Mosen er ved at gro til - hvad kan man gør~
Fra : Jan

Dato : 25-11-02 19:30

Jeg er så heldig at have adgang til at fiske i en privat mose. Desværre er
mosen ved at "gro til". Grøden i vandet er meget høj, hvilket naturligvis
gør fiskeriet vanskeligt.

Men skidt nu med fiskeriet. Det er nu værre med selve mosen. Med årene vil
den jo gro fuldstændig til. Min far fortæller mig, at vanddybden i gamle
dage var over 3 meter, idet der dengang blev gravet tørv.

I efter-sommeren, hvor grøden er på sit højeste, er der vel i snit 30-40
centimeter at fiske på. Mange steder er fiskeriet fuldstændig umuligt, idet
grøden står HELT oppe i overfladen.

Hvad kan man gøre ?

- Kan man søge hjælp hos "myndighederne" (kommunen/amtet) ?
- Mon udsætning af græskarper er en god idé ?
- Findes der et redskab eller lignende som er specielt godt til at "rive"
grøde ind (det vil nok tage flere år

Jeg håber virkelig der er noget man kan gøre. Mosen er meget klarvandet - og
indeholder mange fisk. Gedder, skaller og suder. De skulle gerne bevares.

Gode råd ønskes !

Mvh Jan

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 25-11-02 23:09

"Jan" <janelne@mail.tele.dk> wrote in message
> Jeg er så heldig at have adgang til at fiske i en privat mose. Desværre er
> mosen ved at "gro til". Grøden i vandet er meget høj, hvilket naturligvis
> gør fiskeriet vanskeligt.

--- snip ---

> - Mon udsætning af græskarper er en god idé ?

Man skal i hvert fald passe på, at man ikke kommer for mange græskarper i,
og at man kan fjerne nogle af dem igen. De er glubske, vokser hurtigt, og
deres afføring er meget næringsrig. Sidstnævnt kan forvandle en klar sø med
planter til noget grøngrumset 'ørkenbund' - hvilket skete i Albertlund
søerne, da man satte for mange græskarper ud.

Fra : Rikard Jensen

Dato : 25-11-02 23:09

Græskarper vil sikkert spise det meste af grøden, inden for en overskuelig
fremtid.

Du skal under alle omstændigheder have tilladelse til at sætte græskarperne
ud. De burde kunne hjælpe dig på kommunen med det.

Når grødeniveauet er nede på et acceptabelt niveau kan du/i blot fiske dem
op, og kun lade nogle få stykker tilbage, til at holde grøden nede.

En anden løsning kunne være selv at fiske grøden op, det bliver dog nok til
et større projekt, alt afhængig af mosens størrelse.

Håber du får held med projektet, og post gerne tilbage med dine erfaringer.

mvh

rikard

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 26-11-02 08:27

Amtet er den myndighed man normalt skal henvende sig til ved restaurering af
damme. .

Græskarper kan jeg ikke anbefale, og de kræver under alle omstændigheder
tilladelse. Hvis søen er klarvandet er der ingen grund til at forstyrre
balancen i fødekæden. De risikerer at den bliver grumset eller brunvandet.

Man kan købe et dræg i bl.a. havnebutikker og andre der handler med udstyr
til fiskeri. Det er an slags simpelt firkroget anker. Kast ud og hiv ind.
Det kan tage en del grøde med ind, men kun den lange grøde. Hvis det er små
planter, tørvemos eller andet der er på bunden, gør det mere skade end gavn.
Du komme til at grumse vandet for meget til, og ødelægger bunden

Du kan også snakke med en lokal naturvejleder eller grøn guide. Eller
kommunen. Måske vil de være med til at lav et eller andet. Måske sammen med
nogle skoler.

mvh

Erik Breum Petersen
Grøn guide

Fra : Jan

Dato : 28-11-02 11:05

.... for jeres interessante svar, som jeg vil give videre til ejeren af
mosen.

Mvh Jan