Beregning af skygger fra bygninger
Fra : staunstrup

Dato : 19-11-02 09:18

Vi vil bruge vinteren på at planlægge og designe en tilbygning med et par
terasser. I den forbindelse søger jeg et program der kan beregne sol/skygge
ift dato og tid og ift tænkte bygninger. Nogen ideer?

mvh

----
staunstrup
aalborg

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 19-11-02 14:16

"staunstrup" <jks@i4.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
sol/skygge
> ift dato og tid og ift tænkte bygninger. Nogen ideer?

Hej

Jeg tror, I måske kan få tal/hjælp fra Tycho Brahe Planetariet - måske hos
skoletjenesten/lærerværelset.

http://www.tycho.dk

VH Birgitte

Fra : zigge

Dato : 19-11-02 16:15

"staunstrup" <jks@i4.auc.dk> wrote in message
> [...]
Nogen ideer?

Hvis du tegner huset/tilbygningerne i Autocad, er der en indbygget funktion
hvor du kan angive din position på kloden og tidspunkt på dagen. Herefter
kan programmet sætte solhøjden så det er korrekt med en "sol-lampe".

//zigge

Fra : staunstrup

Dato : 19-11-02 20:27

Super - det lyder lige som det der skal til

-staunstrup

Fra : zigge

Dato : 20-11-02 14:16

> Super - det lyder lige som det der skal til
>
> -staunstrup

He he - Ja det er det også, storebæltsbroen er så vidt jeg ved tegnet i
Acad, såååe.
Men for at du kan bruge det kræver det at du tegner hele molevitten i 3D.
Der er lige et par timeres indlæring før man har greb om det...
Du kan se et eksempel her:
http://www.sitecenter.dk/zigge/co2laser/view.nhtml?profile=co2laser&UID=1000
2 billedet er i S/H for at få en større opløsning og mindre størrelse. Som
du ser kan man lægge billeder på en overflade så det ser naturligt ud.
Forsiden af måleinstrumenterne er billeder taget med et digitalt kamera og
derefter lagt på 3D-modellen. Du kan sikkert finde andre og mere relevante
eksempler for dig på nettet.
Autocad er nemt at komme igang med, da der findes så mange bøger og
tutorials om programmet.

//zigge

Fra : JSJ

Dato : 19-11-02 12:26

> [...]
sol/skygge
> ift dato og tid og ift tænkte bygninger. Nogen ideer?

Hej !

Tag et kig på http://www.formel.dk - klik på "solen"

Hvis du finder noget andet der er nemmere at gå til må du meget gerne sige
til. Vi har selv haft planer om at ændre vores built-up tag til et alm. tag
med lav rejsning. Problemet er nu at der er tinglyst en privat servitut på
vores hus som siger at der ikke må bygges andet end built-up tag. Vi
forsøgte at overtale vores nabo (som er grunden til den irriterende
servitut) og hun vendte tilbage efter at have kigget på tegninger over
ændringen i HALVANDEN måned og sagde at det kunne vi IKKE få lov til, da det
ville tage halvanden times sol på hendes terrasse !"#"!¤
Det kunne jo være sjovt en dag at fortælle hende at det ikke ville genere
hende......

Mvh. Jens