Knap i MX
Fra : ulf westergaard

Dato : 19-11-02 09:41

Som total grønskolling i Flash MX vil jeg gerne have at vide hvordan jeg
laver en knap som ved 'mouse over' får nogle billeder frem.
Jeg tegner en knap og definerer den som 'button' men hvordan hænger den
action som billedernes fremkomst er sammen med 'mouse over' ?

Ulf

Fra : Bo Dudek

Dato : 20-11-02 06:29

når jeg skal forklare folk om flash, plejer jeg at sige, at der i
flash er 3 byggesten - nemlig button, graphic og movieclip (mc), som
alle kaldes for symboler

de forskellige symboler kan ligge inden i hinanden i ubegrænsede
niveauer.. dvs, man kan have en knap, som indeholder et mc, som
indeholder en knap, som indeholder 3 mc'er, som hver indeholder.. etc.

Graphic:
Kan resizes og formatteres
Alle elementer i en tween(animation) laves automatisk om til Graphic

Button:
Har 4 states: Up, over, down, hit
En button SKAL bruges, hvis der skal laves mouse-events
En button kan IKKE indeholde en animation, da der kun er 4 states (=4
frames), men kan indeholde et movieclip, som så indeholder en
animation

MovieClip:
En lille film i den oprindelige film
Indeholder egen timeline
Kan ændres i egenskaber (fx alpha, str, rotation, placering mm)

men nu til spørgsmålet:

> [...]
>Jeg tegner en knap og definerer den som 'button' men hvordan hænger den
>action som billedernes fremkomst er sammen med 'mouse over' ?

der er flere måder at løse problemet på, og en af dem kunne f.eks.
være at:

1) oprette et movieclip
2) første frame i dette mc skal indeholde en stop() action
3) putte samtlige billeder ind i dette i hver sin efterfølgende frame
4) hop tilbage på hoved timelinen
5) klik een gang på dit mc (som er usynligt, fordi 1.frame ikke
indeholder grafik !
6) giv dit mc et instance name i din properties palette
7) opret en knap på din hoved timeline
8) klik een gang på den og åbn actions paletten
9) find dine actions helt i venstre side
10) deprecated->actions->tellTarget
11) der bliver nu automatisk oprettet et mouse event
12) klik en gang i target input linien og derefter på sigtekornet
13) check at notation=dots og mode=relative
14) vælg dit mc og tryk ok
15) vælge i actions listen
16) actions->movie control->goto
17) indstil din goto, så den hoppe til den rigtige frame i dit mc

Det, der er vigtigt at forstå er, at et movieclip har sin egen
timeline, og den er 100% uafhængig af flashets hovedtidslinie..

håber det hjalp dig lidt på vej

Kind regards

Bo Dudek
http://www.bodudek.dk