Hjælp Brændekløver Mrk. Texas fra Bilka "H~
Fra : Jan Gøtze

Dato : 21-11-02 20:20

Hej alle

Jeg skal købe/leje en brændekløver.

Istedet for at leje, har jeg tænkt på at købe en af mærket Texas med
en kløve længde på 37cm. og et tryk på 4 tons som tilsluttes 220 volt.

Lige nu har jeg 40 grantræer liggende udskået i ca. 25cm. stykker med
en gennemssnits diameter på ca. 32cm.

Kan en sådan kløver klarer dette?
og den kraftig / holdbar nok?

Det skal siges når dette er flækket, går der flerer år før den igen
skal ibrug.

Ps: Haster den den gerne skulle købes i morgen fredag den 22/11-2002.

Alle svar gode som dårlige modtages med tak
---
MVH. : Jan Gøtze
Sted : 2630 Taastrup

E-Mail : Stumpen2@get2net.dk
---

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 21-11-02 20:42

"Jan Gøtze" wrote:

> [...]
>
> Kan en sådan kløver klarer dette?
> og den kraftig / holdbar nok?
>
> Det skal siges når dette er flækket, går der flerer år før den igen

Jeg ved ikke meget om brændekløvere, men du beder om både gode og dårlige
svar.!

Så du får mit bedste gæt:
Grantræ er, såvidt jeg ved, træ med dårlig brændværdi.
Og dermed sikkert relativt let at kløve. (Dvs. er ikke sejt, og vejer ikke
meget.)
Så det skulle en relativ billig kløver gerne kunne.

Vurder prisen på at leje i forhold til køb af ny.

Min vurdering:
Hvis du først skal bruge den igen om flere år, så skal lejeprisen op på
50- 75% af prisen for den nye før det kan betale sig.

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-11-02 21:11

On Thu, 21 Nov 2002 20:41:35 +0100, Jørgen Rasmussen
<jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> wrote:

>Hvis du først skal bruge den igen om flere år, så skal lejeprisen op på
>50- 75% af prisen for den nye før det kan betale sig.

Jeg har heller ikke erfaring med brændekløvere, bruger altid selv en
flækøkse til det.

Men, hvis den kun skal bruges denne gang for så at blive gemt væk i
flere år, så ville jeg nok også foretrække at leje en. For det beløb det
koster at købe en billig model kan man sandsynligvis leje en model som
er noget bedre/mere behagelig at bruge/hurtigere. Og man skal ikke døje
med at finde opbevaringsplads til sin købte brændekløver i flere år. Og
endelig så skal man heller ikke bekymre sig om om den dur næste gang man
finder den frem fra gemmerne. En lejet maskine man slæber hjem den
virker bare - ellers kan man i hvert fald tillade sig at råbe højt.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Henning Lund

Dato : 22-11-02 16:41

Mads Lie Jensen skrev:

> Jeg har heller ikke erfaring med brændekløvere, bruger altid selv en
> flækøkse til det.

HVA??????????????????

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-11-02 17:33

On Fri, 22 Nov 2002 16:40:36 +0100, "Henning Lund"
<nospam@lund.tdcadsl.dk> wrote:

>HVA??????????????????

Jojo, ellers bliver man jo bare fed og doven af at sidde foran sin
computer hele vinteren. Desuden er det en effektiv måde at komme af med
sine aggretioner på

Fra : Andre

Dato : 22-11-02 18:36

> Jojo, ellers bliver man jo bare fed og doven af at sidde foran sin
> computer hele vinteren. Desuden er det en effektiv måde at komme af med
> sine aggretioner på

Men hvor meget træ få man lige kløvet med en økse ??? Det tager da meget
lang tid bare at kløve en rummeter.

Fra : ....

Dato : 22-11-02 19:52

Andre <andre21@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3dde6af9$0$250$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Men hvor meget træ få man lige kløvet med en økse ??? Det tager da meget
> lang tid bare at kløve en rummeter.

