Har brug for hjælp til lyd på min hjemmesi~
Fra : Jeppe Andreasen

Dato : 25-11-02 19:12

Hej.
Jeg er lige kommet igennem det overfladiske kursus med tekst,
billeder osv.
og nu vil jeg så gerne have lyd på min hjemmeside, men hvordan?

plz. giv en god forklaring, da jeg som sagt er lidt "newbie"

på forhånd tak

hilsen Jeppe

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jan Thorup

Dato : 25-11-02 19:47

Hej Jeppe

Du skal først importere en lyd ind i Flash - "Filer" - "Import"
og så finde du den lyd-fil, som du vil bruge. Den kan være wav
eller mp3. Må gerne være mp3 - fylder mindre.

Når det er på plads vil du kunne se din lyd i "Library" (åbnes m.
"Ctrl"+"L").

Har du lavet et layer til lyden - kan du markere det sted på
tidslinien, hvor du vil have din lyd placeret - med en keyframe
(("F5") indsætter keyframes)). Keyframen skal være markeret!

Og så trækker du lyden fra "Library" over på scenen. Og sagen er
bøf!

Hvis det er ex. en knap-lyd skal du ikke gøre mere.

Men hvis det er en lang lyd eller en baggrundsmusik(lyd) vil være
en god ide at sætte lyden med parameteret "Stream" i sound
options - det er ved feltet "Sync" i "Sound". Så stopper lyden,
når din film er færdig - modsat vil lyden fortsætte indtil den er
slut.

Husk, at kigge din Flash-report for at se om elementerne i din
flash-film er fornuftigt fordelt, så din film kan ses uden at den
"hakker".

Håber det hjælper lidt.

MVH Jan

Fra : Jeppe Andreasen

Dato : 25-11-02 21:49

Jan Thorup wrote in dk.edb.internet.webdesign.flash:
> [...]
>
> Husk, at kigge din Flash-report for at se om elementerne i din
> flash-film er fornuftigt fordelt, så din film kan ses uden at den

hmm. Jeg forstår det desvære ikke, men jeg vil meget gerne have de
koder man skal skrive i html for at sætte lyden ind. Så kan jeg
altid eksperimentere.
Men ellers mange tak for dit svar. Hvis jeg havde været bedre ville
jeg sikkert forstå det.
Jeg skal nok have det skåret ud i pap :D

Fra : Tomaten

Dato : 26-11-02 08:46

"Jeppe Andreasen" <TBC-strike@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men ellers mange tak for dit svar. Hvis jeg havde været bedre ville
> jeg sikkert forstå det.
> Jeg skal nok have det skåret ud i pap :D

Du skal ikke anføre noget ekstra i din HTML kode, det er i selve Flash
movien at lyden(e) ligger. Jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare det med
lyden bedre end Jan allerede har gjort, men lydene kan sidestilles med
grafikobjekter eller movieclips. Du håndterer dem på samme måde, dvs.
placerer dem i de keyframes hvor de skal bruges og når din movie så når den
keyframe bliver lyden afspillet.

Var det sort snak eller giver det mening?

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - ny version!
http://www.fastfreeway.dk/?ref=11242 - får du trafik nok på din hjemmeside?

Fra : MZH

Dato : 26-11-02 09:17

> [...]
>Men ellers mange tak for dit svar. Hvis jeg havde været bedre ville
>jeg sikkert forstå det.
>Jeg skal nok have det skåret ud i pap :D

Du har stillet spørgsmålet i en nyhedsgruppe, der handler om
programmet Flash, men så vidt jeg kan se af dit svar arbejder du i ren
HTML... Korrekt?

I så fald skal du stille spørgsmålet i dk.edb.internet.webdesign.html

Mvh.

Mikkel

Fra : Jeppe Andreasen

Dato : 26-11-02 18:19

MZH wrote in dk.edb.internet.webdesign.flash:

> [...]
> HTML... Korrekt?
>
> I så fald skal du stille spørgsmålet i dk.edb.internet.webdesign.html

Ja
det er korrekt, men er begyndt at eksperimentere med flash.