapporter at makkerprincippet er
svigtet i næsten alle dødsulykker ( en enkelt ulykke sidste år med
alkohol/udstyr/andet undtaget). I Sjöfartsværkets ulykkesundersøgelse for et
par år siden konkluderes det at når sportsdykkere dør, så gør de det alene
for makkeren er der ikke. I en Australsk bog siges det at "buddydykning"
betyder, at man har sejlet med samme båd ud til dykkerstedet.

> JA eller NEJ ?

Til hver sin tid. Jeg er dog ikke i tvivl om at når jeg dykker uden line så
løber jeg en risiko for ikke at have makkeren hvis det "utænkelige" skulle
ske. Det er dog en risiko jeg helt bevidst om.

Allan Hansen

Fra : Jan Birk

Dato : 26-11-02 21:43

> [...]
> de ALTID SKAL bruge makkerline, når der IKKE kan fremvises klare
> videnskabelige konklusioner for at dykning altid, uanset forhold, er sikrest

Når jeg har fornøjelsen af at være dykkerleder på vores klubture, lader
vi makkerparene selv bestemme, forstået på den måde at hvis den ene
deltager i et makkerpar ønsker line, har begge det.

Her foruden, har alle andre makkeline-udstyret med i vandet. Hvis sigt,
strøm eller andre forhold undervejs i dykket skulle give anledning til
makkeline, kan dette monteres under selve dykket.

Det har vi haft glæde af flere gange, f.eks. under flydende deko, væk
fra båd i overfladen mm.

Så fra denne ende, vil jeg anbefale en hydrid model, hvor linen kan
monteres/afmonteres under iagtagelse af de forhold som selve dykke
foretages i.

/Jan Birk

Fra : TJOR

Dato : 26-11-02 22:42

NEJ

Tjor

Fra : S.Arnvig

Dato : 26-11-02 23:18

> [...]
> de ALTID SKAL bruge makkerline, når der IKKE kan fremvises klare
> videnskabelige konklusioner for at dykning altid, uanset forhold, er sikrest

Måske hører spøgrsmålet i virkeligheden hjemme i dk.snak.politik

Det er jo ikke for / imod makkerline, men for/imod demokratiet i din klub ?

Søren Arnvig

Fra : Timo Jattu

Dato : 27-11-02 08:42

Makkerline / mellemline / galgesnor mv. Som den typisk er konstrueret vil
den nok kunne være behjælpelig under et dyk, men der er mange sikkerheds
aspekter som man kan indrage, på et simpelt stranddyk er den måske ikke
specielt relavant pga. den lave dybde, og den generelle "No deco" filosofi
skulle makkeren blive væk kan man jo blot svømme op til overfladen og
genfinde sin makker - Om man så ønsker at sikre sine "urutinerede" dykkere
via en makkerline eller en divemaster eller ligende kan være fuldstændigt
ligegyldigt - der er plusser og minuser ved begge dele. Efter min mening bør
makkerlinen bruges efter behov når situationen gør det sikre at dykke med en
makkerline. Under alle omstændighed bør makkerlinen kunne afmonteres hurtigt
selv om den er under tryk. Når man kommer ud for større "udfordringer" kan
man diskutere om makkerlinen ikke er uddateret, og erstattet med
penetreringsliner og tilsvarende isenkram....

Venligst

Timo.

Så svaret på JA/NEJ spørgsmålet må klart uden tvivl være følgende : Hvordan
er dykket opbygget !

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-11-02 09:12

Skawdiver wrote:
> [...]
> klare videnskabelige konklusioner for at dykning altid, uanset
> forhold, er sikrest med brugen af makkeline ?

JA..

Eller nej, problemet er som jeg ser det at hvis man siger at makkerlinen er
valgfri så vil de gamle og erfarne dykkere måske sige at det ikke er
nødvendigt. Så vil de nye dykkere se på de gamle og sige at de heller ikke
behøver makkerlinen selv om det måske var en god idé for dem da de ikke er
så erfarne.
Det jeg synes der taler mest mod makkerlinen er at man hurtigt bliver doven
og ikke gider holde nær så meget øje med sin makker fordi han jo bare er for
enden af snoren.. hvorimod når man dykker uden er man mere opmærksom på sin
makker.

