skrive-rettigheder til mountet win-drev
Fra : MartinAJ

Dato : 22-11-02 00:06

Hej NG!

Jeg skal give en bruger rettigheder til at skrive til et mountet
windows-drev. Tja, efter at have prøvet forskellige ting med blandt
andet /etc/fstab, så behøver jeg et råd. Jeg kan ikke få det til at virke.

Hvordan giver jeg en bruger ret til at skrive på et mountet windows-drev?

Jeg kan sagtens læse, men kun skrive hvis jeg er root.

Mvh
Martin

Fra : Peter Lønberg

Dato : 22-11-02 07:28

MartinAJ wrote:
> [...]
>
> Hvordan giver jeg en bruger ret til at skrive på et mountet windows-drev?
>
> Jeg kan sagtens læse, men kun skrive hvis jeg er root.

hvad har du af permissions på win mappen ?

Mvh Peter.

Fra : MartinAJ

Dato : 22-11-02 08:04

Hej,

Peter Lønberg wrote:

> hvad har du af permissions på win mappen ?
>
> Mvh Peter.

Følgende har jeg: drwxr-xr-x. Jeg har selvfølgelig prøvet at chmod'e
den, men den vil ikke ændre sig, når drevet er mountet. Hvis jeg derimod
unmounter og herefter chmod'er, så ændre mappen sig ganske rigtigt til
drwxrwxrwx. Men så snart jeg mounte drevet igen, så er den tilbage med
de oprindelige rettigheder.

Martin

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 22-11-02 08:30

MartinAJ <martin@[del]jarl.dk> writes:

> [...]
> derimod unmounter og herefter chmod'er, så ændre mappen sig ganske
> rigtigt til drwxrwxrwx. Men så snart jeg mounte drevet igen, så er den

Du kan ikke sætte rettigheder på FAT-filsystemer, de understøtter ikke
filrettigheder; ejheller på NTFS.

Du skal give den passende rettigheder/ejerskab i fstab - kig på
uid/gid/umask.

/Rasmus

Avoid the Gates of Hell. Use Linux.

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 22-11-02 15:36

On 22 Nov 2002 08:29:35 +0100, Rasmus Bøg Hansen <moffe@amagerkollegiet.dk> wrote:
> MartinAJ <martin@[del]jarl.dk> writes:
>
> Du skal give den passende rettigheder/ejerskab i fstab - kig på
> uid/gid/umask.

Det kan du fx gøre på følgende måde i fstab:
/dev/hdXX   /mnt/win   vfat   defaults,uid=brugernavn,gid=usersid

Eller hvad du nu kan finde på...

Martin
--
Interesting Theorem:
All positive integers are interesting.

Fra : MartinAJ

Dato : 22-11-02 20:14

Hej igen!

Martin Ehmsen wrote:

> Det kan du fx gøre på følgende måde i fstab:
> /dev/hdXX   /mnt/win   vfat   defaults,uid=brugernavn,gid=usersid
>
> Eller hvad du nu kan finde på...

Det virker! Men hvis man nu har rigtig mange brugere der skal have
adgang, hvad gør man så? Hvis alle brugere skal opregnes på denne måde,
så bliver det en frygtelig lang linie.

Martin

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-11-02 09:07

> Det virker! Men hvis man nu har rigtig mange brugere der skal have
> adgang, hvad gør man så? Hvis alle brugere skal opregnes på denne
> måde, så bliver det en frygtelig lang linie.

Du kan ikke angive flere uid'er/gid'er. Du kan i dette tilfælde
oprette en særlig gruppe til dem, som skal have adgang til disse
filer, samt gøre dem alle medlem af denne gruppe (usermod -G
<fatgruppe> <brugernavn>). Herefter giver du gruppen skriveadgang i
fstab med umask (umask=7007 - ret selv evt. 7-tallerne til dine
behov).

/Rasmus

A surplus means there'll be money left over.
Otherwise, it wouldn't be called a surplus.

Fra : MartinAJ

Dato : 23-11-02 14:15

Hej igen!

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> [...]
> <fatgruppe> <brugernavn>). Herefter giver du gruppen skriveadgang i
> fstab med umask (umask=7007 - ret selv evt. 7-tallerne til dine

Jeg piller ved det. Tak for hjælpen.

Martin