Gedde fiskeri!
Fra : [KBC]

Dato : 23-11-02 20:34

Hey NG!!

Jeg ville lige høre om der var nogen der kunne sige mig hvad for noget
grej/arn jeg skal bruge hvis jeg vil fiske efter gedder!!!???

mvh
[KBC]

begin 666 c.gif
K1TE&.#EA`0`!`( ``/___P```"'Y! $`````+ `````!``$```("1 $`.P``
`
end

Fra : *¨* kent *¨*

Dato : 23-11-02 21:40

On Sat, 23 Nov 2002 20:33:41 +0100 in <news:dk.fritid.lystfiskeri> [KBC]
wrote:

> Jeg ville lige høre om der var nogen der kunne sige mig hvad for noget
>grej/arn jeg skal bruge hvis jeg vil fiske efter gedder!!!???

En stang og et hjul.

Hvis du si'r os hvor og hvornår så kan vi fortælle mer.

Fra : [KBC]

Dato : 24-11-02 08:04

Jeg fisker i Norsjælland! Det skulle være på denne årstid!!

Håber på lidt hjælp!

mvh
[KBC]

www.hjfk.webbyen.dk

Fra : [KBC]

Dato : 24-11-02 08:05

Og det skal være fra land IKKE med båd!!!

Fra : Ole Christensen

Dato : 24-11-02 09:21

Fisker du med agn?

Det mest effektive er at bruge en levende skalle (eller aborre) som agn på
en 3-krog på et wireforfang, hængende ca 1 m under en prop. Hvis det er
ulovligt at bruge levende agn, hvor du fisker, kan du bruge en død fisk.
Igen skalle, aborre, sild.
Selv bryder jeg mig ikke om at bruge levende agn. Jeg må jo være for sart :)
Af kunstagn, kan jeg anbefale Rapala Jointed i størrelsen 11cm eller 13 cm i
sølv/sort. Jeg har taget 33 gedder i år og det er nok den, som har lokket
til flest hug. En sidegevinst er, at halvstore og store aborrer finder den
ligeså uimodståelig. I solskin er en anden geddemagnet Blue Fox vibrax size
4 - 5. Den går ligeledes rigtig godt til aborrer af de lidt større. Farven
igen sølv.

Linen kan være 0,25, 0,28 - 0,30 mm god nylonline, afhængigt af hvor skrap
du er. Husk wireforfang igen, eller du kan bruge en stump 0,5 - 0,6 mm
nylonline som forfang, da det er mere usynligt end wire, som gedderne godt
kan være sky overfor, hvis der er regelmæssigt fiskeri på stedet. På den
anden side set, hvis du går efter de rigtigt grove gedder, SKAL du bruge
wire-forfang og så er det også bedre med 0,17 mm flettet line, som er
stærkere end 0,30 mm nylon. Der var en dag en gedde som huggede på min
vibrax, så det sang i stangen, stod bomstille så jeg ikke kunne rokke den og
gnavede mit 0,60 mm nylonforfang over på under 10 sekunder. Da ærgrede jeg
mig.

Jeg bruger en Kinetic Viper stang, som er en 9 fods stang med helaction. Det
skal være en forholdsvis stiv stang, for at du kan give ordentligt modhug.
Den er forholdsvis billig men fungerer rimeligt, også til kystfiskeri.

Med hensyn til hjul, er et fastspolehjul fra Shimano, Okuma, ABU, Daiwa
eller andre, gode til spinnefiskeri. Det er allroundhjul, som kan bruges ved
både strand, sø og å. Prøv at kigge på nogen som ligger i den prisklasse, du
har tænkt dig. Tag dem i hånden, mærk vægten og balancen når du holder dem i
pinden der ligger an mod stangen. Slå bøjlen tilbage, udløs den igen, drej
på håndtaget og mærk hvordan det går. Gør så dit valg.
Personligt vil jeg mene at et hjul med top-bremse vil være overlegent over
for et med bundbremse da topbremser generelt er lettere at justere ind til
den rette modstand (som skal være ca. 1/3 af linens brudstyrke, lidt mere
måske. Og en gedde er jo ikke nogen svækling, de kan både finde på at
springe og alt muligt.

K&B

[KBC] <kasper.bcNOSPAM@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:arol6o$1k9m$1@news.cybercity.dk...

Fra : Anders & Berit

Dato : 24-11-02 09:53

Og som et supplement til Oles udmærkede svar.

Jeg har også rigtigt gode erfaringer med ABU Utö og Atom eller lignende i
størrelser fra 20 - 30 gram. De kan nemlig fiskes ganske langsomt, uden at
gå for dybt, og de bevarer end lokkende vrikken ved ganske lav
indspinningshastighed. Lad tilslaget falde omgående ved hug. Disse blink har
givet mig 5 gedder i år fra 8 - 11 kg.

Med agnfisk, død som levende, skal man derimod lige have lidt tålmodighed
før man giver tilslag.

Mvh
Anders

Fra : [KBC]

Dato : 24-11-02 10:48

Takker for hjælpen!!!!

mvh
[KBC]

www.hjfk.webbyen.dk

Fra : Ole Christensen

Dato : 24-11-02 12:02

Jeg glemte lige noget af det allervigtigste.
Obligatorisk til geddefiskeri er en tang til at løsne krogen med.
Om du vil genudsætte eller ej, tag en special-tang med, grejbutikkerne har
dem, eller i det mindste en spidstang.
Gedder kan flænse hånden op på dig med deres tænder, spidse som en
kattekillings. Det er ikke for ingenting, de kaldes "krokodiller"! Desuden
kan deres kæber nærmest låse som i krampe, så håndter dem med omtanke.
Mvh

Fra : Henric

Dato : 28-11-02 12:57

Ska du fiska gädda måste jag tipsa om denna metod:
http://gagnekulla.net/pikefly/index.htm
Sidan tillhör en duktig gäddflugfiskare.
/H