Hvis du havde forventet at du kunne finde enighed eller konklusion der var
ligetil, så må du meget undskylde men så er du lidt naiv.

Fra : Skawdiver

Dato : 27-11-02 11:23

"Jonas Lüttichau" <j@jegvilikkespammesMagnetix.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du havde forventet at du kunne finde enighed eller konklusion der var
> ligetil, så må du meget undskylde men så er du lidt naiv.

Det har jeg da vist aldrig givet udtryk for.

-så hold lidt igen med dine beskyldninger !

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-11-02 11:49

Skawdiver wrote:
> Det har jeg da vist aldrig givet udtryk for.
>
> -så hold lidt igen med dine beskyldninger !

Nu skal du ikke være så paranoid der er ingen der BESKYLDER dig for noget..
du har virket ret overrasket over at folk er begyndt at diskutere
makkerliner og hvis du havde forventet andet.. ja så..

Fra : Skawdiver

Dato : 27-11-02 12:09

Først er jeg naiv, og nu er jeg så paranoid.............

Og så siger du samtidigt at du ikke beskylder mig for noget

Bruger vi ikke for meget tid på dette her ?

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-11-02 13:07

Skawdiver wrote:
> Først er jeg naiv, og nu er jeg så paranoid.............

Ja jeg giver ihvertfald op nu..

Fra : Ole Martin Pedersen

Dato : 27-11-02 14:38

Hvordan ser den ut, den type buddyline dere bruker i Danmark?

--
Ole Martin Pedersen

Fra : Torben

Dato : 27-11-02 14:58

Er der nogen der har et billede af den der bruges i Norge ??

/Torben
"Ole Martin Pedersen" <olepe@fjerndette.stud.ntnu.no.invalid> wrote in
message news:kV3F9.2905$hV6.56906@news2.e.nsc.no...

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 27-11-02 15:17

Ole Martin Pedersen wrote:
> Hvordan ser den ut, den type buddyline dere bruker i Danmark?

Her er basis linen som du har om livet:

http://www.sportsdykning.dk/Web/DSF/show.php?object_id=783

Du hiver tampen med gardena koblingen gennem løkken og binder en knude så
den ikke kan strammes yderligere.

Her har du makkerlinen:
http://www.sportsdykning.dk/Web/DSF/show.php?object_id=785

Den kobler du så på basis linen med Gardena koblingen, der er typisk et flod
i midten så linen ikke ligger og roder nede på bunden.

Gardena koblingen virker sådan at du for at koble dig fri skal presse den
væk fra dig selv, det vil sige at hvis du sidder fast og der er strøm eller
en båd har fået din snor i skruen kan du hurtigt og let koble dig fra.

Fra : Ole Martin Pedersen

Dato : 27-11-02 20:09

> Her er basis linen som du har om livet:
>
> http://www.sportsdykning.dk/Web/DSF/show.php?object_id=783
> http://www.sportsdykning.dk/Web/DSF/show.php?object_id=785

Det er det verste jeg har hørt!

Dere binder fast et tau rundt livet, helt frivillig... er litt sjokkert nå.
Jeg ville aldri i livet tillatt noe slik i bruk når jeg er dykkeleder på
klubbturer. Denen gardenakoblingen kan jamme, og den løse taustumpen rundt
livet er en løs ting som kan kile seg mellom steiner og slik.

Her er en ting som faktisk er mye bedre i Norge enn i Danmark:

Den norske buddylinen består av et tau, ca 2-3m, med et flyteelement i
midten, og et liten løkke av strikk i hver side. Strikken er av type tykk
"surgical tubing", og festes rundt håndleddet.

Slik sitter det godt, men du kan dra lina av hvis du vil. Du har også mer
kontroll på lineføringen når du har lina i hånden, og ikke rundt livet, hvor
den lett kan vikle seg inn i lykter, flasker etc...

Buddyline er en fin ting ved fotografering, og for ferske uerfarne dykkere
som ikke har lært seg å være buddy. Den er også _meget_ fin hvis det er
svært dårlig sikt.

