afhængig baby??
Fra : Rikke Pedersen

Dato : 25-11-02 08:48

Hej

Min datter på næsten 3 måneder havde for et stykke tid siden ondt i maven.
Jeg fik det råd herinde at give hende kamillethe hvilket hjalp med det
samme, nu har min kæreste og jeg så desværre kommet til at give det hende
når hun er ked af det eller ikke vil sove, da det ser ud til at kunne hjælpe
hende.

Mit spørgsmål er så. Er kamillethe skadeligt for hende??

Hun kan sagtens drikke 100 ml på en gang. Det så skal dog siges at hun
stadigvæk spiser hos mig med velbehag

Med venlig hilsen Rikke

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 25-11-02 09:22

Rikke Pedersen skrev:
> Mit spørgsmål er så. Er kamillethe skadeligt for hende??

www.netdoktor.dk har der været lidt debat om kamillethe.
Det ser ud til, at kamillethe indeholder salicylsyre (det samme som
kodimagnyl), men i væsentligt mindre mængder end f.eks. en alm. pille.
En mor derinde skriver:
"Min SP sagde, at i en normal kop kamillethe (dvs. 250
ml/2,5 dl er der en femtedel=20% procent salicylsyre af
hvad der er i en kodimagnyl. Jeg blev derfor anbefalet ikke
at lave kamilletheen særlig stærk, og så er det jo endnu
mindre lillegutten får af salicylsyren, især hvis han kun
får 50-100 ml."

Læs evt. mere selv på Netdoktor om kamillethe :
http://makeashorterlink.com/?Y28641E82

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk

Fra : June Last

Dato : 25-11-02 10:29

On Mon, 25 Nov 2002 08:47:58 +0100, "Rikke Pedersen"
<Rikke1973@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Mit spørgsmål er så. Er kamillethe skadeligt for hende??
>
>Hun kan sagtens drikke 100 ml på en gang. Det så skal dog siges at hun

Jeg har selv amme-erfaring med 5 børn. Væske i øvrigt er rigtig godt
for dit barn, og følger hun vægtstigningen - som hun skal - er det
bare helt okay. Teen er god til at sikre væskebalancen, især hvis det
gives efter et måltid hos dig, op til en time efter ! Mængden kan I
evt regulerer - ved simpelthen kun at putte det i i skønner hun har
godt af i flasken, derved vænner i hende til at flasken bliver tom -
og det var så det, hun kan måske komme til at drikke lige i overkanten
i forhold til hendes velvære(men farligt er det ikke) simpelthen fordi
det er dejligt at sutte - overvej hvornår det er fint at tilbyde hende
af kop eller med ske. Tag en snak med sundhedsplejersken næste gang
hun kommer, de ved bare så meget ud fra deres store berøringsflade med
andre omsorgsfulde forældre. Lige et OBS - børn under 1 år må ikke få
honning.

--
Kærligst June

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 25-11-02 13:04

"Rikke Pedersen" <Rikke1973@hotmail.com> wrote in

> [...]
>
> Mit spørgsmål er så. Er kamillethe skadeligt for hende??
>
> Hun kan sagtens drikke 100 ml på en gang. Det så skal dog siges at hun

Kamillethe har været anbefalet af både min sundhedsplejerske og af lægen,
så jeg tror næppe det er farligt. Jeg har dog læst mig til at man ikke må
give barnet mere end 150 ml i døgnet, så det ikke går ud over appetiten.
Jeg vil dog tro at mængden også afhænger af barnets alder og så længe hun
får sin mad og trives, så er der ingen problemer.

Men I putter uden tvivl sukker i? Min lille søn kan i hvert tilfælde ikke
lide theen uden. Men så skal man passe på ikke at give barnet flasken ved
indsovning for sukker kan ødelægge tænder langt inden de bryder frem. Det
kan selve sutten også, hvis barnet ligger med den i munden hele tiden.

--ingermarie

Fra : Erik Olsen

Dato : 25-11-02 17:36

Inger Marie Jakobsen wrote:
> Kamillethe ..
>
> Men I putter uden tvivl sukker i?

Hvorfor dog i alverden det? Det er dog en forfærdelig vane at give børn
allerede fra de er helt små.

Te, også urteteer, skal drikkes helt uden sukker, ellers kan man slet
ikke smage teen. Så kunne man lige så godt drikke varmt vand med mælk og
sukker (som englænderne i Asterix).

