Backup ISP på proaccess ISDN ?
Fra : Megan

Dato : 03-03-01 00:43

Hej

Jeg sidder og slås med en Zyxel P202 som har TDC proaccessISDN som
default ISP. Jeg har fulgt manualen i forsøget på at sætte en backup ISP
op i menu 11.2-11.3. Jeg forsøgte med WOL og internet setup testen i
24.4.11 viser ingen fejl - men der kommer ingen data igennem til
browseren.

Routeren og Win2000 kører DHCP og NAT, firewall'en er slået fra til
testformålet, og IP config'en er retableret.

Når nu backup ISP'en routes, så anvendes vel de konfigurede DNS'er og IP
adresser som benyttes til TDC - og kan det være derfor den enkle
konfigurering af WOL ikke routes ?

Nogen der har fået det til at virke ?

Venligst

Fra : James Rune Hansen

Dato : 03-03-01 09:30

"Megan" <dont@spam.me> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Når nu backup ISP'en routes, så anvendes vel de konfigurede DNS'er og IP
> adresser som benyttes til TDC - og kan det være derfor den enkle

Jeg mener ikke at du kan nå TDC's DNS servere fra andre netværk..

James

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-03-01 16:34

On Sat, 3 Mar 2001 09:29:59 +0100, "James Rune Hansen"
<james.hansen@get2net.dk> wrote:

> Jeg mener ikke at du kan nå TDC's DNS servere fra andre netværk..

Snik-snak:

C:\>nslookup ns.tele.dk ns.tele.dk
Server: ns.tele.dk
Address: 193.162.159.194

Name: ns.tele.dk
Address: 193.162.159.194

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : James Rune Hansen

Dato : 03-03-01 17:31

> Snik-snak:
>
> C:\>nslookup ns.tele.dk ns.tele.dk
> Server: ns.tele.dk
> Address: 193.162.159.194
>
> Name: ns.tele.dk
> Address: 193.162.159.194
>
> -A
> --
> Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon
Postel
> Links : http://www.hojmark.org/networking/
> FAQ : http://www.net-faq.dk/

Men det er ikke de DNS servere som TDC's kunder bruger til at lave alm.
internet opslag når de fx. surfer.

De er som følger..

Primær TDC DNS: 194.239.134.83
Secudær TDC DNS: 193.162.153.164

Den der hedder ns.tele.dk er deres SOA for deres Domain, men jeg ved så ikke
om den tillader alm. opslag..

/James

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 03-03-01 22:41

Hej "James Rune Hansen" <james.hansen@get2net.dk>

>De er som følger..
>
>Primær TDC DNS: 194.239.134.83
>Secudær TDC DNS: 193.162.153.164

Det er dem TDC foreslår, der er intet der forhindrer dig i at bruge
andre.

>Den der hedder ns.tele.dk er deres SOA for deres Domain, men jeg ved så ikke
>om den tillader alm. opslag..

Uden at skulle gøre mig klog på TDC's DNS-setup, så har de en del
servere, der så vidt jeg kan se parvis er autoritative for zoner. De
vil naturligvis besvare requests fra alle adresser på Nettet, det nu
engang sådan DNS fungerer.

Måske Jan har lyst til at uddybe?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Jesper Skriver

Dato : 04-03-01 00:56

On Sat, 03 Mar 2001 21:40:48 GMT, Lars Kim Lund wrote:
> [...]
>servere, der så vidt jeg kan se parvis er autoritative for zoner. De
>vil naturligvis besvare requests fra alle adresser på Nettet, det nu

nsXX.inet.tele.dk for XX => 10 er rene autoritative nameservere, som ikke
svarer på rekursive opslag, så er der 2 maskiner dedikeret til rekursive
opslag.

ns3.inet.tele.dk aka 193.162.153.164
ns3.tele.dk aka 194.239.134.83

Herudover er der et antal maskiner som af historiske årsager har blandede
opgaver, ns.tele.dk er en af disse ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : James Rune Hansen

Dato : 04-03-01 02:04

"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ns3.tele.dk aka 194.239.134.83
>
> Herudover er der et antal maskiner som af historiske årsager har blandede

Det vil sige at hvis man er nystartet ISP og ikke lige har råd til at købe 2
DNS maskiner med software.. Bare kan sige sige til sine kunder ved i hvad i
kan bruge teledanmarks DNS servere..

