Brugen af sessions
Fra : Lars Klingenberg

Dato : 24-11-02 23:07

Halløj,

Jeg er begyndt at anvende sessions til mange ting. Dels rummer de en del
fordele og dels kan de i visse tilfælde erstatte brugen af variabler i
URL'en. Spørgsmålet er om der er en "downside" ift. at bruge sessions
meget...?

/Lars

Fra : Jakob Andersen

Dato : 24-11-02 23:24

"Lars Klingenberg" <newsgroup@lknet.dk> wrote
> [...]
> fordele og dels kan de i visse tilfælde erstatte brugen af variabler i
> URL'en. Spørgsmålet er om der er en "downside" ift. at bruge sessions

De data du gemmer i session variablerne bliver opbevaret på serveren og hvis
du har mange brugere kan det godt blive til en større mængde data som
serveren skal junglere rundt med i hukommelsen, men vi skal dog snakke om en
del data før det begynder at betyde noget.

Men et helt andet problem er at du hvis du benytter session variabler
istedet for parametre i URL på nogle uhensigtsmæssige steder kan man ikke
linke direkte til dine sider og sidst men ikke mindst vil du også få et
problem hvis en bruger har disabled cookies og dermed sessions.

--
Jakob Andersen

Fra : Torben Brandt

Dato : 25-11-02 00:03

Jakob Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> linke direkte til dine sider og sidst men ikke mindst vil du også få et
> problem hvis en bruger har disabled cookies og dermed sessions.

Og lige endnu et problem:
Hvis man har to browser-vinduer, som deler ASP-Session-Cookien, fx efter
CTRL+N i IE, så kan de ikke se to forskellige sider.

Jeg synes fortrinsvis at oplysninger om hviken side, der ses, skal ligge i
URL'en og oplysninger om brugeren, fx kodeord og indkøbsvogn, skal ligge i
Session-objektet.

mvh Torben

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 25-11-02 01:44

<snip>
> kan man ikke linke direkte til dine sider
<snip>
> et problem hvis en bruger har disabled cookies og dermed sessions.

Så omfattende en brug af sessions snakker vi ikke om - det er ikke sådan at
index-siden rummer alle "hemmelighederne"

Hver af mine sider udgøres af flere dele: en grafisk skabelon med en menu i
grafisk udgave, en nongrafisk skabelon (fx til ældre browsere hvor CSS ikke
understøttes tilfredsstillende) med en menu i nongrafisk udgave og selve
tekstindholdet der hentes ind i de to skabeloner med SSI.

På hver af de to skabelonsider defineres to sessions:
1) Session("layout")
2) Session("submenu")

ad. 1
Denne session indeholder information om hvorvidt der anvendes det grafiske
layout eller det nongrafiske layout. Værdien af den pågældende session
afgører om tekster (på andre sider i samme domæne) der linkes til fra selve
teksten (på den pågældende side) skal vises i det grafiske layout eller det
nongrafiske layout. Således at uanset om man foretrækker det ene eller det
anden layout, så hentes teksten altid ind i den rigtige skabelon. Desuden
afgører denne session om de små navigationslinks [til toppen] og [tilbage]
enten vises i grafisk version eller tekstversion. Dvs. at hver side selv
rummer informationerne til at generer links på samme side og man kan derfor
godt linke/lave bookmark til hver enkelt side i domænet (også selvom cookies
er slået fra) og der opstår heller ikke problemer med TimeOut, da den
statiske HTML jo en genereret. Dette virker tilsyneladende selvom cookies er
slået fra (dog kun testet i Mozilla 1, Opera 6 og IE6) og også i situationer
hvor ASP-Session-Cookien deles (jf. Torben Brandts indlæg).

ad. 2
Denne session indeholder information om specifik hvilken side der vises.
Dette bruges til at genere teksten i en asp-side i roden der _kun_ generer
det tekstmæssig indhold af den side der vises - altså en meget printvenlig
side uden menuer og formateringer - en funktion mange bruger i dette domæne.
Her opstår der dog problemer både hvis sessions er slået fra og ved
Session.TimeOut, men da det er en funktion der ikke hindrer indholdet i at
blive vist vurderer jeg ikke det som et problem ift. de fordele der er ved
anvendelses af sessions til de øvrige formål.

Den sidste ting Torben Brandt er inde på om hvorvidt man bør anvende
sessions til at ligge oplysninger om hvilken side der vises, er jeg
principielt enig med ham. Til gengæld gør den model jeg anvender det også
muligt at generer nogle meget "pæne" URL'er der er nemme at huske og som
ikke er plastret til med variabler, tegn og underlige gerninger. Det er
selvfølgelig en smagssag, men det fremgå vist tydeligt at jeg ikke bryder
mig om svulmende URL'er...

/Lars