Dæk
Fra : Martin M

Dato : 26-11-02 16:10

Kører man med samme str. dæk både for og bag eller er det lige meget om man
kører med +-10 i størrelsen!!!?

MM

Fra : PHK

Dato : 26-11-02 17:14

"Martin M" <millerbean@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Kører man med samme str. dæk både for og bag eller er det lige meget om
man
> kører med +-10 i størrelsen!!!?

Det er ligemeget. Men kan et større dæk være der?

--
_
|_|

Fra : Moller

Dato : 26-11-02 19:31

"PHK" <phk_STOPSPAM@esenet.dk> wrote in message

> "Martin M" <millerbean@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> man
>
> Det er ligemeget. Men kan et større dæk være der?

NEJ... det skal være de opgivet størelser fra fabrikanten... men samme
model mærke og type skal både side for og bag, ellers ødelægger i
køreegenskaberne hvis man skal andet end køre ligeud.

VH
Lars Molnit
som har BT-45 dæk på RS50'eren, samt Pilot Sport på GSF 1200'eren... og
Metzler M22 på MZ'en.

Fra : PHK

Dato : 27-11-02 08:26

"Moller" <news@NOSPAMmolnit.com> skrev i en meddelelse

> NEJ... det skal være de opgivet størelser fra fabrikanten... men samme
> model mærke og type skal både side for og bag, ellers ødelægger i
> køreegenskaberne hvis man skal andet end køre ligeud.

Næsten 100.000 km´s erfaring på scooter siger mig at det er ligemeget. Og
jeg har - af nød - været tvunget til at skifte over til andre dækstørrelser
end den af fabrikken anbefalede. Jeg mærker ingen forskel på køreegenskaber
(ud over at det altid er en fornøjelse at få et nyt dæk på når det gamle er
slidt godt ned), heller ikke ved svingkørsel (og jeg kører meget i sving,
mine fordæk bliver slidt ned på siden af dækket før de bliver slidt ned på
toppen!).

Jeg har selv været på den vogn der med køreegenskaberne og "forkerte"
størrelse dæk, men den holder ikke. Har også opdaget at det er vigtigere at
have det rigtige mærke dæk uden slidbane end at have det forkerte på med 5
mm slidbane ...

--
_
|_|

Fra : @(no_spam).dsr.kvl.d~

Dato : 28-11-02 09:59

> jeg har - af nød - været tvunget til at skifte over til andre
> dækstørrelser end den af fabrikken anbefalede. Jeg mærker ingen
> forskel på køreegenskaber

Men stadig samme størrelse for og bag, og nogenlunde samme kontur? I så
fald gør det ikke så meget, men dæk for og bag med forskellige størrelse
og kontur, kan påvirke køreegenskaberne.

I øvrigt er det ikke lovligt at kører med andre dæk end dem maskinen er
typegodkendt med - et større bagdæk kan jo få dyret til at rende
hurtigere. Jeg har godt nok aldrig hørt om nogen der har fået et bøde
for at kører med forkerte dæk, men politiet har principielt lovhjemmel
til at udstede en sådan.

M.v.h.
Thomas

Fra : PHK

Dato : 28-11-02 13:15

"@(no_spam).dsr.kvl.dk" <""gt\"@(no_spam).dsr.kvl.dk"> skrev i en meddelelse

> Men stadig samme størrelse for og bag, og nogenlunde samme kontur? I så
> fald gør det ikke så meget, men dæk for og bag med forskellige størrelse
> og kontur, kan påvirke køreegenskaberne.

Køreegenskaberne bliver altid påvirket, når du skifter fra gammelt til nyt
dæk. Der er så en kortere tilvænningsfase, men køreegenskaberne bliver ikke
ødelagte som påstået af Moller. Hvis der var fare for det skulle
sækfabrikanterne jo sende en advarsel med hvert dæk der bliver solgt at det
er farligt at mikse dækkene - ellers risikerer de jo et sagsanlæg.

Mine fordæk har et forholdsvist stort slid på siderne. Det bevirker at når
dækket er slidt ned (på siderne!), og man drejer styret en lille smule, så
drejer styret selv resten af stykket til fuldt styreudslag. Når jeg monterer
nyt dæk, forsvinder denne feature igen. Det skal jeg så lige vænne mig til.
Men det er da ikke noget der ødelægger køreegenskaberne.

