Koksfyring
Fra : Kim

Dato : 20-11-02 15:04

Jeg har i flere omgange fyret med "Energokoks" i min
brændeovn, en lotus. Det har fungeret fint, og er meget nemt
at regulere varmen på, og de holder længe.
Derfor sagde jeg ja tak til et parti koks fra et dødsbo på landet. Fik
skovlet dem op i sække og kørt hjem. Men jeg kan fa... ikke holde
fyr i dem. Ligemeget hvordan jeg regulerer på luften over og under,
går de ud efter et par timers forløb, på trods af god opfyring med
alm. brænde.
Hvad gør jeg galt, eller kan de slet ikke benyttes i en brændeovn med
koksindsats ?

Mvh, Kim

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 20-11-02 21:08

Kim wrote:

> [...]
> alm. brænde.
> Hvad gør jeg galt, eller kan de slet ikke benyttes i en brændeovn med

Jeg tro at de er efterlat fordi de ikke kan brænde, eller også er de blevet
våde.

Fra : Kim

Dato : 21-11-02 00:01

> Jeg tro at de er efterlat fordi de ikke kan brænde, eller også er de
blevet
> våde.
Nej de er ikke våde... De er efterladt, da man ikke kan bringe jordiske
rester med hinsides....

Mvh, Kim

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 20-11-02 22:31

> Hvad gør jeg galt, eller kan de slet ikke benyttes i en brændeovn med
> koksindsats ?
>
> Mvh, Kim

Nu skriver du jo koks, mener du så almindelige koks?
Koks og energikoks har kun navnet til fælles, de ligger mile vidt fra
hinanden ellers.

Henrik

Fra : Kim

Dato : 21-11-02 00:02

> Nu skriver du jo koks, mener du så almindelige koks?
> Koks og energikoks har kun navnet til fælles, de ligger mile vidt fra
> hinanden ellers.
Ja, jeg formoder det er alm. koks.
Det er så'n nogen små sorte sten )

Hvad er forskellen, og hvordan brænder man dem ??

Mvh, Kim

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 21-11-02 20:23

> Ja, jeg formoder det er alm. koks.
> Det er så'n nogen små sorte sten )
>
> Hvad er forskellen, og hvordan brænder man dem ??
>
> Mvh, Kim

Forskellen består i at energikoks er et restprodukt fra olie produktion, det
er de andre ikke.
Der er vist noget med at det ene produkt er gasfattigt og det andet er rigt
på gas, derfor skal ventilerne tå helt anderledes på ovnen.
Prøv at søg på energikoks på google, så finder du måske noget mere
specifikt.

Henrik

Fra : ....

Dato : 22-11-02 19:59

Kim <No@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ddb9651$0$23275$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...
> [...]
> alm. brænde.
> Hvad gør jeg galt, eller kan de slet ikke benyttes i en brændeovn med

Er du sikker på at det er koks ?
Det er vel ikke kul ?

De kul vi fyrede med, der hvor jeg var smedelærling, brændte kun hvis vi
brugte blæseren i essen.
Stoppede man blæseren, så gik de simpelthen ud efter et stykke tid.

Jeg ved at mester var helt vild, da han fik fat i nogen kul fra en anden
gammel smedie der lukkede. Der er vist noget med at "smedekul" er noget lidt
specielt............

Mvh
Thomas

Fra : Kim

Dato : 22-11-02 23:27

> Er du sikker på at det er koks ?
> Det er vel ikke kul ?
Ehh....HELT sikker er jeg vel ikke...Hvo'n ser man forskel ?

Mvh, Kim

Fra : ....

Dato : 23-11-02 14:43

Kim <No@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ddeaf2c$0$155$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...
> Ehh....HELT sikker er jeg vel ikke...Hvo'n ser man forskel ?
>
> Mvh, Kim

Kul er "faste" sten, koks er afgasset, og derfor porrøse i strukturen.
Energikoks, er også porrøse, men der er porrene ligesom fyldt op igen med et
tjæreagtigt produkt.

Mvh
Thomas