Personlig mener jeg folk som trenger buddyline for å vite hvor buddyen er
bør skifte buddy - eller ta en alvorsprat. Hvis bruk av buddyline er for å
trygge dykkere med elendig oppdriftskontroll så bør man heller reparere
sykdommen enn symptomene.

Min klubb anbefaler bruk av buddyline, og krever det hvis en i paret ønsker
det. Det bør vel være spiselig for andre dykkerklubber også.

Hvis klubben kaster 'skawdiver' ut av klubben fordi han vil dykke uten
buddyline så synes jeg det er fryktelig trist. Skawdiver vil muligens ikke
gå glipp av så mye hvis majoriteten i klubben er så rigide og herskesyke,
men jeg kan skjønne at det er trist å bli kastet ut av en klubb hvor man har
lagt ned mye arbeid hvis det er pga. slike bagateller.

--
Ole Martin Pedersen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-11-02 09:35

Ole Martin Pedersen wrote:
> [...]
> midten, og et liten løkke av strikk i hver side. Strikken er av type
> tykk "surgical tubing", og festes rundt håndleddet.

Det lyder meget interessant.. du har vel ikke et billede af sådan en? Hvor
udbredt er det i norge at dykke med makkerline?

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 28-11-02 09:48

"Ole Martin Pedersen" <olepe@fjerndette.stud.ntnu.no.invalid> skrev i
melding news:mL8F9.3005$hV6.58713@news2.e.nsc.no...
> Den norske buddylinen består av et tau, ca 2-3m, med et flyteelement i
> midten, og et liten løkke av strikk i hver side. Strikken er av type tykk
> "surgical tubing", og festes rundt håndleddet.

***De fleste jeg kjenner (meg selv inkludert) bruker en kraftig O-ring som
blir spleiset inn i hver ende på lina.

Hallgeir

Fra : J.B. Martin

Dato : 27-11-02 17:29

I min klub bruger vi ikke makkerline på noget som helst tidspunkt. Jeg har
længe været fortaler for at vi skulle indføre brug af makkerlinen nogle af
kursets lektioner - for at derefter lad afgørelsen være op til den enkelte
dykkepar. Hovedsagligt fordi man kan ikke forvente at kursisterne vil
benytte sig af makkerlinen efter de har fået beviset, hvis de aldrig har
prøvet at en. Især i en klub hvor ingen bruger den i forvejen.

Der har været tætpå rapporter hvor makkerlinen har været en af
hovedårsagerne til episoden, og der er bestemte makkere der er så
uopmærksomme at de burde være lænket sammen (eller så dumme at de kobler sig
af linen).

Jeg mener at makker linen har sin berettigelse i meget dårligt sigt (hvor
man alligevel kan få en oplevelse ved dykket) og under andre forhold, men at
den kan undværes når forholdene er gode herhjemme.

- J.B.

Skawdiver <info@NOSPAMskawdiver.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:as099u$7sq$1@sunsite.dk...

Fra : Allan Hansen

Dato : 27-11-02 20:39

"J.B. Martin" <noname21@iname.com> skrev i en meddelelse
> Der har været tætpå rapporter hvor makkerlinen har været en af
> hovedårsagerne til episoden,

Hvilke tætpå rapporter er det. I DSF's udgivelser gennem de sidste 10-15 år
mindes jeg ikke nogen.

Allan Hansen

Fra : J.B. Martin

Dato : 29-11-02 23:53

Jeg skal prøve at kigge efter igen.

Sådan som jeg mindes var det en række små hændelser der hver for sig ikke
kunne tænkes at være uløselige som sker lige efter hinanden.

Hvis jeg husker ret var de to dykkere på vej til overfladen ad bundtorvet,
den enes automat begynder at blæse. I forvirringen fæstner makkerlinen i
bundtorvet ubemærket, så de ikke umiddelbart kan gå til overfladen. Jeg
mener også at den ene fyrede vestflasken af - historien endte dog godt.

Det er muligt at jeg læste om hændelsen i Sportsdykkeren.

- J.B.

Allan Hansen <REMOVETHISenghans@post.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:as3729$c4n$1@news.cybercity.dk...