Jeg flækker også mit træ med økse.
Jeg flækker omkring 3 rm på en "hyggedag" i en weekend, under forudsætning
af, at stykkerne er små nok til at jeg kan bære dem.
De store stykker som jeg skal bruge kiler til, det tager selvfølgelig noget
længere tid.

Jeg lavede mig en ordentlig huggeblok, da jeg fældede træer, og flækøksen
købte jeg billigt i Jem & Fix.

Jeg har prøvet at hjælpe en bekendt med at flække brænde, han brugte en
hydraulisk brændeflækker, og det er bare FOR langsomt.
Hele dagen går med, at glo på at det stempel får flyttet sig frem og
tilbage, og man hundefryser......

Mit træ er birk, valnød, bøg og agnbøg, så grantræ må jo være noget nemmere
at flække. Og med kun 40 stamer, er det vist bare at gå igang.

Mvh
Thomas

Mvh
Thomas

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-11-02 19:55

On Fri, 22 Nov 2002 18:35:45 +0100, "Andre" <andre21@ofir.dk> wrote:

>Men hvor meget træ få man lige kløvet med en økse ??? Det tager da meget
>lang tid bare at kløve en rummeter.

Jeg har da personligt kløvet et sted mellem 30 og 35 meter de sidste 4
år. Og nej, det tager ikke lang tid. Tiden det tager at løfte
brændeknuden op på huggeblokken er den samme som det tager at løfte den
op på en brændekløver, og jeg kan da svinge øksen lige så hurtigt som de
brændekløvere jeg har set i funktion kan flytte stemplet.

Jeg kan nok bare ikke blive ved i lige så lang tid ad gangen som en
brændekløver kan.

Så længe træet er rimeligt frisk så går det faktisk let.

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 23-11-02 05:42

I artiklen <fltstu4fl217t1qmpaasqbin8782n9igod@4ax.com>,
skrev Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk>:
> [...]

Det afhænger jo af hvad det er for træ vi taler om. Gammel, tør hvidgran
kan nok ikke flækkes med økse, ej heller tørt elmetræ. En fire tons
elektrisk flækker kommer ikke ud af stedet. Jeg har forresten set en
reklame for sådan en, det var en yndig dame med lange negle, der
demonstrerede hvor let det er at flække *optændingsbrænde* på spisebordet.

> [...]

> brændekløver kan.

> Så længe træet er rimeligt frisk så går det faktisk let.
^^^^^^^^^^^^^^
Ja, det er nok forklaringen. Jeg har selv investeret i en hydralisk flækker
til traktordrift, det er rigtigt at den er langsom, men til gengæld er den
ligeglad med hvor store stykkerne er, den flækker alt både på langs og på
tværs, og så har den kostet 5800 kr inkl. moms.

--
Helge.

Fra : Holten

Dato : 21-11-02 21:59

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> meget.)
> Så det skulle en relativ billig kløver gerne kunne.

Der tager du fejl.
Brændeværdi har intet at gøre med hvor nemt træet kløves.
Nåletræ er noget lort at flække.
Bøg er nok det nemmeste at flække.
Eg kan også drille.

MVH

Holten
Der ikke gider at arbejde i nåletræ.

Fra : Bo Velschow

Dato : 21-11-02 22:55

> Der tager du fejl.
> Brændeværdi har intet at gøre med hvor nemt træet kløves.
> Nåletræ er noget lort at flække.
> Bøg er nok det nemmeste at flække.
> Eg kan også drille.

Både-og, vil jeg sige!
Jvf. http://www.skovforeningen.dk/braende/Braende_egenskaber.asp ligger bøg
i top mht. brændværdi, men får 3 på skala 1-4 mht. kløvelighed (1 = nemt, 4
= svært). Eg (der har næsten samme brændværdi som bøg) ligger på 2. Elm,
birk og bjergfyr ligger på 4 i kløvelighed, mens gran faktisk ligger på 1
(som eneste gængse træsort). Det hænger også sammen med sidegrene mv.

