Hjælp
Fra : anne eskildsen

Dato : 19-11-02 10:10

Jeg ville høre om der var nogen der havde nogle tips om
hvilke bøger man evt. kan låne på bibliotekt for en nybegynder
eller stedder på nettet hvor jeg kan læse om lystfiskeri. Alle de
sidder jeg har fundet har været lidt svære at gabe over.

M.V.H
Anne.

Fra : Thomas

Dato : 19-11-02 10:50

Hej Anne,
Både Politikens og Gyldendals Lystfiskerbøger er ok. De giver et godt
overblik. Og find derefter ud af hvad du synes er mest spændende. Jeg vil
tro, at du kan finde god uddybende litteratur fra f.eks. Vestergaards eller
Mosegaards forlag (og deres bøger findes i rigt mål på de fleste
biblioteker).
Hilsen
Thomas

Fra : anne eskildsen

Dato : 19-11-02 11:25

Hej Thomas

tak for dit svar.
så er det jo bare at sprige ud i det.

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 19-11-02 11:01

On Tue, 19 Nov 2002 10:10:10 +0100, "anne eskildsen"
<anneeskildsen77@hotmail.com> wrote:

> [...]
>eller stedder på nettet hvor jeg kan læse om lystfiskeri. Alle de
>sidder jeg har fundet har været lidt svære at gabe over.

Hej.

Hvilken slags fiskeri vil du igang med? P&T, fluefiskeri, eller noget
helt tredie?

På biblioteket her i Aalborg, er der rigtig mange gode bøger om alle
genrer, indenfor lystfiskeri. Så det er lidt svært at pege en enkelt
ud. Men prøv at fortælle lidt mere om hvad du gerne vil.

Mvh. Brian

--
http://www.patricia-brinch.dk - Min private babe side.
http://www.zelinski.dk - Indrek Zelinski Fanzone

Fra : anne eskildsen

Dato : 19-11-02 11:24

"Brian B. Christensen" <not@for.public> skrev i en meddelelse

> [...]
> genrer, indenfor lystfiskeri. Så det er lidt svært at pege en enkelt
> ud. Men prøv at fortælle lidt mere om hvad du gerne vil.

Jeg havde tænkt mig at kaste mig over fluefiskeri det er jo lidt trist
at sidde hjemme når kæresten tager afsted.
Men for at jeg ikke virker helt dum i faget ville jeg jo lige læse mig til
lidt af det inden jeg kaster mig ud i at tage med
ud og fiske. Mest af alt for at glæde ham ved at dele en hobby sammen, og
så finder jeg det vildt spændene.
P&T er ikke lige det der fanger synes det lidt "snyd" at fiske på den måde.

Anne.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 19-11-02 13:14

> [...]
> så finder jeg det vildt spændene.
> P&T er ikke lige det der fanger synes det lidt "snyd" at fiske på den

Hej Anne.

Jamen prøv at tage en snak med din kæreste om ikke han kan hjælpe dig i
gang - han har vel osse været begynder engang og fået hjælp af andre til at
komme i gang.
Ellers få fat i en lokal fiskeklub og hør dem ad om de kan hjælpe dig - det
er ret hyggeligt hvis det ikke er en af de de klubber der fokuserer på
intern konkurrence 'hannerne' imellem og sådan. Sådan kom jeg i gang med mit
fluefiskeri - nu fisker jeg ikke så meget, men binder fluer til familie og
venner - det er rigtigt hyggeligt.
Jeg tør dog ikke satse på at blive en dansk Torill Kolbu (- kvindelig
verdensmester i fluebinding)...

Politikens Lysfiskerbog er som tidligere anbefalet af en af de andre her en
rigtig god bog at gå i gang med, ellers er her en liste over nogle af de
bøger jeg havde fat i da jeg begyndte:

========
Ulnits, Steen
Lær at fiske med flue

tegninger: Finn Ringtved, fotos: Steen Ulnits
Paperback. 2002. 143 sider, illustreret (nogle i farver)
Forlag: Gad
Emne: fluefiskeri ; lystfiskeri
Opstilling i folkebiblioteker: 79.982
ISBN: 87-12-03877-6
Pris ved udgivelsen: kr. 99,00
========
Sindberg, Dan
Fluefiskeri ved danske kyster

