Har gardiner en isolerende effekt?
Fra : Jesper Hansen

Dato : 21-11-02 13:41

Hej igen.

Er der nogen der har en forklaring eller erfaringer med om gardiner kan
modvirke kuldenedfald fra vinduer/franske døre?

Mvh.

Jesper

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 21-11-02 17:03

Jesper Hansen wrote:

> Hej igen.
>
> Er der nogen der har en forklaring eller erfaringer med om gardiner kan
> modvirke kuldenedfald fra vinduer/franske døre?

Hæng et tæppe op og mærk eller mål om det hjælper.

Fra : Per Arleth

Dato : 22-11-02 08:18

Kære Jesper!
Kold luft er tungere end varm luft, fordi den har trukket sig sammen.
Når varm luft rammer en kold flade afkøles den, bliver tungere og synker
ed - derfor kuldefaldet!
Et gardin vil undgå, at den varme rumluft kommer tæt til den kolde flade.
I modsætning vil et gardin trukket for en radiator medvirke, at varmen
trækker op bag gardinet og giver et større varmetab gennem vinduet og mindre
varmecirkulation og dermed lavere rumtemperatur.

PAR

Jesper Hansen <noone@nowhere.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ddcd44b$1@news.wineasy.se...

Fra : Margit

Dato : 22-11-02 13:56

Jeg husker, at vi i 70 erne, under oliekrisen, havde delt vores stue i 2
v.h.a. et gardin trukket over stuen på midten. Det var helt vildt, hvor
meget det holdt på varmen.
Mvh Margit

Fra : Ivar

Dato : 22-11-02 20:07

Jesper Hansen skrev:

> Er der nogen der har en forklaring eller erfaringer med om gardiner kan
> modvirke kuldenedfald fra vinduer/franske døre?

Et gardin kan mindske kuldenedfald, da det begrænser luftstrømmen.
Men det har en begrænset virkning. Hvis det ikke slutter tæt foroven
og forneden, er virkningen næsten lig nul.
Jeg prøvede lige at sætte mig med ryggen mod et vindue uden radiator
med nakken i højde med vindueskarmen, jeg kunne ikke mærke forskel
om gardinet var nede eller ej. Det er et af den type der sidder i selve
vindueshullet, det mangler kun 1 cm i at lukke tæt i bunden.
Jeg synes du skulle prøve, som andre har foreslået, at hænge et tæppe
op.

Ivar

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 23-11-02 12:16

On Fri, 22 Nov 2002 20:06:37 +0100, "Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk>
wrote:

> [...]
>om gardinet var nede eller ej. Det er et af den type der sidder i selve
>vindueshullet, det mangler kun 1 cm i at lukke tæt i bunden.

Man skal i den forbindelse også være opmærksom på, at for tætte
gardiner med stor sandsynlighed vil medføre øget kondens - der skal
være mulighed for luftcikulation (konvektion) ved vinduet.

Lars

Fra : Ivar

Dato : 23-11-02 15:44

lcj@wanadoo.dk skrev:

> Man skal i den forbindelse også være opmærksom på, at for tætte
> gardiner med stor sandsynlighed vil medføre øget kondens - der skal
> være mulighed for luftcikulation (konvektion) ved vinduet.

Man kan ikke få begge dele, kuldenedfald er naturlig luftcirkulation
fra vindue/dør, hvorunder der ikke er en radiator.

Ivar

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 23-11-02 19:21

On Sat, 23 Nov 2002 15:43:46 +0100, "Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk>
wrote:

>Man kan ikke få begge dele, kuldenedfald er naturlig luftcirkulation
>fra vindue/dør, hvorunder der ikke er en radiator.

Netop - derfor er tætte gardiner næppe den ideelle løsning. I stedet
kan man sætte glashylder op, som tvinger den kolde luft ud i rummet
før den når bunden af vinduet (har jeg læst - ikke prøvet!)

Lars

Fra : Ivar

Dato : 24-11-02 00:53

lcj@wanadoo.dk skrev:

> Netop - derfor er tætte gardiner næppe den ideelle løsning. I stedet
> kan man sætte glashylder op, som tvinger den kolde luft ud i rummet
> før den når bunden af vinduet (har jeg læst - ikke prøvet!)

Jeg vil anbefale, at man lufter ordenligt ud (lav luftfugtighed) og bruger
termoruder. Det er meget sjældent at jeg har set dug på mine ruder
- også bag gardiner.

Ivar