Sænkning af loft
Fra : Karsten Skov

Dato : 24-11-02 18:51

Min bror har købt en større ældre villa, hvor loftet er sænket ned til en
højde af godt 3 meter (ja 3). Den oprindelige lofthøjde er 3,5 meter, og det
originale loft består af et flot stukloft. Han er i tvivl om den ekstra
varmeudgift, der vil/kan opstå, hvis han hæver loftet. Første salen over
loftet er i øvrigt udnyttet.

Skal han sænke loftet og isolere og lave ny stuk, eller bruge det originale
?

Er der nogle steder hvor man kan beregne varmeforbruget i forhold til
loftshøjde?

hilsen
Karsten Skov

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-11-02 18:59

Karsten Skov wrote:
> [...]
> loftet. Første salen over loftet er i øvrigt udnyttet.
>
> Skal han sænke loftet og isolere og lave ny stuk, eller bruge det

Hvis førstesalen er opvarmet, betyder forskellen i isolering med/uden
nedhængt loft næppe den store forskel i varmeregningen: Det man bruger
mere i stueetagen, bruger man mindre på førstesalen.

Til gengæld kan det være en fordel at slippe for en brandrisiko hvis det
nedhængte loft er lavet forkert.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Søren Rohde

Dato : 25-11-02 08:41

Med fare for at lyde dum:

Ekstraregning eller ej; det loft skal ned. Stukloft og et par stearinlys
varmer helt ind i sjælen. Og bliv nu ikke fristet til at hænge en
amerikanerpropel op i loftet vel? Selvom den kan flytte den varme luft ned
til gulvet vil det være synd.

Vi har selv et gammelt hus med højt til loftet (desværre ingen stuk), og
lidt kulde og træk hører med. Havde før et nyt parcelhus med gulvvarme
overalt, men fortryder intet. Se billede af huset på
http://home1.stofanet.dk/fam_rohde/ og forstå vores glæde.

Det er (efter min mening) en synd at mange folk under energikrisen satte
uhøvlede brædder op i stuerne.

Husk at det er tilladt at have supplerende elvarme, hvis der er tale om
komfortvarme - f.eks. ved siden af din (brors) lænestol.

Held og lyke med projektet!

--
Mvh. Søren Rohde, Brabrand

Altid noget til salg på hjemmesiden: