Hvilken Lygte skal jeg vælge
Fra : Kasper

Dato : 21-11-02 08:53

HID eller Halogen?
Effekt?
Vinkel på lysstrålen?
Seperat batteripack?
Pris niveau?
Tja bolden er givet op og der er frit slag for gode råd og kommentarer og
ikke mindst....gode diskutioner
Jeg har valgt ikke og indsnævre hvad og hvor lygten skal bruges- udover
selvfølgelig til dykning, således at alle synsvinkler kan komme med.

Vh. Kasper

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 21-11-02 10:59

Kasper:

> Jeg har valgt ikke og indsnævre hvad og hvor lygten skal bruges-
> udover selvfølgelig til dykning, således at alle synsvinkler kan
> komme med.

Jow, men nogle af parametrene er vigtigere til type A end B, så det er
svært at rådgive før man ved det.

--
Peter Fjelsten - DIR-DK
Vil du vide mere om DIR? Tjek <http://www.tekdyk.dk/4/>

Fra : Kasper

Dato : 21-11-02 12:24

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> Kasper:

> Jow, men nogle af parametrene er vigtigere til type A end B, så det er
> svært at rådgive før man ved det.

Ja det er jo nok rigtig, men grunden til den "svage" formulering er jo netop
at jeg ikke ved noget om hverken A eller B.

Så måske en general vejledning til:
Typiske natdyk
Typiske Vragdyk
Typisk Dybdedyk
Hule og grotte er nok at skyde over målet endnu, men en genral sammenligning
er også velkommen.

\Kasper

Fra : Jens Olsen

Dato : 21-11-02 16:38

"Kasper" <kelsb@tdc.dk> wrote in message news:<arifna$8ug$1@sunsite.dk>...
> [...]
> Typisk Dybdedyk
> Hule og grotte er nok at skyde over målet endnu, men en genral sammenligning

Jamen så vil jeg da gerne komme med en meget generel kommentar. Jeg
har endnu aldrig hørt nogle sige "bare min lygte dog var lidt
svagere". Derimod siger mange "jeg ville nu ønske at min lygte var
kraftigere".
Så der skal drøn på dyret. Det er svært at få for meget lys, og det
gælder til alle slags dykning.
Har selv en regulerbar 35 watt HID, der lyser ganske godt, og synes at
HID er at foretrække, da man her får lysstyrke uden en batteripakke på
størrelse med en olietønde.
Men den slags koster jo, så regn ikke med at få noget der virkelig kan
noget uden at skulle betalte prisen for det.

Jens Olsen

Fra : J.B. Martin

Dato : 21-11-02 23:56

Ikke helt sandt Jens - jeg har efter naturdyk har jeg tit sagt at jeg
ønskede at din lygte var noget mindre kraftigt - selv på laveste
indstilling.

På naturdyk fremhaves de røde farver mindre med en HID lygte end med
halogen, da den har en anden farve temperatur.

Men på vragdyk eller i rigtigt dårligt sigt er HID lygten en af de bedste
jeg hidtil har set.

Jens Olsen <jenspolsen@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:33ac1086.0211210737.4ff05234@posting.google.com...

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-11-02 00:19

J.B. Martin:

> På naturdyk fremhaves de røde farver mindre med en HID lygte end
> med halogen, da den har en anden farve temperatur.

Selvfølgelig fremhæves de røde farver mindre - lygten lyser ikke
"orange" som en halogen! En HID kommer meget tættere på sollys end
halogen, så de røde farver du ser med en halogen er ikke så naturlige
som de farve du ser med HID.

SVJV har 35W HID endda lavere farvetemperatur end 18W HID.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-11-02 00:16

Kasper:

> Ja det er jo nok rigtig, men grunden til den "svage" formulering
> er jo netop at jeg ikke ved noget om hverken A eller B.

> [...]

Som andre har skrevet, så er mere lys som regel at foretrække (én
undtagelse kan være, hvis man skal videofilme_s_ under vand). 30 W er
vel minimum for en kraftig lygte.

Kanister vs håndholdt:
Hvis man skal have masser af brændtid vil man typisk få sig en
kanisterlygte, da det er upraktisk at svømme rundt med en stor
"kaffekande" i hånden. Generelt synes jeg ikke at håndholdte lygter
har _nogen_ fordele i forhold til kanisterlygter. Sidstnævnte vil
også, i kombination med et Goodman håndtag, give en begge hænder fri
under vand til at håndtere ting og sager med. Jeg mener ikke at
ledningen er et større fejlpunkt.

Halogen/Xenon vs HID:
Halogen er en billig og simpel teknologi, mens HID stadig er (for)
dyr og cutting edge. Det er billigt at udskifte halogenpærer, mens
HID-pærer let kan koste 1000 kr/stk og hvis man brænder elektronikken
(der skal skabe den forhøjede spænding for at tænde gassen) af, kan
det koste 3-4000 kr. HID-pærer varer dog meget længere end halogen,
er mindre følsomme for slag, har en lagt højere farvetemperatur og en
større Lumen/Watt end halogen. Pga den højere farvetemperatur vil en
18W HID opleves lige så kraftig som en 50-60 W halogen. Vær opmærksom
på at HID-pærerne har forskellig farvetemperatur alt efter deres type
(=hvor mange Watt).
Jeg mener ikke 100W halogen er meget kraftigere end 50W halogen i
vores farvande. En 18W HID har bedre penetration og optisk
definition.

Stråle:
Sørg altid for at din lygte er fokuseret, dvs har en kraftig spot.
Dette kræves for at kunne signalere din makker. Jeg er af den
opfattelse at 90% af danske dykkere ikke er klar over hvor god en
lygte er til at kommunikere med. Kan lygten stilles (_under_ vand)
mellem flood og spot er det OK.

Fejlmodus:
Undgå en lygte med eletronik i, så vil lygten ikke slukke hvis der
kommer vand i den. Derfor ville jeg aldrig købe en lygte med variabel
lydstyrke osv, da der skal en masse ekstra relæer osv til sådanne
ting. Disse gør at lygten lettere fejler hvis der opstår problemer.

Batterier:
Bly - Billige, virker våde, ingen hukommelse
NiCd - Dyrere, bedre energi/enhed, hukommelse
NiMh - Dyrest, bedst energi/enhed, ingen hukommelse

Jeg ejer selv to kanisterlygter:
Halcyon 50 W halogen, 14 Ah blybatterier.
Halcyon 18 W HID, 14 Ah blybatterier.
Begge bruges til natur, nat, vrag og huledykning. Disse lygter
opfylder alle kravene herover. Man kan købe en mindre batteripakke
hvis man ikke skal bruge 2,5 timers brændtid (50W halogen)/5-6 timer
brændtid (18W HID) - men det skal jeg!
Har tidligere ejet UK400R og mindre lygter.

Sidst: Sluk _aldrig_ en lygte under vand, da det hyppigste
fejløjeblik er når man _tænder_ lygten. Tænd lygten i begyndelsen af
dykket og lad den være tændt under hele dykket (selv på lavt
vand/deko) - så kan du også signallere her!

Husk backuplygte (_uden_ genopladelige batterier), hvor pæren ikke er
overspændt for at få den til at lyse kraftigere.

Fra : S.Arnvig

Dato : 22-11-02 08:11

> Som andre har skrevet, så er mere lys som regel at foretrække (én
> undtagelse kan være, hvis man skal videofilme_s_ under vand). 30 W er
> vel minimum for en kraftig lygte.
>
> Kanister vs håndholdt:
<snip>
> Halogen/Xenon vs HID:
<snip>
> Stråle:
<snip>
> Fejlmodus:
<snip>
> Batterier:
<snip>
> [...]
>
> Husk backuplygte (_uden_ genopladelige batterier), hvor pæren ikke er
> overspændt for at få den til at lyse kraftigere.

Godt Svar !
Det snupper jeg lige til FAQ'en

Søren Arnvig

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-11-02 10:36

S.Arnvig:

> <snip>

Jeg _ved_ ikke om de andre typer virker våde (bare til FAQen).

.... da genopladelige batterier taber spændingen meget hurtigt i
slutningen af afladningen hvorimod almindelige lige så stille fader ud.

), hvor pæren

Da pæren lettere sprænger når den er overspændt (som _rigtig_ mange
pærer i mindre lygter er). En backuplygte skal være så simpel og
driftssikker som muligt, da den jo skal bruges i et nødstilfælde.

> Det snupper jeg lige til FAQ'en

10-4.

Fra : Jan K. Rasmussen

Dato : 22-11-02 12:35

> S.Arnvig:

> Jeg _ved_ ikke om de andre typer virker våde (bare til FAQen).
Alle lukkede typer batterier burde virke lige godt (skidt) våde. Jeg har set
et 7Ah blybatteri miste den negative pol fuldstændigt i løbet af 20-30min i
saltvand. og inden da var ledningen tæret over. Så det er begrænset hvor
længe de virker våde.
<klip>

Jan Kisak Rasmussen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-11-02 14:25

Jan K. Rasmussen:

> [...]
> i løbet af 20-30min i saltvand. og inden da var ledningen tæret
> over. Så det er begrænset hvor længe de virker våde.

Korrekt.

Fra : S.Arnvig

Dato : 22-11-02 17:48

"Jan K. Rasmussen" <kisakNOSPAM@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> saltvand. og inden da var ledningen tæret over. Så det er begrænset hvor

Joda, når man blander saltvand, strøm og metal,
er det som regel metallet som taber.

Gad vide om man kan lave en Zink-anode, som
den man ser på skibsskruer ?

Søren Arnvig

Fra : Sjak

Dato : 22-11-02 08:39

> Husk backuplygte (_uden_ genopladelige batterier), hvor pæren ikke er
> overspændt for at få den til at lyse kraftigere.

Uden genopladelige batterier - hvorfor??

> --
> Peter Fjelsten - DIR-DK
> Vil du vide mere om DIR? Tjek <http://www.tekdyk.dk/4/>

Søren

Fra : Flemming Rubini

Dato : 22-11-02 08:57

Sjak <fam.jak@mail1.stofanet.dk> wrote:
> Uden genopladelige batterier - hvorfor??
De dør med et brag, i stedet for stille og roligt.

vh Flemming Rubini

Fra : Rene Birk Laursen

Dato : 22-11-02 11:04

Peter,

Snip til FAQ - please

/Rene

Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 21-11-02 14:35

Batteripakker er fede .... men sårbare omkring ledningen.......
Håndholdte lygte er "u-handy" men meget robuste.....

jeg valgte en Hartenberger (håndholdt) .... den brænder 1 time ved 100 W
halogen..... og har switchmode spændingsconverter indbygget så lyset ikke
fader ned .... men lyser lige kraftig hele tiden .....

husk at tænke på hvilken type batteri der er i ...... NiCa "stinker" !!!!

nøj

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 21-11-02 15:19

Kasper wrote:
> Tja bolden er givet op og der er frit slag for gode råd og
> kommentarer og ikke mindst....gode diskutioner

Hvis jeg skulle ud at købe lygte igen så ville mit valg stå mellem en
Halcyon canister lygte eller en Kowalski håndholdt. De er begge rigtig gode
lygter, den største forskel er at kowalski lygten er MEGET lettere end
canisterlygten og er derfor ikke så besværlig at tage med rundt. Jeg så lige
en halcyon lygte i aktion her sidste weekend og det er godt nok en fed
lygte, den er solidt konstrueret og har et pænt jævnt lys. Kowalski lygten
er til prisen den bedste af sin slags efter min mening, så hvis man ikke har
lyst til at dykke teknisk er det helt klart et godt valg. Man kan endda tage
den med på rejser til f.eks. rødehavet da den ikke er så tung.

