Minimal Linux/BSD til harddisk?
Fra : Dennis Risvad Nielse~

Dato : 02-03-01 15:01

Vi har en hel stribe små pc'er som udelukkende fungerer som simple
terminaler - de skal blot køre telnet op mod en intern server.

I øjeblikket bruger vi en standard tekstbaseret workstation-installation af
Red Hat Linux 6.0 eller 6.2. Den er dejlig nem at installere - lettere og
hurtigere end en typisk Windows-installation - men den fylder computerne med
en masse overflødige programmer som gør at de tager uforholdsmæssig lang tid
at starte, og som gør dem meget følsomme over for om folk bare slukker dem
uden at lukke dem "rigtigt" ned.

Min oprindelige plan var at vi skulle bruge DOS fordi det ret let at lave en
installation der kun indlæser de absolut nødvendige programmer og kan starte
på et par sekunder, samtidig med at man kan slukke computerne uden nogen
besværlig nedlukning. Jeg kunne godt tænke mig noget tilsvarende med en
Linux eller BSD variant og jeg ved der findes forskellige "minimale"
distributioner til fx disketter, men det jeg er ude efter er en version der
er _let_ at installere i færdigkonfigureret (tastaturopsætning, tegntabel,
netkort etc.) på harddisken. Jeg kender lidt til Unix generelt, men jeg er
desværre ikke nogen haj til Linux - er der nogen der har ideer til hvordan
jeg kommer videre med projektet?

-Dennis
--
Institut for Konjunktur-Analyse
Aabenraa 29 * DK-1124 København K

Fra : Karsten

Dato : 02-03-01 15:12

In article <9GNn6.778$jy5.80022@news010.worldonline.dk>, "Dennis Risvad
Nielsen" <drn@ifka.dk> wrote:

[snip]
> [...]
> lidt til Unix generelt, men jeg er desværre ikke nogen haj til Linux -
> er der nogen der har ideer til hvordan jeg kommer videre med projektet?

Det lyder som om du burde give MuLinux et shot. Kan fides på :
http://sunsite.dk/mulinux/

/karsten
--
"Beyond the grave they will find nothing but death. But we shall keep the
secret, and for their happiness we shall allure them with the reward of

Fra : Morten Bo Johansen

Dato : 02-03-01 16:03

On Fri, 2 Mar 2001 15:01:27 +0100, Dennis Risvad Nielsen wrote:

> [...]
> tid at starte, og som gør dem meget følsomme over for om folk
> bare slukker dem uden at lukke dem "rigtigt" ned.

Det kommer selvfølgelig an på, hvor minimalt det skal være, men
jeg mener at Debian kan nøjes med ca. 60-70 mb i sin mest
minimale installation, og så kan du jo blot enkeltvis fylde de
programmer oveni som du finder nødvendigt, dvs. at du sikkert
kan klare dig indenfor 100 mb.

Jeg har selv en anden mini-distribution, der hedder Pygmy Linux
på en gammel 386'er - den fylder 6 disketter og har bl.a. også
en netværksdel med moduler for de mest anvendte netkort.

vh.

Morten

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-03-01 16:13

Dennis Risvad Nielsen wrote:

> Vi har en hel stribe små pc'er som udelukkende fungerer som simple
> terminaler - de skal blot køre telnet op mod en intern server.

Den letteste løsning jeg har konstateret på den slags problemer, var en
DOS-maskine med en packet-driver til netkortet, og så MS-Kermit (nej,
ikke fra Microsoft, og gratis).

Henter IP-adresse med bootp (fx fra DHCP-server), og forbinder sig.
Fungerer rigtigt godt, og så kræver det stort set ingen diskplads.

Hvorfor ønskes der Linuxinstallationer?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound of...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Dennis Risvad Nielse~

Dato : 02-03-01 18:19

"Thorbjørn Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> wrote in message

> [...]
>
> Henter IP-adresse med bootp (fx fra DHCP-server), og forbinder sig.
> Fungerer rigtigt godt, og så kræver det stort set ingen diskplads.

Ja, det var noget i den stil jeg oprindeligt havde forestillet mig. Og måske
ender det også med at jeg hopper på DOS i stedet - men kan man overhovedet
få DOS-licenser længere? På den ande side, jeg synes jeg engang læste noget
om at firmaet bag det tidligere DR-DOS havde gjort det gratis...?

> Hvorfor ønskes der Linuxinstallationer?

Det var dels et politisk og dels et økonmisk valg. Vi ville ikke betale for
mange penge for at få en masse computere til at køre telnet i text mode - og
så lyder det frækkere at bruge Linux end DOS/Windows. *s* Endelig, vurderede
jeg at det ville være et bedre valg end en typisk Windows-computer, fordi
brugerne ikke har nogen ide om hvad de skal stille op med en
Linux-kommandolinje.

-Dennis

Fra : frank damgaard

Dato : 02-03-01 22:49

> [...]

> få DOS-licenser længere? På den ande side, jeg synes jeg engang læste noget
> om at firmaet bag det tidligere DR-DOS havde gjort det gratis...?

Caldera (openlinux) har et firma der sælger DR-DOS.
de købte Novell DOS, kaldte det en overgang OpenDos og det endte med
igen at hedde DR-DOS da det var Digital Research (CP/M) der have lavet det.

Men der findes bla. også FreeDOS, som vist følger med DosEMU.

Men ellers prøv med en lille floppy-linux distribution der har de
ønskede programmer, der findes flere....

--
Frank Damgaard

Fra : Jesper Skriver

Dato : 02-03-01 18:57

> [...]
>at starte, og som gør dem meget følsomme over for om folk bare slukker dem

PicoBSD - og mount filsystemerne read-only, så er det ikke noget problem at folk
blot slukker dem ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 02-03-01 19:22

> [...]
>på et par sekunder, samtidig med at man kan slukke computerne uden nogen
>besværlig nedlukning. Jeg kunne godt tænke mig noget tilsvarende med en

Hvad med at lave en netboot af fx NetBSD? Det er noget der dur.

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];