Linux på en lifebook uden cd-rom drev
Fra : Rasmus Skov

Dato : 18-11-02 18:27

Jeg har en lille bærbar:

Fujitsu lifebook B110 (P233, 64 MB RAM, 2.3 GB HDD, 3COM Fast EtherLink,
intet cd-rom!!, max res: 800x600)

Den kunne jeg godt tænke mig at køre noget linux på jeg har forsøgt både med
redhat 8 og mandrake 9 over ftp og http installation, men den stopper
halvvejs ... øv

Nu har jeg splittet den ad for at få harddisken ud - der var ikke noget
dæksel :( for at sætte den over i en anden bærbar med cd-rom drev og så
installere på den. Er der nogen problemer med at flytte hardisken tilbage,
eller kan linux godt adobtere et nyt miljø (helst bedre end win-PNP)?

Hvilken distribution skal jeg vælge? det 'eneste' jeg har brug for er en mp3
afspiller, ftpserver, jdk. Jeg har faktisk ikke brug for en grafisk
brugerflade, selvom det ville være lækkert; jeg vil godt ha' plads til lidt
på disken, så KDE og GNOME er udelukket.

Hælder til til debian, hvad mener I?

/rasmus

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 18-11-02 18:32

Rasmus Skov skrev:

> Hælder til til debian, hvad mener I?

Godt hældt I hvert installerer jeg jævnligt Debian 3.0 via ftp på
forskellige maskiner, og det fungerer fortræffeligt (jeg har også prøvet
netinst. med både RH og MD - ingen virkede)

For at installere JDK som debianpakke kan du indsætte følgende linje i
/etc/apt/sources.list og fyre kommandoen "apt-get update && apt-get
install j2sdk1.3" af:

deb ftp://sunsite.dk/mirrors/java-linux/debian woody main non-free

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Bo Simonsen

Dato : 18-11-02 20:23

Hello Tonni.

18 Nov 02 17:32, Tonni Aagesen wrote to all:

TA> Godt hældt I hvert installerer jeg jævnligt Debian 3.0 via ftp på
TA> forskellige maskiner, og det fungerer fortræffeligt (jeg har også
TA> prøvet netinst. med både RH og MD - ingen virkede)

Hvis man ikke har rodet med Linux foer, og ikke kender sit hardware, kan
Debian vaere en ond kat at slaas med. Bl.a. pga, manglende autodetection af
hardware, men mht. pakkehaandtering, er debian mere brugervenlig end Redhat
og Mandrake.

Der er baade fordele og ulemper ved alle distributioner. Nogengange bliver
man noedt til at taenke paa det hele er Linux, ellers fare man vild

Bo

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 18-11-02 19:32

Bo Simonsen skrev:

> [...]
>
> Der er baade fordele og ulemper ved alle distributioner. Nogengange bliver
> man noedt til at taenke paa det hele er Linux, ellers fare man vild

Korrekt. Jeg synes bare, at når brugeren fravælger grafisk
brugergrænseflade, må det borge for en hvis interesse for at lære linux
at kende fra grunden - og set i det lys er Debianefter min mening(!),
hvis ikke det bedste, så i hvert fald en af de bedste distributioner.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Rasmus Skov

Dato : 18-11-02 20:26

> [...]
af
> hardware, men mht. pakkehaandtering, er debian mere brugervenlig end

jeg har rodet lidt med (mest arbejdet i) linux før, bl.a. minix 2.0 (for de
rigtig gamle) og ellers både redhat og mandrake i databarerne på dtu.

hvis der der ikke er autodetection af hardware i debian, kan det godt være
det er en dum ide at begynde at flytte harddisken efter installation. Eller
hvad?

er det overhoved muligt at få en bare nogenlunde mp3-afspiller til ren
kommando-prompt?

/rasmus

Fra : Kent Friis

Dato : 18-11-02 20:37

Den Mon, 18 Nov 2002 20:26:12 +0100 skrev Rasmus Skov:
> [...]
>det er en dum ide at begynde at flytte harddisken efter installation. Eller

Jeg vil nærmere betragte det som en fordel.

De ting der er indbygget i kernen vil den autodetecte ved hver boot,
og modules.conf kan du selv rette til, så den passer til hardwaren -
det bliver nok på samme måde, uanset om det er på den ene eller den
anden PC.

De distributioner der autodetecter hardwaren, plejer at lægge så meget
som muligt ud i moduler, og så lade installationsprogrammet detecte
hvilke moduler der er nødvendige for at maskinen kan boote. Og hvis
disse ikke stemmer overens med den nye maskine, så skal du til at have
fat i en rescue-diskette.

>er det overhoved muligt at få en bare nogenlunde mp3-afspiller til ren
>kommando-prompt?

Tag et kig på mpg123 - det er lige præcis en mp3-afspiller, hverken mere
eller mindre. Den har dog problemer med enkelte mp3-filer, som spiller
fint i XMMS.

Hvis du også vil have en brugergrænseflade, er det dog ikke (kun) mpg123
du skal bruge.

