Leonider
Fra : Claus Rasmussen

Dato : 19-11-02 05:33

Observationer fra Århus havn omkring kl. 05:00:

1). Det er p*sse koldt om morgenen i November i Danmark
2). Et stjerneskud ca. hvert tiende sekund.

Der var noget skydække men nok af huller i det at kigge igennem.

-Claus

Fra : Peter E K

Dato : 19-11-02 05:48

> Observationer fra Århus havn omkring kl. 05:00:
>
> 1). Det er p*sse koldt om morgenen i November i Danmark
> 2). Et stjerneskud ca. hvert tiende sekund.

København (Skovlunde/Glostrup)
Komplet stjerneklart, dejligt. Vi observerede udendørs fra ca. 03.30 til
05.10. Det oplevedes ikke som om at sværmen havde en decideret top periode,
men nærmere gradvis start over ca. 20 minutter fra ca 03.40, og så som om
den begyndte at løbe ud fra ca. 5.10

Jeg må indrømme at jeg havde forventet lidt mere, eftersom jeg havde hørt at
det skulle være den bedste meteorstorm i de næste 50 år. Det var dog
alligevel spektakulært. Jeg oplevede "skuddene" som værende ekstremt
hurtige, og opdelt skarpt i 2 størrelsesklasser.

Vh Peter

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 19-11-02 06:25

Peter E K wrote:

> Jeg må indrømme at jeg havde forventet lidt mere, eftersom jeg havde hørt
> at det skulle være den bedste meteorstorm i de næste 50 år. Det var dog
> alligevel spektakulært.

Jeg var også lidt skuffet. Men hvad kan man forvente sig midt i en storby ?
Der var enkelte perioder, hvor skuddene kom rapt efter hinanden. Det så
flot ud. Og jeg tror, at hvis jeg havde været et mørkere sted, hvor man
også kunne se de svagere skud, ville det have været ret flot.

> Jeg oplevede "skuddene" som værende ekstremt hurtige, og opdelt skarpt
> i 2 størrelsesklasser.

Jeg lagde mærke til en type stjerneskud, jeg aldrig har set før: Korte
(ca. 1-2 fuldmåner) men med meget brede haler i neonfarver, der blev
"stående" i forholdvis lang tid på himlen.

-Claus

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 19-11-02 08:32

Hinnerup, (15 km NV for Århus) kl 4.40 tindrende klart og
fornemmelse af en stor støvsuger, der snupper al varme.
kl ca 4.50 temmeligt mange stjerneskud på sydhimlen
ebber stille ud over de næste par timer men fx kl 7.22
kom der et stort et, hvor banen var synlig i flere sekunder
efter.
Flot, men heller ikke mere end det. De næste 100 år bliver
kedelige (men med lidt mindre blus på månen kan et
mindre meteorshow sikkert sagtens se flottere ud, så der er
ingen grund til at fortvivle helt).

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Peter Mogensen

Dato : 19-11-02 09:52

Odense. 4.45 til 5.10. Stjerneklart undtagen den sydlige himmel under
Løven. - tiltagende dis.

Claus Rasmussen wrote:
> [...]

Ja, det oplevede jeg faktisk også.

> Jeg lagde mærke til en type stjerneskud, jeg aldrig har set før: Korte
> (ca. 1-2 fuldmåner) men med meget brede haler i neonfarver, der blev
> "stående" i forholdvis lang tid på himlen.

Ja. Nogle af de kraftige havde ret kraftige proptrækkerhaler, men var
kortere. Der var også ligesom noget grønt/lilla over deres farve.
Lidt ala fyrværkeri - bare uden bang :)

Peter

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-11-02 10:58

> Jeg lagde mærke til en type stjerneskud, jeg aldrig har set før: Korte
> (ca. 1-2 fuldmåner) men med meget brede haler i neonfarver, der blev
> "stående" i forholdvis lang tid på himlen.
>
> -Claus

Det er dem man ser 'forfra'. Så vær glad at det kun var et lille korn,
ellers kunne du have været i skudlinien.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Anton Norup Soerense~

Dato : 19-11-02 11:31

Så ialt ca. 175 stk. fra Amager i perioden 04:30 til 05:15, hvorefter det
var overskyet. Hovedparten synes at komme omkring 04:55 - 05:10, så
prognosen virkede præcis.
Stjerneskuddene var temmeligt ens: hurtige og korte spor, med haler der blev
stående 1-2 sek. Ikke det mest imponerende show, men klart tabet af nattesøvn
værd.
Skød omkring 75 stk 8 sek billeder med en 35mm linse, og fangede 10 spor..

MVH
Anton

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-11-02 14:38

"Anton Norup Soerensen" <norup@rap.astro.ku.dk> skrev i en meddelelse news:1037701866.742446@balder.adm.ku.dk...

> [...]
> værd.
> Skød omkring 75 stk 8 sek billeder med en 35mm linse, og fangede 10 spor.

Så kunne du måske prøve at finde ud af hvor stort et område de forlængede
spor udgår fra ?

Mvh
Martin

Fra : Anton Norup Sørensen

Dato : 19-11-02 22:20

On Tue, 19 Nov 2002 14:37:46 +0100, "Martin Larsen"
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Så kunne du måske prøve at finde ud af hvor stort et område de forlængede
>spor udgår fra ?

Eller du kan gøre det selv ved at studere mit billede med seks af
sporene:
http://forum.racesimcentral.com/showthread.php?s=&threadid=50894

MVH
Anton

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-11-02 01:49

"Anton Norup Sørensen" <a_norup@spammer.post.tele.dk> skrev i en meddelelse news:ejaltucm9gpp0c081p6jo4ggc8g7kmgbd3@4ax.com...