Hvis jeg havde et udbegrænset budget ville jeg købe en halcyon HID lygte men
de koster fra 9000 og op men det er sgu en fed lygte!

Fra : Nikolaj Østergaard J~

Dato : 21-11-02 16:59

såvidt jeg ved er kowalski alt for store i forhold til den mængde lys du får
(og brændetid)...... svarer vist til trebble light og mb sub.....
det gælder i hvert fald med NiCa batterier...

men de er forholdsvis billige.....

nøj

Fra : Skawdiver

Dato : 21-11-02 17:04

Jeg har en Kowalski, model speed, hvilket betyder at den lades op på 1-2
timer hvilket er fint !

Det som jeg syntes er bedst ved den er at den har trinlys lysstyrke. Ofte
svømmer jeg uden brug af lys, og får et godt nattesyn, får jeg brug for lys,
skruer jeg blot så meget op at jeg kan se de detaljer jeg har brug for, uden
at blænde alt og alle i min omkreds.

Kraftige lygter er udmærket, indtil din makker lyser dig lige i fjæset, og
man der efter er totalt blindet en rum tid.

Med trinløs styrke, er der masser af batteritid også, og man har muligheden
for at skrue meget op, skulle det vise sig nødvendigt.

Med venlig hilsen / Sincerely Yours
Hans Chr. Andersen
www.skawdiver.dk

Nikolaj Østergaard Jensen wrote:
> [...]
> du får (og brændetid)...... svarer vist til trebble light og mb
> sub..... det gælder i hvert fald med NiCa batterier...

Receptionen.
Gl.Skagen Vandrerhjem - Skawhostel
info@skawhostel.dk - www.skawhostel.dk

Når de svarer vores mail, altid vedlæg vores svar, så vi ved hvad det
drejer sig om ! When replying, always attach our answer, so we know
what the mail is about !

Fra : Hallgeir Revhaug

Dato : 21-11-02 20:08

Okay....

Halcyon, Treble, Hartenberger og Kowalski er nevnt.
Noen flere?

Og hva med fordeler/bakdeler med kabel vs. kompaktlykt?

Det er så langt nevnt svakheter med kablene/kabelgjennomføringene for
kabellyktene. Noe annet?

mvh
Hallgeir

Fra : Christian

Dato : 22-11-02 06:15

Er der nogen some har erfaringer, viden, links vdr. at bygge deres egen
dykkerlygte med kanister ?
Formålet er først og fremmest at erhverve en billig dykkerlygte, for at få
SU budgettet til at hænge sammen. Men derudover er det også et must for en
ingeniørstuderende som undertegnede, at sætte mit personlig præg på en
dykkerlygte
Alle gode råde, links mm. modtages med åbne arme.

Mvh. Christian

PS: er der nogen som har erfaringer med at dykke med "pandelygte" ? Gode som
dårlige erfaringer/råd. Alt andet lige, vil det da være en fordel at have
frie hænder under dykning.

Fra : Kristian Tjomsland

Dato : 22-11-02 07:52

"Christian" <chr@nybro.dk> wrote in message
> [...]
som
> dårlige erfaringer/råd. Alt andet lige, vil det da være en fordel at have

Jeg har hatt hodelykt. Den brukte jeg kun få ganger! Alle partikler i vannet
blir opplyst av lykten slik at sikten virker dårligere en den er. Lykten var
dessuten svært upopulær blant buddyene mine. De ble blendet hver gang jeg så
på dem.

Hvis du lager en canisterlygt med godmanhandle el.lign. får du også hendene
fri.

Kristian

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-11-02 10:38

Christian:

> PS: er der nogen som har erfaringer med at dykke med "pandelygte"
> ? Gode som dårlige erfaringer/råd. Alt andet lige, vil det da være
> en fordel at have frie hænder under dykning.