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 26-11-02 12:22

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> wrote in news:artji9$9a5$1
@sunsite.dk:

> [...]
>
> Te, også urteteer, skal drikkes helt uden sukker, ellers kan man slet
> ikke smage teen. Så kunne man lige så godt drikke varmt vand med mælk og

Jeg blev anbefalet at give min dreng kamillethe mod hård mave. Men man
skulle tro det var rent og friskpresset citronsaft med det ansigt han satte
op da jeg gav ham det. Det ville han absolut ikke have og det var som om
han kunne krænge hele ansigtet indad. Det var ikke særligt stærkt.

Personligt holder jeg meget af "beriget the": The, brun farin og rom. Hvis
der skal være fest kan der puttes flødeskum ovenpå, men til
symptombehandling af en forkølelse eller halsbetændelse behøver man absolut
ikke flødeskum. Tro mig - det er meget, meget bedre end varm vand med mælk
og sukker

--ingermarie

Fra : Holger Danske

Dato : 28-11-02 13:25

Inger Marie Jakobsen wrote:
> [...]
> symptombehandling af en forkølelse eller halsbetændelse behøver man
> absolut ikke flødeskum. Tro mig - det er meget, meget bedre end varm

Lige et par ord fra en far til 3 drenge, ang. sukkerindtagelse !!

Det kan godt være at nogen synes at vi er "strenge" forældre, men hos os
bliver sukkermængden suverænt styret af os, og ikke af barnet !
Vores erfaring er at har man ikke startet med at give sukker, ud over måske
1 tsk. fuld ovenpå havregryn, ja så er behovet der ikke !
Vores børn har ikke 1 gang !! spurgt om de måtte få sukker i the'en, og
derudover skal så siges at i vores hytte er det slikdag 1 gang om ugen, og
kun 1 gang, lørdage.
Mange af vores venner synes at det er synd for ungerne, men, og det er et
stort men, det er jo ikke et /behov/ der er tale om, men om smag og behag.
Og har de først fået en "sød tand" ja så kan enhver vel se balladen, hvis
barnet, som desværre alt for mange i dag, går han og bliver overvægtig.
Det er altid nemmere ikke at starte med en vaneting, end det er at kvitte
det, når det er blevet en uvane...

H.D.
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --

Fra : Pia

Dato : 28-11-02 13:55

"Holger Danske" <Holger_Danske@msn.com> wrote in message

> [...]
> barnet, som desværre alt for mange i dag, går han og bliver overvægtig.
> Det er altid nemmere ikke at starte med en vaneting, end det er at kvitte

Der er jeg helt enig. Min soen elsker sin havregroed...men har aldrig haft
sukker paa/i. Selv naar den er lavet med revne aebler i. Han elsker
kiks...men faar for det meste helt almindelige kiks (den slags, der bruges
til ost) som hverken har salt eller sukker i. Han er kun lille (15 mdr) og
er glad og tilfreds. Han faar heller ikke juice, men faar bare vand (eller
naturligvis maelk til mad osv). Der er ingen grund til at give saft eller
juice med mindre boern naegter at drikke noget som helst. Han har altid
vaeret vant til vand, og drikker det gerne (og i store maengder:) ). Han
faar jo noget sukker i form af frugtsukker naar han spiser aebler/bananer og
andet frugt, men det er alt.

Pia

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-11-02 17:50

Holger Danske wrote:

> [...]
> han og bliver overvægtig. Det er altid nemmere ikke at starte med en
> vaneting, end det er at kvitte det, når det er blevet en uvane...

Dejligt at høre!

Jeg kan tilføje risikoen for diabetes type 2. Risokoen øges med overvægt
og overdreven sukkerindtagelse.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : June Last

Dato : 28-11-02 22:27

>Jeg kan tilføje risikoen for diabetes type 2. Risokoen øges med overvægt
>og overdreven sukkerindtagelse.
Ja men dette er jo ikke den form for diabetes et barn får ! (nu det
lige er det der er emnet i denne tråd)

>Venlig hilsen
>Erik Olsen

Men vaner er nemmere at forebygge end ændre, dog kan alt jo blive lidt
for yderligående !

--
Kærligst June

Fra : Tine Andersen

Dato : 28-11-02 23:19

"June Last" <Junelast@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja men dette er jo ikke den form for diabetes et barn får ! (nu det
> lige er det der er emnet i denne tråd)
Jo, med den grad af overvægt, der ses i underskolen i dag, er børnene også
begyndt at få 'gammelmandssukkersyge'. Dog ikke forårsaget af overdrevent
indtag af sukker, men af overvægt.

Tine

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-11-02 23:26

Tine Andersen wrote:
> Jo, med den grad af overvægt, der ses i underskolen i dag, er børnene
> også begyndt at få 'gammelmandssukkersyge'. Dog ikke forårsaget af
> overdrevent indtag af sukker, men af overvægt.