Træart; Rumtæthed(kg tørstof/m3); Kløvelighed

Bøg 580 3
Eg 570 2
Ask 570 3
Elm 565 4
Birk 540 4
ær (= ahorn) 500 3
Bjergfyr 490 4
Pil 460 2
El 440 2
Skovfyr 430 2
Lind 420 2
Gran og poppel 370 1

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Bo Velschow

Dato : 21-11-02 21:12

"Jan Gøtze" <stumpen2@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en kløve længde på 37cm. og et tryk på 4 tons som tilsluttes 220 volt.
>
> Lige nu har jeg 40 grantræer liggende udskået i ca. 25cm. stykker med

Hej Jan

Jeg har erfaring med en Güde 7 tons flækker (til 230 V); den klarede uden
større problemer (friske) bøgetriller på op til ca. 40 cm i diameter. Den
har også en "lillebror" på 4 tons, men den ved jeg ikke hvordan virker. Dog
virker Güde helt klart som kvalitet! Du skal dog være opmærksom på, at nogle
af de helt små (= 4 tons) flækkere vist nok virker vha. et gear, mens de
større virker vha. en hydraulikpumpe (det vil jeg helt klart anbefale!). Jeg
ved ikke, hvad du skal give for den flækker, du har kig på - men en 4 tons
Güde kan nok fås for knap 3.000,-, mens en 7 tons koster knap 6.000,-.

Som andre har foreslået, ville jeg nok overveje at leje en flækker. Hvor
store er dine træer (dvs. hvor mange rummeter har du)?? Du skal selvfølgelig
også tænke på, at det trods alt tager noget tid at flække brændet! (dvs. der
kan være behov for at leje en flækker i måske flere weekends, og så koster
det selvfølgelig også derefter).

PS! Jeg har også prøvet en 25 tons flækker (drevet af en 6 HK benzinmotor);
den åd sig gennem det meste. Dog var den næsten ved at komme til kort med
nogle triller på over 60 cm i diameter (fyrretræ)! Det var simpelthen FOR
stort!

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Jan Gøtze

Dato : 21-11-02 21:53

Hej Bo m.m.

Den omtalte flækker koster 1999kr.
Og da jeg minimum skal leje en, i to weekender til en pris på 800kr.
tænkte jeg at det kunne betale sig at giver 1200kr. ekstra og der ved
kunne flække når det passede mig.

Hvor meget træ der er, ved jeg ikke rigtigt, men min bunke er
ca 14m lang, 1.5m bred og 1m høj.

Så derfor var ? om den mon kunne klarer såden en smugle

On Thu, 21 Nov 2002 21:12:02 +0100, "Bo Velschow"
<dr-bo@post2.tele.dk> wrote:

> [...]
>nogle triller på over 60 cm i diameter (fyrretræ)! Det var simpelthen FOR

---
MVH. : Jan Gøtze
Sted : 2630 Taastrup

E-Mail : Stumpen2@get2net.dk
---

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-11-02 22:04

> Hvor meget træ der er, ved jeg ikke rigtigt, men min bunke er
> ca 14m lang, 1.5m bred og 1m høj.

På 2 week-ender?? Det tager en krig med sådan en flækker, og hvis du selv
ejer den, så slipper du for at stå en hel week-end ad gangen. Det er koldt
arbejde - på denne tid af året.

Mvh Maria

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-11-02 22:40

On Thu, 21 Nov 2002 22:04:14 +0100, "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

>ejer den, så slipper du for at stå en hel week-end ad gangen. Det er koldt
>arbejde - på denne tid af året.

Hmm... godt nok har jeg aldrig brugt en brændeflækker, men kun en
manuelt betjent økse - men at påstå det er koldt arbejde, vil jeg nu
ikke give dig ret i. Men man skal sørge for at have et par tørre trøjer
liggende i garagen til når man går ind

Fra : Jesper L Hansen

Dato : 21-11-02 22:47

<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Det er koldt >arbejde - på denne tid af året.
>
>Mvh Maria

Så er det første gang nogen har oplevet at det er koldt at rode med
brænde...

