Havregryn
Fra : Iben Holst

Dato : 26-11-02 13:25

Hej!

Jeg har over nogle uger lagt mærke til, at min søn er begyndt at få ondt i
maven hvis han starter dagen med ren havregryn. Med ren havregryn mener jeg,
når han kun får havregryn med mælk og intet andet blandet i......

Jeg ved godt der er noget i havregrynene, som mange kan få ondt i maven af
og at de så skal stå i blød - helst over en hel nat; men hvordan skal jeg
lige gøre det. Kan det stå i blød i mælken eller skal det være vand og i så
fald hvor meget vand skal der til ??

Iben

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 26-11-02 16:18

"Iben Holst" <ria@os.dk> wrote in

> [...]
> hvordan skal jeg lige gøre det. Kan det stå i blød i mælken eller skal
> det være vand og i så fald hvor meget vand skal der til ??

Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men undrer mig over hvorfor du ikke
bare laver havregrød til drengen? Det skal naturligvis serveres varmt, men
lyder da også lidt mere lækkert (synes jeg).

Her er en nem opskrift, hvis du har microbølgeovn:
http://mp.sol.dk/madogvin/samlingen/o0670033.html

--ingermarie

Fra : Erik Olsen

Dato : 26-11-02 17:12

Inger Marie Jakobsen wrote:
> [...]
> ikke bare laver havregrød til drengen? Det skal naturligvis serveres
> varmt, men lyder da også lidt mere lækkert (synes jeg).

Ha - da jeg var barn, afskyede jeg havregrød, men spiste meget gerne rå
havregryn med sukker og mælk (igen en dårlig sukkervane som jeg forlængs
har forladt, men dengang var det utænkeligt at spise rå havregryn uden
sukker).

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Pia

Dato : 26-11-02 19:00

Jeg har hoert (dvs jeg tror min soester hoerte det paa radioen paa den der
sundhedsplejerskes program), at det ikke er saa godt at servere "raa"
havregryn til boern, da de ikke kan optage det i systemet alligevel. Det
skal laves som havregroed for at have nogen som helst gavn.

Jeg laver selv havregroed til min soen. Jeg moser en lille banan (eller en
halv stor) i en skaal og haelder saa havregroed over og blander det sammen.
Naar det er koelet lidt ned spiser han det som en gal!!

Pia

Fra : PH

Dato : 27-11-02 08:44

> [...]
> havregryn til boern, da de ikke kan optage det i systemet alligevel. Det
> skal laves som havregroed for at have nogen som helst gavn.

Jamen, hvornår kan de begynde at optage det? Min datter på 3 har det sidste
halve års tid spist havregryn med rosiner i næsten hver eneste morgen, og
hun er da hverken underernæret eller for tyk?
Skal man nægte hende det når hun nu holder så meget af det - vi har
chokopops i skabet (bruger som slik) og det har hun enkelt gange fået til
morgenmad også, og hun bliver ogaså tilbudt boller og andet morgenmad, men
19 ud af 20 gange beder hun om havregryn.

Pia

Fra : Pia

Dato : 27-11-02 11:14

"PH" <pvh@fjerndettedanacomp.dk> wrote in message

> [...]
> morgenmad også, og hun bliver ogaså tilbudt boller og andet morgenmad, men
> 19 ud af 20 gange beder hun om havregryn.

Hej

Det var nu ikke ment helt saa slemt. For det foerste tror jeg nok, det mest
var moentet paa de helt smaa (min soen er kun 15 mdr), og man skal da
bestemt ikke naegte nogen noget. Og hvis ikke det tilsynelandende giver
nogle problemer, goer det da heller ikke noget. Det var kun en
videregivning af noget, jeg havde hoert (som jeg ikke engang ved om er
sandt) som en evt forklaring paa, hvorfor havregrynene gav mavepine. Jeg er
helt enig i at er boernene glade for hvad de faar, saa kan det ikke vaere
helt galt :)

Pia

Fra : Lars Fischer

Dato : 28-11-02 10:13

> [...]

> det sidste halve års tid spist havregryn med rosiner i næsten
> hver eneste morgen, og hun er da hverken underernæret eller for

Din datter taget ikke skade af rå havregryn. Nogen kan få ondt i
maven af dem, men det gør din datter jo ikke. Problemet (hvis der er
et) kan være, at rå havregryn er svære at optage. De kan derfor give
en falsk mæthedsfornemmelse - man føler sig mæt, fordi de fylder godt
i maven, men optager i virkeligheden ingen næring. Hvis det er
tilfældet for din datter kan det opdages hved at hun er træt og
irritabel om formiddagen pga. lavt blodsukker - eller ved at hun får
en vane med at hælde store mængder sukker i havregrynene (for derved
at få noget sukker at trække energi af).

