Jeg kan ikke få logon til at sende videre ~
Fra : Soren Krogh

Dato : 21-11-02 11:56

Jeg vil gerne lave en side hvor man indtaster brugernavn og
password. Her er det jeg har lavet:

<form action=loginHandler.asp method=post>

      Username: <input type=text name='username'> <BR>
      Password: <input type=password name='password'> <BR>
      <input type=submit Value='Log In'> <BR>
</form>

LogiHandler.asp ser sådan ud:

<%@LANGUAGE="VBSCRIPT"%>

<%
u = request.form("username")
p = request.form("password")

if u="" or p="" then
   response.redirect("loginform.asp")
end if

      If u <> "brugernavn" or p <> "password" then
response.redirect ("loginform.asp")
else
   session("login")=true
response.redirect ("fotoserieliste.asp")
   end if
%>

Starten på fotoserieliste.asp ser sådan ud:

<%@LANGUAGE="VBSCRIPT"%>
<% if not session ("login") then

response.redirect("loginform.asp")
end if

og så er der noget tekst i htmlkoden.

Men når man skriver brugernavn i brugernavn og password i
password hopper den tilbage i loginform.asp.

Er der nogle der kan hjælpe en nybegynder som mig.

Hilsen Søren

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Nikolal Aarestrup Hv~

Dato : 21-11-02 12:13

Soren Krogh wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>
> <form action=loginHandler.asp method=post>
>
>       Username: <input type=text name='username'> <BR>
>       Password: <input type=password name='password'> <BR>
Husk "" om alle egenskaber altså type="text"

> LogiHandler.asp ser sådan ud:
>
> <%@LANGUAGE="VBSCRIPT"%>
>
> <%
&gt; u = request.form("username")
&gt; p = request.form("password")
&gt;
&gt;
&gt; if u="" or p="" then
&gt;    response.redirect("loginform.asp")
&gt; end if
Ved ikke helt om denne kan bruges, hvad med at bruge javascript
til validering, se artiklen her på isiden

&gt;
&gt;       If u <> "brugernavn" or p <> "password" then
&gt; response.redirect ("loginform.asp")
&gt; else
&gt;    session("login")=true
&gt; response.redirect ("fotoserieliste.asp")
&gt;    end if
&gt; %>
Hvad med at lave den:
If u = "brugernavn" and p = "password" then
> [...]
response.redirect ("loginform.asp")
end if

> Starten på fotoserieliste.asp ser sådan ud:

uden mellemrum session("login")

Fra : Philip

Dato : 21-11-02 13:27

> [...]
> else
> session("login")=true
> response.redirect ("fotoserieliste.asp")

Jeg er selv newbie, men har dog lige siddet og terpet noget lignende i
forbindelse med et loginsystem til en hjemmeside og fik lavet noget, der
virker perfekt.
Jeg går ud fra, at der er mere end én bruger og et tilsvarende antal
forskellige login-koder (indlagt i en database). I så fald:
1) definer session("login") = "false"
2) Så skal den vel løbe hele databasen igennem, indtil den finder et sted,
hvor både u="brugernavn" og p="password" (skal der evt. stå
objRecordset("brugernavn") eller rs("brugernavn") osv.?) Finder den det, er
session("login") = "true". Hvis ikke den finder noget, der matcher i
databasen, forbliver den "false"
3) Endelig kommer vi til tjekket:

If session("login") = "false" then
response.redirect ("loginform.asp")
else
response.redirect ("fotoserieliste.asp")
session.timeout = 60
end if

60 er antallet af minutter, der går før brugeren bliver smidt af igen, hvis
ikke han/hun selv logger af inden.
Ved ikke, om det virker, men det er noget i den dur, jeg selv har gjort på
min side, og det virker.

> Starten på fotoserieliste.asp ser sådan ud:
>
> <%@LANGUAGE="VBSCRIPT"%>
> <% if not session ("login") then
>
> response.redirect("loginform.asp")
> end if

Jeg bruger:
<%
if session("login") <> "true" then
response.redirect("loginform.asp")
end if
%>
Denne stump asp kommer før <html> og <head> koderne

Fra : Soren Krogh

Dato : 22-11-02 10:58

Philip wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> ikke han/hun selv logger af inden.
> Ved ikke, om det virker, men det er noget i den dur, jeg selv har gjort på

&gt; >
&gt; > response.redirect("loginform.asp")
&gt; > end if
&gt;
&gt; Jeg bruger:
&gt; <%
&gt; if session("login") <> "true" then
&gt; response.redirect("loginform.asp")
&gt; end if
&gt; %>
> Denne stump asp kommer før <html> og <head> koderne

Tak for hjælpen
jeg kan faktisk stadig ikke få det til at virke. Den sender mig bare tilbage
til loginform hele tiden.

