Fugt i væggen
Fra : Johnny Fladstrand

Dato : 24-11-02 11:39

Hejsa

Vi har et hus fra 1923 med dobbeltmurede ydervægge. Vi har boet her et par
år og nu er der observeret fugt på en indervæg i stuen.
Det har vist sig som en ½ meter aflang plet ca. 10 cm. over panelerne 2
steder i stuen på hver sin indervæg..

Er der nogen der har en ide til hvordan hvem der kan fortælle hvad sådan
noget kan skyldes?
Er der nogen der har en ide til hvad sådan noget kan skyldes og hvad man gør
ved sådan noget?

Er det noget en husforsikring eller en ejerskifteforsikring evt vil dække
hvis der skal laves et større indgreb for at komme fugten til livs?

Med venlig hilsen
Johnny

Fra : Adam Franciere

Dato : 25-11-02 15:28

Vedkommende (fladstrand@get2net.dk) sagde i
<3de0ac6b$0$237$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, at...
> [...]
> år og nu er der observeret fugt på en indervæg i stuen.
> Det har vist sig som en ½ meter aflang plet ca. 10 cm. over panelerne 2

Hvordan ser fugerne ud på ydersiden? Ikke nødvendigvis lige ud for
området, men generelt i området? Fugt i et hus er ikke for børn! Kan være
mere eller mindre uskyldigt, men også være et meget omfattende problem.
Har selv gode erfaringer med at udskifte fugerne. Men det er en
omfattende opgave.

> Er der nogen der har en ide til hvordan hvem der kan fortælle hvad sådan
> noget kan skyldes?

Mit eneste bud umiddelbart er fugerne. Evt. for lidt luft omkring de
angrebne områder.

> Er der nogen der har en ide til hvad sådan noget kan skyldes og hvad man gør
> ved sådan noget?

Omfuger væggen..?

> Er det noget en husforsikring eller en ejerskifteforsikring evt vil dække
> hvis der skal laves et større indgreb for at komme fugten til livs?

Fugt kræver som regel en omfattende indsats. I første omgang ville jeg få
en gammel rotte i faget til at efterse fugerne i ydervæggen. At det skal
ske tæt på væggen (ikke noget med telefonisk diagnose!!!), er et MUST!

Ved intet om hvilken forsikring, der evt. kan dække det. Sandsynligvis
ingen?

Venligst, Adam

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 25-11-02 22:40

Det kan også være opstigende grundfugt. Tjek evt. www.fugtproblemer.dk.
VH
Jakob

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 26-11-02 09:03

Jeg tror forsikringen kan hjælpe her med henvisning til
byggesagkyndig, for hvis der sker følgeskader (svamp og råd) skal de
dække.

Det kan også være utæt/tæt tagrende og nedløb. Som giver stor vand
belastning ved ydermuren.

Sikkert ikke da det muligvis er alm. slid på bygningen. Lidt som med
udstødningen på bilen der bliver tæret.

med træ hilsen
Philip Oest Møller