Med venlig hilsen
Jesper L Hansen

Fra : Henrik Jensen

Dato : 21-11-02 22:58

> På 2 week-ender?? Det tager en krig med sådan en flækker, og hvis du selv
> ejer den, så slipper du for at stå en hel week-end ad gangen. Det er koldt
> arbejde - på denne tid af året.

Hvis man fryser, så laver man for lidt!

--
Venlig hilsen / Best regards

Henrik Jensen

Fra : Steen Andersen

Dato : 21-11-02 21:46

In article <2ubqtu4uu1pn5hgptk8plq0mn8ietk3tfk@4ax.com>,
stumpen2@get2net.dk says...
> [...]
>
> Ps: Haster den den gerne skulle købes i morgen fredag den 22/11-2002.
>
> Alle svar gode som dårlige modtages med tak

Du kunne jo også tage chancen, købe dyret, flække dine 40 fyrretræer og
så forsøge at sælge den (kun lidt brugt) bagefter.
I så fald, skal det jo nok være en god kvalitet. Det har jeg ikke
forstand på.

Mvh
Steen

Fra : Gert Espersen

Dato : 22-11-02 08:36

Med den mængde træ, kan det tage RIGTIG lang tid med sådan en lille
fisten flækker....

Jeg ville leje et stort skrummel der kan tage lange stykker træ, så er
det også nemmere at save.....(Du skriver vist ikke om det er savet
allerede)

-Gert..

Fra : Thomas

Dato : 22-11-02 09:33

under sidste store storm for et par år siden fik jeg 100 rummeter gran for
at fjerne det..

jeg lejede en 25 tons flækker en weekend og så var det overstået..

Jeg ville ikke købe en 4 tons flækker til gran, det kan være meget sejt og
på trods af at jeg havde en 25 tons flækker var der knuder jeg måtte skære i
stykker med saven..

Thomas

Fra : Jan Gøtze

Dato : 22-11-02 16:55

Hej alle

Ud fra det i har skrevet, har jeg besluttet at leje.

Tak til alle

---
MVH. : Jan Gøtze
Sted : 2630 Taastrup

E-Mail : Stumpen2@get2net.dk
---

Fra : Andre

Dato : 22-11-02 18:38

> Ud fra det i har skrevet, har jeg besluttet at leje.

God ide, held og lykke med projektet.

Hvis der er nogen som har købe sådan en Bilka-maskine, kunne jeg da godt
tænke mig at høre om det kan noget som helst.

Fra : Niels

Dato : 23-11-02 11:54

"Andre" <andre21@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> God ide, held og lykke med projektet.
>
> Hvis der er nogen som har købe sådan en Bilka-maskine, kunne jeg da godt
> tænke mig at høre om det kan noget som helst.

Jeg ved intet om en bilkamaskine, men jeg har købt en silvanmaskine til
1899kr. der trykker med 4 tons, den bruger et hydralikstempel og fungerer
til det formål den er indkøbt, nemlig til at stå i kælderen og kløve de
stykker der er for store til min brændekedel. indtil nu har den klaret hvad
jeg har givet den af udfordringer incl. grendelinger og rodstykker.

Den har begrænsninger, bl. a. kan den ikke klare stykker over 37 cm. men da
det passer med min brændekedel er det irrelevant for mig da jeg alligevel
køber brænde der max er 30 cm. Den må ikke arbejde mere end 5 sek. da der er
fare for at olien bliver varm, men da den alligevel aldrig har trykket i
selve brændet mere end 2 sek. er dette heller ikke noget problem.

For mig og mit forbrug er det et godt køb

Niels

Fra : Andre

Dato : 22-11-02 16:54

> Kan en sådan kløver klarer dette?
> og den kraftig / holdbar nok?

Jeg kender ikke omtalt kløver, men jeg har ikke meget tiltro til dem små
maskiner i Bilka mv. Jeg har før lejet en kløver der kløver med 28 tons, og
der var nogle stykker den ikke kunne klare og andre hvor det gik sejt. Så
jeg tror ikke du kommer særligt langt med 4 tons. I øvrigt mener jeg også at
kløver skal være med olietryk.

Lad os endelig høre hvad du beslutter og hvordan det kommer til at gå......