Lyd og isolering i etageadskillelse
Fra : Morten DH

Dato : 24-11-02 15:50

Jeg er ved at få renoveret min lejlighed i en ældre bygning fra
århundredeskiftet og har i den forbindelse optaget gulvet...

Det oprindelige gulv bestod af afhøvlede fyrretræsplanker, ca. 30mm tykke,
lagt direkte på de træbjælker der udgør etageadskillelsen... Der var
isoleret med ca. 10 cm lerindskud lagt på en forskalling med knap 10 cm luft
gab mod underboens loft-forskalling.

Lerindskuddet, og den forskalling det lå på, blev fjernet og gulvet er
blevet rettet op med 2*4 regler skruet fast på de oprindelige træbjælker.
Der er lagt et 25mm forskalling lag (til at ligge gulvvarme installation i
med varmefordelingsplader osv.) direkte på tværs af 2*4 reglerne, derover
1mm gulvpap og oven på igen 12mm krydsfinerplade lag, et tynd lag
afretningsmasse samt et lag 10mm granitfliser. Etageadskillelsen er fyldt ud
med 175mm Isover39 isolering, lagt direkte på underboens loftforskalling.

Mit problem er en kværulant underbo (lang historie) som denne gang hævder
der er blevet væsentligt koldere i hans lejlighed efter dette - samt at han
er meget mere generet af støj fra min lejlighed, specielt trinstøj (selv
hører jeg mindre støj fra underboen i de rum jeg har fået gjort det i).

Så det jeg søger er lidt henvisninger til isoleringsværdier på lerindskud
kontra Isover39 (både lyd og temperatur) el. lignende, samt kilder til at
renoveringen er udført korrekt, så jeg kan præsentere ham for dette...
Kommentarer til mit "projekt" er også meget velkomne i det jeg påregner at
gøre noget tilsvarende i den anden halvdel af lejligheden til foråret...

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 25-11-02 13:19

> [...]
> gøre noget tilsvarende i den anden halvdel af lejligheden til foråret...

Den måde der er bruges ved renovering af etageadskilleser med
lerindskud er følgende fra underboen:
puds - forskalling - isolering(så meget der er plads til) - 1x2"lister
skruet på siden af bjælkerne - 2(to)lag gips lagt på listerne med
forskudte stød og fuget med akryl langs alle kanter - gulv.

At det gamle var dårligere end dette er ligegyldigt. Denne løsning har
man krav på ved en forskriftsmæssig forsikringssag(efter et svampe
angreb f.eks.).
Varme isoleringen burde være bedre nu end før hvis isoleringen er
skåret og lagt tæt.

Jeg mener ivøvrigt at ler lydisolere bedre end glasuld fordi det er
tungere. Og jeg ved at man tidligere har haft brugt ovntørret
kvartssand i hulrum for at lydisolere.

Prøv at kontakte statens byggeforskningsinstitut som udgiver
bygningsreglementerne.

Med træ hilsner
Philip Oest Møller

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 25-11-02 14:49

Morten> Jeg er ved at få renoveret min lejlighed i en ældre bygning fra
Morten> århundredeskiftet og har i den forbindelse optaget gulvet...

Morten> Mit problem er en kværulant underbo (lang historie) som denne gang hævder
Morten> der er blevet væsentligt koldere i hans lejlighed efter dette - samt at han

Så må han jo have nasset på på din opvarmning før.
Man har vel ikke krav på at få varme fra naboerne.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Martin Christiansen

Dato : 25-11-02 22:12

Fra : Morten DH

Dato : 26-11-02 20:29

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> opgraderes til en BD-90 konstruktion.
>
> Herudover er kravene til trinlydsniveauet (L'n,w) og
> luftlydsisolationen (R'w) ligeledes beskrevet i

Du kan vel ikke tilfældigvis henvise til hvor i bygningsrementet det står?
Jeg sad og kiggede her:
http://www.rockwool.dk/tekniskservice/bygbib/br_95/index.htm men kan ikke
rigtig finde det

> Den konstruktion du har lavet opfylder langt fra disse krav.
> Du skal være opmærksom på at hvis du sælger din lejlighed sådan
> uden at oplyse dette, kan du stilles til ansvar for det.

Takker mange gange for svaret, der er vist noget jeg lige skal ha helt styr
på før jeg går videre...

Fra : Martin Christiansen

Dato : 26-11-02 22:30

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> skrev i en meddelelse
> Du kan vel ikke tilfældigvis henvise til hvor i bygningsrementet det står?
> [...]

Brug dette link. Der er det komplette BR-95 med tillæg:

http://www.efs.dk/pls/www1prod/efsdata.efs1?tekst_id=0&emne=byg_byg&produkt=
ebs&show=1

Tillæg 1 af 15/10-1999 må være den seneste ændring af kap. 6.7.2.

Vedr. brand så står der i 6.7.2 Konstruktive forhold - Konstruktioner:
"Stk. 4. I bygninger med op til 2 etager, hvor gulv i øverste etage ikke er
mere end 5,1 m over terræn, skal bærende konstruktioner til og med gulvet i
øverste etage udføres mindst som BD-bygningsdel 60." (BD = BrandDrøj i 60
min.)

"Stk. 5. I bygninger med mere end 2 etager, hvor gulv i øverste etage ikke
er mere end 12 m over terræn, skal bærende konstruktioner til og med gulvet
i øverste etage udføres mindst som BS-bygningsdel 60." (BS = BrandSikker i
60 min.)

Da jeg går ud fra at der hvor du bor er der flere lejligheder end stue og 1.
sal, så er det reglen om BS-bygningsdel 60 der gælder.

Da en BS-60 konstruktion kun må bestå af ubrandbare materialer (stål/beton
mv.) kan dette ikke lade sig gøre ved renovering af gamle lejligheder med
træbjælkelag. Derfor dispenseres der normalt herfor ved at tillade en BD-90
konstruktion. Ellers skulle man ved renovering af lejligheder lave nye stål-
eller betondæk

Du kan læse mere om BD-90 kravet og hvordan det opfyldes her:
http://www.gyproc.dk/dk_service/images/PDF_af_haandbog/2-3.pdf på side 137

Her foreskriver de bl.a. 4 lag 13 mm gips og yderligere 2 lag til nedhængt
loft pga. lyd.

Vedr. lyd er kravene angivet i 9.2 samt forklaret i bilag 4. Hvorledes man
opnår kravene, kan dette gøres enten ved at bruge kendte, gennemprøvede
konstruktioner, f.eks. som angivet på
http://www.gyproc.dk/dk_service/images/PDF_af_haandbog/2-3.pdf.
I SBI-anvisning 173 gives der eksempler på forskellige bygningsdeles
lydisolation. En anden metode kan være at måle sig frem.

Mvh - Martin