Lige præcis. Det er også årsagen til at jeg skrev "diabetes type 2"
fremfor den almindelige, men fejlagtige betegnelse
"gammelmandssukkersyge". Jeg var selv 34, og en af mine brødre 26, men
der ses udbrud hos meget yngre mennesker nu om dage.

Dårlige spisevaner og overvægt grundlægges i barneårene, så emnet er i
høj grad relevant i gruppen.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : June Last

Dato : 29-11-02 10:06

> [...]
>begyndt at få 'gammelmandssukkersyge'. Dog ikke forårsaget af overdrevent

Hej Trine

Det vil jeg gerne læse mere om - for det vidste jeg ikke ..hvor finder
jeg "noget om det" !
--
Kærligst June

Fra : Tine Andersen

Dato : 30-11-02 11:47

> Hej Trine
>
> Det vil jeg gerne læse mere om - for det vidste jeg ikke ..hvor finder
> jeg "noget om det" !
> --
> Kærligst June
Kære Jane (jeg hedder Tine)

I dagspressen - de skriver jævnligt om det. Prøv at google på overvægt og
børn.

Tine

Fra : Mille

Dato : 30-11-02 12:01

"Tine Andersen" <tine.invalid@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "June Last" <Junelast@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> også
Årsag og virkning? HMmmm måske begge del er en virkning af det enorme indtag
af hurtige kulhydrater, men her er vi nok lidt O.T., men jeg bliver lidt
bekymret, hver gang man hiver overvægt frem som årsagen. For hvor ommer den
så fra.....?
Hilen Mille

Fra : Tine Andersen

Dato : 30-11-02 12:27

"Mille" <bente_beks@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> af hurtige kulhydrater, men her er vi nok lidt O.T., men jeg bliver lidt
> bekymret, hver gang man hiver overvægt frem som årsagen. For hvor ommer

Din vægt er som en bankkonto. Sætter du flere kalorier ind end du hæver, får
du overskud = overvægt.

Så simpelt er det. Alle teorierne om, hvad der feder mest, giver jeg ikke
meget for. Sæt mindre ind (spis mindre) eller hæv noget mere (forbrænd nogle
flere kalorier), så falder saldoen (vægten)

Tine

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 02-12-02 10:25

"Tine Andersen" <tine.invalid@post3.tele.dk> wrote in

> [...]
> ikke meget for. Sæt mindre ind (spis mindre) eller hæv noget mere
> (forbrænd nogle flere kalorier), så falder saldoen (vægten)

Så simpelt er det heller ikke for som flere har måttet erkende så kan
motion og især styrketræning faktisk øge vægten. Det skyldes naturligvis at
mens fedtet godnok forsvinder så kommer der istedet muskler og de vejer som
bekendt til.
--ingermarie

Fra : Erik Olsen

Dato : 02-12-02 18:41

Inger Marie Jakobsen wrote:
> [...]
> motion og især styrketræning faktisk øge vægten. Det skyldes
> naturligvis at mens fedtet godnok forsvinder så kommer der istedet

Ja, og samtidig øges appetitten ved megen motion. Derfor er det vigtigt
at maden "fylder" tilstrækkeligt så fordøjelsessystemet har noget at
arbejde med. Det er bedst at skære ned på fedt- og sukkerstoffer, for de
"fylder" ikke.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : June Last

Dato : 30-11-02 14:58

> [...]

>I dagspressen - de skriver jævnligt om det. Prøv at google på overvægt og

Kære Tine (undskyld jeg kludrede rundt med dit navn*s*)
Nu forholder det sig sådan, at jeg har en søn der er diabetiker
(ligeledes en ex. mand , far og bedstefar med diabetes)
vi følger tæt - hvad der sker i forhold til diabetes - udviklingen ..
forskning m.m . Sidst vi var på et 4 dages kursus med div. fagpersoner
inden for området, var der netop en af de forældre ( vi var over 30
familier med diabetesbørn rep.) der spurgte ind til ovennævnte. Det er
selvfølgelig selvsagt, at det ikke er godt, at tillægge barnet usund
levevis fra barndommen af.. og slet ikke at barnet bliver overvægtig.
Men - at det specielt er diabetes der kommer "ud af det" - har jeg
endnu ikke stødt på. Og vil derfor gerne, at der ikke unødigt spredes
frygt for det hos forældre, der har et barn der vejer for meget.
På grund af diabetes i familien har jeg en særlig interesse i at læse
"det nye" (du skulle have set i pressen sat der nu skulle være en
dokumenteret eller formodet sammenhæng)! så skulle du støde på noget
igen, vil jeg da gerne have et praj. Jeg kan lige tilføje, at i vores
familie var/er dem med diabetes enten normalvægtige eller under og har
aldrig haft et gram for meget på kroppen.
--
Kærligst June

Fra : Erik Olsen

Dato : 30-11-02 15:52

June Last wrote:
> [...]
> familie var/er dem med diabetes enten normalvægtige eller under og har
> aldrig haft et gram for meget på kroppen.

Bemærk at der blev talt om type 2 diabetes. De fleste børn med diabetes
har type 1.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : June Last

Dato : 30-11-02 19:06

>Bemærk at der blev talt om type 2 diabetes. De fleste børn med diabetes
>har type 1.
>
>Venlig hilsen
>Erik Olsen

Netop og derfor undrer det mig - da jeg ikke har kendskab til at børn
overhovedet kan få type 2 !

--
Kærligst June

Fra : Erik Olsen

Dato : 30-11-02 20:36

June Last wrote:

> Netop og derfor undrer det mig - da jeg ikke har kendskab til at børn
> overhovedet kan få type 2 !

Jeg prøvede at kigge nærmere efter nogle af de artikler som Tine nævnte:

http://www.sundhed.dk/servlet/newsarticle?id=4859
Her står at antalle af diabetestilfælde blandt 0-15-årige er steget
gennem de sidste 30 år.

http://www.sundhed.dk/servlet/newsarticle?id=3590
Her står: Børn med en særlig art type 2 diabetes er meget sjældne.
Faktisk er der i Danmark registreret mindre end 10 af disse børn.

Så nok har du ret, men som jeg tidligere skrev: Dårlige spisevaner og
overvægt grundlægges i barneårene. Det er vel ikke ligegyldigt om ens
barn får diabetes i 25-30-års alderen?

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Tine Andersen

Dato : 30-11-02 17:32

> [...]
> familie var/er dem med diabetes enten normalvægtige eller under og har
> aldrig haft et gram for meget på kroppen.
Kære June

Jeg fandt et par artikler om emnet på www.sundhed.dk - den ene sakset fra
Helse og den anden en udtalelse fra Diabetikerforeningen. De er ikke enige.

Tine

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 28-11-02 18:56

> [...]

> bliver overvægtig. Det er altid nemmere ikke at starte med en
> vaneting, end det er at kvitte det, når det er blevet en uvane...

Jeg synes det er flot at I kan. Som forældre har I enten måtte lave en
livsstilsændring eller også har I aldrig selv haft den store sukkerforbrug.
Men det er alligevel flot. Og rigtigt og sundest.

Meeen... når jeg står med en få uger gammel dreng på armen som skal drikke
for at få væske nok så han ikke skider jordknolde og når han kategorisk
nægter at drikke den sure the, så tyr man altså til det som der skal til.
Så kommer principperne altså i anden række

Desuden har sukkeret også en mild smertestillende effekt og det er rart at
høre veltilfrede snorkelyde fra liften fremfor klagende småhyl.

--ingermarie

Fra : Sander

Dato : 28-11-02 20:30

"Inger Marie Jakobsen" <im_nospam@brunsgaard.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nægter at drikke den sure the, så tyr man altså til det som der skal til.
> Så kommer principperne altså i anden række

Da vores drenge var små, led de også af hård mave. Vi blev rådet af
sundhedsplejesken til, at blande lidt Lactulose i deres mælk (
modermælkserstatning ). Det hjalp på maven. Ved ikke om det bruges mere, men
du kan da spørge din SP.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 29-11-02 10:24

"Sander" <sander@tjekmig.dk> wrote in

> [...]
> sundhedsplejesken til, at blande lidt Lactulose i deres mælk (
> modermælkserstatning ). Det hjalp på maven. Ved ikke om det bruges

Jojo.. Vi brugte skam laktulose, men det var jo en behandling som ikke
hjalp lige med det samme. Han har det heldigvis fint nu og har hverken fået
laktulose eller sukker-the i mange dage.

--ingermarie

Fra : June Last

Dato : 28-11-02 22:28

>Desuden har sukkeret også en mild smertestillende effekt og det er rart at
>høre veltilfrede snorkelyde fra liften fremfor klagende småhyl.
>
>--ingermarie
Lige et lille OBS på at børn under et år ikke må få honning(for dem
der ikke skulle vide det )
--
Kærligst June

Fra : Sander

Dato : 29-11-02 07:06

> Lige et lille OBS på at børn under et år ikke må få honning(for dem
> der ikke skulle vide det )
> --

Og de må heller heller ikke få jordbær...

Mvh. www.tjekmig.dk