Selv spiste jeg havregryn med mælk hver morgen store dele af min
barndom, og jeg havde aldrig problemer med mangel på energi om
formiddagen. Jeg skiftede lidt mellem perioder med ymer og perioder
med havregryn, og jeg kan ikke mindes at der var forskel på hvordan
jeg havde det.

Hvis din datter er glad for havregryn, har det godt, og er sund og
rask, så skal du ikke bekymre dig om det.

/Lars

Fra : Pia

Dato : 28-11-02 10:44

"Lars Fischer" <fischer@suk.dk> wrote in message
> [...]
> formiddagen. Jeg skiftede lidt mellem perioder med ymer og perioder
> med havregryn, og jeg kan ikke mindes at der var forskel på hvordan

Tihi...jeg spiste ogsaa havregryn med maelk hver eneste morgen. Min mor
ville have jeg skulle spise vitaminpiller, og den eneste maade hun kunne faa
mig til det var at sige, at det var "havregrynspiller", som man skulle tage,
naar man spiste saa meget havregryn!!

Pia

Fra : Iben Holst

Dato : 27-11-02 10:58

> [...]
> havregryn til boern, da de ikke kan optage det i systemet alligevel. Det
> skal laves som havregroed for at have nogen som helst gavn.

Det gælder ikke kun for børn - der er mange voksne som ikke kan fordøje det
ordentlig og derfor får ondt i maven af det.
At sætte det i blød skulle netop fjerne de "ting" i havregryn, som gør det
ufordøjeligt.
Jeg ved bare ikke hvordan det skal gøres, for at det bliver gjort rigtigt.

Iben

Fra : Brian K

Dato : 27-11-02 21:26

"Pia" <pia.a.reynolds@btinternet.com> skrev i en meddelelse
> [...]
sammen.
> Naar det er koelet lidt ned spiser han det som en gal!!

hvordan er det liiiige man laver havregrød ?
(ja...jeg ved godt at man skal bruge havregryn....)

mvh
brian

Fra : Pia

Dato : 27-11-02 22:28

"Brian K" <brian@nospam.com> wrote in message

> Hej
>
> hvordan er det liiiige man laver havregrød ?
> (ja...jeg ved godt at man skal bruge havregryn....)
>
> mvh
> brian

Hejsa

Jeg er generelt ikke saerligt vaagen, naar jeg laver havregroed :) Saa jeg
tager en gryde, tager lidt over en haandfuld havregryn og smider i, saa
skvaetter jeg noget maelk i og saetter det over et lavt blus. Saa drikker
jeg en halv kop kaffe, og gaar hen og roer lidt i det. Saa drikker jeg
resten af kaffen. Jeg lader havregroeden blive en smule tyk foer jeg
haelder den over bananen. Blander det sammen. Haelder lidt kold maelk i og
roer lidt mere i det (baade for at koele det ned og for at goere det lidt
tyndere). Og det er saa det hele. Henter Thomas, saetter ham i stolen, og
vupti alle er glade :)

Pia

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 27-11-02 23:29

"Pia" <pia.a.reynolds@btinternet.com> wrote in

> [...]
> det ned og for at goere det lidt tyndere). Og det er saa det hele.
> Henter Thomas, saetter ham i stolen, og vupti alle er glade :)

Eller hvis det skal gå hurtigt, så kan man bruge den opskrift jeg sendte
tidligere i denne tråd

--ingermarie

Fra : Pia

Dato : 28-11-02 09:25

"Inger Marie Jakobsen" <im_nospam@brunsgaard.dk> wrote in message
> Eller hvis det skal gå hurtigt, så kan man bruge den opskrift jeg sendte
> tidligere i denne tråd
>
> --ingermarie

Hejsa

Det ville naturligvis vaere hurtigere med mikroovnen, men jeg synes altid,
det ender med at koge over i mikroboelgen?? Er det bare mig? Jeg blev saa
traet af at vaske mikroovn og braende fingrene da jeg tog skaalen ud af
ovnen, at jeg begyndte med komfur-metoden. :)

Pia

Fra : Lars Fischer

Dato : 28-11-02 10:18

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk>

> Ha - da jeg var barn, afskyede jeg havregrød, men spiste meget
> gerne rå havregryn med sukker og mælk

Ditto. Ethvert forsøg på at servere havregrød blev opfattet som en
krigserklæring. Skulle det være noget varmt om morgenen, så skulle
det være øllebrød.

Vi har ikke haft success med at servere havregryn for min datter -
måske bl.a. fordi min kone den dag i dag afskyer det. Min datter
spiser med stor fornøjelse øllebrød (næsten) hver eneste morgen.