> [...]
> hurtigere. Jeg har godt nok aldrig hørt om nogen der har fået et bøde
> for at kører med forkerte dæk, men politiet har principielt lovhjemmel

Måske. Men det var ikke det der blev spurgt om ;)

Fra : @(no_spam).dsr.kvl.d~

Dato : 28-11-02 14:03

> [...]
> skulle sækfabrikanterne jo sende en advarsel med hvert dæk der bliver
> solgt at det er farligt at mikse dækkene - ellers risikerer de jo et

Der er forskellige dæk til forskellige køretøjer, og dæk fra et køretøj
kan i nogle tilfælde sættet på et andet køretøj, og derved KAN
køretøjets køreegenskaber forringes. Et eksempel (der godt nok høre til
ekstremerne): Dæk til en Morris Mascot (bil) kan sagtens sættet på en
Honda Dax (knallert). Dækkene til bilen har en 'flad' slidbank (da de
ikke skal lægges ned, når bilen drejer) og dermed en relativ skarp kant
op mod profilen/dæksiden. Når man drejer på en knallert lægger man den
ned, hvilket der ikke er nogle problemer med, når dækket har facon til
det (rundt). Hvis der er en kant på dækket, kommer knallerten til at
kører på denne, når den lægges ned, og vi kan vel godt blive enige om at
kontakten med vejen er mindre hvis man skal ballancere på en relativ
skarp kant (i øvrigt er det meget sjovt at en knallert kan stå af sig
selv uden støtteben). Jeg ved godt at Martin M ikke spørger spicifikt om
Mascotdæk, men slev en mindre forskel i konturen kan også gøre det.

> Måske. Men det var ikke det der blev spurgt om ;)

Der blev spurgt om det er lige meget om man kører med forskellige
størrelser... hvis man er interesseret i at overholde loven, så blev der
vel indirekte spurgt om det :P

Fra : PHK

Dato : 28-11-02 19:20

"@(no_spam).dsr.kvl.dk" <""gt\"@(no_spam).dsr.kvl.dk"> skrev i en meddelelse

[.. CUT en masse bavl om Morris Mascot dæk på en knallert ..]

Du vil bare have ret, ehh? :)

--
_
|_|

Fra : Moller

Dato : 29-11-02 13:10

> [...]
>
> Køreegenskaberne bliver altid påvirket, når du skifter fra gammelt til nyt
> dæk. Der er så en kortere tilvænningsfase, men køreegenskaberne bliver

Det har da såsandelig meget at sige, men for en lille knallert bæver,
som køber sine dæk hos T-hansen er det dunrende lige meget, dækne er en gang
lort lige meget hvad, når du for dem derfra... men hvis man som nogen af os
andre køber goe dæk mærker, for at få enormt godt grib, samt goe sving
egenskaber, så skal man IKKE mixe dæk typer, og modeller.... og det advare
både Bridgestone, Michelin, osv.. også om når du kommer i berøring med deres
goe dæk...

> [...]
til.
> Men det er da ikke noget der ødelægger køreegenskaberne.

Der er nogen af os der køber dæk, som har de egenskaber som du siger
dine slidte dæk har, med den forskel at de HAR ikke det slid, og derved
kanon godt grib, selv om de nærmest føre dig igennem svingende...

Ja, det svare til anden gearing, men det hjælper ik en dadel, uden at
motoren kan trække det, og hvis motoren er i lovlig stand, så er de ekstra
2-3% jo grinagtigt... men det er jo kun et problem for knallert/45 ejere...

> Måske. Men det var ikke det der blev spurgt om ;)

Nopes.... men hvis du køre med de små 10" hjul osv. på scooteren, så køb
bare dæk hos T-hansen, for der hjælper bedre dæk ik meget alligevel, men
køre du på en RS50'er kan jeg kun anbefale at bruge Bridgestone BT-45 dæk,
de har kanon godt grib, samt perfecte køreegenskaber, som du ik vil kunne få
hos T-hansens skod dæk.

VH
Lars Molnit
P.S. Når du pasere de 45km/t, blir dæknes egenskaber endnu vigtigere, og
derved fremkommer forskellen mellem Goe dæk og dårlige langt mere, samt om
man køre med blandet typer, eller ej... det er ikke uden grund at dem som
køre prof. race, går meget op i deres dæk kombinationer osv...

Fra : JW

Dato : 29-11-02 13:21

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en news:3de75940$0$88176$bc7fd3c@news.sonofon.dk

> Det har da såsandelig meget at sige, men for en lille knallert bæver,
> som køber sine dæk hos T-hansen er det dunrende lige meget, dækne er en gang
> lort lige meget hvad, når du for dem derfra...