Mvh
Kent
--
Demokrati er lige som den 29. februar - begge dele forekommer
en gang hver fjerde år.

Fra : Rasmus Skov

Dato : 18-11-02 21:11

> [...]
> og modules.conf kan du selv rette til, så den passer til hardwaren -
> det bliver nok på samme måde, uanset om det er på den ene eller den

Der der så nogle hardware-mæssige ting, jeg skal undersøge inden jeg går
igang med projektet?

> Tag et kig på mpg123 - det er lige præcis en mp3-afspiller, hverken mere
> eller mindre. Den har dog problemer med enkelte mp3-filer, som spiller
> fint i XMMS.

hmm ... vi kan jo lade det komme an på en prøve.

er der nogle bedre kilder end debian.org - ikke at den ikke er god ;)

/rasmus

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 18-11-02 21:25

Rasmus Skov skrev:

> er der nogle bedre kilder end debian.org - ikke at den ikke er god ;)

http://www.debianguiden.dk

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Rasmus Skov

Dato : 18-11-02 21:48

Jeg fatter ikke hvad for en kerne jeg skal vælge når jeg skal bruge mit
PCMIA netkort til netværks-installation.

- jeg håber ikke det er for stor en mundfuld det er debian-haløj ;)

/rasmus

Fra : Kent Friis

Dato : 18-11-02 20:33

Den Mon, 18 Nov 2002 19:23:15 skrev Bo Simonsen:

> [...]
>hardware, men mht. pakkehaandtering, er debian mere brugervenlig end Redhat

Hvordan har disse autodetection systemer det så med at man skifter
al hardwaren? Når modulerne på initrd pludselig ikke længere stemmer
overens med computeren...

Mvh
Kent
--
Exception 0E in module IFSMGR.VXD
Press control-alt-delete to reboot

Fra : frank damgaard

Dato : 18-11-02 21:17

Rasmus Skov <news@aey.dk> wrote:
> [...]
> installere på den. Er der nogen problemer med at flytte hardisken tilbage,
> eller kan linux godt adobtere et nyt miljø (helst bedre end win-PNP)?

Det kommer an på hvilke drivere der er i kernen.
Det vigtigste er support for IDE controlleren, men oftest vil
standard IDE-driveren kunne anvendes på de fleste IDE controllere.
Bruger man "underlige" IDE controllere eller andet specielt,
så skal den "ny" kerne have support for dette inden man skifter.
Derudover skal BIOS på de to maskiner være enige om cyl/trk/sektor
translation. Anvender begge LBA så burde det fungere.
Men check evt. med "fdisk -l /dev/hda" .

Blot man kan boot'e på disken of få en konsol/terminal-prompt
efter boot, så kan resten ændres sidenhen hvis nødvendigt.

Lav for en sikkerhedsskyld evt. en kerne på floppy som kan
boot'e kernen og mounte harddisk og starte derfra.

> [...]
> brugerflade, selvom det ville være lækkert; jeg vil godt ha' plads til lidt
> på disken, så KDE og GNOME er udelukket.

Jeg har installeret Debian 1.0/0.9 i ca 1996 og opgraderet
harddiske, bundkort mv. (og opgraderet Debian undervejs),
og det har virket fint. Men det kræver noget mere håndarbejde
at tilpasse opsætning af de installerede pakker.
På det punkt er SuSE/RH/Mandrake hurtigere og lettere,
men kræver helst også 2-3GB fri plads på disken.....
(ellers bliver de også ganske besværlige at barbere ned)

Men "dselect" kan man komme langt når man skal skræddersy
antallet af pakker. Ved valg af pakke X så får man hurtigt
at se hvor mange pakker som X afhænger af og som så også
skal installeres (eller fortryde).

--
no signature :)

Fra : Rasmus Skov

Dato : 18-11-02 21:28

> Lav for en sikkerhedsskyld evt. en kerne på floppy som kan
> boot'e kernen og mounte harddisk og starte derfra.

Jeg tror sgu' jeg samler den igen og forsøger med debian netinstall.
Jeg er bange for at det andet bliver for langhåret i første omgang; jeg vil
gerne lære noget, men jeg vil helst ikke midste modet ;)

virker dselect uden window-manager?

/rasmus

Fra : frank damgaard

Dato : 19-11-02 02:04

> Jeg tror sgu' jeg samler den igen og forsøger med debian netinstall.
> Jeg er bange for at det andet bliver for langhåret i første omgang; jeg vil
> gerne lære noget, men jeg vil helst ikke midste modet ;)

Det er nok også lettere. Du kan starte med at par floppy
til dette (og netkort).

> virker dselect uden window-manager?

Dselect er et gammelt tekstbaseret program til konsol.
Så hverken X eller window-manager er nødvendigt.
Man bør dog nærlæse hjælpesiderne og notere kommandoerne man
skal anvende til at vælge/fravælge pakker, acceptere valg og
fortryde valg.

--
no signature :)