tekst og illustrationer: Dan Sindberg
1. udgave. 2001. 186 sider, illustreret (nogle i farver)
Forlag: Aschehoug
Emne: fluefiskeri ; lystfiskeri ; kystfiskeri
Opstilling i folkebiblioteker: 79.982
Om valg af udstyr, fluer og deres fremstilling, byttet, kystpladserne,
bundforholdene, kastet og den rette teksnik, fiskenes og kystfiskerens
adfærd og kystfluefiskeriets årstider
ISBN: 87-11-16247-3
Pris ved udgivelsen: kr. 229,00
========
Vestergaard, Niels, f. 1956
Godt i gang - fluefiskeri

fotos: Niels Vestergaard m. fl., tegninger: Niels Vestergaard
1. udgave. 2000. 80 sider, illustreret i farver
Forlag: Salar
Serie: En "Godt i gang" bog fra Forlaget Salar
Opstilling i folkebiblioteker: 79.982
På omslaget: Alt om grejet og fluerne, kasteteknik, fluefiskeri ved kyst, sø
og å
ISBN: 87-984245-9-9
Pris ved udgivelsen: kr. 98,00
========
Gads store fluefiskehåndbog

redaktionschef: Göran Cederberg
Dansk hardcover udgave. 1996. 237 sider, illustreret i farver
Forlag: Gad
Emne: fluefiskeri ; lystfiskeri ; håndbøger
Indhold: Göran Cederberg: Det moderne fluefiskeris tilblivelse ; Udrustning
og kasteteknik. Steen Ulnits: Fisken, føden og fluerne ; Fluefiskeri efter
ørred og stalling ; Fluefiskerens drømmevande ...
========

prøv evt. selv at søge på <http://www.bibliotek.dk> med søgeordet
Fluefiskeri og læs lidt om hvad der findes af bøger på bibliotekerne - de
kan som regel skaffes hjem hvis ikke dit eget bibliotek lige har dem.
Og til sidst: Du skal ikke lade dig skræmme af alt den snak om forskellige
kasteteknikker og besværlige fluenavne, dyre håndbyggede stænger, underlige
eksotiske fluebindingsmaterialer og lignende - bare kast dig ud i det og klø
på med krum hals.
Desuden synes jeg du er heldig - tænk at have en kæreste at dele sin
lystfiskerinteresse med! Æjh - det ville være skønt!

Knæk og bræk fremover.

Mange venlige hilsener

Ara_dk, fluebinder og bogorm

Fra : anne eskildsen

Dato : 19-11-02 20:28

Hej Aragon

Mange tak for dit svar. Ville jo helst ikke spørge kæresten, du ved det
skulle jo gerne
komme lidt bag på ham *GG*
Og mange tak for listen over bøger

Fra : Peter Schrøder

Dato : 19-11-02 13:53

"anne eskildsen" skrev
> Jeg havde tænkt mig at kaste mig over fluefiskeri det er jo lidt trist
> at sidde hjemme når kæresten tager afsted.

Er du _helt_ sikker på at han har samme indstilling ?
Jeg invitererer også min kone med, men kun fordi
jeg véd at hun siger nej..

> [...]
> lidt af det inden jeg kaster mig ud i at tage med
> ud og fiske. Mest af alt for at glæde ham ved at dele en hobby sammen, og

Det finder jeg meget sympatisk. Men lige netop fluefiskeri skal læres
on location. Det er dog en god idé at sætte sig lidt ind i teorien.
Kan du ikke finde een, der kan lære dig det basale i selv kastet, det kan
du nemlig ikke lære fra en bog. En fluefiske-tur er 80% iagttagelse og
20% kasteri. At "læse vandet" skal også læres.

> P&T er ikke lige det der fanger synes det lidt "snyd" at fiske på den
måde.

Ja. Lidt ligesom at køre race på en racerbane, ikk' ?
Et p&t er et udmærket lærested til selve kasteteknikken. At
man fisker på nært hold og kan betragte fiskenes reaktioner
kan være ganske underholdende.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : anne eskildsen

Dato : 19-11-02 20:30

uhm... nej han vil nu meget gerne ha mig med og jeg har
da været med flere gange men dog unden jeg har fisket.
bare for ren underholdning.
men forstår godt hvad du mener.

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 20-11-02 11:26

"anne eskildsen" <anneeskildsen77@hotmail.com> wrote in message
> uhm... nej han vil nu meget gerne ha mig med og jeg har
> da været med flere gange men dog unden jeg har fisket.
> bare for ren underholdning.