Det er sgu da noget af en påstand (om T.Hansen's dæk),
den kan du forhåbentlig dokumentere!

Fra : Moller

Dato : 29-11-02 13:47

"JW" <ingen@spam.tak> skrev i en meddelelse

> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en

> Det er sgu da noget af en påstand (om T.Hansen's dæk),
> den kan du forhåbentlig dokumentere!

Der er en go grund til at de ikke oplyser hverken fabrikant eller noget
til dækne... og af de dæk som jeg har set komme derfra, vil ikke engang min
kære MZ få lov til at pines med, det er simpel hen de billigste af det
billigste man finder frem... der er nok en grund til at folk på MC ikke
køber derfra, men fra tyskland hvor der købes dæk, som er dyre en T-hansen
men billigere end MC forhandlerne. og der burde knallert folket med fornuft
også kigge hen hvis de vil ha dæk som kan holde fast i stuationer hvor der
er brug for det...

VH
Lars Molnit
Suzuki GSF 1200 S
MZ ETZ 251 CDi
og en RS 50 i husstanden...

Fra : JW

Dato : 29-11-02 15:00

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en news:3de761cc$0$88174$bc7fd3c@news.sonofon.dk

> Der er en go grund til at de ikke oplyser hverken fabrikant eller noget
> til dækne...

Gør de ikke? Og hvad er (efter din mening) grunden?

> og af de dæk som jeg har set komme derfra, vil ikke engang min
> kære MZ få lov til at pines med, det er simpel hen de billigste af det
> billigste man finder frem...

Dokumenter venligst den påstand!

> der er nok en grund til at folk på MC ikke
> køber derfra, men fra tyskland hvor der købes dæk, som er dyre en T-hansen
> men billigere end MC forhandlerne.

Nu er det vist ikke MC-dæk vi diskuterer her?

> og der burde knallert folket med fornuft
> også kigge hen hvis de vil ha dæk som kan holde fast i stuationer hvor der
> er brug for det...

Kan T.Hansen's da ikke det? Også her bedes du dokumentere din påstand.

Fra : Moller

Dato : 29-11-02 15:28

> "Moller" <news@molnit.com> skrev i en

> Gør de ikke? Og hvad er (efter din mening) grunden?

Arbejder du for T-hansen, og ik kan tåle kritik ???

At der ikke opgives fabrikant , samt mærke er at de køber ind hvor de
for de billigste dæk, uden at tænke på kvaliteten... f.eks. kan du ikke på
deres side vælge mellem forskellige fabrikanter, samt mærker... som er
enormt afgørende om du vil give det ekstra for den rigtige gummi blanding,
mønster form, dæk form, osv. som i samlet kombination afgør om hvor hurtigt
dine dæk er varme nok til at holde godt fast, eller hvor godt fast de holder
ved de forskellige temperature.

Men det lyder ik som om du aner en dadel om forskellen på dæk osv... men
gå bare i gang med at læse artikler, test osv. som ligger på dækket.. ellers
kan du læse om f.eks. Bridgestones dæk
http://mc.bridgestone.co.jp/mc/eu/tech/index.html ...

> Dokumenter venligst den påstand!

Meget Enkelt læs de forskellige Dæk test omkring på nettet, google er
din ven der, ellers læs det link jeg sendte til dig, omkring det tekniske.

Min erfaring på dette område er 5 års MC kørsel på flere typer dæk, af
forskellige typer, fabrikanter, sammen sætninger osv.. på MC'er hvor der
kræves endnu mere af dækne.

T-hansen

> Nu er det vist ikke MC-dæk vi diskuterer her?

Det er fuldstændig samme krav der stilles, bare ved støre hastigheder...
at så knallert/scooter folket er så uviden på området er jo trist at høre.

> Kan T.Hansen's da ikke det? Også her bedes du dokumentere din påstand.

de holder til et vist punkt, hvis de er kørt VARME... noget som ikke
sker ordentligt især nu da vintersæsonen er startet... men du tror vel at
dæk bare holder fast ved samme styrke lige meget hvor koldt det er.

Og det er omkring hvor arbejds temperaturene ligger osv. der afgøre om
man gir 2-300Kr. for et dæk eller 1-2000Kr..... du tror da vel ikke de
ekstra penge vi andre gir bare er pga. mærket vel.

Men jeg gider ikke at føre denne diskution videre, pga. din
påståelighed, som jo detsvære tit er kotymen her i denne gruppe.

VH
Lars Molnit
Suzuki GSF 1200 S
MZ ETZ 251 CDi
og en RS 50'er i huststanden.