/James

Fra : Jesper Skriver

Dato : 04-03-01 02:08

On Sun, 4 Mar 2001 02:04:05 +0100, James Rune Hansen wrote:

>Det vil sige at hvis man er nystartet ISP og ikke lige har råd til at købe 2
>DNS maskiner med software.. Bare kan sige sige til sine kunder ved i hvad i
>kan bruge teledanmarks DNS servere..

Ja - indtil TDK lukker for muligheden, og så er "nystartet ISP" på røven ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Flemming Riis

Dato : 04-03-01 02:03

> [...]

>DNS maskiner med software.. Bare kan sige sige til sine kunder ved i hvad i

Du får nok lidt svært ved at rette i den uden af snakke med TDC,

Man får vel umiddelbart meget dns for et par 100k eller 3 så mon ikke
hvis man vil lege isp der er en ubetydelig udgift.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 04-03-01 04:13

On Sun, 04 Mar 2001 02:02:32 +0100, Flemming Riis wrote:

>Du får nok lidt svært ved at rette i den uden af snakke med TDC,
>
>Man får vel umiddelbart meget dns for et par 100k eller 3 så mon ikke
>hvis man vil lege isp der er en ubetydelig udgift.

Eller 80k ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Flemming Riis

Dato : 04-03-01 06:04

On 4 Mar 2001 03:12:48 GMT, jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:

>Eller 80k ...

for 2 , det er da til at overleve, troede kun man regnede i 100k
intervaller pr æske.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 04-03-01 06:36

On Sun, 04 Mar 2001 06:03:34 +0100, Flemming Riis wrote:

>for 2 , det er da til at overleve, troede kun man regnede i 100k
>intervaller pr æske.

En medium PC server med FreeBSD og BIND er helt fint, blot skal den
gerne have masser af RAM ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Flemming Riis

Dato : 04-03-01 17:01

On 4 Mar 2001 05:36:24 GMT, jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:

>En medium PC server med FreeBSD og BIND er helt fint, blot skal den
>gerne have masser af RAM ...

troede det var mere resource krævende,, thx for info

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 04-03-01 13:05

Lars Kim Lund <larskim@mail.com> wrote:

> [...]
>servere, der så vidt jeg kan se parvis er autoritative for zoner. De
>vil naturligvis besvare requests fra alle adresser på Nettet, det nu

De skal naturligvis altid besvare forespørgsler til de zoner de er
autoritative for, men ikke nødvendigvis andre forspørgsler. Det er ikke
oplagt at en udbyders DNS-servere besvarer forespørgsler (til andet end
dens eventuelle autoritative zoner) fra alle adresser på nettet.

Men mange udbydere tillader forespørgsler allevegne fra - jeg gætter på
at det skyldes
* at det ikke er besværet værd at hold en IP-adresseliste opdateret,
* at det ikke bliver misbrugt i mærkbar grad i praksis (hvorfor skulle
man bruge en fremmed DNS-server når man alligevel har én selv?), og
* at det kan være en fordel at kunne "låne" en fremmed server til opslag
i visse fejlsøgningssituationer.

Ulempen er at en sådan åben DNS-server kan bruges som værktøj til visse
"denial of service"-angreb. For nogen tid siden blev det anbefalet (af
CERT, svjh) at lukke DNS-servere for almen adgang pga. sådanne
DOS-angreb (og jeg lukkede fx min arbejdsplads' servere ved den
lejlighed), men mange har ikke gjort det, og jeg har ikke indtryk af at
disse DOS-angreb har været et problem i praksis siden.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 03-03-01 23:50

On Sat, 3 Mar 2001 17:31:20 +0100, "James Rune Hansen"

> Primær TDC DNS: 194.239.134.83

C:\>nslookup www.dr.dk 194.239.134.83
Server: ns3.tele.dk
Address: 194.239.134.83