/Lars

Fra : Louise

Dato : 28-11-02 13:52

> Ditto. Ethvert forsøg på at servere havregrød blev opfattet som en
> krigserklæring. Skulle det være noget varmt om morgenen, så skulle
> det være øllebrød.

Nu må jeg lige bryde ind og sige, at hvis jeg virkelig vil gøre mine børn
glade om morgenen, skal jeg "bare" lave havregrød! de ved virkelig ikke
noget bedre... De får det med kanelsukker på... Og de nyder det meget!

Louise

Fra : Iben Holst

Dato : 27-11-02 10:53

Hej!

> Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men undrer mig over hvorfor du ikke
> bare laver havregrød til drengen?

Bare og bare ....!! For et lille år siden var han meget glad for havregrød
og spiste det 2-3 gange ugentligt, men det behager ham altså ikke mere. Han
er lige knap 4 år og gammel nok til selv at vælge sin morgenmad og hvis jeg
tilbyder havregrød, får jeg et nej 4 ud af 5 gange.

Iben

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 27-11-02 12:27

"Iben Holst" <ria@os.dk> wrote in

> [...]
> ikke mere. Han er lige knap 4 år og gammel nok til selv at vælge sin
> morgenmad og hvis jeg tilbyder havregrød, får jeg et nej 4 ud af 5

Oh.. Ja, så kan jeg godt se problemet. Men tror du ikke at udblødede
havregryn vil blive opfattet som havregrød af den lille?

--ingermarie

Fra : June Last

Dato : 27-11-02 12:45

For et lille år siden var han meget glad for

Jeg river gerne et æble og tilsætter havregrøden, det gider en dejlig
let-blød-frisk smag - evt. med lidt sukker, til at runde æblesmagen af
med. (udblødte svesker, abrikoser osv. div nødder(hakkede) kan
ligeledes skabe variation og fornyelse. )
Et rigtig godt alternativ til havregrøden er vandris.. ja det hedder
det altså .. ris (grød) koges som når man laver risengrød og tilsættes
æblesnitter de sidste minutter - smager dejligt med sukker og mælk -
og er aldeles lækkert morgenen efter - iskold fra køleskabet - med
varm mælk - (kan godt se det ikke ser så spændende ud - her på skrift
- men prøv alligevel - da de fleste børn elsler det !

--
Kærligst June

Fra : Iben Holst

Dato : 30-11-02 12:41

> Oh.. Ja, så kan jeg godt se problemet. Men tror du ikke at udblødede
> havregryn vil blive opfattet som havregrød af den lille?

Egentlig ikke; men jeg har heller ikke prøvet endnu *S*

Jeg selv kan ikke sammenligne det. For selv om det måske går hen og bliver
"snasket" efter det har stået i blød, er smagen jo en helt anden og
konsistensen faktisk også. Og så er det koldt....

Iben

Fra : Aagaard Rasmussen

Dato : 28-11-02 16:54

"Iben Holst" <ria@os.dk> wrote in message
> [...]
> lige gøre det. Kan det stå i blød i mælken eller skal det være vand og i

Hej Iben.

Her i familien har vi også en, der for mange år siden fik så ondt i maven af
at spise havregryn, at lægen forbød ham at spise mere af det! Jeg tror ikke
det var fordi, det var giftigt, men snarere fordi han spiste så hurtigt, og
havregrynene lå og svulmede op i maven bagefter.

I Schweiz har jeg været ned til at servere "Birchnermüsli", som det er meget
almindeligt at spise.
Det er rå havregryn eller müsli, der er blødt op i køleskabet i mælk natten
over. Kan serveres med frugt eller syltetøj ovenpå. Det kunne være det var
noget for din dreng?

Venlig hilsen Christel.

Fra : Iben Holst

Dato : 30-11-02 12:45

> [...]
natten
> over. Kan serveres med frugt eller syltetøj ovenpå. Det kunne være det var

Hey - så er vi ved at være der hvor mit første indlæg egentlig ville hen
*S*; nemlig det med at have det til at stå i blød - hvordan og hvorledes....

Og jeg kan så forstå at det kan det godt i mælken og det må jo så være med
den mængde mælk man påregner at servere det med ??

Iben

Fra : Aagaard Rasmussen

Dato : 01-12-02 23:06

> [...]
>
> Og jeg kan så forstå at det kan det godt i mælken og det må jo så være med
> den mængde mælk man påregner at servere det med ??

Ja, det er det, og jeg vil tro, at havregrynene suger ca. det samme, som når
man koger grød.
-Mælken bliver altså opsuget af grynene.

Venlig hilsen Christel.