montering af rør i en isokern
Fra : Jan Holm

Dato : 19-11-02 08:43

Hej

Vi skal igang med at sætte brændeovn op, endelig !!
Skorstenen er en dobbeltkernet isokern. Jeg kan ikke
rigtig se hvordan man montere røret fra brændeovnen
til selve skorstenen. Jeg har styr på hvordan det skal
samles, udboring af hul i kernen osv. Det jeg er i tvivl
om er tætning af disse dele. På isokerns hjemmeside
er der en video hvor det ser ud til at "muffe" der monteres
på kernen blot tætnes med en glas-snor. Er det virkelig
nok ? Skal disse metal rør blot skubbes sammen, ingen
klæbrige tætningsmidler ?

Har skrevet til Isokern men intet svar endnu og vi skal
samle iaften.

Mvh
Jan Holm

Fra : Keld Nygaard

Dato : 19-11-02 09:38

.. På isokerns hjemmeside
> er der en video hvor det ser ud til at "muffe" der monteres
> på kernen blot tætnes med en glas-snor. Er det virkelig
> nok ?

Jep.
Røgrøret skal kunne arbejde i forhold til muffen når varmen vil få metallet
til at udvidde sig. Derfor skal det ikke skrues / låses fast.

/Nygaard

Fra : Jan Holm

Dato : 19-11-02 09:52

> Jep.
> Røgrøret skal kunne arbejde i forhold til muffen når varmen vil få metallet
> til at udvidde sig. Derfor skal det ikke skrues / låses fast.
> /Nygaard

Tak for det, og herligt. Nemt som at samle lego !!

Mvh
Jan Holm

Fra : Jan Holm

Dato : 19-11-02 17:57

> Røgrøret skal kunne arbejde i forhold til muffen når varmen vil få
> metallet til at udvidde sig. Derfor skal det ikke skrues / låses fast.
> /Nygaard

Hej Keld

var lige hurtig nok. Jeg er med på overgangen mellem muffe og
røgrør. Det er mere muffe og isokern jeg er lidt i tvivl om. Jeg
har forstået det således at muffen tætnes til indekern med glassnor
og ydermodul med mørtel/puds ?

Mvh
Jan Holm

Fra : Keld Nygaard

Dato : 20-11-02 08:45

> [...]
> røgrør. Det er mere muffe og isokern jeg er lidt i tvivl om. Jeg
> har forstået det således at muffen tætnes til indekern med glassnor

Hej Jan
Jeg så først dit spørgsmål her til morgen, så jeg håber du fandt en løsning
i går.
Men hvis det nu ikke blev til noget, så skal muffen sættes fast med mørtel.
Sørg for at fugte godt på Isokern'en inden du begynder at kaste mørtel på,
og fugt også gerne overfladen bagefter (Og vent et døgns tid inden du varmer
igennem) for at undgå at mørtlen hærder for hurtigt og flækker.

/Nygaard