Pandelygter er en klar indikation på at du ikke er interesseret i din
makker:
* Du kan ikke signalere ordentligt med den
* Du blænder din makker når du ser på ham

Fra : Christian

Dato : 22-11-02 10:46

> Pandelygter er en klar indikation på at du ikke er interesseret i din
> makker:
> * Du kan ikke signalere ordentligt med den
> * Du blænder din makker når du ser på ham

hehe - ok Peter du kommer med en god pointe. Tanken om en pandelygte er lagt
på hylden, af hensyn til min buddy
Tak for svaret.

Fra : Scubadue

Dato : 22-11-02 11:01

Hej Chrstian her følger et par liks til gør det selv lygter.
Ole Martin's lygte er uhyggelig fin.......Er selv ved at være færdig med en
tilsvarende......mangler kun elektronikken. :)
http://www.olemartin.no/dykking/dykkerlykt.asp
http://insel.heim.at/malediven/350052/english.htm

XXX
Due

Fra : Rene Birk Laursen

Dato : 22-11-02 11:09

Hej Christian

Køb bogen fra AirSpeedPress

www.airspeedpress.com

og kig på www.dev-pein.de.

Jeg har selv rodet en del med at lave lygter også med succes. Jeg har
dog nu købt en Halcyon/MJ lygte.

Det skal siges at jeg til daglig arbejder med IT og ikke er teknisk og
har ike mulighed for at komme til drejebænke mv.

/Rene

Fra : Christian

Dato : 22-11-02 14:56

"Rene Birk Laursen" <diver@net-point.dk> wrote in message
> Hej Christian
>
> Køb bogen fra AirSpeedPress
>
> www.airspeedpress.com
>
> og kig på www.dev-pein.de.

Hej Rene - tak for dit svar.

Jeg har netop droppet julegaverne til familien, og bestilt den omtalte bog.
Tager glæderne på forskud, og kan næsten ikke vente til den kommer med
posten

Christian

Fra : Ole Sørensen

Dato : 28-11-02 00:22

> [...]
bog.
> Tager glæderne på forskud, og kan næsten ikke vente til den kommer med

Hej Christian

når du engang har fået den bog og har læst lidt i den, er det så muligt at
du kommentere den her på NG så vi andre ved om det er noget man skal købe
el. ej

Ole

Fra : Christian

Dato : 28-11-02 14:27

"Ole Sørensen" <oleogdorthe@mail.dk> wrote

> [...]
at
> du kommentere den her på NG så vi andre ved om det er noget man skal købe

Hej Ole
Jeg har skam allerede modtaget bogen (der gik ikke mere end 2 dage fra
bestillingen, til den ankom ).
Der ligger dog et par eksamner og venter her i dec. og jan. i forbindelse
med min uddannelse, så der går nok et stykke tid før jeg får tid til at
fordybe mig i materialet. Ved en "skimmelæsning" viker den dog interessant,
så jeg skal nok vende tilbage senere....

Hilsen Christian

Fra : ahp

Dato : 29-11-02 00:41

> [...]
> du kommentere den her på NG så vi andre ved om det er noget man skal købe

Alt er jo relativt, men jeg vurderer bogen for at være rimelig værdiløs,
i relation til den forholdsvis høje pris.

Sagt på en pænere måde: hvis du har adgang til det rigtige værktøj, og
har lidt flair for mekanisk arbejde, så behøver du ikke bruge penge på
denne bog.

Men du kan da købe bogen, af mig, til halv pris hvis du stadig er
interesseret.

/ahp

Fra : Ole Sørensen

Dato : 01-12-02 06:27

"ahp" <ahp@funny.dk> wrote in message

> [...]
> denne bog.
>
> Men du kan da købe bogen, af mig, til halv pris hvis du stadig er

mekanisk snille og el arbejde er ikke noget problem, jeg har lavet de første
lygter selv og de har fungeret fint. både den af plastik og den af ruetfri
stål som stadig er i brug.

Tak for svaret.

Ole