Mislykket spartel projekt - Gode råd søges
Fra : Grønne

Dato : 18-11-02 21:49

Jeg har gjort et forsøg på at spartle mit værksteds gulv, men det er ikke
gået helt som forventet og nu søger jeg gode råd eller erfaringer.

Jeg havde et 12 m2 værksted med et meget rut beton gulv, derfor prøvede jeg
at give det noget selvnivellerende spartelmasse. Da gulvet var meget skævt,
var det ikke for at få det i vatter men kun for at få en glat overflade som
var til at rengøre.

Spartelmassen blev påført med en tandspartel og håbet var så at det ville
nivellere rillerne fra tandspartlen ud, men... det skete ikke, så nu er det
et rimeligt glat men meget rillet gulv....

Der er som jeg ser det flere løsninger, men jeg føler ikke nogen af dem er
for gode :

1. Slibning - Det har jeg prøvet i dag, men det tager vist for lang tid,
moske kan leje en gulvsliber der kan klare problemet ?
2. Ny spartel - Men hvad gør jeg for at det bliver godt anden gang ? Det er
jo ikke just billigt !!!
3. Banke hele gulvet op og støbe et nyt, plant og glat gulv - Det er moske
lidt voldsomt...

Er der nogen der har en god ide eller bare en kommentar, så ville det hjælpe
voldsomt på mit humør. Jeg er nu engang mere i værkstedet end i stuen, så
det skulle gerne ende med at blive godt.

Med Venlig Hilsen

Anders Grønne

Fra : Lars Bækgaard

Dato : 18-11-02 22:36

Halløj

Det kender jeg godt, det der med at den selvnivellerende spartelmasse ikke
nivellerer helt efter hensigten.
Jeg endte med at bruge en 2m retskinne som spartel, da gulvet skulle have 2.
gang, for på den måde at plane så stort et areal som muligt (og ja, den ene
kant af retskinnen er måske nok nogenlunde ret efter den affære, men med
sikkerhed noget ru)
Prøv evt. med 10% mere vand end opskriften, så burde det løbe lidt lettere
sammen. Det tager så noget længere tid om at hærde, men det går vel.....

Min erfaring er, at selvnivellerende spartelmasse ikke er godt til at plane
gulve, hvis du kun kan lægge 3-4 mm på. Der skal mere til, og hvis rummet er
stort, bliver det noget dyrt.

Slibning, tja, jeg lejede en rondelsliber med siliciumskiver hos Silvan, og
efter en halv dags slibning konkluderede jeg, at det ikke var muligt på den
måde. Så snart rondelsliberen har fået overfladen glat (og det er den god
til), så tager den intet mere. Jo, den spartelmasse bliver hård som beton.

Held og lykke
Lars

Fra : Grønne

Dato : 19-11-02 18:46

> [...]
> til), så tager den intet mere. Jo, den spartelmasse bliver hård som beton.

Blev overfladen helt glat eller var der stadig "rynker" i den ? Jeg vil jo
bare ha et glat gulv, ikke et plant gulv, det kan jeg godt opgive. Men det
der irritere mig nu er at der er små rille efter tandspartlen, maks. 0,5 mm
dybe.

/Grønne

Fra : Lars Bækgaard

Dato : 21-11-02 21:00

> [...]
> der irritere mig nu er at der er små rille efter tandspartlen, maks. 0,5

Jeg synes ikke, jeg havde problemer med rynker. Heller ikke første omgang
spartel, hvor jeg bare hældte spartelmassen ud, og fordelte den med en 30cm
spartel. Det flød fint ud. Men jeg havde problemer, fordi jeg ikke havde
mulighed for at blande spartelmasse af 150kg pulver på én gang, så jeg
lavede én portion ad gangen og lagde det ud i baner. Mens jeg blandede næste
portion, nåede den forrige at størkne - bare en smule, men lige præcis nok
til, at det ikke løb pænt sammen i overgangene mellem mine baner.

Jeg mener ikke, du burde have nogen synderlige problemer med spartelmassen,
hvis du bare er interesseret i et glat gulv. Det der med, at du har striber
efter tandspartlen, hmm....kan det være, du har brugt for lidt vand? Eller
hvad med mærket/typen af spartelmasse. Min var som sagt en Lip 210, og der
kan jo være forskelle.
Forresten, hvis du prøver med mere vand, bare 10% mere vand gør den noget
mere flydende.

mvh Lars

Fra : Per H

Dato : 18-11-02 23:01

On Mon, 18 Nov 2002 21:49:13 +0100, "Grønne"
<anders(fjern)@spejderweb.dk> skrev:

>Spartelmassen blev påført med en tandspartel og håbet var så at det ville
>nivellere rillerne fra tandspartlen ud, men... det skete ikke, så nu er det
>et rimeligt glat men meget rillet gulv....

Start forfra. giv den en STOR omgang selvnivilerende masse, så du er
stensikker på at du kommer rigeligt på. minium 4 mm tror jeg det er.

Det skal være noget tyndt sjask, og du kan bruge en bredspartel til at
hjælpe det ud i hjørnerne. Men min erfaring siger mig at du skal
komme en del på, så du danner et vandspejl.

Jeg syndtes at det skal være så tyndt som pandekagedej

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : John Vedsegaard

Dato : 19-11-02 04:35

Dette er korrekt, husk spartlen skal være 60-80 cm bred.
Tandspartler er kun til lim.

