Problemer med Opera og Netscape.
Fra : Steffen Holm

Dato : 22-11-02 12:03

Hej NG.

Jeg fik fornylig den geniale idé at downloade de nye versioner af Opera
(6.05) og Netscape (7.0), og se min side i dem - og føj for s.... hvor var
den ikke pæn.

Siden er http://skibumsen.dk

Koden validerer næsten 100% pånær to fejl i framesiden, som dog ikke vises
forkert :)

Problemerne er følgende:

1. Siden er venstrestillet istedet for centreret.
2. Menuen ser pænt mærkelig ud. Se siden i IE og derefter i Netscape/Opera
og forskellen vil være tydelig.
3. Kontaktsiden ligner noget der er løgn i Netscape.
4. Baggrundsbilledet i BODY mangler både i Netscape & Opera.

Jeg har selv prøvet at ændre koden på diverse måder, men hidtil uden held.
Som sagt er det først fornylig at Netscape & Opera har fået bopæl på min
harddisk, så min erfaring med disse browsere er mild sagt ringe.

Jeg håber at nogen af jer kloge Netscape/Opera hoveder (Knud?) kan hjælpe
med et eller flere af problemerne.

På forhånd tak.

--
Steffen Holm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-11-02 12:26

Steffen Holm skrev:

> Siden er http://skibumsen.dk
>
> Koden validerer næsten 100% pånær to fejl i framesiden, som
> dog ikke vises forkert :)

Nej - koden kan ikke valideres:
Fatal Error: no document type declaration; will parse without
validation.

Det er samtidig derfor der er så store forskelle på IE og Operas
visninger. Når der ikke er nogen doctypeerklæring går IE i quirks
mode (bagudkompatibelt). Indsæt en doctype - fx bare denne her:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/loose.dtd">

og se om siden ikke ser anderledes ud i IE (advarsel - det er
sikkert ikke en forandring til det bedre).

Hvis du vil have siden til at kunne ses fornuftigt i flere browsere
bør du sætte en doctype og følge standarderne her. IE 6 vælger mode
ud fra et dokuments doctype [1] - og for at få størst mulig
overensstemmelse mellem visningerne i forskellige browsere skal du
sørge for at IE (og Mozilla for den sags skyld) viser dine sider i
standard-mode.

Se også følgende fra msdn:
<http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnie60/html/cssenhancements.asp>

Noter:
======
[1] Dog skal doctypen stå allerførst hvis det skal virke - en indledende
xml-erklæring som fx kan bruges i xhtml-dokumenter vil få IE til
at tro at der ikke er nogen doctype, og dermed gå i quirks-mode.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Steffen Holm

Dato : 22-11-02 13:12

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev:

Jeg validerede siden igår, og jeg ved at DOCTYPE er erklæret på alle sider.
Kan det skyldes at DNS på domænet forwarder?

I så fald er adressen: http://steffenholm.dyndns.dk/skibumsen/

Jeg undskylder hvis dette er tilfældet.

--
Steffen Holm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-11-02 13:44

Steffen Holm skrev:

> Jeg validerede siden igår, og jeg ved at DOCTYPE er erklæret
> på alle sider. Kan det skyldes at DNS på domænet forwarder?

Ja - det er vist problemet.

> I så fald er adressen: http://steffenholm.dyndns.dk/skibumsen/

Den ser bedre ud. Men - din main-side har følgende doctype:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Hvis du ser skemaet over doctypes på den msdn-side jeg henviste til
før vil du se at en HTML 4 transitional uden uri vil få IE til at
gå i quirks-mode.

Udskift doctypen til fx

Fra : Steffen Holm

Dato : 22-11-02 13:56

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev:

> Udskift doctypen til fx
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
> "http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/loose.dtd">

Dette er ændret, men det har desværre ikke hjulpet på sidens udseende i
hverken Netscape el. Opera.
Men tak for hjælpen. Håber der er andre der har goe forslag.

--
Steffen Holm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-11-02 14:15

Steffen Holm skrev:

> Dette er ændret, men det har desværre ikke hjulpet på sidens
> udseende i hverken Netscape el. Opera.

Det er ikke så mærkeligt. Det er IE der ændrer opførsel - og
ændringen vil sikkert bevirke at det ser herrens ud _både_ i IE og
Opera/Netscape. Men når du så tilretter koden så det ser fornuftigt
ud i en af browserne er der nu bedre chance for at de andre
browsere "følger med".

Du kan ikke gøre noget for at få Opera og Netscape til at vise din
eksisterende kode som du har tænkt den - de kan (og skal) ikke
forstå "quirks-mode".
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Steffen Holm

Dato : 22-11-02 15:38

> [...]

> Opera/Netscape. Men når du så tilretter koden så det ser fornuftigt
> ud i en af browserne er der nu bedre chance for at de andre

Efter opdateringen af DOCTYPE, er der _intet_ sket med udseendet i IE,
Netscape el. Opera. Det ser overhovedet ikke herrens ud i IE, men derimod,
som det altid har set ud. man kan vel sige at jeg så har fået det til at se
ud som ønsket i en af browserne (IE), og at det efter din tese skulle se
nogenlunde ens ud i de andre, det gør det bare ikke :(

Nogen der har forslag til hvordan de 4 oprindelige problemer løses?

--
Steffen Holm

Fra : Philip

Dato : 22-11-02 21:44

> 1. Siden er venstrestillet istedet for centreret.

Ved ikke, om det virker, men prøv med centrere tabellerne - dvs. ret
"<TABLE class=menu cellSpacing=0 cellPadding=0 width=390 border=0>"
til:
"<TABLE class=menu cellSpacing=0 cellPadding=0 width=390 border=0
align="center">"

En anden mulighed er at ændre "width=390" til "width=100%" (ved at ændre fra
pixels til procent slipper man også for den dér irriterende scrollbar i
bunden af det midterste frame for os, der kører skærmopløsning 1024*768 og
nedefter)

Måske har du allerede prøvet det, men det var da forsøget værd :)