Fra : JW

Dato : 29-11-02 15:52

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en news:3de77977$0$88176$bc7fd3c@news.sonofon.dk

> Arbejder du for T-hansen, og ik kan tåle kritik ???

Nej, absolut ikke, og jeg har intet imod kritik, når den er konstruktiv,
og bunder i faktuelle oplysninger.

> [...]
> dine dæk er varme nok til at holde godt fast, eller hvor godt fast de holder

Hvorledes hænger prisen sammen med gummiblanding og dækmønster?

> Men det lyder ik som om du aner en dadel om forskellen på dæk osv...

Ikke? Hvor læser du det?

> men gå bare i gang med at læse artikler, test osv. som ligger på dækket.. ellers
> kan du læse om f.eks. Bridgestones dæk
> http://mc.bridgestone.co.jp/mc/eu/tech/index.html ...

Okay.

> Meget Enkelt læs de forskellige Dæk test omkring på nettet, google er
> din ven der, ellers læs det link jeg sendte til dig, omkring det tekniske.

Har du et link til en test af T.Hansen's dæk;
uden det er der jo intet sammenligningsgrundlag.

> Min erfaring på dette område er 5 års MC kørsel på flere typer dæk, af
> forskellige typer, fabrikanter, sammen sætninger osv.. på MC'er hvor der
> kræves endnu mere af dækne.

5 år - flot.

> Det er fuldstændig samme krav der stilles, bare ved støre hastigheder...
> at så knallert/scooter folket er så uviden på området er jo trist at høre.

Er man uvidende, fordi man efterspørger dokumentation for en påstand?

> [...]
> man gir 2-300Kr. for et dæk eller 1-2000Kr..... du tror da vel ikke de
> ekstra penge vi andre gir bare er pga. mærket vel.

Tag endelig ikke fejl, navnet betaler man også for...

> Men jeg gider ikke at føre denne diskution videre, pga. din
> påståelighed, som jo detsvære tit er kotymen her i denne gruppe.

Excuse me, please, hvilke påstande har jeg fremført i mine tidligere
indlæg i denne tråd? Svjv. har jeg kun efterspurgt dokumentation for
dine påstande, noget du åbenbart _ikke_ har, hvorfor jeg har svært
ved at vurdere seriøsiteten af dine indlæg.

Fra : Hekto

Dato : 29-11-02 15:54

In article <3de77977$0$88176$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, news@molnit.com
says...
> Det er fuldstændig samme krav der stilles, bare ved støre hastigheder...
> at så knallert/scooter folket er så uviden på området er jo trist at høre.

Man kunne give sig til at rgne lidt på den vinkelhastighed, og dermed
hvor mange kilometer vejbane der passerer et givent 'stykke mønster'
ved forskellige hastigheder?
Scooterhjulet, med den lille diameter, roterer jo noget hurtigere end
MC-hjulet. Jeg ville ikke blive overrasket, hvis det viste sig at et
scooterhjul pisker rundt mange gange hurtigere end et MC-hjul.

Det ændrer dog ikke på den hastighed det enkelte 'stykke mønster'
møder vejbanen med.
--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/hekto ... En kort tid endnu!

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : JW

Dato : 29-11-02 16:01

"Hekto" <bs@hekto[REMOVE).dk> skrev i en news:MPG.18519defa3c90ead989720@news.uunet.dk

> [...]
> scooterhjul pisker rundt mange gange hurtigere end et MC-hjul.
>
> Det ændrer dog ikke på den hastighed det enkelte 'stykke mønster'

Hvilket kan være medvirkende årsag til, at scooterdæk slides hurtigere.
Men i så fald vil de vel også blive varmere end MC-dæk?

Fra : PHK

Dato : 29-11-02 20:20

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> [...]
hurtigt
> dine dæk er varme nok til at holde godt fast, eller hvor godt fast de

T.Hansens scooterdæk - jeg kan ikke lige huske hvad de hedder, men det er 4
bogstaver og kunne være Toyo - er efter min mening udmærkede dæk. Dog er jeg
holdt op med at bruge dem fordi jeg finder dem lige bløde nok. Det bevirker
at de har godt fat i den våde asfalt, men de bliver slidt meget hurtigt ned
og det er meget nemt at punktere på dem: Kører man noget op i dækkene på dem
bliver det siddende enten indtil man opdager genstanden og piller den ud
(sten eller glas) eller indtil man punkterer.

> Men det lyder ik som om du aner en dadel om forskellen på dæk

Nu er ovenstående ikke møntet på mig, men jeg vil da gerne høre hvilke 2 dæk
sat sammen du mener ødelægger køreegenskaberne på en knallert som påstået i
din første mail i denne tråd.