John Vedsegaard

Fra : Grønne

Dato : 19-11-02 18:42

> Dette er korrekt, husk spartlen skal være 60-80 cm bred.
> Tandspartler er kun til lim.
>
> John Vedsegaard

Er det ikke svært at undgå overgange mellem de enkelte spartel strøg ?

Og budte det ikke nivellere sig ud når man brugte en tandspartel ?

/Grønne

Fra : John Vedsegaard

Dato : 20-11-02 09:49

> Er det ikke svært at undgå overgange mellem de enkelte spartel strøg ?

Nej det er ikke svært, eventuelt kan du bukke hjørnerne lidt (ikke skarpt)

> Og budte det ikke nivellere sig ud når man brugte en tandspartel ?

Så meget selvnivelerende er det heller ikke.
Har du husket at fortynde som beskrevet, samt rørt ordentlig op?
Prøver du igen så læs brugsanvisningen grundigt først.

John

Fra : Grønne

Dato : 19-11-02 18:50

> Jeg syndtes at det skal være så tyndt som pandekagedej

Så er jeg bare bange for at det løber fra mig, mit gulv er timeligt skævt så
det skal ikke nivellere sig for meget ud, det skal bare give en glat
overflade.

Men det kunne godt være jeg skulle prøve en gang til og så med lidt tykkere
lag. Men på posen står der bare min 1,5 mm og det er der i hvert fald.

/Grønne

Fra : Per H

Dato : 19-11-02 19:55

On Tue, 19 Nov 2002 18:49:50 +0100, "Grønne"

>Så er jeg bare bange for at det løber fra mig, mit gulv er timeligt skævt så
>det skal ikke nivellere sig for meget ud, det skal bare give en glat
>overflade.

tror du har brugt et forkert produkt!

så kan du købe gulvspartel. den kan du spartle ud, da den er tykkere.

den selvnivlegerende er når det skal være vandret.

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Grønne

Dato : 19-11-02 20:00

> tror du har brugt et forkert produkt!
>

> så kan du købe gulvspartel. den kan du spartle ud, da den er tykkere.
>
> den selvnivlegerende er når det skal være vandret.

Ja, men med det almindelige gulvspartel er det umuligt at undgå overgange
mellem de enkelte spartel strøg, derfor var jeg blevet fortalt at
selvnivellerende skulle være godt da disse overgange ville flyde ud.

Men dat kan da godt være det er helt galt.

Hvordan kan jeg undgå overgange og få et helt glat resultat ?

/Grønne

Fra : Per H

Dato : 19-11-02 21:32

On Tue, 19 Nov 2002 19:59:54 +0100, "Grønne"

>Hvordan kan jeg undgå overgange og få et helt glat resultat ?
Øvelse gør mester, men kan overgangene ikke slibes ned, feks med en
smergelsten , eller mursten??

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Per H

Dato : 19-11-02 23:04

Fra : Bachelor

Dato : 19-11-02 23:12

Per H <phbyg@privat.dk> wrote in news:2ioitucd6375d2vob87bumm0hccbl1bfkv@
4ax.com:noget der ligner dette

> [...]
> komme en del på, så du danner et vandspejl.
>
> Jeg syndtes at det skal være så tyndt som pandekagedej

Det skal være nøjagtig som det bliver når man tilsætter den
forskrevne mængde vand.

Fra : Per H

Dato : 20-11-02 07:25

>Det skal være nøjagtig som det bliver når man tilsætter den
>forskrevne mængde vand.

Så må man håbe at operationen lykkedes. Det er desværre ikke altid
tilfældet

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Ole Jensen

Dato : 19-11-02 10:50

> [...]
> voldsomt på mit humør. Jeg er nu engang mere i værkstedet end i stuen, så
> det skulle gerne ende med at blive godt.

Hej

Jeg har for nogle år siden lavet en brochure for et firma der lejer
entreprenørmaskiner ud, og i deres sortiment havde de en maskine der hed
en Betonhøvl. Hvordan den virker ved jeg ikke, men du kunne da prøve at
kontakte en udlejer. Prisen var dengang 480,- excl. moms, og det var i 1996.

Ole-J

Fra : Bachelor

Dato : 19-11-02 23:24

"Grønne" <anders(fjern)@spejderweb.dk> wrote in
news:arbjo5$51$1@sunsite.dk:noget der ligner dette

> [...]
> hjælpe voldsomt på mit humør. Jeg er nu engang mere i værkstedet end i
> stuen, så det skulle gerne ende med at blive godt.

Du kan have gjort en eller flere ting galt.

1 Et, du har tilsat for lidt vand vand, så massen ikke kan
flyde sammen.
2 Du har ikke primet (måske mest sandsynlig) eller ved nogle
forvandet. Hvis du ikke primer suges meget af væsken ud af
massen for hurtigt så flydeevnen forsviner.
3 Har været for langsom til at fordele massen
4 Du har købt et dårligt produkt.

I dit tilfælde kunne jeg anbefale Ceresits nivellerinsspartel CN 72
http://www.ceresit.dk/produktomraader/cn72/cn72-1.html
som har den egenskab, at den giver en slidstærk overflade samtidig
med, i modsæting til mange andre produkter.
Husk at prime og at spartelmasser skal røres (max. 800 omd.m.)endelig
ikke piskes med en boremaskines 3000 omdr.
I dit tilfælde skal du nok lægge 3 mm på ca. Du hælder det løseligt ud
og fordeler med en pigrulle.
En pose a 25 kg. rækker ca. til 5,5 m2 ved 3 mm lagtykkelse.