> Eller du kan gøre det selv ved at studere mit billede med seks af
> sporene:
> http://forum.racesimcentral.com/showthread.php?s=&threadid=50894

Der skal man jo logge ind først

Mvh
Martin

Fra : Anton Norup Soerense~

Dato : 20-11-02 09:58

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> Der skal man jo logge ind først

Ahva? Nå, så prøv her i stedet:
http://www.astro.ku.dk/~norup/images/leonid.html

MVH
Anton

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-11-02 17:20

"Anton Norup Soerensen" <norup@rap.astro.ku.dk> skrev i en meddelelse news:1037782690.743486@balder.adm.ku.dk...

> Ahva? Nå, så prøv her i stedet:
> http://www.astro.ku.dk/~norup/images/leonid.html

De peger jo alle 5 nydeligt ind mod venstre side af "krogen"
(gamma og zeta Leonis). Fik du ikke flere end de 5 ?

Mvh
Martin

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 20-11-02 22:33

Martin Larsen wrote:
> De peger jo alle 5 nydeligt ind mod venstre side af "krogen"
> (gamma og zeta Leonis). Fik du ikke flere end de 5 ?

Er det det her du mener?
http://www.cs.auc.dk/~vitz/leonid.jpg
(håber ikke det gør noget at jeg lånte billedet)

Og hvad betyder det? Er det der de kom fra?

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Nine-tenths of the universe is the
jakob@dataloger.dk | knowledge of the position and direction

Fra : Martin Larsen

Dato : 20-11-02 22:52

"Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk> skrev i en meddelelse news:arguv9$o30$1@sunsite.dk...

> Er det det her du mener?
> http://www.cs.auc.dk/~vitz/leonid.jpg
> (håber ikke det gør noget at jeg lånte billedet)
>
> Og hvad betyder det? Er det der de kom fra?

Ja, og du har ret i at der er 6. Jeg tror dog stadig at der kan
have været meget større afvigelser i "indgangspunktet".

Mvh
Martin

Fra : Søren Kjærsgaard

Dato : 19-11-02 11:48

Hermed fra en mark NW for Struer, mellem 04:50 og 05:45

1) Koldt, men klart og 100% skyfrit. Bortset fra månen, var
observationsbetingelserne fine.
2) Meget aktivitet, men i 'bursts', hvor der kunne være flere i sekundet.
Det peakede omkring
kl. 05:10 og da vi stod 3 sæt øjne derude, oplevede vi faktisk aldrig mere
end 5-7 sekunders
pause.

For de af Jer der skulle være interesserede i at LYTTE til en meteorsværm,
så prøv nedenstående
link. Jeg medbragte en speciel radiomodtager og en ditto antenne og lyttede
så efter radiosignaler,
reflekteret af den ioniserede 'hale'.
Det man hører, er noget baggrundsstøj, samt en række 'pings' af forskellig
varighed, frekvens og
amplitude. Hvert af disse 'pings' er et stjerneskud og jeg var heldig i
nogle tilfælde at se det på
himlen samtidigt. En 'ud af kroppen oplevelse'
For ikke at gøre downloadtiden uoverskuelig, får I kun 42sek af de ca.
5minutter jeg optog.
Som I kan høre, var der meget aktivitet, da selv dem man ikke kan se med det
blotte øje, kommer
med på optagelsen.

God fornøjelse

Hilsen Søren K

www.image.dk/~soren-kj/div/3a.mp3
(667KB, bær over med mig, hvis I løber ind i en "download limit", -man kan
vist kun downloade
10MB/døgn)

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 19-11-02 12:39

Søren Kjærsgaard wrote:

> For de af Jer der skulle være interesserede i at LYTTE til en meteorsværm,
> så prøv nedenstående

Er det fløjtetonerne, der er stjerneskuddene ?

Man kan forresten også høre stjerneskud med de "blotte" ører: Det forklares
med at radiobølgerne fra halen sætter dug og fugt på græs i svingninger. Det
skulle lyde som en svag klirren.

-Claus

Fra : Søren Kjærsgaard

Dato : 19-11-02 12:53

Jeps !

hilsen Søren K

--
---
Remove ROFL from mail address

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-11-02 12:08

"Søren Kjærsgaard" <soren-kj@imageROFL.dk> wrote in message
> For de af Jer der skulle være interesserede i at LYTTE til en meteorsværm,
> så prøv nedenstående

Sejt...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Peter E K

Dato : 19-11-02 16:14

> [...]
> reflekteret af den ioniserede 'hale'.
> Det man hører, er noget baggrundsstøj, samt en række 'pings' af forskellig

Meget interessant! det havde jeg ikke hørt om før.
Hvilket bånd optager du stjerneskuddene i?? altså frekvens bånd.

Vh pEter

Fra : Søren Kjærsgaard

Dato : 19-11-02 17:09

Hej igen,

Jeg udnytter det faktum, at der er en TV sender på 55.25MHz på Fyn samt en
på 62.25MHz i KBH (Gladsaxe).
Dem kan jeg normalt ikke høre herude vestpå, men vha. reflektion via det
ioniserede 'haleparti' kan jeg sporadisk modtage bærebølgen.
Jeg stiller så min modtager en anelse skævt i forhold til sendefrekvensen
(typisk omkring 800Hz) og derved fremkommer tonerne.

mvh Søren K

--
---