Linux, Novel-netværk og valg af distro
Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 20-11-02 14:54

Hullu!

Efter at have brokket mig over smadrekasserne på mit seminarium har jeg
pludselig fået et lille "problem" på halsen. Jeg har fået lov til at
installere Linux på 4 af smadrekasserne (Pentium/200 MHz). I første omgang
skal de bare køre OpenOffice.org, en eller flere browsere og så lidt af det
løse under KDE. Simpelt nok.

Næste punkt er så at det skal være nemt at sætte op og vedligeholde.
IT-folkene er Windows og Point'n'Click folk og det er dem der evt. skal
tage over når jeg har bevist min pointe. Jeg tænker Xandros (eller en anden
nem Debian-like distro), Mandrake eller Suse. Nogen kommentarer?

Sidste punkt er så der det begynder at blive lidt svært. Seminariet kører
med et Novel-netværk. Det ville være godt hvis:

a) Brugerne kunne logge på linux-maskinerne med deres id/pwd fra
Novel-netværket.

b) Brugerne fik adgang til deres brugerbibliotek på Novel-netværket.

c) Fik adgang til printerne på netværket samt at deres printerkonti blev
trukket når de udskrev.

Er det muligt? Og hvis ja, hvordan?

Bjarne

Fra : Brian Christensen

Dato : 20-11-02 16:33

On Wed, 20 Nov 2002 14:54:16 +0100, Bjarne Wichmann Petersen wrote:

> [...]
>
> b) Brugerne fik adgang til deres brugerbibliotek på Novel-netværket.
>
> c) Fik adgang til printerne på netværket samt at deres printerkonti blev

Jeg ved ikke om det løser alle problemerne, men der findes en Novell
klient til linux: http://novelclient.sourceforge.net/

mvh
Brian

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 20-11-02 18:27

Brian Christensen wrote:

> Jeg ved ikke om det løser alle problemerne, men der findes en Novell
> klient til linux: http://novelclient.sourceforge.net/

Mjaaa... løser til dels b), men bare ikke på en særligt god måde. Brugerne
skal "logge ind" 2 gange og det vil forvirre dem (det er ikke lige
IT-stærke brugere der går på seminariet).

Men tak for linket.

Bjarne

Fra : Jens Karsø

Dato : 20-11-02 18:42

> [...]

> b) Brugerne fik adgang til deres brugerbibliotek på Novel-netværket.
>
> c) Fik adgang til printerne på netværket samt at deres printerkonti blev

Hej bjarne

Lidt hjælp fra Hjørring

Prøv at kigge på www.gnu.skole.dk - måske du kunne få nogle svar der.

/jens

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 20-11-02 20:20

Hullu Jens!

Jens Karsø wrote:

> Lidt hjælp fra Hjørring

Takker! ;)

> Prøv at kigge på www.gnu.skole.dk - måske du kunne få nogle svar der.

.... fjerner lige et lille "." ;) ... har kigget, men det meste er vist noget
med hvordan man sætter en xyz-linux-server op. Der er ingen der har prøvet
at sætte Linux-desktops op i et *Windows*-miljø?

Og nej, jeg får ikke seminariet til at gå over til Linux-servere... har
prøvet at lobbie, men det er en beslutning der er taget "fra øverste
sted"... så må det jo "bare" lempes ind ad bagvejen, og det er så der jeg
gerne vil have linux-klienter til at køre i et windows-miljø. hmm...

Men ok, på "gode dage" kan jeg godt fange vores IT-mand bande og svovle over
Lotus-Notes... ;)

Bjarne

Fra : Kent Friis

Dato : 20-11-02 20:46

Den Wed, 20 Nov 2002 20:19:40 +0100 skrev Bjarne Wichmann Petersen:
> [...]
>med hvordan man sætter en xyz-linux-server op. Der er ingen der har prøvet
>at sætte Linux-desktops op i et *Windows*-miljø?

Jo masser.

Var det ikke et *Novell*-miljø du havde brug for?

Mvh
Kent
--
Exception 0E in module IFSMGR.VXD
Press control-alt-delete to reboot

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 20-11-02 20:58

Kent Friis wrote:

> Jo masser.
> Var det ikke et *Novell*-miljø du havde brug for?

Jo

Bjarne