Held og lykke med det - man har jo hørt om ægteskaber hvor farmand får
ballade fordi han altid skal ud og fiske. Nu får han ballade fordi du fanger
fiskene i stedet for ham? :)

Jeg vil anbefale at du sætter dig ind i fiskenes liv og levevis, da egentlig
handler det om at tænke som en fisk (hvis de tænker). Ligeledes kan det være
en fordel (som fluefisker) ikke at have så mange muskler, da fluekastet
handler om teknik og ikke råstyrke.

Fra : Leif

Dato : 19-11-02 18:10

Anne, prøv at finde en forening omkring hvor du bor - bare
søg på nettet efter "sportsfisk". Der er mange gode links.

Kan du nu komme afsted med at lære det, uden at han ved
noget om det, vil det sikkert blive en rigtig god "gave".

Jeg vil ihvertilfald gøre store øjne, hvis min kone forslår en tur
derud sammen.

Jeg har selv fumlet med at lære det alene, og ved det er ikke
nemt - et par praktiske "rettelser" på mine kast gjorde
underværker.

Og ja, p&t søerne er tit et godt sted at være - åben landskab,
altid fisk og ofte også andre at snakke med / få råd af.

Knæk og bræk.

Leif

Fra : anne eskildsen

Dato : 19-11-02 20:33

Hej Leif
og tak for dit svar.
har dog også en ven der vil lære mig lidt
men jeg er nok typen der læser meget før jeg kaster mig ud i det.
så jeg ved hvad der bliver snakket om.

/anne

Fra : Leif

Dato : 20-11-02 16:33

Sidder ligebog tænker om ikke Niels Vestergårds 2 gode Godt i gang- bøger:

"Fluebinding" & "Fluefiskeri" var noget? Prisen er ca. 100 / stk.

Mvh, Leif

Fra : anne eskildsen

Dato : 20-11-02 17:12

> Sidder ligebog tænker om ikke Niels Vestergårds 2 gode Godt i gang- bøger:
>
> "Fluebinding" & "Fluefiskeri" var noget? Prisen er ca. 100 / stk.
>
> Mvh, Leif

Hej igen Leif.

Takker igen for hjælpen

/Anne.

Fra : lindy poulsen

Dato : 21-11-02 19:12

hej anne fisker selv meget put and take eneste forskel for mig er at jeg
ikke skal ud og lede
efter fisken men ved den er der men tro endelig at det er lettere at fange
dem
fordi at de er spærret inde fisker iøvrigt alt både flue spinne mede
på kysten i søen i åen og hvor jeg ellers kan komme til det jeg er selv
forholdsvis ny har også
ledt efter fiskekammerater men de er svære at finde og har de endelig tid
har jeg ikke
og omvendt jeg kan kun VARMT anbefale niels vestergårds godt i gang bøger
har selv begge har selv bygget fluestang som jeg ofte får ros for efter
bogen har tørremaskine
også bygget efter samme bog binder selv fluer omend ikke som proff men de
fanger fisdk
også efter en af hans bøger så bare kom godt igang eller ring så vil jeg
gerne hjælpe med
den smule som jeg kan hjælpe med
venlig hilsen
lindy

Fra : Alex Linaa

Dato : 22-11-02 08:20

> [...]
> eller stedder på nettet hvor jeg kan læse om lystfiskeri. Alle de
> sidder jeg har fundet har været lidt svære at gabe over.

Jeg vil lige melde et par bøger ind, som selv har betydet meget for mig
i opstartsfasen som lystfisker, nemlig to bøger af Harry Nielsen:

"Lystfiskerens håndbog" og "Fluefiskeri"

Harry havde en unik evne til at forklare tekniske finurligheder i et
sprog som alle forstår, og bøgerne er IMO et "must" for enhver
lystfisker.

venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : anne eskildsen

Dato : 22-11-02 20:00

Hej Alex

tak for dit bud og jeg tager da imod alle
gode råd *GS* man kan jo ikke få for meget hjælp
her i starten...

/Anne.

Fra : dorthe lorenzen

Dato : 23-11-02 15:50

Hej Anne

Rart at læse om andre piger der tør binde an med fluerne. Bøger er gode til
at lære alle fagudtryk-
kende med...men spørg i den lokale forening hvornår de har det næste
begynderkursus. ( Der vil
du også have mulighed for at prøve forskellige stænger ). Når du har lavet
de første spæde kast er det
det nemmere at forstå bøgernes beskrivelse af "linens træk" "linebuer"
mm.

MVH
Dorthe

PS: Det er min søster der for mange år siden fik mig til at prøve
fluefiskeriet.