Fra : Philip

Dato : 22-11-02 21:16

OK... Du får lige den fulde kode for login-filerne (3 stk.) (filnavne er
ændret her)
Jeg har en Acces-fil, der hedder "profil.mdb" med en tabel, der hedder
"profiler", der bl.a. indeholder kolonnerne "profilnavn" og "login"

1) På samtlige beskyttede filer ligger denne stump kode ØVERST - over <html>

<%
If Session("login") <> "JA" Then
Response.Redirect "login.asp"
End If
%>
<head>
</head>
(...sidens indhold...)

-----------------
Filen "login.asp" hvor man indtaster sit brugernavn og password:

<%
strNick = Request.Cookies("braget")("nick")
strPas = Request.Cookies("braget")("pasord")
%>

<head>
<title>Forum</title>

<link rel=stylesheet href="debat.css" type="text/css">

</head>

<h1>Log ind på brugerområdet</h1>
<form method="post" action="login1.asp">

---------------------
Og endelig filen "login1.asp" der tjekker, om der er indtastet det rigtige
password og derefter enten sender brugeren tilbage til loginsiden eller
videre til det "beskyttede område" på siden:

<%
navn=request.form("profilnavn")
Response.Cookies("braget")("nick") = navn
pass=request.form("login")
Response.Cookies("braget")("pasord") = pass
%>

<title>tid og dato</title>
<head>
<link rel=stylesheet href="debat.css" type="text/css">
</head>

<%
response.write request.form("profilnavn")
navn=request.form("profilnavn")
Session("login") = "NEJ"

Dim objConnection, objRecordSet, strDSN, strSQL
Set objConnection = Server.CreateObject("ADODB.Connection")

strDSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" &
Server.MapPath("../../db/profil.mdb")

objConnection.Open strDSN

Set objRecordSet = Server.CreateObject ("ADODB.Recordset")

strSQL = "Select * from profiler"

' Open recordset
Set objRecordSet = objConnection.Execute(strSQL)

' Loop through recordset until BOF (Beginning Of File) or EOF (End Of File)
Do Until objRecordSet.BOF Or objRecordSet.EOF

if Request.Form("login") = objRecordset("login") AND navn =
objRecordset("profilnavn") then
Session("login") = "JA"
End If

' Move to next record in recordset
objRecordSet.MoveNext

Loop

' Close recordset
objRecordSet.Close
Set objRecordSet = Nothing

' Close connection
objConnection.Close
Set objConnection = Nothing

if Session("login") = "JA" then
Session.Timeout = 60
Response.Write "<h1>Du er nu logget korrekt ind</h1>"
else
Session.Timeout = 30
Response.Write "<h1>Du er IKKE logget korrekt ind</h1>"
End If

'HER DEFINERES DANSK DATO-FORMAT
Function DanskDatoTid(dato)

arrDag = ",Mandag,Tirsdag,Onsdag,Torsdag,Fredag,Lørdag,Søndag"
arrDag = Split(arrDag,",")

arrMaaned =
",januar,februar,marts,april,maj,juni,juli,august,september,oktober,november
,december"
arrMaaned = Split(arrMaaned,",")

DanskDatoTid = arrDag(Weekday(dato,VbMonday)) & " " & Day(dato) & ". " &
arrMaaned(Month(dato)) & " " & Year(dato) & " - kl. " & FormatDateTime(dato,
vbShortTime)

End Function

' HER REGISTRERES SIDSTE LOGIN

' Create database object
Set objConnection = Server.CreateObject("ADODB.Connection")

' Create connection string
strDSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" &
Server.MapPath("../../db/profil.mdb")

' Connect to database
objConnection.Open strDSN

' Create SQL string
strSQL = "Update profiler Set sidstpaa ='" & DanskDatoTid(Now) & "' WHERE
profilnavn ='" & Request("profilnavn") & "'"

' Store data in database