Eller ved du heller ikke noget om det - gætter du bare?

Din erfaring fra MC-området kan du desværre ikke bruge i den forbindelse -
som du selv skriver er det noget helt andet når man kommer over de 45
km/timen ;)

--
_
|_|

Fra : JW

Dato : 29-11-02 22:08

"PHK" <phk_STOPSPAM@esenet.dk> skrev i en news:3de7bde6$0$197$edfadb0f@dread13.news.tele.dk

> [...]
> bliver det siddende enten indtil man opdager genstanden og piller den ud
> (sten eller glas) eller indtil man punkterer.

Det er nu tværtimod min erfaring, at T.Hansen dæk ikke punkterer så nemt
som andre, men de er self. osse 8-lags, alle andre er svjv. 2-lags.

Fra : PHK

Dato : 30-11-02 11:01

> "PHK" <phk_STOPSPAM@esenet.dk> skrev i en

> Det er nu tværtimod min erfaring, at T.Hansen dæk ikke punkterer så nemt
> som andre, men de er self. osse 8-lags, alle andre er svjv. 2-lags.

Hvilke dæk kører du på - det er jo ikke sikkert vi bruger de samme ...

--
_
|_|

Fra : JW

Dato : 01-12-02 07:06

"PHK" <phk_STOPSPAM@esenet.dk> skrev i en news:3de88c6c$0$222$edfadb0f@dread13.news.tele.dk

> Hvilke dæk kører du på - det er jo ikke sikkert vi bruger de samme ...

Har kørt på TH290; de holdt 10.000 Km uden punkteringer, og uden røvture.
Kører nu på TH-952 8-lags; foreløbig knap 4.000 Km, stadig uden en eneste
punktering. Tog lige en prøvetur forleden (det er sønnens scoot) i øsende
regnvejr; den kører som på skinner, også i sving.

Fra : PHK

Dato : 29-11-02 20:12

> [...]

> man køre med blandet typer, eller ej... det er ikke uden grund at dem som
> køre prof. race, går meget op i deres dæk kombinationer osv...

Der er en himmel til forskel på proffessionelle kører og os. Ingen af os
kører sjældent på grænsen til at falde på halen - selv om jeg er tæt på :)

Mine erfaringer stammer som nævnt fra en scooter, ikke en EU-knallert.

Vi snakker 20HK og 250cc og 12 tommer dæk, såååhh det :)

Hvad angår gode dæk - så er jeg kommet frem til at Heidenau er bedst
(100.000 km på skiftende dæk, som holder fra 3.000 - 25.000 km (sidstnævnte
er et enkeltstående tilfælde, ellers er min grænse 12.000 km). Gode dæk =
godt greb i asfalten selv om den er våd, vejen drejer lidt og håndleddet er
vredet helt ned.

--
_
|_|

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 01-12-02 17:27

"PHK" <phk_STOPSPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> godt greb i asfalten selv om den er våd, vejen drejer lidt og håndleddet

Enig, Heidenau er rigtige gode dæk, kører selv på K58.. dog synes jeg at der
er lidt problemer med at få temperratur i fordækket om vinteren..

--
Michael Frederiksen
Kandu.dk virkelig?? Jeg kan godt selv!!

Fra : Martin M

Dato : 28-11-02 16:52

Har lige fået det nye dæk på!!! Den kører bedre en før!!! Sparede lige
150-200kr. på at skifte det selv end hvis en forhandler skulle gøre det!!

MM

Fra : PHK

Dato : 28-11-02 19:59

> Har lige fået det nye dæk på!!! Den kører bedre en før!!! Sparede lige
> 150-200kr. på at skifte det selv end hvis en forhandler skulle gøre det!!

Husk noget imellem fælg og dækjern, så malingen ikke begynder at skalle af.
Så kan dækket ikke holde luft (hvis ellers det er slangeløse ..).

Jeg bruger nogle gamle sokker eller en klud ..

--
_
|_|

Fra : Martin M

Dato : 29-11-02 12:55

Det er dækløst!!!

MM

Fra : Hans-Jacob Møgelmose

Dato : 29-11-02 14:07

Martin M wrote:
> Det er dækløst!!!
Erhm er det bare mig eller ville alle her vildt gerne se et køretøj, køre
uden dæk? :)
Og hvorfor alle de udråbstegn i dine poster?

Mvh.
Hans-Jacob
OE feat. OE-Quotefix