Motorsav fra 40 til 60 Kobik
Fra : Andre

Dato : 25-11-02 16:37

Nogle der ved hvad / hvor meget man vil få ud af, at gå fra 40 til ca. 60
kobik på en motorsav ???

Jeg har en motorsav på 40 kobik, som jeg bruger en del. Min forhandler mener
at 50 eller 60 kobik vil være bedre egnet til de bøgetræer, og store
grantrænere jeg arbejder med, men jeg er lidt i tvivl. En 60 kobik jonsered
koster jo lidt....

Fra : zigge

Dato : 25-11-02 18:52

Hej.

Der er på trods af hvad forhandleren prøver at bilde dig ind ikke den store
forskel på hvor hurtigt du kan save med en større eller mindre sav... Det
passer selvfølgeligt ikke, men, der er det ved det at jo længere sværd du
har på saven jo større behøver den også at være for at trække det fuldt ud.
Så hvis du ikke laver andet end at fælde 1 meter tykke bøgetræer, så ville
jeg da helt klart også gå efter en stor sav.
Skal jeg anbefale noget, så få en sav på omkring de 50 kubikcentimeter og
evt. to sværd. Sådan en sav er ikke for tung at gå med når man kvister af og
saver grene op, men har rigeligt kræfter til at klare tykke stammer. De to
sværd du har brug for er et 13" til normalt brug og evt. et 18" - 20" til at
fælde og opskære tykke bøgestammer.
Fidusen er også at du kan have filet den korte kæde til bløde træsorter
(spids vinkel) og den lange til hårde træsorter (stump vinkel), ved at file
den lange kæde mere stump, kræver den også mindre kraft at trække og saven
behøver ikke at være så stor.
Tro mig du bliver træt af at have en tung sav.
En ting som jeg lige vil nævne er at der er varme i håndtagene på min egen
sav og det sætter jeg umådeligt meget pris på, på denne her årstid

//zigge

PS: Jonsered laver nogle virkelig lækre save (har selv , men prøv også at
kikke på Ekkosavene...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-11-02 22:24

On Mon, 25 Nov 2002 18:51:47 +0100, "zigge" <laser@pc.dk> wrote:

>Tro mig du bliver træt af at have en tung sav.

Enig.
Jeg er også enig i at omkring 50 ccm er 'nok' til det allermeste.

>En ting som jeg lige vil nævne er at der er varme i håndtagene på min egen
>sav og det sætter jeg umådeligt meget pris på, på denne her årstid

Sådan en har jeg prøvet en gang - jeg blev godt forskrækket for jeg
vidste ikke at håndtagene blev så varme

>PS: Jonsered laver nogle virkelig lækre save (har selv , men prøv også at
>kikke på Ekkosavene...

Eller Stihl... Det allerbedste ved min Stihl er at den har værktøjsfri
kædespænding. Det er simpelthen genialt.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Andre

Dato : 26-11-02 18:45

> Enig.
> Jeg er også enig i at omkring 50 ccm er 'nok' til det allermeste.

Vil det sige, at i mener jeg skal købe en 50 ccm sav, eller bare beholde min
40 ccm ??? Den køre godt nok, men jeg syntes den er lidt for lille i skoven.

> Sådan en har jeg prøvet en gang - jeg blev godt forskrækket for jeg
> vidste ikke at håndtagene blev så varme

Har også prøver det, og når det kun koster ca. 500 kr. mere, så vil jeg også
have det næste gang.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 26-11-02 20:38

On Tue, 26 Nov 2002 18:45:06 +0100, "Andre" <andre21@ofir.dk> wrote:

>Vil det sige, at i mener jeg skal købe en 50 ccm sav, eller bare beholde min
>40 ccm ??? Den køre godt nok, men jeg syntes den er lidt for lille i skoven.

Hvis du syntes at din nuværende sav er for lille så køb en ny. Jeg ved
ikke hvor meget du saver, men jeg ved at de 15 - 20 træer jeg har væltet
med min 49ccm sav, der har den haft rigeligt med kræfter. Jeg overvejede
også at købe en på omkring 60 ccm men det er jeg nu glad for jeg ikke
gjorde. Min sav har rigeligt med kræfter uden at veje for meget.

(Og så er et nyt stykke 'legetøj' jo altid godt